Miksi islamin ja kristinuskon arvot ovat niiiin kaukana toisistaan?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
http://www.finbible.fi/wsi Testamentti/matteus_16.htm

ja se mikä edellisessä mainitaan, on tuossa.
"16:19 Ja mine annan sinulle Taiuan waldakunnan Awaimet/ Ja caiki quin sine maan päle sidhot/ pite sidhottun oleman Taiuaisza/ Ja caiki quin sine pästet maan päle/ ne pite mös pästetyt oleman Taiuaisza.
Ja minä annan sinulle taiwaan waltakunnan awaimet/ Ja kaikki kuin sinä maan päällä sidot/ pitää sidotun oleman taiwaissa/ Ja kaikki kuin sinä päästät maan päällä/ ne pitää myös päästetyt oleman taiwaissa.
16:20 Nin hen haasti Opetuslapsillans kellengen sanomast että hen oli se Iesus Christus.
Niin hän haasti opetuslapsillensa kellenkään sanomasta että hän oli se Jesus Kristus.
16:21 Sijte aighasta rupeis Iesus iulgistaman Opetuslapsillens/ että henen pite Jerosoliman menemen/ ia palion kersimen nijlde Wanhimilda/ ia Pappedhen pämiehilde/ ia kirianoppenuilda/ ia tapettama' ia colmanden peiuen ylesnouseman.
Siitä ajasta rupesi Jesus julkistamaan opetuslapsillensa/ että hänen pitää Jerusalemiin menemään/ ja paljon kärsimään niiltä wanhimmilta/ ja pappeuden päämiehiltä/ ja kirjanoppineilta/ ja tapettaman ja kolmannen päiwän ylösnouseman.
16:22 Ja quin Petari otti henen eränens/ rupesi hen nuchteleman hende/ sanoden/ Armadha itzees Herra/ elken se sinun tapachtuco.
Ja kuin Pietari otti hänen erillensä/ rupesi hän nuhtelemaan häntä/ sanoen/ Armahda itseäsi Herra/ älkään se sinun tapahtuko.
16:23 Nin hen kensijn ymberins/ ia sanoi Petarille/ Mene pois minun tyköeni Satana/ sine estet minua/ Sille ettet sine ymmerdä nijte/ iotca ouat Jumalan/ mutta ne quin Inhimisten ouat.
Niin hän käänsi ympärinsä/ ja sanoi Petarille/ Mene pois minun tyköäni satana/ sinä estät minua/ Sillä ettet sinä ymmärrä niitä/ jotka owat Jumalan/ mutta ne kuin ihmisten owat.
16:24 Silloin Iesus sanoi Opetuslapsillens/ Jos ioku tactopi minua seurata/ hen kieldeken itzens/ ia ottakan ristins pälens/ ia seuratkaan minua."

Oliko tuos se mitä alunperin kysyit?
 
vierailija
Ennen Jeesusta (käännä toinenkin poski) ja Muhammedia (joka lupasi uskonsodassa kuolleille seitsemän neitsyttä ja...) ne -tai siis juutalaisuus ja islam- olivat hyvinkin samanlaiset.
Ennen Jeesusta ei ollut Kristinuskoa eikä islamia, ennen Muhammedia ei ollut islamia. Aikajana noista siis-> ensin juutalaisuus - sitten Jeesuksen myötä kristinusko - islamilaisuus. Aikaerot satoja - tuhansia vuosia. Juutalaisuus n. 600 ekr, kristinusko Jeesuksen kuoleman jälkeen eli n. 30 jkr, islamilaisuus n. 610 jkr.
Väitteesi ei siis pidä millään tavalla paikkaansa.
Rautalangasta: Ennen Jeesusta ja Muhammedia juutalaisuus ja islam eivät voineet olla samanlaisia koska islamia ei vielä silloin ollut.
 
No samasta vanhasta "Aabrahamin uskostahan" noi lähtöisin ovat. Anteeksi, ilmaisin epätarkasti.
Aabrahamilla oli 2 poikaa, oman muijan Saaran kans ja Haagar- orjattaren kans tehty.

Jumala oli luvannu vanhalle Aabrahamille lapsen. Mut ku Saarakin oli vanha, niin Aabraham meni hätiköimään ja teki paniikissa muksun nuoremman orjattarensa kans, ja syntyi Ismael.
No, sit tuli Saarakin raskaaksi, Jumalan tekemän ihmeen kautta, ja synnytti luvatun lapsen eli Iisakin.
Saara sit ei jaksanu katella Haagaria ja sitä Ismaelia heidän talossa, suuttui Haagariin ja ajoi tämän sekä Ismael-pojan erämaahan.

Mutta Jumala katsoi perimysjärjestyksessä vain lapseen jonka oli luvannut, ja Iisakista jatkui siunattu isälinja.

Jumala sanoo usein "Minä olen Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin (Iisakin poika) Jumala." Heistä polveutui aikanaan Jeesus.
Hän ei sano "minä olen Aabrahamin ja Ismaelin jumala."

Mutta Jumala sääli Haagaria siellä erämaassa, ja sanoi "teen Ismaelistakin suuren kansan". Ja muslimeja on aikas paljon.
Mutta sitä linjaa seuraamalla ei pelastu.
 
Ei vika ole uskoissa, vaan sen pilaamissa ihmisissä, ja kuinka sitä opetetaan. Jostain kumman syystä maanosat, joissa tutkitusti alemmalla älykkyydentasolla varustetut kansalaiset on huomattavasti helpompi aivopestä vääriinkin oppeihin, kuten islam.
Harhaopilla ja alemmilla kulttuureilla vain ohjataan alempirotuisia ihmisiä hallittavaksi massaksi ja historia on osoittanut parhaaksi hallintakeinoksi yhteisen vihollisen osoittamisen, koska sodat aina yhdistävät kansan.
Mä taas olen sitä mieltä, että ei arabit ole rotuna meitä tyhmempi. Mutta islam on pilannut hienon arabikulttuurin.
 
Aabrahamilla oli 2 poikaa, oman muijan Saaran kans ja Haagar- orjattaren kans tehty.

Jumala oli luvannu vanhalle Aabrahamille lapsen. Mut ku Saarakin oli vanha, niin Aabraham meni hätiköimään ja teki paniikissa muksun nuoremman orjattarensa kans, ja syntyi Ismael.
No, sit tuli Saarakin raskaaksi, Jumalan tekemän ihmeen kautta, ja synnytti luvatun lapsen eli Iisakin.
Saara sit ei jaksanu katella Haagaria ja sitä Ismaelia heidän talossa, suuttui Haagariin ja ajoi tämän sekä Ismael-pojan erämaahan.

Mutta Jumala katsoi perimysjärjestyksessä vain lapseen jonka oli luvannut, ja Iisakista jatkui siunattu isälinja.

Jumala sanoo usein "Minä olen Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin (Iisakin poika) Jumala." Heistä polveutui aikanaan Jeesus.
Hän ei sano "minä olen Aabrahamin ja Ismaelin jumala."

Mutta Jumala sääli Haagaria siellä erämaassa, ja sanoi "teen Ismaelistakin suuren kansan". Ja muslimeja on aikas paljon.
Mutta sitä linjaa seuraamalla ei pelastu.
Lisään vielä, kun luin Wikipediaa. Ismaelia kuvataan enkelin toimesta aika osuvasti. :ROFLMAO:
Enkeli sanoi vielä: ”Poikasi on oleva kuin villiaasi, hänen kätensä on kaikkia vastaan, ja kaikkien käsi on häntä vastaan, aina hän on oleva vastakkain kaikkien veljiensä kanssa.” (1. Moos. 16:12.)

Sopiskos aika hyvin muslimeihin...:coffee:
 
r0s
r0s
Ennen Jeesusta ei ollut Kristinuskoa eikä islamia, ennen Muhammedia ei ollut islamia. Aikajana noista siis-> ensin juutalaisuus - sitten Jeesuksen myötä kristinusko - islamilaisuus. Aikaerot satoja - tuhansia vuosia. Juutalaisuus n. 600 ekr, kristinusko Jeesuksen kuoleman jälkeen eli n. 30 jkr, islamilaisuus n. 610 jkr.
Väitteesi ei siis pidä millään tavalla paikkaansa.
Rautalangasta: Ennen Jeesusta ja Muhammedia juutalaisuus ja islam eivät voineet olla samanlaisia koska islamia ei vielä silloin ollut.

Islam pitää esimerkiksi Jeesusta yhtänä profeetoista eli niiltä osain Islam oli olemassa jo kuusisataa vuotta ennen Muhamedin syntymää.

Toki, joo, olet oikeassa. Ei niitä oikeastaan voi nimittää kristinuskoksi tai Islamiksi aiemmin.
 
vierailija
Höm. Ensiksi lapsuudenmuiston siitä kun kerättiin seurakunnan tapahtumissa rahaa kummipoika Vernerille (vai olikohan se Ernesti).
Ja sen, että noille, joille uskonsanoma on viety lähetysvoimin, usko on iloinen asia. Salliva, rakastava, myötäelävä. Ihan toista kuin vaikka Echon sääntöjänoudattava ja ahdasmielinen usko.
Eiköhän ne ole saaneet oikeata palkkaakin siellä, mut miksi silti on pitänyt kerätä rahaa suomalaisilta?
 
r0s
Eiköhän ne ole saaneet oikeata palkkaakin siellä, mut miksi silti on pitänyt kerätä rahaa suomalaisilta?
Ehkä se on tän ajan anekauppaa? Kun itse ei pysty (viitsi, osaa, uskalla) täyttää lähetyskäskyä niin annetaan rahaa jotta joku muu tekisi niin.

Mutta hyvässä hengessä ne mummot ja muut silloinmuinoin ainakin leipoivat ja kutoivat sukkia ja sit ostivat toistensa luomuksia ja rahat lähtivät lyhentämättömänä sinne kummipojalle. Niille tuli hyvä mieli kun saivat auttaa. Eikö se riitä?
 
vierailija
Ehkä se on tän ajan anekauppaa? Kun itse ei pysty (viitsi, osaa, uskalla) täyttää lähetyskäskyä niin annetaan rahaa jotta joku muu tekisi niin.

Mutta hyvässä hengessä ne mummot ja muut silloinmuinoin ainakin leipoivat ja kutoivat sukkia ja sit ostivat toistensa luomuksia ja rahat lähtivät lyhentämättömänä sinne kummipojalle. Niille tuli hyvä mieli kun saivat auttaa. Eikö se riitä?
MUTTA kun niiden olisi pitänyt opettaa siellä kompostoinnit ym, eikä viedä sinne tätä kadehdittavaa elämäntapaa, jossa kaikki työt teetetään muilla, ei itse ei tarvitse sotkea käsiään. Ylistämällä alistettuja naisia varmasti on osattu käyttää hyväksi kaikkialla.
 
vierailija
Ehkä se on tän ajan anekauppaa? Kun itse ei pysty (viitsi, osaa, uskalla) täyttää lähetyskäskyä niin annetaan rahaa jotta joku muu tekisi niin.
Mutta kun se käsky on ihan vaan väärinymmärryksen tulosta, kielen käännöstä ja jopa tiettyen sanojen puutteesta johtuvaa...!
Internetix-sivulta tämä:
"Keskiajan loppuun mennessä kristinuskon sanoma tunnettiin koko Euroopassa. Kristinuskon leviäminen Euroopan ulkopuolelle alkoi maailmankuvan avartumisen ja muiden maanosien löytymisen myötä 1500-luvulla. Tuolloin kristinusko levitettiin katolisten valtioiden, kuten Espanjan ja Portugalin, toimesta varsinkin Amerikan mantereelle, etenkin eteläisiin osiin. Katolinen kirkko käännytti innokkaasti myös Kiinassa, Japanissa ja Intiassa. Ortodoksit toimivat samassa tarkoituksessa Siperiassa.1500-luvulla Euroopassa uskonpuhdistuksen seurauksena syntyneitä protestanttisia kirkkoja levisi vainottujen uskonnonharjoittajien mukana Pohjois-Amerikkaan varsinkin 1620-luvulta alkaen. 1800-lukua on kirkkohistoriassa sanottu ”lähetystyön vuosisadaksi”, koska varsinkin tuolloin kristinuskoa vietiin Etelä- ja Keski-Afrikkaan sekä Britannian imperiumin siirtomaihin. Perustettiin lukuisia lähetystyökke omistautuneita seuroja, mm. Suomen Lähetysseura vuonna 1859."
 
vierailija
"– Jos seurakunnat laajenevat ja lisääntyvät Jumalan varjeluksen alla niin kuin tähän asti, varmaan näitä leirejä on tulevaisuudessakin! Tahkola sanoo.
Länsi-Afrikassa on pidetty rippileirit aiemminkin: viisi vuotta sitten Ghanan pääkaupungissa Accrassa, jossa myös tämänkertainen leiri pidettiin, sekä kolme vuotta sitten naapurimaan Togon pääkaupungissa Lomessa."

Siis miksi kummassa?
 
vierailija
Ne jotka eivät Briatannian systeemiin sopeutuneet, lähetettiin muualle, esimerkiksi Afrikkaan tuossa tositapahtumiin perustuvassa elokuvassa:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2273961/Ireland-says-sorry-10-000-women-slaves-Catholic-workhouses-locked-brutalised-nuns.html
Tuon tekstin varmaan ymmärtää kaikki.
Samasta aiheesta on toinenkin, jonka googlerobo kääntää näin - sen mukaan, mitä sille on syötetty ja sanoja väännelty. Alussa on omituisesti tyhjiä rivejä, mut hurraa esiin ne tekstit.
 
vierailija
Mutta kun se käsky on ihan vaan väärinymmärryksen tulosta, kielen käännöstä ja jopa tiettyen sanojen puutteesta johtuvaa...!
Internetix-sivulta tämä:
"Keskiajan loppuun mennessä kristinuskon sanoma tunnettiin koko Euroopassa. Kristinuskon leviäminen Euroopan ulkopuolelle alkoi maailmankuvan avartumisen ja muiden maanosien löytymisen myötä 1500-luvulla. Tuolloin kristinusko levitettiin katolisten valtioiden, kuten Espanjan ja Portugalin, toimesta varsinkin Amerikan mantereelle, etenkin eteläisiin osiin.
--- 1800-lukua on kirkkohistoriassa sanottu ”lähetystyön vuosisadaksi”, koska varsinkin tuolloin kristinuskoa vietiin Etelä- ja Keski-Afrikkaan sekä Britannian imperiumin siirtomaihin. Perustettiin lukuisia lähetystyökke omistautuneita seuroja, mm. Suomen Lähetysseura vuonna 1859."
https://www.theguardian.com/film/2003/feb/16/features.review1
 
vierailija
"1 Moos 16:12 Hän tule tylyxi miehexi/
ja hänen kätens jocaista wastan/
ja jocaidzen käsi händä wastan/
ja hän on asuwa caickein weljeins edes."
http://www.finbible.fi/jakeittain/VT/1Moos_16.htm
:barefoot:
"Kaikkien olevaisten tasapainoinen vuorovaikutus ei kehittynyt niitä hallitsevan voiman käskystä, vaan koska ne kaikki olivat osia kokonaisuuksien järjestelmässä ja noudattivat sisäistä ääntään, kukin lajinsa mukaan" - Chuangtse (n300eKr) -
 

Yhteistyössä