Mää en näe asiaa näin.
Kukaan ei pidä alkoholisteista eikä tunne oloaan mukavaksi alkoholistin seurassa. Se on mun mielestä lähtökohta. Ja kyllä minä ainakin kiitän muita aikuisia ja tilanteita joissa olen oppinut, ettei alkoholismi todellakaan kuulu kenenkään normaaliin käytökseen ja minua on lopulta joissain tilanteissa suojeltukin, että Ok ei tänne tarvitse jäädä kun tuo on taas humalassa.
Mutta pääasia on siinä, miten asiaa opetetaan eteen päin, mikä käytös on sosiaalisesti hyväksyttävää. Ihan mitä tahansa asiaa. Näin sitä opitaan kaikki muutkin asiat, on ok kiihdytellä liikenteessä, on ok ajaa joskus päin punasia, ei huumeissakaan mitään kauheeta ole, sekin on ihan Ok että huudetaan puolisolle ja haukutaan puolisoa. Senkin voi lapselle opettaa että se nyt kuuluu meidän perheeseen, että isä ja/tai äiti mätkii toisiaan. Ja että isoveli vähän pieksee nuorempiaan on vain "sisarusten kinastelua selvittäkää itse välinne".
On myös Ok opettaa, että humalaisten seuraan ei tarvitse jäädä, voi opettaa ettei humalaiselle tarvitse kantaa kaupasta lisää viinaa, voi opettaa että tilanteeseen voi puuttua jos humalainen yrittää rattiin, tai on myös ihan oikein soittaa poliisille jos huomaa olevansa humalaisen kyydissä.
Nämä on niitä eväitä elämään, opitaan mikä on oikein ja väärin, ja on voimia eväitä ja keinoja käyttäytyä sen mukaisesti.
Muutenhan sitä pian kuvittelee, että on itselläkin oikeus olla kotona aina pikku pöhnässä, ja voi helvetti kun on tyhmä äijä kun valittaa että muka juon liikaa ja uhkailee lasten viemisellä.
Sinulle on lapsena opetettu että on aivan OK olla alkoholisti ja humalassa. Mutta arvaa mitä, näin asia ei ole. Kurjaa että jouduit lapsuutesi näin viettämään, etkä vieläkään tajua miten väärin se oli. Sinua voi verrata jopa pedofiili uhriin, olet vain koko ikäsi luullut ettei kyse ole mistään isommasta asiasta. Joku toinen ehkä aikuisena herää siihen, että eihän tommonen todellakaan ole normaalia eikä hyväksyttävää. Mutta ihminen joka ei herää, saattaa taas painaa villaisella kun pappa sit taas vähän saunassa pesee seuraavaksi pikku Kertun pimppaa - ei se mitää pahaa tarkoita, totta kai Kerttu menet seuraavankin kerran, kyllähän se nyt kuuluu yleiseen suomalaiseen tapaan käydä yhdessä saunassa ei mitään syytä että se tuntuisi sinusta kurjalle menet nyt vaan - Muuten joudut ojasta allikkoon.