Mies menee työhön jota EI OSAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:ROFLMAO: en usko.

ja tuo oli tarkoitettu ros:lle...
Ole uskomatta. Mä en tosin ollu vuokrafirman kautta vaan menin ihan itte maalaus&rakennusfirman ovesta kysymään apupojan hommia kesäksi.
Palkkasivat seuraavanakin kesänä ja rakennusmestari sanoi sen jälkeen, että meinaatko mennä takaisin koulunpenkille koska kyllä sulle duudia löytyisi heti.

ei kaikki opi. tiedän miehiä jolla ei pora pysy kädessä vieläkään.

jos ette ole olleet rakennusapumiehen hommissa niin älkää jaksako
puhua paskaa asiasta josta ette mitään tiedä.

En mä apumiehenä ole ollut mutta työmailla kuitenkin.

Ja joo, olet oikeassa, eivät kaikki opi. Mutta en kyllä tiedä onko kyse siitä etteivät osaisi vai siitä etteivät edes halua oppia.

En mä apumiehenä ole ollut mutta työmailla kuitenkin.

Ja joo, olet oikeassa, eivät kaikki opi. Mutta en kyllä tiedä onko kyse siitä etteivät osaisi vai siitä etteivät edes halua oppia.
Oon miekin ollut sekatyömiehenä yhden kesän ja piti irrotella lattialaattoa petkeleellä muutama sata neliötä. Kyllä se oli parempi kuin pesulassa olin ollut 2 aiempaa kesälomaa 30 asteen kuumuudessa, eikä istua saanut koko päivänä kuin kahvitunnilla 12 minuuttia 2 kertaa päivässä.

• Tykkää
Reactions: r0s
" Osaavalta apumieheltä" kyllä odotetaan että hän omaisi perustiedot rakentamisesta ja osaisi itsenäisesti hoitaa hommia. Olen ollut sen verran rakennuksilla että tiedän mitä apparit tekee. On apumiehiä jotka ei osaa muuta kun siirtää tavaroita ja viedä roskia ja sitten on apumiehiä hotka ovat työmaan moniosaajia. Näillä osaavilla apumiehillä on kädentaitoja ja ongelmanratkaisukykyä.
Hyvältä rakennusapumieheltä vaaditaan rautaista kuntoa ja ymmärrystä teknisiä asioita kohtaan.
Visiitti työmaalla jää lyhyeksi jos ei osaa eikä tee juuri mitään.

" Osaavalta apumieheltä" kyllä odotetaan että hän omaisi perustiedot rakentamisesta ja osaisi itsenäisesti hoitaa hommia. Olen ollut sen verran rakennuksilla että tiedän mitä apparit tekee. On apumiehiä jotka ei osaa muuta kun siirtää tavaroita ja viedä roskia ja sitten on apumiehiä hotka ovat työmaan moniosaajia. Näillä osaavilla apumiehillä on kädentaitoja ja ongelmanratkaisukykyä.
Hyvältä rakennusapumieheltä vaaditaan rautaista kuntoa ja ymmärrystä teknisiä asioita kohtaan.
Visiitti työmaalla jää lyhyeksi jos ei osaa eikä tee juuri mitään.
Älä viitti sotkea termejä.
Apumies ei ole sama kun rakennusalan perustutkinnon suorittanut.

Kyllä siinä täytyy jotain osata, kasata rakennustelineitä ja tietää rakennus tavoista, materiaaleista, työkaluista, osata käyttää työkaluja/koneita. Osata sekoitella Betonit, sementit sun muut.

APUmiehen ei tarvitse osata mitään. Ei tarvita ammattipätevyyttä. APUmies tekee mitä käsketään ja mitä opetetaan.

Ja btw varmaa suurinosa töistä on sellaisia mitkä oppii vain tekemällä!

Jos "osaavaa" etsitään, niin silloin myös palkka sietäisi olla osaavan mukainen ei vuokrafirman palkka.

Apumies pärjää ahkeruudella.

Tsemppiä töihin!

Mä menin vuokrafirman kautta kätilöksi. Ei mitään kokemusta eikä koulutusta alalle! Alussa oli vähän hankalaa, mut nyt homma jo sujuu!

No joo.
"Kätilö" on ammattisuojattu nimike ja vain koulutettu ja valmistunut ja ammatinharjoittajan oikeudet edelleen omaava saa toimia "kätilö" töissä.
"Apuhoitajana" saa sensijaan toimia naapurin Erkkikin. Mutta rakennusmieheksi, kirvesmieheksi tai kätilöksi Erkkikään ei saa itseään väittää ilman koulutusta.

Ja se että viime vuosina apumiehinä on toiminut koulutettuja rakennusmiehiä johtui vain rakennusalan huonosta työtilanteesta, se ei silti tarkoita että apumiehen pitäisi olla pätevä.

Jos aikuinen mies ei saa vaimon mielestä mennä raksalle apumieheks, nii hitto vie mihin se sit saa mennä?????? Mikä on tarpeeks alhainen paikka mikä vaimolle kelpaisi??? Vai pitääkö maata sohvalla, jotta vaimo sielä saa morkata vähän lisää.

Vaikka mun mies olis pankin johtaja ja jäis työttömäks, nii olisin tyytyväinen kun tekee edes jotain! Ehkä sit jatkossa osaa kotonakin vaihtaa edes sen lampun, maalata lastenhuoneen seinän tai laittaa laminaatit :cool:

Rakennusalan perustutkinnon suorittanut ei ole tietotaidoiltaan mitään muuta kun kokematon apumies. Se perustutkinto ei anna mitään ammattia.
Joo mutta perustutkinto on nykyään vissiin "talonrakentaja".

Mä olin raksalla apparina 14 ja 15- vuotiaana kesät ilman mitään ammattitaitoa.
On vähän eri asia haetaanko apumiestä vai koulunkäynyttä.

Olen muuten ihan viime aikoinakin ollut sähköfirmassa apumiehenä. Kas kun sähkärille on ihan turha maksaa siitä, että kaivaa kaapeliojaa, kankeaa betonilaattoja ja vetää kaapelia. Ei siinä sähkärin ammattitaitoa tai lupia tarvita.

Voi sujua ihan hyvinkin, jos on hyvä fyysinen kunto ja noudattaa annettuja ohjeita. Raksalla on niin monenmoista tekemistä että varmaan sopivaa duunia löytyy. Ilmeisesti häneltä ei vaadittu työturvallisuuskorttia tms.

Minä OSAAN. Mutta kaikki tarjotut työt on noin 1/3 siitä palkasta. Se siitä jutusta.
Ymmärrän ja otan osaa. Muuta en voi.

Systeri taannoin hankki uudiskämpän, siis vielä valmistumattoman.
Kävi sillai, että erikseen suihkuseinään tilattu kaakelointi oli toisella seinällä kuin suihku.
Keittiökaapin ovet hinkkasivat toisiaan vasten siten, että eivät menneet kiinni.
Sisämaalaukset peilasivat sillai, et kun aurinko paistoi niin telanjäljet sinnetänne näkyivät kuin myös paikat joissa oli vain pohjamaali.
Edellisviikolla asennetut sälekaihtimet olivat kadonneet jonnekin muualle!

Julkisivumuuraus, joka on asia jolle ei voi tehdä enää mitään oli s- mutkalla joka suuntaan, siis niinku silminnähden. Siis ihan oikeesti, tehty kolmen promillen kännissä.

Systeri asui siinä pari kuukautta. Asuu nykyään muualla.

Rakennustyömaa on paikka jossa tarvitaan apumiestä.
Muurarille ei kannata maksaa siitä, että raivaa paikat, kantaa tiilet ja laastit.
Maalarille ei kannata maksaa siitä, että pesee paikkoja maalauskuntoon.
Sähkärille ei kannata maksaa siitä, että kaivaa ojaa johtoa varten.
Sitä varten palkataan apumies tai-nainen.
Huom! Palkataan.
Rakennusapumiehen hommassa ei ole mitään vikaa.

Semmoista mennyttä maailmaa.
Nykyään tallinnanlautalla neuvotellaan, että ole sinä tänään kirvesmies niin minä olen maalari.
Ei sillä osaamisella tai palkkatasolla hirveesti apumiestä tarvita.

OT, mut ajatteles tätä:
https://yle.fi/uutiset/3-10349937
ei saa nauraa!

Ei muuten edes naurata kun munkin Volvo on sen verran uusi että siinä on jotain antureita mitkä tutkivat ympäristön liikkeitä ja sit se saatana alkaa piipata kun joku tulee sen mielestä liian lähelle. Kiva, kun ajelee jossain ihan hissuksiin ja sit tulee rekka vastaan ja on auton mielestä liian lähellä ja se vitunmoinen tuuttaus alkaa ja hyvä ettei kuset pöksyihin tuu kun säikähtää. :confused:

Apumies on apumies mutta ei työmailla sellaisia katsella jotka osaavat vain kantaa tavaraa paikasta toiseen, pitää osata muutakin tai olla nopea oppimaan. ne tekee kaikenlaista, esim. purkaa ja rakentaa muotteja tavaroiden kantamisen lomassa. ja nosturin apuna lasku/nostopaikoilla, täytyy ajaa jyrää, valssia tms... pora ja muut työkalut täytyy pysyä kädessä. ihan tumpelot ei pärjää.

Niin no, ei varmaan missään työpaikailla pidetä henkilöitä, jotka eivät opi mitään tai kykene tekemään mitään muuta kuin kantamaan tavaroita paikasta A paikkaan B.

Ap tässä. Mies on nyt sitten ollut töissä kolme päivää. Joutuu tekemään 10 tuntisia päiviä ma - to ja perjantai on sitten vapaata, tekevät sen ns. sisään, kun työmaalla on paljon maalta tulleita jotka haluavat pidemmän viikonlopun.
Mestari oli pyydellyt miestä ensiviikoksikin. Joutunut tekemään piikkaus ja paikkaushommia. Siis hajottaa betonia ja sitten tekee laastia ja täyttää jotakin koloja. Ei taida raksalla olo kovin paljon vaatia jos mies joka ei mielestäni ole mikään tekninen nero pidetään työmaalla?

Ap tässä. Mies on nyt sitten ollut töissä kolme päivää. Joutuu tekemään 10 tuntisia päiviä ma - to ja perjantai on sitten vapaata, tekevät sen ns. sisään, kun työmaalla on paljon maalta tulleita jotka haluavat pidemmän viikonlopun.
Mestari oli pyydellyt miestä ensiviikoksikin. Joutunut tekemään piikkaus ja paikkaushommia. Siis hajottaa betonia ja sitten tekee laastia ja täyttää jotakin koloja. Ei taida raksalla olo kovin paljon vaatia jos mies joka ei mielestäni ole mikään tekninen nero pidetään työmaalla?
No ei noihin hommiin mikään tekninen nero tarvitse olla. Ei ne raksamiehet yleensä ole niitä penaalin terävämpiä kyniä muutenkaan.

Ihan suoraan sanottuna: olet kamala nainen! :mad:

Miehesi on vastuullinen ja haluaa tehdä töitä ja oppia. Ja sinä haukut häntä keskustelupalstalla. Olet varmaan kotona suoraan hänellekin nälvinyt. o_O

Taidat olla niitä naisia, jotka haaveilee rikkaasta, hyvässä asemassa olevasta miehestä ja kuvittelee, että sen jälkeen aukeaa onni ja auvo.

Raksan apumies on aivan yhtä kunnioitettavaa kuin mikä tahansa muukin työ.

Yhteistyössä