Tietyssä teknisen kehityksen vaiheessa vähälahjaisille ei enää riitä tes-palkattuja työpaikkoja

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tähän asti tekninen kehitys on työmarkkinoiden osalta johtanut siihen, että ihmisten koulutustasoa nostamalla entiset fyysistä ja suorittavaa työtä tehneet ihmiset on saatu koulutettua koneidenkäyttäjiksi tai koneiden rakentajiksi tai suunnittelijoiksi. Mutta tietyssä vaiheessa teknistä kehitystä koneiden kanssa työskentely tulee muuttumaan niin vaativaksi, ettei heikkolahjaisin osa ihmisistä enää siihen kykene.

Siinä vaiheessa heikkolahjaisuus tulee käytännössä automaattisesti johtamaan työttömyyteen, ainakin jos tarkoitus on jatkossakin maksaa "lihavia" nykyisten työehtosopimusten mukaisia palkkoja. Laskemalla alimmat palkat nälkäpalkkatasolle työnteon koneellistumista voidaan kyllä hidastaa merkittävästi ja siten säilyttää vähän vaativat työpaikat, mutta pysyvä ratkaisu ongelmaan ei sekään ole.

Tietyiltä osin tämä kehitys on jo todellisuutta, kun esimerkiksi kehitysvammaisille tai kouluja käymättömille ja kielitaidottomille maahanmuuttajille (joilla ei taustansa vuoksi ole rahkeita hankkia riittävää koulutusta) ei riitä töitä. Mutta jatkossa ongelma tulee laajenemaan myös ihan tavallisiin vähän yksinkertaisiin tyyppeihin, joille toistaiseksi on riittänyt suorittavan tason töitä esim. lähihoitajina tai kaupan kassoina.

Jossain vaiheessa nähdään sekin, kun tekninen kehitys ei enää lisää talouskasvua tai paranna ihmisten keskimääräistä elintasoa, kun työttömyyden kasvu syö varallisuuden.
 
Joka tapauksessa itsepalvelun ja koneiden myötä ihmisiä jää valtavasti työttömiksi.

Itsepalvelukassat, pankkiasioiden itsehoito, matkavaraukset itse netissä, itseilmoittautuminen terveydenhuollossa, kirjaston itsepalvelulainaus ja kaikki muu. Valtavasti töitä häviää.
 
Joka tapauksessa itsepalvelun ja koneiden myötä ihmisiä jää valtavasti työttömiksi.

Itsepalvelukassat, pankkiasioiden itsehoito, matkavaraukset itse netissä, itseilmoittautuminen terveydenhuollossa, kirjaston itsepalvelulainaus ja kaikki muu. Valtavasti töitä häviää.
Nämä kaikki "itsepalvelut" vaatii taustatyötä. Sitä ei vaan kovin moni meinaa hoksata. Kun systeemit "monimutkaistuu" niin mutkaistuu tekniikka, virheet, tukipalveluiden tarve etc.

Ne ei näy, mutta jonkun nekin on tehtävä. Esim itsepalvelukassa. Luuletteko että kaikki tuotetiedot, painot, hinnat ym itsetään järjestelmiin tiensä löytää?
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Kun monitoimikone puunhakkuuseen kehitettiin niin yksi kone vei sadan metsurin työt. Nykyaikana ei enää ole mitään TVH:n horsmanniittäjiä ja lapiomiehiä joita vielä 20-30 vuotta sitten oli, nyt ne työt tekee koneet.
Yksinkertaisesti nykyisin ei enää ole aputöitä ja se on paljolti teknisen kehityksen ansiota ja hyvä niin, sillä ne aputyöt olivat usein sellaisia jotka veivät terveyden.
 
Nämä kaikki "itsepalvelut" vaatii taustatyötä. Sitä ei vaan kovin moni meinaa hoksata. Kun systeemit "monimutkaistuu" niin mutkaistuu tekniikka, virheet, tukipalveluiden tarve etc.

Ne ei näy, mutta jonkun nekin on tehtävä. Esim itsepalvelukassa. Luuletteko että kaikki tuotetiedot, painot, hinnat ym itsetään järjestelmiin tiensä löytää?
Ne taustasysteemit hoidellaan pitkälti jossain ulkomailla halvan työvoiman maissa, kuten Intiassa, etenkin se tietotekniikkapuoli. Monessa firmassa ei enää löydy mitään käytännön osaamista, kun kaikki on ulkoistettu ja se ulkoistusfirmakin teettää ne muualla. Onnettomat käyttäjät sitten yrittävät itse keskenään selvitellä miten tämä toimisikaan, sen jälkeen otetaan yhteyttä helppariin - olen ollut todistamassa tällaistakin, että työntekijä suoraan sanoo, että he yrittävät selvitellä keskenään näitä, kun helpparin kautta joku tulee vasta seuraavana päivänä ratkaisemaan ongelmaa.,

Itsepalvelukassat tulevat viemään työpaikkoja, nykyään yksi kassahenkilö vahtii 4-6 itsepalvelukassaa ja avustaa ongelmatilanteissan ja jutuissa, missä tarvitaan jotain hyväksymistä, kuten kuittaamaan ruokapakkauksen punaisen tarjouslapun alennusprosentin. Ei tarvita niin montaa palvelukassaa käyttöön. Se muu järjestelmäjuttu on jo tehty ja se päivitetään entiseen tahtiin, samat tuotetiedot ne palvelukassatkin tarvitsevat, niissä hommissa pysynee entinen työntekijämäärä.
 
Ne taustasysteemit hoidellaan pitkälti jossain ulkomailla halvan työvoiman maissa, kuten Intiassa, etenkin se tietotekniikkapuoli. Monessa firmassa ei enää löydy mitään käytännön osaamista, kun kaikki on ulkoistettu ja se ulkoistusfirmakin teettää ne muualla. Onnettomat käyttäjät sitten yrittävät itse keskenään selvitellä miten tämä toimisikaan, sen jälkeen otetaan yhteyttä helppariin - olen ollut todistamassa tällaistakin, että työntekijä suoraan sanoo, että he yrittävät selvitellä keskenään näitä, kun helpparin kautta joku tulee vasta seuraavana päivänä ratkaisemaan ongelmaa.,

Itsepalvelukassat tulevat viemään työpaikkoja, nykyään yksi kassahenkilö vahtii 4-6 itsepalvelukassaa ja avustaa ongelmatilanteissan ja jutuissa, missä tarvitaan jotain hyväksymistä, kuten kuittaamaan ruokapakkauksen punaisen tarjouslapun alennusprosentin. Ei tarvita niin montaa palvelukassaa käyttöön. Se muu järjestelmäjuttu on jo tehty ja se päivitetään entiseen tahtiin, samat tuotetiedot ne palvelukassatkin tarvitsevat, niissä hommissa pysynee entinen työntekijämäärä.
Ensinnäkään tuotetietoja EI syötetä Intiassa. Myöskään niitä ongelmia helpparin kanssa Ei viimekädessä ratkota Virossa. Tosiasia on se että tekniikan tuomat säädöt vaatii ihmisiä paikalle ja lähitukeen. Vaikka niistä kuinka koetetaan päästä.

Mitenkäs sitten varsin yleistyneen Chat-palvelun laita. Se tod ei onnistu Inkkarilta. Ei edes virolaiselta.

Sekin on tosiasia ettei roskapöntöt tule itsestään tyhjenemään...ei yleiset huusit sen enempää tahi kaupan lattiat (bittimuotoista kuraa ei ole).

Kyse on työelämän muutoksesta kuten oli silloin kun teollistuminen 50 luvulla alkoi. Ne ihmiset jotka sopeutuu tulee työllistyyn nytkin mutta laiskoilla on huonompi kohtalo. Syystä

Luonnossa yksikään ei laiskuudella selviä.
 
Joka tapauksessa itsepalvelun ja koneiden myötä ihmisiä jää valtavasti työttömiksi.

Itsepalvelukassat, pankkiasioiden itsehoito, matkavaraukset itse netissä, itseilmoittautuminen terveydenhuollossa, kirjaston itsepalvelulainaus ja kaikki muu. Valtavasti töitä häviää.

Ihmisiä on jo nyt jäänyt valtavasti työttömiksi eri ammateista. Joskus esimerkiksi maanviljelijöitä oli kansasta yli 90%. Nyt vain pari prosenttia.

Tähän asti melkein kaikille näille työttömiksi jääneille on kuitenkin löytynyt uudet ammatit. Mutta loputtomiin ei löydy, kun niiden uusien syntyvien ammattien vaatimukset kasvavat yli monen ihmisen kykytason.
 
Itsepalvelukassat tulevat viemään työpaikkoja, nykyään yksi kassahenkilö vahtii 4-6 itsepalvelukassaa ja avustaa ongelmatilanteissan ja jutuissa, missä tarvitaan jotain hyväksymistä, kuten kuittaamaan ruokapakkauksen punaisen tarjouslapun alennusprosentin. Ei tarvita niin montaa palvelukassaa käyttöön. Se muu järjestelmäjuttu on jo tehty ja se päivitetään entiseen tahtiin, samat tuotetiedot ne palvelukassatkin tarvitsevat, niissä hommissa pysynee entinen työntekijämäärä.

Eihän noita itsepalvelukassoja tunnu oikein kukaan käyttävän. Tyhjän panttina se itsepalvelukassavahti siellä seisoo 95% ajasta ja tulee yhdessä niiden kassalaitteiden kanssa paljon kalliimmaksi kauppiaalle kuin tavallinen kassa.
 
Ihmisiä on jo nyt jäänyt valtavasti työttömiksi eri ammateista. Joskus esimerkiksi maanviljelijöitä oli kansasta yli 90%. Nyt vain pari prosenttia.

Tähän asti melkein kaikille näille työttömiksi jääneille on kuitenkin löytynyt uudet ammatit. Mutta loputtomiin ei löydy, kun niiden uusien syntyvien ammattien vaatimukset kasvavat yli monen ihmisen kykytason.
No luonnossakin ne selviytyy jotka sopeutuu. Eli iso osa ihmisistä.

Ei 20-30 vuotta sitten 2-3 luokalla alettu opetella koodausta. Puhumattakaan kielikavalkaadista jota jo alakoulussa opetetaan. Ja silti 99.9% alakoululaisista "valmistuu"


Jos itsella vieraat tekniikan alat tuntuu vaikeilta niin ne välttis ei ole vaikeita tuleville sukupolville. Vai luuletko ettei samaa huolta olis ollut 70-80 luvun vaikka maitotilallisella kun lypsykoneet tuli markkinoille? Kumma kyllä moni heidän jälkeläinen, tilan jatkaja , hanskaa elämän lypsyrobotin kanssa. Vaikka oma äiti on alottanut "uran" käsin lypsämällä.
 
No luonnossakin ne selviytyy jotka sopeutuu. Eli iso osa ihmisistä.

Ei 20-30 vuotta sitten 2-3 luokalla alettu opetella koodausta. Puhumattakaan kielikavalkaadista jota jo alakoulussa opetetaan. Ja silti 99.9% alakoululaisista "valmistuu"


Jos itsella vieraat tekniikan alat tuntuu vaikeilta niin ne välttis ei ole vaikeita tuleville sukupolville. Vai luuletko ettei samaa huolta olis ollut 70-80 luvun vaikka maitotilallisella kun lypsykoneet tuli markkinoille? Kumma kyllä moni heidän jälkeläinen, tilan jatkaja , hanskaa elämän lypsyrobotin kanssa. Vaikka oma äiti on alottanut "uran" käsin lypsämällä.

Ei se noin yksinkertaista ole. Esim. 70-luvulla näki töissä älyllisesti kehitysvammaisia ihmisiä, mutta ei enää, kun heille ei enää juurikaan ole olemassa sellaisia töitä, missä voisivat tuottaa palkkansa verran lisäarvoa työnantajalle.
 
Ei se noin yksinkertaista ole. Esim. 70-luvulla näki töissä älyllisesti kehitysvammaisia ihmisiä, mutta ei enää, kun heille ei enää juurikaan ole olemassa sellaisia töitä, missä voisivat tuottaa palkkansa verran lisäarvoa työnantajalle.
Ei perusduunit minnekään ole kadonnut. Vai itsestäänkö tiet auraantuu? Minne katosikaan lähipuiston alkava risukko? Hupsis hei kuka vei lapsen paskavaipat roskiksesta??
 
Ei perusduunit minnekään ole kadonnut. Vai itsestäänkö tiet auraantuu? Minne katosikaan lähipuiston alkava risukko? Hupsis hei kuka vei lapsen paskavaipat roskiksesta??

Ovat nuo mainitsemasi työtkin koneellistuneet paljon. Lumenpoistokoneet ovat kehittyneet, mikä on vähentänyt työntekijöiden tarvetta ja lisännyt koulutusvaatimuksia. Sama juttu risukoiden kanssa, nykyään ne poistetaan enimmäkseen kaivinkoneeseen liitettävällä erikoistyökalulla. Roskien käsittelykin on tehostunut.

Ja sitten jos otetaan muita esimerkkejä, niin teollisuus on koneellistunut ja automatisoitunut valtavasti, kuten myös maatalous, liikenne ja tietoliikenne.

Kaikkialta on kadonnut paljon suorittavan tason töitä ja sellaiset työt missä ei tarvita koulutusta ovat muuttuneet harvinaisuudeksi.
 
Eihän noita itsepalvelukassoja tunnu oikein kukaan käyttävän. Tyhjän panttina se itsepalvelukassavahti siellä seisoo 95% ajasta ja tulee yhdessä niiden kassalaitteiden kanssa paljon kalliimmaksi kauppiaalle kuin tavallinen kassa.
Kyllä niitä ihmiset tuntuvat käyttävän, meidän "lähimarketissa" tuplattiin juuri itsepalvelukassojen määrä, poistettiin tavallisia kassoja ja lisättiin pari riviä niitä itsepalvelukassoja. En ole katsellut tarkemmin, vahtiiko niitä kaikkia vain yksi henkilö. Veikkaan, että hiljaiseen aikaan on paikalla yksi, ruuhkaisempaan taas kaksi ja käyttäjät ohjaillaan hiljaisempaan aikaan käyttämään vain osaa itsepalvelukassoista. Auki olevien kassojen määrä on selkeästi vähentynyt, tosin näin kesällä tulee käytyä muulloin kuin meidän normaaliaikaan eli vertailua ei ihan suoraan voi tehdä. Pikkuostosten kanssa monet käyttävät niitä, kun taas kärryntäysiporukat käyttää tavallisia kassoja.

Käypä joskus katsomassa Ikeassa, miten itsepalvelukassat on jatkuvasti käytössä.
 
Ovat nuo mainitsemasi työtkin koneellistuneet paljon. Lumenpoistokoneet ovat kehittyneet, mikä on vähentänyt työntekijöiden tarvetta ja lisännyt koulutusvaatimuksia. Sama juttu risukoiden kanssa, nykyään ne poistetaan enimmäkseen kaivinkoneeseen liitettävällä erikoistyökalulla. Roskien käsittelykin on tehostunut.

Ja sitten jos otetaan muita esimerkkejä, niin teollisuus on koneellistunut ja automatisoitunut valtavasti, kuten myös maatalous, liikenne ja tietoliikenne.

Kaikkialta on kadonnut paljon suorittavan tason töitä ja sellaiset työt missä ei tarvita koulutusta ovat muuttuneet harvinaisuudeksi.
Ei kun hirteen vaan koko kansa sitten?

Kumma kyllä ihminen on luola-ajoista kehittynyt koko matkan. Mut pim... nyt tullaan pisteeseen jossa kehitys lakkaa.

Kun on ollut suunnittelemassa teknisiä tiloja joissa voi työskennellä liikunta, näkö ja kuulorajoitteiset... herää kysymys missä pussissa osa ihmisistä elää? Toden totta tällaisia juttuja suunnitellaan nykymaailmassa.
 
Ei kun hirteen vaan koko kansa sitten?

Kumma kyllä ihminen on luola-ajoista kehittynyt koko matkan. Mut pim... nyt tullaan pisteeseen jossa kehitys lakkaa.

Kun on ollut suunnittelemassa teknisiä tiloja joissa voi työskennellä liikunta, näkö ja kuulorajoitteiset... herää kysymys missä pussissa osa ihmisistä elää? Toden totta tällaisia juttuja suunnitellaan nykymaailmassa.

Ei ihminen biologisesti ole kehittynyt käytännössä yhtään minnekään kymmeniintuhansiin vuosiin.
 
Jestas, miten ilkeää ja omahyväistä yleistystä ap:tä! Heikkolahjaiset kaupankassat ja lähihoitajat... Huh huh! Et taida tuntea kumpaakaan alaa, jos noin ajattelet. Toistatko vain jonkun itsesikaltaisen valmiiksi pureskeltua p:tä?
Pohdinnassasi olet kyllä siinä oikeassa, ettei suorittavaa työtä tulevaisuudessa riitä kaikille. Tämä johtaa siihen, että koko globaali markkinatalous ja kulutus on tullut tiensä päähän. Mitä tulee tapahtumaan, ei alkuun ole luultavasti mitään hienoa tai hyvää, mutta ehkä lopputulos ihmiskunnan kannalta on hyvä. Ehkä ihmiskunta selviää tästä.
Toisaalta ehkä meidän ihmisten aika on jo tämän maailman osalta olla tässä. Tässä maailmassa on liikaa omahyväisiä, muka fiksuja ihmisiä, jotka eivät tuota ympäristöönsä muuta kuin pahaa mieltä. Tästä ap kaltaisineen on oiva esimerkki.
 
Jestas, miten ilkeää ja omahyväistä yleistystä ap:tä! Heikkolahjaiset kaupankassat ja lähihoitajat... Huh huh! Et taida tuntea kumpaakaan alaa, jos noin ajattelet. Toistatko vain jonkun itsesikaltaisen valmiiksi pureskeltua p:tä?
Pohdinnassasi olet kyllä siinä oikeassa, ettei suorittavaa työtä tulevaisuudessa riitä kaikille. Tämä johtaa siihen, että koko globaali markkinatalous ja kulutus on tullut tiensä päähän. Mitä tulee tapahtumaan, ei alkuun ole luultavasti mitään hienoa tai hyvää, mutta ehkä lopputulos ihmiskunnan kannalta on hyvä. Ehkä ihmiskunta selviää tästä.
Toisaalta ehkä meidän ihmisten aika on jo tämän maailman osalta olla tässä. Tässä maailmassa on liikaa omahyväisiä, muka fiksuja ihmisiä, jotka eivät tuota ympäristöönsä muuta kuin pahaa mieltä. Tästä ap kaltaisineen on oiva esimerkki.
Kovin yksikulmainen tämäkin ajatelma vaikka ap:tä kohtaan antamasta kritiikistä olen samaa mieltä.

Palvelut ja palvelujen tuottaminen ei suinkaan ole tullut tien päähän. Sen lisäksi ihmiset ovat kokoajan enemmän ja enemmän kiinnostuneita esim omasta kehosta ja terveydestä. Ne luovat uutta markkinaa joka ei yksin koostu materiasta ja tuotteista vaan myös palvelusta. Näille aloille mahtuu monenlaista osaajaa, ihan niistä normi-ihmisistä lähtien

Isompana ongelmana näen ylikansoittumisen. Tämä pallo ei kestä sitä. Mutta valitettasvasti esim läntiset "hyvinvointivaltiot" tukee ylikansoittumistaa "tietotaidoillaan". Luonto osaisi hoitaa tämän ongelman mutta ihmisten etiikka ei sitä hyväksy. Ja ei, luonnon valinta ei tee yhdestäkään vähempi arvoista. Se vain mahdollistaisi meidän elämän jatkon täällä.
 

Yhteistyössä