Kuinka saada menetetty luottamus takaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se, että olet itse alkanut luottaa, ei tarkoita että joku toinen alkaisi. Exäni ei voisi tehdä yhtään mitään palauttaakseen luottamukseni. Oli ja meni eikä takasin tule.
EI tarkoitakaan mutta se tarkoittaa edelleen sitä että se on mahdollista. Luottamuksen voi saada takaisin, ei ehkä yhtä ehyenä kuin ennen mutta sen voi saada takaisin.
Valehtelijoilla on yleensä hyvää syy jatkaa valehtelua: luottamus siihen, että toinen antaa anteeksi. Siksipä sitä ei pidä tehdä.
En ole valehdellut hänelle tulevaisuuteni suhteen, vaan olen kertonut ehkä liian aikaisin kaikki suunnitelmat ja antanut tietämättäni käsityksen että ne toteutuvat nyt ja heti, eikä vasta vähän myöhemmin. Tuota olen yrittänyt kertoa hänelle monesti, mutta kuten hän itse sanoo niin puusilmöiselle ihmiselle sekin vaatii oman aikansa, saada jokin asia menemään jakeluun. Kyseinen ihminen on viimeinen ketä haluaisin ikinä satuttaa missään asiassa.

ja lisään vielä että olen valmis tekemään aivan mitä tahansa rakentaakseni sen luottamuksen takaisin. Itsekin olen antanut kyseiselle ihmiselle asioita anteeksi ja jopa ilman asioiden selvittelyjä niin jotenkin tuntuu epäreilulta se, että minun pitäisi ottaa turpaani vain koska asioiden pitäisi mennä nopeammin eteenpäin TAI muuten menee välit ja luottamus.

MIksi ihmeessä pitäisi pelastaa välit? Kyse on vain omasta typeryydestäsi jos olet moisen hyypiön kanssa tekemisissä.

Menetettyä luottamusta ei saa takaisin ikinä
Se, että ihminen tekee virheitä, on inhimillistä. Jokainen erehtyy. Esim.lapsi kokeilee siipiään ja tekee virheitä ja vääryyksiä. Etkö luota enää ikinä lapsen kykyyn oppia virheistään? Kerran on luottamuksesi sinuun menettänyt, niin - se on siinä?

Missä on anteeksiantamus?

Elämä on täynnä pettymyksiä, totta. Asioihin, ihmisiin, itseensä. Kuitenkin jotta eteenpäin menoa tapahtuisi on myös osattava ja uskallettava antaa anteeksi ja luotettava että virheistä oppii.

Se, että ihminen tekee virheitä, on inhimillistä. Jokainen erehtyy. Esim.lapsi kokeilee siipiään ja tekee virheitä ja vääryyksiä. Etkö luota enää ikinä lapsen kykyyn oppia virheistään? Kerran on luottamuksesi sinuun menettänyt, niin - se on siinä?

Elämä on täynnä pettymyksiä, totta. Asioihin, ihmisiin, itseensä. Kuitenkin jotta eteenpäin menoa tapahtuisi on myös osattava ja uskallettava antaa anteeksi ja luotettava että virheistä oppii.
Tätä itsekin yritän ajatella ja olenhan itsekin antanut kyseiselle henkilölle paljon anteeksi, todella paljon ja monta kertaa vaikka se on jopa pelottanut kun on tullut siipeen niin monta kertaa itsellenikin.

EI tarkoitakaan mutta se tarkoittaa edelleen sitä että se on mahdollista. Luottamuksen voi saada takaisin, ei ehkä yhtä ehyenä kuin ennen mutta sen voi saada takaisin.

En ole valehdellut hänelle tulevaisuuteni suhteen, vaan olen kertonut ehkä liian aikaisin kaikki suunnitelmat ja antanut tietämättäni käsityksen että ne toteutuvat nyt ja heti, eikä vasta vähän myöhemmin. Tuota olen yrittänyt kertoa hänelle monesti, mutta kuten hän itse sanoo niin puusilmöiselle ihmiselle sekin vaatii oman aikansa, saada jokin menemään jakeluun. Kyseinen ihminen on viimeinen ketä haluaisin ikinä satuttaa missään asiassa.

Jos jatkossa kirjoittaisit nimimerkillä, niin erottuisit muista vieralijoista. Vierailijoiden asiat menevåt sotkuun keskenään. Turhaa hermostut siitä, että juuri Sinua VIerailijaa ei muisteta.

Virheiden tekeminen ja pettäminen on kaksi eri asiaa

Sen verran nyt sitten kerron että uhkailija on mun lasteni isä, henkilö taas jonka kanssa oisin halunnut asiat kuntoon ei ole uhkaillut tai tehnyt mitään väärin. Mä itte mokasin kun annoin lupauksia ja ymmärtää että ajankohta millon ne toteutuu on suurinpiirtein nyt heti eikä myöhemmin.

Sekavaa tää kertominen on ja yritin nyt sitten oikasta.

Tilanne on siis se että joku ei luota toiseen ihmiseen, uskoo tämän antavan lupauksia mitä ei pidä (vaikka kyse ei ole oikeasti siitä etteikö lupauksia pidetä vaan ennemminkin siitä ettei niitä kaikkia voi pitää tai toteuttaa vielä).

Nyt toinen on katkaissut välinsä henkilö a:n, koska ei enää jaksa epäillä ja haluaisi kyllä luottaa ja tunteitakin kyllä olisi, mutta ne epäilykset vie voiton. Kuinka henkilö a nyt voisi saada henkilö b:n kanssa asiat ja välit kuntoon?

Avoin keskustelu on avainasia tälläisissä tilanteissa. Luottamuksen voi ansaita takaisin, riippuen tietysti siitä miten pahalla tavalla luottamus on rikottu. Jos esim. itse tulisin petetyksi, mies kävisi vieraissa, en ikinä enää häneen luottaisi vaikka mikä olisi. Oikeastaan kaikesta muusta selviää puhumalla avoimesti, ja ajan kanssa.

Yhteistyössä