Alkoholisti sukulainen ja lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Veisittekö lapsen kylään paikkaan jossa sukulainen aina pienissä sievissä?
Ei silmiin nähden, mitä nyt haisee aina viinalta, mutta yli innokas ja hilpeä.

On siis alkoholisti. Juo päivittäin. Ehkä monen mielestä hyvän tuulinen juoppo.

Itse ajattelen ettei lapseni nähden tarvitse kenenkään olla maisteissa. Emme mekään vanhemmat ole.
Mielipiteitä?

No meinaatko koko elämän suojella lasta siltä ettei näe alkoholia nauttinutta?

Jos et. Niin minkä ikäisenä mielestäsi lapsi valmis?

Jos et osaa sanoa.... niin mitäpä jos opettaisit lapsrn vaan tähän elämään. Selvittäisit että joillekin "aikuisten juoma" on ongelma, eikä se ole hyvä niin. Ja toisaalta että jos äiti ottaa lasin punaista ruualla - se ei ole ongelma

Suomi on alkoholin tabu maa ja siksi meillä sen kanssa ongelmia. Salailu vaan lisää tuota, lapselle luodaan kuva mystisestä alkoholista.

Toki lasta ei tuollaisen seuraan yksi jätetä eikä örvellys-oksentajaa kenekää tartte katsoa.

Jos lapsi kokee aikuisen pelottavaksi tai hämmentäväksi, silloin toki ei ole hyvä kyläillä. Mutta muuten...

Minun lapseni vierailee säännöllisesti kodissa, jossa yksi aikuisista on lähes aina maistissa. Hyväntuulinen juoppo hänkin. Yksin tämän aikuisen seurassa lapsi ei ole koskaan.

Minusta on ok, että lapseni näkee tällaista. On nähnyt tämän henkilön jopa sammuneena ('sohvalla nukkumassa'). Ei lasta voi kaikelta varjella ja eristää. Tilanne on erittäin paljon traagisempi tälle perheelle, jonka yksi jäsen tämä alkoholisti on. Ei tätä perhettäkään ole hyvä eristää, 'välttelemme teitä siksi että..'.

Selitä lapselle, mistä on kysymys.

Ei lapsi tuollaisesta rikki mene. Alkoholistikin on ihminen. Yhtä paljon kuin vaikka kehitysvammainen. Tai kuuro. Tai muuten "normista" poikkeava. Eikä kai kukaan lasta niiltä suojaa?

Toki on tärkeä ettei lapsi jää yksin tuollaiseen (tai joudu ottamaan vastuuta alkoholistista niin kuin alkoholistiperheen lapsi).

Olen ensimmäisen kommentoijan kanssa samalla linjalla että alkoholin ja siihen liittyvien asioiden salailu on osa syy suomen alkoholiongelmiin.

En veisi. Enkä vie, siis isäni luo.

Oman lapsuuteni sain sitä katsella, ja siinä oli aivan tarpeeksi. A)inhoan sitä näkyä ja käytöstä itsekin ja B) En aio lastani tuolle "yli-innokkuudelle" altistaa.
Se humalainen ei ole isäni, isäni on ihan toisenlainen ja aivan muu ihminen. Tuo humalainen on vaan humalainen.

Siinä ei ole mitään hyvää, että aina taas seuraavalle sukupolvelle opetetaan että on ihan Ok olla tuitterissa pikkulasten keskuudessa, sukujuhlissa, mökillä, perhejouluna ja joka ilta muuten vaan.

En veisi. Enkä vie, siis isäni luo.

Oman lapsuuteni sain sitä katsella, ja siinä oli aivan tarpeeksi. A)inhoan sitä näkyä ja käytöstä itsekin ja B) En aio lastani tuolle "yli-innokkuudelle" altistaa.
Se humalainen ei ole isäni, isäni on ihan toisenlainen ja aivan muu ihminen. Tuo humalainen on vaan humalainen.

Siinä ei ole mitään hyvää, että aina taas seuraavalle sukupolvelle opetetaan että on ihan Ok olla tuitterissa pikkulasten keskuudessa, sukujuhlissa, mökillä, perhejouluna ja joka ilta muuten vaan.
Täyskäännös vie ojasta allikkoon.

Se että salaat lapselta asioita tekee asiasta vaan mielenkiintoisemman.

Itsekin alkoholistin lapsi joten tiedän kyllä tuon elämän puolet. Muttalapsilleni järkeistän asian. Pappa on sairas, alkoholisti, ja alkoholi ei tee hänelle hyvää.

Täyskäännös vie ojasta allikkoon.

Se että salaat lapselta asioita tekee asiasta vaan mielenkiintoisemman.

Itsekin alkoholistin lapsi joten tiedän kyllä tuon elämän puolet. Muttalapsilleni järkeistän asian. Pappa on sairas, alkoholisti, ja alkoholi ei tee hänelle hyvää.

Mää en näe asiaa näin.

Kukaan ei pidä alkoholisteista eikä tunne oloaan mukavaksi alkoholistin seurassa. Se on mun mielestä lähtökohta. Ja kyllä minä ainakin kiitän muita aikuisia ja tilanteita joissa olen oppinut, ettei alkoholismi todellakaan kuulu kenenkään normaaliin käytökseen ja minua on lopulta joissain tilanteissa suojeltukin, että Ok ei tänne tarvitse jäädä kun tuo on taas humalassa.

Mutta pääasia on siinä, miten asiaa opetetaan eteen päin, mikä käytös on sosiaalisesti hyväksyttävää. Ihan mitä tahansa asiaa. Näin sitä opitaan kaikki muutkin asiat, on ok kiihdytellä liikenteessä, on ok ajaa joskus päin punasia, ei huumeissakaan mitään kauheeta ole, sekin on ihan Ok että huudetaan puolisolle ja haukutaan puolisoa. Senkin voi lapselle opettaa että se nyt kuuluu meidän perheeseen, että isä ja/tai äiti mätkii toisiaan. Ja että isoveli vähän pieksee nuorempiaan on vain "sisarusten kinastelua selvittäkää itse välinne".

On myös Ok opettaa, että humalaisten seuraan ei tarvitse jäädä, voi opettaa ettei humalaiselle tarvitse kantaa kaupasta lisää viinaa, voi opettaa että tilanteeseen voi puuttua jos humalainen yrittää rattiin, tai on myös ihan oikein soittaa poliisille jos huomaa olevansa humalaisen kyydissä.
Nämä on niitä eväitä elämään, opitaan mikä on oikein ja väärin, ja on voimia eväitä ja keinoja käyttäytyä sen mukaisesti.

Muutenhan sitä pian kuvittelee, että on itselläkin oikeus olla kotona aina pikku pöhnässä, ja voi helvetti kun on tyhmä äijä kun valittaa että muka juon liikaa ja uhkailee lasten viemisellä.

Sinulle on lapsena opetettu että on aivan OK olla alkoholisti ja humalassa. Mutta arvaa mitä, näin asia ei ole. Kurjaa että jouduit lapsuutesi näin viettämään, etkä vieläkään tajua miten väärin se oli. Sinua voi verrata jopa pedofiili uhriin, olet vain koko ikäsi luullut ettei kyse ole mistään isommasta asiasta. Joku toinen ehkä aikuisena herää siihen, että eihän tommonen todellakaan ole normaalia eikä hyväksyttävää. Mutta ihminen joka ei herää, saattaa taas painaa villaisella kun pappa sit taas vähän saunassa pesee seuraavaksi pikku Kertun pimppaa - ei se mitää pahaa tarkoita, totta kai Kerttu menet seuraavankin kerran, kyllähän se nyt kuuluu yleiseen suomalaiseen tapaan käydä yhdessä saunassa ei mitään syytä että se tuntuisi sinusta kurjalle menet nyt vaan - Muuten joudut ojasta allikkoon.

Mää en näe asiaa näin.

Kukaan ei pidä alkoholisteista eikä tunne oloaan mukavaksi alkoholistin seurassa. Se on mun mielestä lähtökohta. Ja kyllä minä ainakin kiitän muita aikuisia ja tilanteita joissa olen oppinut, ettei alkoholismi todellakaan kuulu kenenkään normaaliin käytökseen ja minua on lopulta joissain tilanteissa suojeltukin, että Ok ei tänne tarvitse jäädä kun tuo on taas humalassa.

Mutta pääasia on siinä, miten asiaa opetetaan eteen päin, mikä käytös on sosiaalisesti hyväksyttävää. Ihan mitä tahansa asiaa. Näin sitä opitaan kaikki muutkin asiat, on ok kiihdytellä liikenteessä, on ok ajaa joskus päin punasia, ei huumeissakaan mitään kauheeta ole, sekin on ihan Ok että huudetaan puolisolle ja haukutaan puolisoa. Senkin voi lapselle opettaa että se nyt kuuluu meidän perheeseen, että isä ja/tai äiti mätkii toisiaan. Ja että isoveli vähän pieksee nuorempiaan on vain "sisarusten kinastelua selvittäkää itse välinne".

On myös Ok opettaa, että humalaisten seuraan ei tarvitse jäädä, voi opettaa ettei humalaiselle tarvitse kantaa kaupasta lisää viinaa, voi opettaa että tilanteeseen voi puuttua jos humalainen yrittää rattiin, tai on myös ihan oikein soittaa poliisille jos huomaa olevansa humalaisen kyydissä.
Nämä on niitä eväitä elämään, opitaan mikä on oikein ja väärin, ja on voimia eväitä ja keinoja käyttäytyä sen mukaisesti.

Muutenhan sitä pian kuvittelee, että on itselläkin oikeus olla kotona aina pikku pöhnässä, ja voi helvetti kun on tyhmä äijä kun valittaa että muka juon liikaa ja uhkailee lasten viemisellä.

Sinulle on lapsena opetettu että on aivan OK olla alkoholisti ja humalassa. Mutta arvaa mitä, näin asia ei ole. Kurjaa että jouduit lapsuutesi näin viettämään, etkä vieläkään tajua miten väärin se oli. Sinua voi verrata jopa pedofiili uhriin, olet vain koko ikäsi luullut ettei kyse ole mistään isommasta asiasta. Joku toinen ehkä aikuisena herää siihen, että eihän tommonen todellakaan ole normaalia eikä hyväksyttävää. Mutta ihminen joka ei herää, saattaa taas painaa villaisella kun pappa sit taas vähän saunassa pesee seuraavaksi pikku Kertun pimppaa - ei se mitää pahaa tarkoita, totta kai Kerttu menet seuraavankin kerran, kyllähän se nyt kuuluu yleiseen suomalaiseen tapaan käydä yhdessä saunassa ei mitään syytä että se tuntuisi sinusta kurjalle menet nyt vaan - Muuten joudut ojasta allikkoon.
HOHOIJAA.... ei todellakaan ole opettu että on ok olla jatkuvasti päivästä toiseen humalassa. Toisaalta ei ole väärin jos ihminen on vaikkapa kerran vuodessa humalassa pikkujouluissa.

Sinulta on jäänyt olennainen parantumisen vaihe väliin. Et ole käsitellyt lainkaan alkohomismin taustoja ja syitä- Sinulla asian pimitäminen ja kieltäminen tuo ehkä toivoa ja uskoa huomiseen. Mutta oikasti ongelma on jossain muussa kuin alkoholistin kohtaamisessa tai alkoholin kohtaamisessa.

Pedofilialla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Ihan oikeasti jos vertaat alkoholismia pedofiliaan sinun tässä täytyy hakeutua hoitoon. Todella sairas vertaus. Olen pahoillani että kotonasi mielenterveytesi on noin pahoin rikottu

Se että lapsilta pimitetään elämän totuuksia on sairasta. Pimitätkö lapseltasi vammaiset ihmiset jotka saattavat käyttäytyä arvaamattomasti? Entä dementisoituneen mummon? Mitenkä on mielisairuksista kärsivät,pimitätkö heidät? Entä sairaat jotka ovat esim huonoilla elämäntavoilla pilanneet elämäänsä (ylilihavuus ja sen mukanaan tuomat kaikkai sairaudet).

Mulla ei ole tarve pimittää lapseltani olellista tietoa. Maailmassa tulee olemaan aina alkoholisteja. Sairaita. Narkkareita. Ihan kaikkia näitä. Minun tehtäväni on selkeyttää lapselleni mitkä asiat on ok, mitkä ei ja mitä asioita välttämällä ei aja itseään sairauteen ja ongelmiin.

Minä tiedän sen faktan että lapseni tulee aikanaan näkemään erilaisia ihmiskohtaloita ja tietää mitä niiden taustalla on. Sen sijaa että lapseni kärsisi enää niistä asioita mistä itse jouduin kärsimään.

Lapseni on vielä niin pieni ettei ymmärrä. Hänelle ei voi selittää. Minulla on oikeus valita laskenko maisteissa olevaa ihmistä kotiini? Tai haluanko viedä lapseni paikkaan jossa ihminen on maisteissa? En halua.

Kyllä lapset saa nähdä humalaisia ihmisiä. Toki pieniä lapsia ei voi jättää humalaisen seuraan keskenään. Mutta turha sitä on vältellä joka paikkaa missä humalaisia voi nähdä.

Esim itse käyn joka vuosi juhannuskokolla lasten kanssa, vaikka siellä on niitä humalaisia ihmisiä ihan varmasti. Jopa niitä lapsille tuttuja ihmisiä.

Samoin vietetään joulua suvun kesken. Ja osa lapsettomista sukulaisista ja ne joilla jo isot lapset juovat terästettyä glögiä ja viiniä ym. Itsekin voin ottaa lasillisen. Eikä ketään häiritse. Ihan naurettavaa olisi vaatia kaikki olemaan selvinpäin vain siksi että paikalla on lapsia.

Ei tässä ole siitä kyse etteikö lapseni saisi nähdä ihmisiä jotka nauttivat alkoholia. Me juodaan ruuan kanssa joskus viiniä tai oluet saunan jälkeen miehen kanssa. Aiotaan käydä myös esimerkiksi risteilyillä joilla varmasti näitä humalaisia näkyy jne.

Tämä ihminen josta puhun on alkkis. Ei pysty olemaan enää selvinpäin edes vierailujen ajan. Siksi en halua lastani viedä. Hän ei ole oma itsensä. On sellainen ylipirteä ja kiihdyksissä juotuaan. Aivan eri ihminen. En viihdy hänen lähellään. Aamupäivisin jos käy on jo korkkailtu korjaussarja.. Mietin vain mikä velvollisuus minulla on viedä lapseni näytille? (Kun hän niin haluaa nähdä) vaikkei vaivaudu edes olemaan selvänä?

Ei tässä ole siitä kyse etteikö lapseni saisi nähdä ihmisiä jotka nauttivat alkoholia. Me juodaan ruuan kanssa joskus viiniä tai oluet saunan jälkeen miehen kanssa. Aiotaan käydä myös esimerkiksi risteilyillä joilla varmasti näitä humalaisia näkyy jne.

Tämä ihminen josta puhun on alkkis. Ei pysty olemaan enää selvinpäin edes vierailujen ajan. Siksi en halua lastani viedä. Hän ei ole oma itsensä. On sellainen ylipirteä ja kiihdyksissä juotuaan. Aivan eri ihminen. En viihdy hänen lähellään. Aamupäivisin jos käy on jo korkkailtu korjaussarja.. Mietin vain mikä velvollisuus minulla on viedä lapseni näytille? (Kun hän niin haluaa nähdä) vaikkei vaivaudu edes olemaan selvänä?
Itsesi takia älä mene jos tuntuu pahalta. Ei sitä tarvitse pukea siihen ettet halua lastasi viedä.

Jos kyseessä lapsen isovanhempi - ei tietysti ole helppo. Ehkä itse antaisin kuitenkin isovanhemmalle mahdollosuuden nähdä lasta toisinaan, mutta rajoitetusti ja lapselle selventäen että alkoholismi on sairaus eikä suotava "tila". Meille kaikille on toki tärkeä tietää juuristamme. Ja sitä kautta ymmärtää esim se miksi isovanhempaam ei oltu yhteydessä.

No älä vie. Ei sun ole pakko viedä lapsia yhtään mihinkään. Ei kenellekään ole mitään velvollisuutta pitää sukulaisiin yhteyttä. Mutta ei lapsille mitään haittaa siitä ole jos he tätä alkoholistia joskus tapaa.

Ei ole isovanhemmasta kyse. Miehen puolelta tosin toinen isovanhemmista myös alkkis, mutta vain selvinpäin näkee lasta/tulee kylään.

Tämä toinen törppö ei ymmärrä että me kaikki nähdään tuo pöhöttynyt päihtynyt yli pirteä olemus. Ja haistetaan kilometrin päähän. Itseäni jotenkin ärsyttää miten lässyttää lapselle.. Tuskin lapsi tuosta mitään traumoja saa, ei sillä. Mutta kertoo ehkä jotain että meidän taapero ei vierasta/ujostele ihmisiä ihme kyllä mutta tätä kyllä vierastaa..
Enkä siis itsekään viihdy hänen seurassa. Jos saisin valita en ehkä pitäisi edes yhteyttä.

Jos kyse ei siis ole isovanhemmasta niin miksi yleensä on syytä tavata?

Puolitut ja sukulaisen kumminkaimat voi tiputtaa elämästä jos tuottavat vain pahaa mieltä.

Kertoo aika paljon tiettyjen ihmisten asenteista alkoholiin se, että patistetaan viemään lapsi alkoholistin luo kylään - ei siitä mitään haittaa ole muille, ennemmin alkoholistin oikeus ettei häntä vältellä alkoholin vuoksi. Mutta muuten vaan ilman mitään syytä ei tarvitse pitää mitään yhteyttä jos ei huvita.

HOHOIJAA.... ei todellakaan ole opettu että on ok olla jatkuvasti päivästä toiseen humalassa. Toisaalta ei ole väärin jos ihminen on vaikkapa kerran vuodessa humalassa pikkujouluissa.

Sinulta on jäänyt olennainen parantumisen vaihe väliin. Et ole käsitellyt lainkaan alkohomismin taustoja ja syitä- Sinulla asian pimitäminen ja kieltäminen tuo ehkä toivoa ja uskoa huomiseen. Mutta oikasti ongelma on jossain muussa kuin alkoholistin kohtaamisessa tai alkoholin kohtaamisessa.

Pedofilialla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Ihan oikeasti jos vertaat alkoholismia pedofiliaan sinun tässä täytyy hakeutua hoitoon. Todella sairas vertaus. Olen pahoillani että kotonasi mielenterveytesi on noin pahoin rikottu

Se että lapsilta pimitetään elämän totuuksia on sairasta. Pimitätkö lapseltasi vammaiset ihmiset jotka saattavat käyttäytyä arvaamattomasti? Entä dementisoituneen mummon? Mitenkä on mielisairuksista kärsivät,pimitätkö heidät? Entä sairaat jotka ovat esim huonoilla elämäntavoilla pilanneet elämäänsä (ylilihavuus ja sen mukanaan tuomat kaikkai sairaudet).

Mulla ei ole tarve pimittää lapseltani olellista tietoa. Maailmassa tulee olemaan aina alkoholisteja. Sairaita. Narkkareita. Ihan kaikkia näitä. Minun tehtäväni on selkeyttää lapselleni mitkä asiat on ok, mitkä ei ja mitä asioita välttämällä ei aja itseään sairauteen ja ongelmiin.

Minä tiedän sen faktan että lapseni tulee aikanaan näkemään erilaisia ihmiskohtaloita ja tietää mitä niiden taustalla on. Sen sijaa että lapseni kärsisi enää niistä asioita mistä itse jouduin kärsimään.

Nyt puhutaan nimenomaan alkoholistista, ei ihmisestä joka kerran vuodessa työpaikan pikkujouluissa juo alkoholia, eikä myöskään puhuta tuosta toivotusta parantuneesta, tai edes sellaisesta joka haluaisi parantua - kauniita ajatuksia toki kyllä. Btw en myöskään hyväksy (eikä nykyaikana moni muukaan) työpaikan pikkujouluissa HUMALASSA olemista, sekin kertoo alkoholin käytön ongelmasta ettei osaa työhön liittyvässä tilaisuudessa hillitä ilmaisen viinan himoaan ja käyttäytyä asiallisesti. Mutta vanha perinnehän tuokin eivätkä kaikki ole vielä heränneet tuonkaan asian suhteen.

En myöskään vertaa alkoholistia ja pedofiilia, ymmärrät tämän jos luet tekstini. Vaan vertasin sinua kehen tahansa väärintekijän uhriin, et vain ymmärrä että sinua kohden on tehty väärin, vanhempasi ovat sinut sille altistaneet, selitelleet sitä sinulle, etkä edes ymmärrä millaista olisi ollut terve lapsuus. Tuollaisesta perheestä tuleva ei edes ymmärrä, että jos olisi toimittu oikein, olisi terve vanhempi muuttanut lasten kanssa pois alkoholistin luota.

Ja kyllä, kyllä pimitän pieniltä lapsiltani arvaamattomat kehitysvammaiset - minulla ei ole mitään tarvetta viedä lastani toistuvasti tapaamaan sukulaisia mihinkään laitokseen jossa kehitysvammainen saa raivokohtauksen ja yrittää hyökätä väkivaltaisesti toisen päälle. Samoin en todellakaan myöskään vie lastani mihinkää suljetulle osastolle tutustumaan psykoosissa olevaan aggressiiviseen sukulaiseen. Mutta minä nyt pidän tuota ihan maalaisjärkenä ettei sinne viedä lapsia.
Enkä myöskään väkisin veisi katsomaan sitä ennen niin rakasta mummua, joka nyt valitettavasti sairautensa vuoksi kiroilee, huutaa räävittömiä, yrittää kynsiä ja repiä naamaa verille tai muuten vaan lyödä. Ei, en veisi lastani sinne vaikka kuinka olisi kyse "vain" sairaudesta.

Minun maailmassa esim alkoholismia, narkkareita, mielenterveysongelmaisia tai edes tupakoitsijoita (lapseni ei mene juuri tupakalta tulleen syliin, tai oleskele parvekkeella samaan aikaan) ei tarvitse hyväksyä jos he eivät itse halua korjata tilannettaan. Näin elän ja kasvatan, enkä pakota lastani kärsimään näiden ihmisten haitallisesta käytöksestä.

En ylipäätään ymmärrä mikä pakko on sietää ketään inhottavasti käyttäytyvää vaan sen takia että on alkoholisti?? Eikö se ole hiukka outoa???

Nyt puhutaan nimenomaan alkoholistista, ei ihmisestä joka kerran vuodessa työpaikan pikkujouluissa juo alkoholia, eikä myöskään puhuta tuosta toivotusta parantuneesta, tai edes sellaisesta joka haluaisi parantua - kauniita ajatuksia toki kyllä. Btw en myöskään hyväksy (eikä nykyaikana moni muukaan) työpaikan pikkujouluissa HUMALASSA olemista, sekin kertoo alkoholin käytön ongelmasta ettei osaa työhön liittyvässä tilaisuudessa hillitä ilmaisen viinan himoaan ja käyttäytyä asiallisesti. Mutta vanha perinnehän tuokin eivätkä kaikki ole vielä heränneet tuonkaan asian suhteen.

En myöskään vertaa alkoholistia ja pedofiilia, ymmärrät tämän jos luet tekstini. Vaan vertasin sinua kehen tahansa väärintekijän uhriin, et vain ymmärrä että sinua kohden on tehty väärin, vanhempasi ovat sinut sille altistaneet, selitelleet sitä sinulle, etkä edes ymmärrä millaista olisi ollut terve lapsuus. Tuollaisesta perheestä tuleva ei edes ymmärrä, että jos olisi toimittu oikein, olisi terve vanhempi muuttanut lasten kanssa pois alkoholistin luota.

Ja kyllä, kyllä pimitän pieniltä lapsiltani arvaamattomat kehitysvammaiset - minulla ei ole mitään tarvetta viedä lastani toistuvasti tapaamaan sukulaisia mihinkään laitokseen jossa kehitysvammainen saa raivokohtauksen ja yrittää hyökätä väkivaltaisesti toisen päälle. Samoin en todellakaan myöskään vie lastani mihinkää suljetulle osastolle tutustumaan psykoosissa olevaan aggressiiviseen sukulaiseen. Mutta minä nyt pidän tuota ihan maalaisjärkenä ettei sinne viedä lapsia.
Enkä myöskään väkisin veisi katsomaan sitä ennen niin rakasta mummua, joka nyt valitettavasti sairautensa vuoksi kiroilee, huutaa räävittömiä, yrittää kynsiä ja repiä naamaa verille tai muuten vaan lyödä. Ei, en veisi lastani sinne vaikka kuinka olisi kyse "vain" sairaudesta.

Minun maailmassa esim alkoholismia, narkkareita, mielenterveysongelmaisia tai edes tupakoitsijoita (lapseni ei mene juuri tupakalta tulleen syliin, tai oleskele parvekkeella samaan aikaan) ei tarvitse hyväksyä jos he eivät itse halua korjata tilannettaan. Näin elän ja kasvatan, enkä pakota lastani kärsimään näiden ihmisten haitallisesta käytöksestä.

En ylipäätään ymmärrä mikä pakko on sietää ketään inhottavasti käyttäytyvää vaan sen takia että on alkoholisti?? Eikö se ole hiukka outoa???
Ei ketään olekaan pakko sinällän sietää. Mutta tiedätkö mitä, minä en kuitenkaan ala vähempiarvoistaa ihmisiä, toisin kuin sinä. Sinä pidät itseäsi ylivoimaisena ja kappas, mitäs kun eräänä päivänä kaikesta salailusta ja piilottelusta huolimatta sinulla saattaakin olla narkkilapsi.

Minulle on tasan tarkaa selkeä etten ole elänyt ns normaalia lapsuutta. Se ei silti ole tehnyt minusta kyynistä ja katkeraa. Päinvastoin avannnut silmät ihmisten inhimillisyydelle. Ja nyt en puhu inhimillisyydestä rikoskontkstissa (unohda siis viittaukset pedofiliaan).

Ongelmat eivät poistu sillä että kartetaan kaikkea mikä koetaan ongelmalliseksi elämässä. Tai syrjitään. Mitä toivoa alkoholistilla on, jos on yrittänyt parantua mutta kukaan ei usko, et saa töitä etkä pääse hoitoon? Sinun vastaus tähän lienee tasoa "ladon taakse ja pois päiviltä". Kyllä tiedän tasan tarkkaan ne valheet ja lupaukset - mutta kuten sanottu en silti käytä energiaani katkeruuteen ja kyynisyyteen. Olen haavani nuollut ja hoitanut.

Minulla ei ole syytä mennä vaikkapa suljetulle, koska siellä ei ole ketään tuttua tai läheistä. Mutta jos olisikin, ja hoitava henkilökunta hyväksyisi, voisin lapsenikin sinne viedä. En toki piestäväksi, mutta siksi että hän ymmärtää että myös "mielisairas" on vain ihminen. Niin kuin minä. Niin kuin hän. Ja niin kuin sinä.

Ihan sama alkoholisti papan kohdalla on. En minä hänestä välitä humalassa, mutta hän ei kuitenkaan ole paha. Ei minulle eikä lapsen lapselleen. Hänellä on ongelmansa, mutta hän on kuitenkin minulle elämän antanut. Lapseni ei ole kokenut pappaa koskaan pahana, lähinnä hassuna. Paljon pahempia tyyppejä näkee keskellä päivää ruotsin laivalla. Oksentavia ja räyhääviä.

Ja ei, minä en todellakaan kannusta lastani alkoholismiin sillä että olen väleissä oman isäni kanssa. Eiköhän tässä enemmän kannusteta huomiomaan erilaisia ihmisiä ongelmineen. Lapseni on vallan tietoinen että alkoholi on pahasta papalleen. Tiennyt aina sen.

Mutta kannata sinä salailua jos se helpottaa sinua käsittelemään mennyttä. Minulla tapasi on aivan liian katkera ja en todellakaan usko että lapseni oppisi minun katkeruudesta mitään.

MInä en lähde tuomitsemaan ihmisiä jotka ovat minua heikompia. Ei minulle ole suotu sellaisia "natsoja".

Omasta lähipiiristä löytyy kyllä tyyppejä, jotka ovat ihan selvinpäinkin arvaamattomia/vittumaisia/kiihdyksissä...
eli joo, voisin viedä. Jos on aggressiivinen/pelottava, en veisi.

Yhteistyössä