Vierailija
"Yleisin helvetin puolustus lähtee liikkeelle ihmisen tahdosta. Jumala kyllä tahtoisi pelastaa jokaisen sielun, mutta hän ei tee sitä väkisin vaan hän suostuttelee ja taivuttelee jokaista luokseen. Ehkä hän kykenee lopulta rakastamaan jokaisen sielun puolelleen. Mutta sekin mahdollisuus jää voimaan, että joku torjuu Jumalan rakkauden niin päättäväisesti, että se ei pääse eheyttämään häntä. Jos joku siis joutuu helvettiin, se johtuu siitä, että Jumala kunnioittaa ihmisen vapaata tahtoa.
Tarkka lukija huomaa tässä jännitteen, joka saattaa lopulta kasvaa lähes sovittamattomaksi ristiriidaksi. Luterilaisen ajattelun mukaan ihminen ei voi omasta järjestään ja aloitteestaan käsin tulla Jumalan yhteyteen, vaan usko on aina lahjaa ja Jumalan vaikutusta ihmisessä. Vähä katekismuksen mukaan minä en voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Jeesukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan Pyhä Henki on kutsunut, valaissut, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Pelastukseen pääseminen ei siis ole ihmisen valintaa vaan Jumalan armovalintaa. Kadotukseen joutumista puolestaan useimmiten perustellaan ihmisen omalla valinnalla. Sinne joutuvan Jumala antaa pitää oman päänsä.
Tästä tietenkin herää se vaikeita jatkokysymyksiä: Miksi Jumala ei anna jokaiselle pelastavaa armoaan? Eikö hän voisi suuressa viisaudessaan taivutella jokaisen sielun puolelleen? Tässä kohdassa joudumme sanomaan, että emme ymmärrä loppuun asti tahdon vapauden ja Jumalan armon vuorovaikutusta. Helvetin mahdollisuus ja synnin valta ovat suuria arvoituksia, joihin emme saa vastausta tämän elämän aikana."
https://www.karikuula.com/22
Tarkka lukija huomaa tässä jännitteen, joka saattaa lopulta kasvaa lähes sovittamattomaksi ristiriidaksi. Luterilaisen ajattelun mukaan ihminen ei voi omasta järjestään ja aloitteestaan käsin tulla Jumalan yhteyteen, vaan usko on aina lahjaa ja Jumalan vaikutusta ihmisessä. Vähä katekismuksen mukaan minä en voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Jeesukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan Pyhä Henki on kutsunut, valaissut, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Pelastukseen pääseminen ei siis ole ihmisen valintaa vaan Jumalan armovalintaa. Kadotukseen joutumista puolestaan useimmiten perustellaan ihmisen omalla valinnalla. Sinne joutuvan Jumala antaa pitää oman päänsä.
Tästä tietenkin herää se vaikeita jatkokysymyksiä: Miksi Jumala ei anna jokaiselle pelastavaa armoaan? Eikö hän voisi suuressa viisaudessaan taivutella jokaisen sielun puolelleen? Tässä kohdassa joudumme sanomaan, että emme ymmärrä loppuun asti tahdon vapauden ja Jumalan armon vuorovaikutusta. Helvetin mahdollisuus ja synnin valta ovat suuria arvoituksia, joihin emme saa vastausta tämän elämän aikana."
https://www.karikuula.com/22