Miksi ihmislapsi traumatisoituu voimakeinoista kasvatuksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ongelma on siinä, että mielenterveysongelmat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti samalla kun kurittamisesta ollaan päästy eroon ja ihmisten koulutustaso on kasvanut. Eli tutkimuksen tulos ei vastaa todellisuutta.

No en mä kyllä sanonut että kuritusväkivalta on kaikkien lisääntyneiden nuorten mielenterveysonhelmien taustalla. Sanoin että se lisää ongelmien riskiä. Lisääntyneiden mt ongelmien taustalla on paljon eri syitä, mutta se on varmaan oma keskustelunsa.

Itse asiassa ruumiillinen kuritus määritellään yleisesti väkivallaksi. Ihan lainsäädännössäkin. Ruumiillisesta kurituksesta puhutaan aika laajasti kuritusväkivallan termillä.

Sille ei tietty voi mitään, jos kuritus ei sinun mielestäsi ole väkivaltaa, mutta yleensä se kyllä väkivallaksi määritellään (esim lait, lastensuojelujärjestöt, viranomaiset, tiedeyhteisö).

Joskus itseäni ärsyttää että kuritusväkivallan vastustajilta edellytetään todistelua siitä että miksi ja miten lapsen fyysisen koskemattomuuden loukkaus ja kuritusväkivalta on häntä vahingoittavaa. Voisiko joku osoittaa minulle kuritusväkivallan hyödyt kapsen kehityksen kannalta (oma mutu ei kelpaa, vaan luotettava vertaisarvioitu tutkimus)?

Tämän nykyisen keskustelun ongelma on siinä, että ei nähdä eroa kurittamisen ja sen välillä, että lapsen vanhempi hakkaa lasta raivopäissään. Ikään kuin kyse olisi edes lähestulkoon samasta ilmiöstä.

Muutaman mainitsemasi lastensuojelujärjestön sivuja kävin juuri lukemassa, ja niissä tosiaan sanotaan, että "älä lyö lasta". Mutta eipä juuri muuta, ehkä saatetaan mainita, että "puhu lapsesi kanssa". Ainakin tuolta pohjalta tulee kuva näistä järjestöistä lähinnä moraalipaniikkijärjestöinä. Pyhiä periaatteita on vaikka muille jakaa, mutta käytännön elämä ei kiinnosta. Eli siinäpähän neuvon mukaisesti jankkaat sen lapsen kanssa kunnes helvetti jäätyy, eikä tilanne etene mihinkään. Ainoa millä on jotain merkitystä on, että "älä lyö lasta".

Minulle yritettiin diagnosoida masennusta 10 vuotta sitten siksi, että polveni oli aivan romuna.

Epäilen, että vuonna 1987 syntyneiden ongelma on enemmänkin se, etteivät he osaa hyväksyä alavireistä ajanjaksoa elämään kuuluvaksi osaksi vaan sille halutaan heti diagnoosi, jotta siitä voidaan parantua.
Sehän on sitä medikalisaatiota, mikä on ujuttautunut vaivihkaa kaikkeen, myös talouteen ym. Ihmisistä on tekemällä tehty pelinappuloita. Muutamalla suomalaisella ei kovin suurta vaikutusta ole, mutta annas kun nämä hoksii, et ei ole pakko olla siellä missä sairastuu, päivän uutisessa ilman linkkiä:

"Peking kärsii tavallisinakin päivinä vakavasta saasteongelmasta, mutta massiivinen hiekkamyrsky on nostanut ilman saastepitoisuudet aivan uudelle tasolle.

Eilen torstaina mittauspisteet havaitsivat haitallisimpia, 2,5 mikrometrin suuruisia pienhiukkasia enimmillään 684 mikrogrammaa kuutiometrissä ilmaa.

EU-maissa pienhiukkasten vuosikeskiarvo ei saisi ylittää 25 mikrogrammaa kuutiossa. Suomessa ohjearvo on kymmenen mikrogrammaa kuutiossa.

Pekingissä suurempien, 10 mikrometrin hiukkasten pitoisuus oli torstaina jopa 2 000 kuutiometrissä, kertoo The Guardian -lehti(siirryt toiseen palveluun).

Kaupungin viranomaiset varoittivat asukkaita huonosta ilmanlaadusta ja sen aiheuttamasta sairausriskistä.

Tämän vuoden tammi-helmikuussa 2,5 mikrometrin pienhiukkasten määrä oli Pekingissä keskimäärin 95 mikrogrammaa kuutiossa. Tämä on 70 prosenttia korkeampi luku kuin viime vuonna samaan aikaan.

Kiinan viranomaiset ovat jo vuosien ajan ponnistelleet ilmanlaadun parantamiseksi.

Vuonna 2015 hyväksyttiin säädös, jonka mukaan tämän vuoden loppuun mennessä on miljoona huonokuntoisinta ajoneuvoa poistettava Pekingin kaduilta. Tämän vuoden tavoiteluku on 300 000 ja siitä oli huhtikuun loppuun mennessä toteutunut 180 000.

Pekingissä on tällä hetkellä 5,7 miljoonaa moottoriajoneuvoa ja ne ovat syyllisiä puoleen kaupungin typpioksidisaasteesta.

Hiekkamyrskyt ovat Pekingin alueella tavanomaisia kevätkuukausina, jolloin tuuli tuo aavikoiden pölyä kaupunkiin. Kiinan viranomaiset yrittävät hillitä pölyn leviämistä valtavilla puunistutuskampanjoilla.
Lähde: Reuters"

Keuhkojenssiirtoon ainakin, Meilahteen kaikki:D

Mä arvostan suuresti vaikkapa kotimaista poliisia. Vaikka partiolla on kuinka paljon arsenaalia niin arvostukseni ei perustu pelkoon. Maailmassa on niitäkin yhteiskuntia joissa poliisia pitää pelätä enemmän kuin rosvoja, eikä ne o kauheen kivoja yhteiskuntia.
Lontoon Bobby on Suomenkin poliisia edellä. Ovat kadulla luomassa turvallisuutta eivätkä herättämässä pelkoa. Kaikilla mittareilla maailman luotetuin poliisi vaikka ei edes kanna asetta.

Vanhempianikin minä arvostan suuresti. Vaikka olin kolttosia jatkuvasti keksivä viikari ja yleensä joku rangaistus oli kolttosista luvassa. Mut ei mun tarttenu vanhempiani pelätä.
Vaikka mua kolttosistani rankaistiinkin niin koti oli turvallinen paikka.

Raipalla olisin oppinut sen, että kotiin ei kannata mennä.

Lapsi, koira tai puoliso ei pysy kurissa piiskaamalla.

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Mä arvostan suuresti vaikkapa kotimaista poliisia. Vaikka partiolla on kuinka paljon arsenaalia niin arvostukseni ei perustu pelkoon. Maailmassa on niitäkin yhteiskuntia joissa poliisia pitää pelätä enemmän kuin rosvoja, eikä ne o kauheen kivoja yhteiskuntia.
Lontoon Bobby on Suomenkin poliisia edellä. Ovat kadulla luomassa turvallisuutta eivätkä herättämässä pelkoa. Kaikilla mittareilla maailman luotetuin poliisi vaikka ei edes kanna asetta.

Vanhempianikin minä arvostan suuresti. Vaikka olin kolttosia jatkuvasti keksivä viikari ja yleensä joku rangaistus oli kolttosista luvassa. Mut ei mun tarttenu vanhempiani pelätä.

Olen tästä kanssasi samaa mieltä.
Minun kunnioitukseni vanhempiani kohtaan ei johdu pelosta, vaan aidosta arvostuksesta siitä, että ne on helvetin hienoja ihmisiä. Minun olisi vaikea kuvitella, että kunnioitukseni olisi tätä luokkaa, jos jokaisesta rikkeestä olisi seurannut fyysinen kuritus.

Ei tässä ruumiillinen kuritus vs. ei ruumiillista kuritusta -kysymyksessä ole kyse siitä, että lapsi joko hakkaamalla pidetään pelossa tai sitten häntä kasvatetaan ja ohjeistetaan ystävällisessä ilmapiirissä.

Sen sijaan ruumiillinen kuritus on yksi potentiaalinen rangaistusvaihtoehto siinä missä ei-ruumillinenkin kuritus. Ei asia ole sen ihmeellisempi.

Ruumiillinen kuritus ei myöskään tarkoita, että lapsi jotenkin epäterveesti pelkäisi vanhempaansa verrattuna siihen, että häntä kuritettaisiin ei-ruumiillisesti.

Toki lapsen kurittamisen on syytä olla perusteltua ja kohtuullista, mutta se vaatimus koskee sekä ruumiillisia että ei-ruumiillisia rangaistuksia. Epäasiallisella tai kohtuuttomalla tms. kurittamisella saa lapsen oppimaan, että kotiin ei pidä mennä ihan riippumatta siitä, onko se kuritusmenetelmä ruumiillinen vai ei.

Ei tässä ruumiillinen kuritus vs. ei ruumiillista kuritusta -kysymyksessä ole kyse siitä, että lapsi joko hakkaamalla pidetään pelossa tai sitten häntä kasvatetaan ja ohjeistetaan ystävällisessä ilmapiirissä.

Sen sijaan ruumiillinen kuritus on yksi potentiaalinen rangaistusvaihtoehto siinä missä ei-ruumillinenkin kuritus. Ei asia ole sen ihmeellisempi.

Ruumiillinen kuritus ei myöskään tarkoita, että lapsi jotenkin epäterveesti pelkäisi vanhempaansa verrattuna siihen, että häntä kuritettaisiin ei-ruumiillisesti.

Toki lapsen kurittamisen on syytä olla perusteltua ja kohtuullista, mutta se vaatimus koskee sekä ruumiillisia että ei-ruumiillisia rangaistuksia. Epäasiallisella tai kohtuuttomalla tms. kurittamisella saa lapsen oppimaan, että kotiin ei pidä mennä ihan riippumatta siitä, onko se kuritusmenetelmä ruumiillinen vai ei.

Ei se mikään rangaistusmuoto ole vaan väkivaltaa.

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok

Ruumiillinen kuritus perustuu pelkoon. Eli lasta nimenomaan pidetään pelossa. Joku valopää oli jopa sitä mieltä, että vain pelkoon perustuvat rangaistukset toimivat -- eivät toimi, kun eivät ne toimi aikuisillakaan.

Koivuniemenherra voisi kyllä tänä päivänäkin tehdä joillekkin hyvää. "Ken vitsaa säästää se lastaan vihaa." Maailma on muuttunut, joten ehkei nuo menetelmät ole hyviä nykyään. Vielä 8o ja 90 luvuilla lapset saivat olla vapaasti ulkona. Vain rikkeistä saattoi saada piiskaa jos jäi kiinni. Tyyliin meni heikoille jäille. Tämän päivän lapsia taas valvotaan koko ajan. Vapaa-aika on ohjattua. Silloin ei toisaalta edes tule tilanteita, jossa piiska olisi oikea keino.

Koivuniemenherra voisi kyllä tänä päivänäkin tehdä joillekkin hyvää. "Ken vitsaa säästää se lastaan vihaa." Maailma on muuttunut, joten ehkei nuo menetelmät ole hyviä nykyään. Vielä 8o ja 90 luvuilla lapset saivat olla vapaasti ulkona. Vain rikkeistä saattoi saada piiskaa jos jäi kiinni. Tyyliin meni heikoille jäille. Tämän päivän lapsia taas valvotaan koko ajan. Vapaa-aika on ohjattua. Silloin ei toisaalta edes tule tilanteita, jossa piiska olisi oikea keino.
Jossain perheissä lapset saavat edelleen olla ulkona vapaasti, ja joissain perheissä lapset olivat valvottuja 80-90-luvuillakin. Ei tässä muutosta ole.

Ei sen tarvitse pelottaa. Ei minua pelota rikosrekisterin saaminen, mutta kyllä se minua estää tekemästä rikoksia.

Sinua ei siis pelota esimerkiksi joutua maksamaan sakkoja tai päätyä lusimaan? Nehän olisivat kenties suorastaan miellyttäviä kokemuksia, ja vankilassakin ihminen voisi oppia kaikkia hyödyllisiä tietoja ja taitoja ja kehittyä siten paremmaksi ihmiseksi? Oikeastaan harmi, että vankilaan pääsee vain tekemällä rikoksia, kun se voisi olla hyödyllinen kokemus monelle muullekin?

Niin ja sekään ei yhtään pelota, että töistä voi saada potkut jos siellä törttöilee? Potkujen saannissahan on myös paljon hyviä puolia?

Sinua ei siis pelota esimerkiksi joutua maksamaan sakkoja tai päätyä lusimaan? Nehän olisivat kenties suorastaan miellyttäviä kokemuksia, ja vankilassakin ihminen voisi oppia kaikkia hyödyllisiä tietoja ja taitoja ja kehittyä siten paremmaksi ihmiseksi? Oikeastaan harmi, että vankilaan pääsee vain tekemällä rikoksia, kun se voisi olla hyödyllinen kokemus monelle muullekin?

Niin ja sekään ei yhtään pelota, että töistä voi saada potkut jos siellä törttöilee? Potkujen saannissahan on myös paljon hyviä puolia?
Ei pelota. Sakkoja saa aika yleensä aika vähän ellei lähde polttamaan kirkkoja, tilin saldo kyllä kestää pienet sakot ja lusiminen on yleensä avovankilassa, jossa saa ylöspidon ja saa tehdä melkein mitä vaan.

Kaksi kertaa olen saanut töissä kirjallisen varoituksen, ensimmäisellä kerralla irtisanouduin kolme kuukautta myöhemmin ja jätin työnantajan pulaan, hahhah, ja toisella kerralla kysyin pomolta, että irtisanoudunko heti vai pitääkö turpansa tukossa. Olisivat nimittäin menettäneet ison diilin, jos olisin lähtenyt. Pomo piti turpansa tukossa kuukauden, jonka jälkeen asiakasyritys osti minut itselleen, ja lopetti työskentelyn entisen työnantajani kanssa. Eli ei, potkut eivät nekään pelota, ja jos työnantaja ryppyilee, on työnantaja se, joka on pulassa.

Ei pelota. Sakkoja saa aika yleensä aika vähän ellei lähde polttamaan kirkkoja, tilin saldo kyllä kestää pienet sakot ja lusiminen on yleensä avovankilassa, jossa saa ylöspidon ja saa tehdä melkein mitä vaan.

Kaksi kertaa olen saanut töissä kirjallisen varoituksen, ensimmäisellä kerralla irtisanouduin kolme kuukautta myöhemmin ja jätin työnantajan pulaan, hahhah, ja toisella kerralla kysyin pomolta, että irtisanoudunko heti vai pitääkö turpansa tukossa. Olisivat nimittäin menettäneet ison diilin, jos olisin lähtenyt. Pomo piti turpansa tukossa kuukauden, jonka jälkeen asiakasyritys osti minut itselleen, ja lopetti työskentelyn entisen työnantajani kanssa. Eli ei, potkut eivät nekään pelota, ja jos työnantaja ryppyilee, on työnantaja se, joka on pulassa.

Mutta jos se kerran näin on, että suomalaisella yhteiskunnalla ei ole sellaisia rangaistuksen uhkia aikuista ihmistä kohtaan, jotka tätä pelottaisivat, niin ehkä rangaistusjärjestelmää olisi syytä uudistaa. Vaikka raipparangaistukset käyttöön Singaporen malliin, niin ihmisellä on jotain mitä pelätä jos muuten tulee mieleen ajatus ruveta rikkomaan sääntöjä.

Vai pelottaisiko raipparangaistuskaan sinua? Kyllähän senkin varmasti kestää, kun jokusen minuutin vaikka puristaa kädet nyrkkiin.

Typical conversation täällä kaksplussalla. Puhutaan fyysisestä metodista kasvatuksessa ja se on A. ei edes hipaisua B. alkoholisti-isän hakkaaminen raipalla, nyrkeillä ja häpäisyllä.

Ei siin vittu oo mitää välimallii? Hä?

Mutta jos se kerran näin on, että suomalaisella yhteiskunnalla ei ole sellaisia rangaistuksen uhkia aikuista ihmistä kohtaan, jotka tätä pelottaisivat, niin ehkä rangaistusjärjestelmää olisi syytä uudistaa. Vaikka raipparangaistukset käyttöön Singaporen malliin, niin ihmisellä on jotain mitä pelätä jos muuten tulee mieleen ajatus ruveta rikkomaan sääntöjä.

Vai pelottaisiko raipparangaistuskaan sinua? Kyllähän senkin varmasti kestää, kun jokusen minuutin vaikka puristaa kädet nyrkkiin.
Pointti onkin se, että normaali ihminen noudattaa lakeja vaikka rangaistukset eivät pelota yhtään. Loppuihin taas ei auta minkäänlainen pelote. Jenkkilässähän tämä on todistettu: siellä on kuolemantuomio, ja silti siellä tehdään murhia ja tappoja enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Sinun logiikallasi kuolemantuomion mahdollisuuden pitäisi aiheuttaa päinvastainen tilanne.

En minä aja ylinopeutta tai parkkeeraa väärin, ihan vain koska niin ei saa tehdä. Ihan sama, onko siitä rangaistus vai ei. Jos taas minua rangaistaisiin mielestäni kohtuuttomasti, omistaisin elämäni rankaisijan rankaisemiseen.

Pointti onkin se, että normaali ihminen noudattaa lakeja vaikka rangaistukset eivät pelota yhtään. Loppuihin taas ei auta minkäänlainen pelote. Jenkkilässähän tämä on todistettu: siellä on kuolemantuomio, ja silti siellä tehdään murhia ja tappoja enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Sinun logiikallasi kuolemantuomion mahdollisuuden pitäisi aiheuttaa päinvastainen tilanne.

Oletko varma, että noudattaa? Voisin itsekin luetella melkoisen määrän luvattomia asioita, joita minun tekisi mieli tehdä, koska en koe niitä epäeettisiksi, mutta ei kuitenkaan tee, koska pelkään mahdollisen kiinnijäämisen seurauksia.

Myös lapsilla on muuten normaalitila se, että he eivät ole samaa mieltä läheskään kaikkien vanhempiensa laatimien sääntöjen mielekkyydestä, mutta noudattavat niitä sääntöjä silti rangaistuksen pelosta.

Oletko varma, että noudattaa? Voisin itsekin luetella melkoisen määrän luvattomia asioita, joita minun tekisi mieli tehdä, koska en koe niitä epäeettisiksi, mutta ei kuitenkaan tee, koska pelkään mahdollisen kiinnijäämisen seurauksia.

Myös lapsilla on muuten normaalitila se, että he eivät ole samaa mieltä läheskään kaikkien vanhempiensa laatimien sääntöjen mielekkyydestä, mutta noudattavat niitä sääntöjä silti rangaistuksen pelosta.
Lapset saattavat noudattaa sääntöjä rikkomuksista johtuvien seurausten vuoksi, mutta ei se tarkoita, että he pelkäisivät seurauksia.

Jos nyt pitää rautalangasta vääntää: Minä tiedän, että jos en laita suojia ja kypärää lähtiessäni rullaluistelemaan, saatan satuttaa itseni pahastikin. En kuitenkaan pelkää lähteä luistelemaan ilman suojia, en pelkää kaatumista, mutta silti käytän suojia aina.

Seurauksia voi haluta välttää, koska se on järkevää, ei siksi, että niitä pelkäisi. Pelko on huono tila elää.

Yhteistyössä