• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
Mä tin tän dieetin takia (mikä kyllä vähän lopahti viisi päivää etuajassa kun tuli noita herkkutatteja ja sit oli pari olutta ja hmmmh...:oops: )
kuivalihaa, ja on ihan pirun hyvää! Suosittelen! Miljoonasti terveellisempää kuin jotkut himputin sipsit.

Eli naudan paistia tai fileetä tai mitä nyt halvalla saakin tai kalkkunafileetä ohuiksi suikaleiksi.Maustetaan soijalla ja nauta pippurilla sekä balsamiviinietikalla ja kalkkuna vaikka chilillä ja sitruunamehulla ja sata-asteiseen uuniin tunniksi. Käännellään puolessaväissä. Tunnin jälkeen lämpötila kuuteenkymppiin ja puuhaarukka oven väliin tai sit siirretään lihat hyötykasvikuivuriin. Odotellaan useampi tunti kunnes ovat kuivahkoja. Kannattaa maistella etteivät mee kivikoviksi.

J korjaus. Mä unohdin valkosipulin! sitä siis myös!

*järsii*
 
Mä tin tän dieetin takia (mikä kyllä vähän lopahti viisi päivää etuajassa kun tuli noita herkkutatteja ja sit oli pari olutta ja hmmmh...:oops: )
kuivalihaa, ja on ihan pirun hyvää! Suosittelen! Miljoonasti terveellisempää kuin jotkut himputin sipsit.

Eli naudan paistia tai fileetä tai mitä nyt halvalla saakin tai kalkkunafileetä ohuiksi suikaleiksi.Maustetaan soijalla ja nauta pippurilla sekä balsamiviinietikalla ja kalkkuna vaikka chilillä ja sitruunamehulla ja sata-asteiseen uuniin tunniksi. Käännellään puolessaväissä. Tunnin jälkeen lämpötila kuuteenkymppiin ja puuhaarukka oven väliin tai sit siirretään lihat hyötykasvikuivuriin. Odotellaan useampi tunti kunnes ovat kuivahkoja. Kannattaa maistella etteivät mee kivikoviksi.

J korjaus. Mä unohdin valkosipulin! sitä siis myös!

*järsii*
Itse teen kuivurissa silleen että otan lämmön pois kokonaan, tulee ns. oikean kuivatun lihan tuntuista kun liha alkaa kypsymään jo yli 40 asteen lämmöissä. Sit mausteeksi vain suolaa, joskus erehdyin kaksi kertaa eli ensimmäisen ja viimeisen kerran tekemään suurinpiirtein tuolla reseptillä. Saa toki tykätä, mie en vain tykännyt. Pelkällä suolalla maustetut tai siis suolatut on mun mielestä vain niin paljon parempia.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Itse teen ne kuivurissa siten että otan lämmön pois kokonaan ja mausteeksi ei muuta kuin suolaa. J

Itse teen kuivurissa silleen että otan lämmön pois kokonaan, tulee ns. oikean kuivatun lihan tuntuista kun liha alkaa kypsymään jo yli 40 asteen lämmöissä. Sit mausteeksi vain suolaa, joskus erehdyin kaksi kertaa eli ensimmäisen ja viimeisen kerran tekemään suurinpiirtein tuolla reseptillä. Saa toki tykätä, mie en vain tykännyt. Pelkällä suolalla maustetut tai siis suolatut on mun mielestä vain niin paljon parempia.
Naudan voisikin kypsentää noin. Mutta toi kalkkuna. Pitää kai kypsentää ainakin kuuskytasteiseksi?
 
Naudan voisikin kypsentää noin. Mutta toi kalkkuna. Pitää kai kypsentää ainakin kuuskytasteiseksi?
Luultavasti kannattaa pelata varman päälle.
Toisaalta esim tiedän että Lapissa kuivattu samalla tavalla sikaa jossa myös samat riskit eli salmonella. Suomessa salmonella riski on kyllä pieni kaupan broiskuista, possusta tai kalkkunoista. Eipä niistä kyllä ikinä tiedä?

En tiedä on itseasiassa oikea vastaukseni :LOL:
 
Softy
Rupesko hävettämään? Taisipa antaa namia naapurin Majur... ukolle.
Ainahan se on jonkin toisen syy.
LUE MUN JA ELLUN VIESTI UUDESTAAN JA AJATUKSELLA. MÄ PUHUIN SATEESTA JA UKKOSESTA. ELLU MUOKKASI MUN VIESTIÄ.

Vettä sataa. Ukkonen käväs.
Alkuperäinen kirjoittaja Softy: Vettä sataa. naapurin Ukko käväs.
Mitäs se halus?:barefoot::barefoot::barefoot::barefoot:
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Luultavasti kannattaa pelata varman päälle.
Toisaalta esim tiedän että Lapissa kuivattu samalla tavalla sikaa jossa myös samat riskit eli salmonella. Suomessa salmonella riski on kyllä pieni kaupan broiskuista, possusta tai kalkkunoista. Eipä niistä kyllä ikinä tiedä?

En tiedä on itseasiassa oikea vastaukseni :LOL:
Eikö kypsentämättömästä possusta voi saada trikiinin?

Mutta kalkkunan kanssa olen yhtä tietämätön.

Lapissa non kyllä eri olosuhteet kun lihat kuivataan keväthankien aikaan auringossa ja tuulessa. Ei oo kärpäsiä niinko täällä nyt. Kauhukuva mulle on se että yhtäkkiä kuivaihoistani alkaisi vilistä kärpäsentoukkia. Osin siksikin kypsensin ne kunnolla.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä