Mätkyjä vai palautuksia?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mitkä olivat verotettavat tulot perheessäsi? Tuliko mätkyjä vai palautuksia.

Meillä tulot yhteensä 57 400, palautuksia molemmille sataset. Nettona tulot 50 000, joka on meidän perheessä todella paljon. Viime vuosi oli eka kun molemmat oli duunissa koko vuoden. Ei työttömyyttä eikä perhevapaita tms.

vierailija
Meillä bruttotulot varmaan aika sama kuin teillä, nettona hiukan alle 50 000. Maksamme pikkasen tarkoituksella yliveroa, että tulis kunnon palautukset. Nytkin molemmilla suunnilleen 1000 euroa. Se on sitten kiva kun on ekstrarahaa lahjoihin jne. Kaksi kertaa vuodessa tulee ns. ekstrarahaa, toinen on veronpalautukset ja toinen on lomaraha.

vierailija
Heh, eka vuosi kun tienasin enemmän kuin mieheni, joskin hyvin niukasti. Yhteistulot meillä 90 000, josta käteen jää vähän yli 60 000. Siihen kun vielä huomidaan se, että meidän tuloilla "kaikki ´maksetaan itse" kuten päivähoito viimeiseen penniin, niin aika pieni se ero on huomattavasti meitä vähemmän tienaaviin.

Tuloloukku on kyllä karmiva Suomessa tuolla välillä että jos tienaa 2000 euroa tai 4000 euroa kuussa. Verotus itsessään on ok, mutta kun alempituloisilla on sitten enemmän kaiken maailman tukea.

vierailija
Heh, eka vuosi kun tienasin enemmän kuin mieheni, joskin hyvin niukasti. Yhteistulot meillä 90 000, josta käteen jää vähän yli 60 000. Siihen kun vielä huomidaan se, että meidän tuloilla "kaikki ´maksetaan itse" kuten päivähoito viimeiseen penniin, niin aika pieni se ero on huomattavasti meitä vähemmän tienaaviin.

Tuloloukku on kyllä karmiva Suomessa tuolla välillä että jos tienaa 2000 euroa tai 4000 euroa kuussa. Verotus itsessään on ok, mutta kun alempituloisilla on sitten enemmän kaiken maailman tukea.
Se, että maksatte täydet hoitomaksut ei todellakaan tarkoitita, että maksatte "viimeiseen penniin". Todellinen kustannus on aika paljon enemmän.Aika iso osa perheistä, joissa molemmat käy töissä maksaa täydet maksut eli turha heittäytyä marttyyriksi. Moni teitä selvästi vähemmän tienaava maksaa myös kaiken itse.

vierailija
Se, että maksatte täydet hoitomaksut ei todellakaan tarkoitita, että maksatte "viimeiseen penniin". Todellinen kustannus on aika paljon enemmän.Aika iso osa perheistä, joissa molemmat käy töissä maksaa täydet maksut eli turha heittäytyä marttyyriksi. Moni teitä selvästi vähemmän tienaava maksaa myös kaiken itse.
Totta tämä, mutta mä vertailinkin sitä mitä jää käteen isommilla tuloilla. Kannatan Suomen järjestelmää, mutta ei se aina oo vertailukelpoinen. Esim. jossain Saksassa meidän hoitomaksut olisivat paljon korkeemmat, mutta niinpä olis palkkakin (ja pienemmät verot).

vierailija
Meidän perheelle tuli kahden tonnin palautukset. Mahtavaa! Aina laitettu veroprossa vähän korkeemmaks kuin "pitäis".

Yhteensä tienataan 60000, mutta käteen jää alta 50000 kun otetaan verot ja muut maksut pois. En ymmärrä miten joillakin voi olla noi alhaiset veroprossat...

vierailija

Päivähoito maksaa tonnin per lapsi per kuukausi. Jos nyt vetää katkeraksi tämä Suomen verotus, laskehan huviksesi, montako tuhatta euroa sait yhteiskunnan tukia viime vuonna. Laske mukaan siis päivähoidon todelliset kustannukset, lapsilisät ja esimerkiksi palkalliset lapsi sairas - päivät. Voit yllättyä iloisesti, että se yhteiskunnan antama kompensaatio nousee helposti varakkaillakin tuhansiin euroihin per vuosi.

Yhteistyössä