V
vierailija
Vieras
Tähän asti tekninen kehitys on työmarkkinoiden osalta johtanut siihen, että ihmisten koulutustasoa nostamalla entiset fyysistä ja suorittavaa työtä tehneet ihmiset on saatu koulutettua koneidenkäyttäjiksi tai koneiden rakentajiksi tai suunnittelijoiksi. Mutta tietyssä vaiheessa teknistä kehitystä koneiden kanssa työskentely tulee muuttumaan niin vaativaksi, ettei heikkolahjaisin osa ihmisistä enää siihen kykene.
Siinä vaiheessa heikkolahjaisuus tulee käytännössä automaattisesti johtamaan työttömyyteen, ainakin jos tarkoitus on jatkossakin maksaa "lihavia" nykyisten työehtosopimusten mukaisia palkkoja. Laskemalla alimmat palkat nälkäpalkkatasolle työnteon koneellistumista voidaan kyllä hidastaa merkittävästi ja siten säilyttää vähän vaativat työpaikat, mutta pysyvä ratkaisu ongelmaan ei sekään ole.
Tietyiltä osin tämä kehitys on jo todellisuutta, kun esimerkiksi kehitysvammaisille tai kouluja käymättömille ja kielitaidottomille maahanmuuttajille (joilla ei taustansa vuoksi ole rahkeita hankkia riittävää koulutusta) ei riitä töitä. Mutta jatkossa ongelma tulee laajenemaan myös ihan tavallisiin vähän yksinkertaisiin tyyppeihin, joille toistaiseksi on riittänyt suorittavan tason töitä esim. lähihoitajina tai kaupan kassoina.
Jossain vaiheessa nähdään sekin, kun tekninen kehitys ei enää lisää talouskasvua tai paranna ihmisten keskimääräistä elintasoa, kun työttömyyden kasvu syö varallisuuden.
Siinä vaiheessa heikkolahjaisuus tulee käytännössä automaattisesti johtamaan työttömyyteen, ainakin jos tarkoitus on jatkossakin maksaa "lihavia" nykyisten työehtosopimusten mukaisia palkkoja. Laskemalla alimmat palkat nälkäpalkkatasolle työnteon koneellistumista voidaan kyllä hidastaa merkittävästi ja siten säilyttää vähän vaativat työpaikat, mutta pysyvä ratkaisu ongelmaan ei sekään ole.
Tietyiltä osin tämä kehitys on jo todellisuutta, kun esimerkiksi kehitysvammaisille tai kouluja käymättömille ja kielitaidottomille maahanmuuttajille (joilla ei taustansa vuoksi ole rahkeita hankkia riittävää koulutusta) ei riitä töitä. Mutta jatkossa ongelma tulee laajenemaan myös ihan tavallisiin vähän yksinkertaisiin tyyppeihin, joille toistaiseksi on riittänyt suorittavan tason töitä esim. lähihoitajina tai kaupan kassoina.
Jossain vaiheessa nähdään sekin, kun tekninen kehitys ei enää lisää talouskasvua tai paranna ihmisten keskimääräistä elintasoa, kun työttömyyden kasvu syö varallisuuden.