Miksi ihmislapsi traumatisoituu voimakeinoista kasvatuksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
ihminen taitaa olla ainoa nisäkäs jolle on luotu varmat traumat siitä, että sen emo "retuuttaa" sitä koulutusmielessä. Miksi näin?

Nyt ennen kuin kukkahattutädit alkaa motkottamaan niin en tarkoita minkäänlaista hakkaamista, piiskaamista tai muuta kovaa väkivaltaa vaan vaikka leijonaemon niskasta retuuttaminen vastaa kivultaan ja voimaltaan sitä, että ihmislasta nykäistään kädestä pois tilanteesta ja ärähdetään kun on mennyt tekemään tyhmiä. Pieni tukistus voisi olla myös verrattavissa tai toisesta olkapäästä ravistus.

Miksi vain meidän laji saa traumoja tällaisesta?

En tutkistele lapsia, olen vain ihmetellyt asiaa joskus.

Sen verran vielä ennakoin vastauksia, että voisitteko vastata juuri tähän asiaan. Ei auta verrata muihin elukan toimintoihin vaan nimenomaan tähän.

Ei traumatisoidu pienestä tukistamisesta. Ongelma vain on se, että monella aikuisella on ongelmia oman aggressiivisuutensa kanssa (vilkaise vaikka yleistä ajokäytöstä kehä I:en iltapäiväruuhkassa), joten jos näille raivohulluille sallii yhden fyysisen rangaistustavan, se lähtee käsistä kuin mopo ikään.

Vähän niin kuin alkoholistien kanssa. Heidän pitää välttää alkoholia kokonaan, koska heillä ei ole minkäänlaista itsekontrollia asian suhteen.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Ei traumatisoidu pienestä tukistamisesta. Ongelma vain on se, että monella aikuisella on ongelmia oman aggressiivisuutensa kanssa (vilkaise vaikka yleistä ajokäytöstä kehä I:en iltapäiväruuhkassa), joten jos näille raivohulluille sallii yhden fyysisen rangaistustavan, se lähtee käsistä kuin mopo ikään.

Vähän niin kuin alkoholistien kanssa. Heidän pitää välttää alkoholia kokonaan, koska heillä ei ole minkäänlaista itsekontrollia asian suhteen.

Ei lapsi kyllä traumatisoidu isommastakaan tukistuksesta tai vastaavasta jos sille on olemassa hyvä syy (lapsi tiesi tehneensä jotain vakavaa kiellettyä) eikä aikuinen myöskään tee sitä rankaisemista "hakkaamishenkisesti" vaan asiallisesti ja rauhallisesti.

Suomalaisen yhteiskunnan ongelmana on, että lähdetään tekemään sääntöjä sillä oletuksella, että koko kansa olisi esimerkiksi alkoholisteja tai väkivaltaisia kuumakalleja, vaikka oikeasti näitä on vain pieni osuus. Tällaisesta suhteettoman voimakkaasta säätelystä tulee sitten kaikenlaisia oheishaittoja.

Otahan iso plussa. Ja pusun saat jos huolit.

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Suomalaisen yhteiskunnan ongelmana on, että lähdetään tekemään sääntöjä sillä oletuksella, että koko kansa olisi esimerkiksi alkoholisteja tai väkivaltaisia kuumakalleja, vaikka oikeasti näitä on vain pieni osuus. Tällaisesta suhteettoman voimakkaasta säätelystä tulee sitten kaikenlaisia oheishaittoja.

Verolakeja lukuunottamatta lait on tapana säätää heikomman suojaksi. Suomessa kun pääsääntöisesti mennään kirjoitetun lain, eikä ennakkotapausten mukaan niin lakiin ei sovi jättää semmoisia porsaanreikiä, että mikä on kenenkin mielestä asiaankuuluva pieni tukkapölly ja missä sit jää tukko hiuksia käteen.

Verolakeja lukuunottamatta lait on tapana säätää heikomman suojaksi. Suomessa kun pääsääntöisesti mennään kirjoitetun lain, eikä ennakkotapausten mukaan niin lakiin ei sovi jättää semmoisia porsaanreikiä, että mikä on kenenkin mielestä asiaankuuluva pieni tukkapölly ja missä sit jää tukko hiuksia käteen.

Kyllä sen lain varmasti voisi teknisesti säätää niin, että vaikka tukistus missä jää tukko hiuksia käteen tai selkäsauna missä iho on naarmuilla ovat kiellettyjä. On erilaisia "kohtuullisuuspykäliä" muuallakin laissa.

Toisaalta enemmänkin tarkoitin sitä, että ylipäätään lähdetään tähän "kieltolakihenkeen", missä ihmisen katsotaan olevan lähtökohtaisesti kykenemätön ottamaan vastuuta omasta käytöksestään. Koski se nyt sitten vaikka alkoholipolitiikkaa tai lastenkasvatusta.

Kyllä sen lain varmasti voisi teknisesti säätää niin, että vaikka tukistus missä jää tukko hiuksia käteen tai selkäsauna missä iho on naarmuilla ovat kiellettyjä. On erilaisia "kohtuullisuuspykäliä" muuallakin laissa.

Toisaalta enemmänkin tarkoitin sitä, että ylipäätään lähdetään tähän "kieltolakihenkeen", missä ihmisen katsotaan olevan lähtökohtaisesti kykenemätön ottamaan vastuuta omasta käytöksestään. Koski se nyt sitten vaikka alkoholipolitiikkaa tai lastenkasvatusta.
Alkoholia saa Suomessa käyttää aivan laillisesti, joten vertauksesi ontuu. Myös alkoholistit saavat ihan vapaasti olla kännissä, jos haluavat.
Sellaisesta väkivallasta, mistä ei jälkiä jää, tuskin kiinnikään jää, joten veikkaan, että moni edelleen tukistelee kaikessa hiljaisuudessa. Minä olen ottanut haasteeksi olla edes tukistamatta, ja saada silti lapsi noudattamaan lakeja.

Alkoholia saa Suomessa käyttää aivan laillisesti, joten vertauksesi ontuu. Myös alkoholistit saavat ihan vapaasti olla kännissä, jos haluavat.
Sellaisesta väkivallasta, mistä ei jälkiä jää, tuskin kiinnikään jää, joten veikkaan, että moni edelleen tukistelee kaikessa hiljaisuudessa. Minä olen ottanut haasteeksi olla edes tukistamatta, ja saada silti lapsi noudattamaan lakeja.

Toki Suomessa saa olla kännissä nykyään, mutta se vanha kieltolakihenki missä ihmisen omaan vastuunottoon ei uskota elää muussa muodossa. Vaikkapa siinä, että valtiovalta ei usko Maija Meikäläisen mahdollisuuksiin olla juomatta itseään räkäkänniin teoreettisella lähikaupasta 3 eurolla ostamallaan viinipullolla, ja sen takia tarvitaan 40 km:n päässä sijaitseva Alkon myymälä missä vastaava pullo maksaa kympin tjsp.

Toki Suomessa saa olla kännissä nykyään, mutta se vanha kieltolakihenki missä ihmisen omaan vastuunottoon ei uskota elää muussa muodossa. Vaikkapa siinä, että valtiovalta ei usko Maija Meikäläisen mahdollisuuksiin olla juomatta itseään räkäkänniin teoreettisella lähikaupasta 3 eurolla ostamallaan viinipullolla, ja sen takia tarvitaan 40 km:n päässä sijaitseva Alkon myymälä missä vastaava pullo maksaa kympin tjsp.
Eiköhän kaikki Suomessa tiedä, että räkäkännit vedetään kotioloissa yleisimmin juuri lähikaupassakin myytävällä kaljalla. Alko on puhdasta valtion rahastusta, ja jos uskot, että sillä on mitään tekemistä kansanterveyden kanssa, on sinua aika helppo höynäyttää.

Toki Suomessa saa olla kännissä nykyään, mutta se vanha kieltolakihenki missä ihmisen omaan vastuunottoon ei uskota elää muussa muodossa.

No tää ny ei o viinanhintakeskustelu.

Yhden mielestä pikkuinen tukkapölly vois toisinaan olla paikallaan. Ehkäpä näin vois ollakin jos se pysyis siinä. Jos koti olis muutoin turvallinen. Ei lakeja ton vuoksi säädetä.

Mut kun on niitä joiden mielestä asiallinen rangaistus ei- mistään on sitoa lapsi muovipussi päässä sohvaan ja kutsua sitä "kurinpalautukseksi" niin kirjoitettuun lakiin ny vaan ei voi jättää porsaanreikää "kurinpalautuksen liioitteluun".

• Tykkää
Mut kun on niitä joiden mielestä asiallinen rangaistus ei- mistään on sitoa lapsi muovipussi päässä sohvaan ja kutsua sitä "kurinpalautukseksi" niin kirjoitettuun lakiin ny vaan ei voi jättää porsaanreikää "kurinpalautuksen liioitteluun".

No ei se noinkaan mene. Saman tien pitäisi kieltää myös lapsen toruminen, koska sehän voi jollekin sekopäälle tarkoittaa sitä, että lapselle karjutaan ja tätä haukutaan ääliöksi parin tunnin ajan joka ikinen päivä.

Sitä paitsi muovipussin laittaminen lapsen päähän on jo vähintään tapon yritys...

No ei se noinkaan mene. Saman tien pitäisi kieltää myös lapsen toruminen, koska sehän voi jollekin sekopäälle tarkoittaa sitä, että lapselle karjutaan ja tätä haukutaan ääliöksi parin tunnin ajan joka ikinen päivä.
Niinhän se sekopäille tarkoittaakin. Eikä sitä lapsen ääliöksi haukkumista sitäkään ole kielletty.

Monet vanhemmat toistelevat lapsilleen päivästä toiseen, että et sinä pysty matematiikkaa oppimaan kun olet tyttö, ja et sinä pysty kieliä oppimaan, kun ei meidän suvussa ole kielipäätä. No varmasti ei pystykään tuollaisen jatkuvan kannustuksen alaisena. Tätäkään ei ole kielletty, vaikka sekin vaikeuttaa lapsen tulevaisuutta paljon.

No eihän sitä kukaan liene tutkinut, kuinka paljon eläimet siitä traumatisoituvat. Toisekseen, ihmiset ovat siinä määrin vieraantuneet luonnosta, että fyysistä koskemattomuutta on alettu pitämään jokaisen oikeutena.

Tuo kissaeläinten "retuutus" vastaisi ihmisellä sitä, kun esim. kädestä repäisee lapsen vaarasta/tappelusta pois, mikä onkin ihan ok. Eivät eläimetkään käsittääkseni juurikaan jälkikäteen poikasiaan retuuta vaan vain vaara/väärintekotilanteessa.

Mä luulen että ne jotka traumaa on ollu tosi herkkiä. Että kun tietää että on tehny tosi väärin ja sellasta mistä sanottu ja sitten vaan tekee niin sitten ansaitsee rangaistusta. Kun mä olin nuori niin mun äiti odotti mua joskus mun huoneessa pimeessä ja mä säikähdin ihan sairaasti. Mun äiti on läpsijä ja tukasta vetäjä. Se on tehny sitä muillekin ja mun lapsille on tehny. Soittaa mulle sen jälkeen että mun lapset on hulluja mut ite alotti ja noi vaan puolusti. Huvittavaa kun ensin ite että se on paska mutta toi se on kiva ja sitten kun kaikki ei mee sillai niin sitten että se on kanssa paska ja sen ei tarvii mummille tulla enää ikinä. Sitten taas pyytää sitä käymään.

Mä luulen että ne jotka traumaa on ollu tosi herkkiä. Että kun tietää että on tehny tosi väärin ja sellasta mistä sanottu ja sitten vaan tekee niin sitten ansaitsee rangaistusta. Kun mä olin nuori niin mun äiti odotti mua joskus mun huoneessa pimeessä ja mä säikähdin ihan sairaasti. Mun äiti on läpsijä ja tukasta vetäjä. Se on tehny sitä muillekin ja mun lapsille on tehny. Soittaa mulle sen jälkeen että mun lapset on hulluja mut ite alotti ja noi vaan puolusti. Huvittavaa kun ensin ite että se on paska mutta toi se on kiva ja sitten kun kaikki ei mee sillai niin sitten että se on kanssa paska ja sen ei tarvii mummille tulla enää ikinä. Sitten taas pyytää sitä käymään.
Ei sillä ole herkkyyden kanssa juuri mitään tekemistä, vaan johdonmukaisuuden. Kun joku usein repii lasta tukasta aivan yllättäen, ilman että lapsi on tehnyt mitään väärin, sekoaa vähemmästäkin. Koskaan ei tiedä, milloin se ihminen, jonka pitäisi olla luotettava aikuinen, yhtäkkiä rupeaa rähjäämään, läpsimään ja repimään tukasta. Jopa saattaa tehdä sitä keskellä yötä, herättäen lapsen unesta tällä touhulla. Ja aikuisella toki on mielestään hyvä syy raivoamiseen, esim. koulureppu on portaikossa väärällä portaalla, takki ripustettu väärään koukkuun, tai lapsen ilme on vääränlainen (hymy = ilkkuva, lepoilme = äkäinen, jne. mikään lapsen ilme ei kelpaa, kun pahantuulinen aikuinen etsimällä etsii syytä lapsensa pahoinpitelyyn). Kun aikuinen esittää kysymyksen, ja lapsi vastaa siihen, on lapsi nenäkäs, koska kehtaa sanoa mitään, ja jos lapsi ei vastaa, on hän epäkunnioittava, koska häntä käskettiin vastaamaan, mutta ei vastannut. Sekä vastaamisesta että vastaamattomuudesta tulee selkään.

Jos tukistus on johdonmukainen rangaistus jostain, niin ei siitä traumoja tule. Jos tukistus on täysin satunnaista ja pelkästään vanhemman tapa purkaa vaikkapa työpaineita, ei lapsi pysty sitä ymmärtämään ja sairastuu.

Viimeksi muokattu:
Lapsi tahallaan uhmaa ja kun häntä kieltää, heitti äitiään otsaan isolla autolelulla. Äidille kyyneleet silmiin ja iso mustelma. Sitten potki kaikki legot pitkin lattioita kun ei saanut jäätelöä. Siinä yritti kukkahattutäti torua. Lapsi otti jakkarasta otteen ja huitaisi sillä tätiä. Käsi sydämelle, moniko jättäisi tukistamatta?

Lapsi tahallaan uhmaa ja kun häntä kieltää, heitti äitiään otsaan isolla autolelulla. Äidille kyyneleet silmiin ja iso mustelma. Sitten potki kaikki legot pitkin lattioita kun ei saanut jäätelöä. Siinä yritti kukkahattutäti torua. Lapsi otti jakkarasta otteen ja huitaisi sillä tätiä. Käsi sydämelle, moniko jättäisi tukistamatta?
En tukistaisi, ottaisin kaikki lelut takavarikkoon kunnes lapsi oppii käyttäytymään. Eikä jäätelöä kuukauteen. Söisin kyllä jäätelöä itse niin että lapsi näkee. Jakkarakin lähtisi pois. Kaiken voi ottaa pois, niin että jäljelle jää vain sellaisia huonekaluja, joita lapsi ei jaksa liikuttaa. Siinähän sitten uhmaa.

Aika moni varmaan tukistaisi. Toisaalta se, mitä tuollaisessa tilanteessa kannattaa ihan siltä kantilta ajateltuna, että mikä parhaiten ennaltaehkäisisi vastaavaa käytöstä jatkossa riippuu täysin lapsesta. Joku lapsi ei reagoi juurikaan siihen vaikka häntä tukistaisi, mutta esim. aresti voi toisaalta olla isokin pelote. Toisaalta siiten joku muu lapsi ei esim. välitä pahemmin vaikka veisi valtaosan leluista takavarikkoon, mutta tukistus korjaa käytöksen.

Tosin se, että joku lapsi harrastaa tuollaista törkykäytöstä sarjana on aika usein oire siitä, että äidillään ja isällään ei ylipäätään ole oikein tiedossa, miten sille omalle lapselle saisi pidettyä kuria...

• Tykkää

En tukistaisi. Keräisin legot pois ja niitä ei saisi hyvin pitkään aikaan takaisin. Myös leluauto lähtisi takavarikkoon. Lapsi istuisi omassa huoneessaan tuolla samaisella jakkaralla arestissa.

• Tykkää
No olen minä "retuuttanut" lasta, jos tilanne on näyttänyt uhkaavalta tai jopa vaaralliselta. Silloin on kädestä retuutettu pois.

Itse olen traumatisoitunut lapsena kokemastani väkivallasta. Minua tukistettiin kovaa, siis päätä heilutettiin pitämällä hiuksista kiinni ja hakattiin remmillä. Päätin, että koskaan en omia lapsiani hakkaa, enkä ole hakannut. Olen kasvattanut rakkaudella ja rajoilla, ja lapset ovat todella tottelevaisia. Isäni kanssa en ole tekemissä, kuolkoon lastenhakkaaja yksin ja hylättynä pois. En maksa hautajaisia.

• Tykkää
Kysymys on itse asiassa hyvä. Onko olemassa jotain tutkimustietoa siitä, että ns. normaaleissa rajoissa pysynyt fyysinen kuritus olisi aiheuttanut lapselle traumoja? Epäilen suuresti, sillä fyysinen kuritus on hyvin yleistä maailmalla. Viimeksi Venäjä taisi ihan lakiin kirjata, että lasta saa kurittaa kohtuullisesti.

Ylilyönnit ovat asia erikseen. Ne ovat kuitenkin marginaali-ilmiö, joita valitettavasti tapahtuu oli kuritus laillista tai laitonta. Ja kyllähän Suomessakin fyysinen kuritus oli kohtalaisen yleistä vielä 80- ja 90-luvuilla. Ei tämä kansa silti mitenkään poikkeuksellisen traumatisoitunut ole.

Toisaalta onko fyysisellä kurituksella tutkittuja hyötyjä? Kasvaako sillä metodilla jotenkin poikkeuksellisen tasapainoisia yksilöitä?

Yhteistyössä