Miksi sairas ihminen ei saisi laittautua ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijaaa

Vieras
Minulla on etenevä sairaus jonka takia jäin kuntoutustuelle pari vuotta sitten, ja se tulee ennenpitkää muuttumaan työkyvyttömyyseläkkeeksi.

Sairaudessani on parempia sekä huonompia kausia. Huonompina olen kotona joko pyjamassa tai kotivaatteissa, pahimmillaan kuukausia putkeen. Parempina jaksan kerran tai pari kertaa viikossa käydä asioilla kaupungilla, autollla ja joskus käytän lisäksi liikkumisen apuvälineitä ja/tai vapaaehtoista, tuttua ihmistä avustamassa, tulen saamaan hlökohtaisen avustajan heti kun koen siihen olevan tarvetta

Olen törmännyt siihen, että jos minulla on vaikka värikäs hame tai mekko ja huulipunaa, joidenkin mielestä olen silloin terve? Jopa useiden lääkärien. En minä parane, päinvastoin, sairauteni etenee pikkuhiljaa. Ei sairauteni kuitenkaan estä millään tavalla minua laittamasta vähän meikkiä ja vaikka mekon päälle, kun lähden käymään vaikkapa lääkärissä tai asioilla. Eli jos jaksan ylipäätään lähteä kotoa, jaksan myös laittaa vähän meikkiä ja kivat vaatteet, ja haluankin, kun kotona olen aina ilman meikkiä ja kotivaatteissa.

Pieni laittautuminen, ja vaikka uusi vaate piristää minua ihan siinä missä terveitäkin! En tajua sitäkään, miten siistin asun pukeminen olisi muka jotenkin vaivalloisempaa kuin vaikkapa tuulipuvun pukeminen? Usein se on ihan päinvastoin...

Mistä tulee tämä (surullisen) yleinen käsitys, että kroonisesti sairaan ihmisen pitäisi näyttää kalpealta ja huolittelemattomalta? Minä en aio alistua, siihen, sillä vaikka joku luulisi mitä, niin sairauteni on geneettinen eli se on ja pysyy, ja etenee. Voi tulla päivä jolloin en enää kykene laittautumaan. Niin kauan kuin kykene, aion sen tehdä, vaikka joku pitäisikin minua tämän takia laiskurina/terveenä. Aion muutenkin nauttia elämästäni tekemällä asioita joista pideän, niin kauan kuin vain suinkin siihen pystyn. :)

Laittaudu sinä vaan, siihen on jokaisella oikeus. Ei kannata välittää muiden mielipiteistä.
En minä välitäkään enkä aio muuttaa tapojani mitenkään. Kummastuttaa vain, kun tuota samaa kuulee niin usein. Kanssasairastajilta kuulee myös usein että lääkärit jopa paheksuvat jos on vähänkään meikkiä, ikäänkuin se joyenkin söisi uskottavuutta. En voi käsittää!

Lääkäreille on tuttua kauraa nähdä "tapasairastelijoita" jotka menee lomien jälkeen päivystykseen valittamaan jos jonkinmoista vaivaa ja "vaivaa".

Kyllähän se silloin oudolta näyttää ja tuntuu, kun joku, joka on pahasti sairas ja sairauden hyvänä päivänä ei voivottele huonoa vointiaan kun tosiaan on tottunut niihin jotka tahtoo vaan lisää lomaa.

Eli et ole oikeasti sairas ellet suostu kulkemaan ihmisten ilmoilla hieltä ja paskalta haisten, tukka rasvaisena. Vaatteiden tulee olla likaiset ja rikkinäiset, monta numeroa liian isot. Muuten et kertakaikkiaan ole sairas. Jos meikkaat tai uet kivat vaatteet olet terve. Voit vapaasti valita kumpaa olet. Niin se vaan menee.

Jospa ne lääkärit vain yrittävät piristää sinua sanomalla, että näytät lähes normaalilta.
Heh, oiskin ollut noin!! :D Ravasin lääkärellä 30 vuotta ennen kuin sairauteni löytyi, se oli silloin vielä sen verran harvinainen. Kyllä yksi syy, miksi minua ei voinut vaivata mikään, oli heillä aina juurikin se etten näytä sairaalta. En vaan vielä tiennyt että pitäisi mennä lääkäriin seinästä reväistyn näköisenä, opin sen sitten myöhemmin. Tietenkään tosin alansa huiput eivät sitä vaadi. :)

ap

Eli et ole oikeasti sairas ellet suostu kulkemaan ihmisten ilmoilla hieltä ja paskalta haisten, tukka rasvaisena. Vaatteiden tulee olla likaiset ja rikkinäiset, monta numeroa liian isot. Muuten et kertakaikkiaan ole sairas. Jos meikkaat tai uet kivat vaatteet olet terve. Voit vapaasti valita kumpaa olet. Niin se vaan menee.
Olet valitettavasti täysin oikeassa, tämän minä ja kanssasairasajani olemme saaneet huomata moneen kertaan. :(

ap

Heh, oiskin ollut noin!! :D Ravasin lääkärellä 30 vuotta ennen kuin sairauteni löytyi, se oli silloin vielä sen verran harvinainen. Kyllä yksi syy, miksi minua ei voinut vaivata mikään, oli heillä aina juurikin se etten näytä sairaalta. En vaan vielä tiennyt että pitäisi mennä lääkäriin seinästä reväistyn näköisenä, opin sen sitten myöhemmin. Tietenkään tosin alansa huiput eivät sitä vaadi. :)

ap
Sinähän onnekas olet. Minä näytän sairaalta joka ikinen aamu, kun pitää herätä kukonlaulun aikaan töihin lähtöä varten. Enkä edes ole sairas!

Ymmärrän kyllä, jos sama ihminen ei raaski ostaa kunnollista ruokaa, mutta esimerkiksi rakennekynsien hoitoon on varaa. Sellaisen kanssa asiasta on toivotonta keskustella - edes lääkärin, luulen.

Ymmärrän kyllä, jos sama ihminen ei raaski ostaa kunnollista ruokaa, mutta esimerkiksi rakennekynsien hoitoon on varaa. Sellaisen kanssa asiasta on toivotonta keskustella - edes lääkärin, luulen.

Totta, jos noin äärilaitoihin mennään. :D Minulla ei ole koskaan ollut rakennekynsiä, ripsenpidennyksiä tai hiustenpidennyksiä, enkä ole koskaan käynyt ripsien tai kulmien kestovärjäyksessä. :)

ap
Lääkärit on vaan koulutettu siten, että potilaan ulkonäkö on huomioitava. Sama jos olisit lihava, niin epikriisin alkuun olisi kirjattu, että olet ylipainoinen. Se taas vaikuttaa siihen, että voi olla monenlaista vaivaa, jotka poistuisivat laihduttamalla.

Monessa asiaas lääkärit ovat hyviä keksimään kaikenlaisia perusteluita. Juuri tuo, että et voi olla sairas, koska olet hyvinvoivan näköinen on yksi. Samantyypoisiä perusteluita tulee muissakin asioissa.

Pidä itsestäsi huolta; kaunis olemus on osa sairaudesta selviämistä.
Omana esimerkkinäni on vuosia sitten sairastettu syöpä, jonka johdosta jouduin käymään syöpätautien klinikalla tiuhaan.
Itse huomasin sen, että vaatteet ja olemus olivat tiptop näillä käynneillä (hyvä peruukkikin auttoi tietty :whistle:). Saman huomasin myös kanssakulkijoissani. Nauti kaikesta kauniista, ränsistynyt olemus ei ole mikään tae sairaudesta.

No sinänsä ymmärrettävää siinä vaiheessa, kun sairautta ei ole diagnosoitu, eikä vikaa löydy. Jos potilas näyttää hyvinvoivalta, eikä mitään syytä hänen kertomilleen tuntemuksille löydy, niin helposti epäilee luulosairautta.

Siinä vaiheessa, kun tauti on diagnosoitu, kuulostaa pöhköltä ihmetellä ulkonäköä.

No sinänsä ymmärrettävää siinä vaiheessa, kun sairautta ei ole diagnosoitu, eikä vikaa löydy. Jos potilas näyttää hyvinvoivalta, eikä mitään syytä hänen kertomilleen tuntemuksille löydy, niin helposti epäilee luulosairautta.

Siinä vaiheessa, kun tauti on diagnosoitu, kuulostaa pöhköltä ihmetellä ulkonäköä.
Täällä Suomessa ihmetellään terveitäkin jotka käyttävät paljon hameita ja mekkoja, tyyliin että minnekäs juhliin olet menossa.

Minulla on nyt aikaa kun olen kotona, ja varsinkin nyt kun aurinko alkaa paistaa ja kesä häämöttää, on ihanaa mennä kaupungille laittautuneena. Se piristää minua todella paljon. On ihana kävellä puistossa, sen 100-200 m mitä jaksan kerrallaan kävellä, käydä kirjastossa ja kahvilassa sekä kirppiksillä.

Koitan opetella olla välittämättä ihmisten mielipiteistä, mutta tämä aihe tulikin mieleen kun muiden samaaa sairautta sairastavien kanssa on aiheesta usein keskustelua.

Minä nyt julkaisen tässä blogini, jos vaikka joku saisi rohkeutta olla oma todellinen itsensä, kuten minä olen nykyään. Ja juu, olen entinen palstavakkari, aktiivivuoteni olivat 2008-2012, enää käyn täällä harvoin, ja silloinkin suurimmaksi osaksi harmaana. :)

helmathulmuten.wordpress.com

Täällä Suomessa ihmetellään terveitäkin jotka käyttävät paljon hameita ja mekkoja, tyyliin että minnekäs juhliin olet menossa.

Minulla on nyt aikaa kun olen kotona, ja varsinkin nyt kun aurinko alkaa paistaa ja kesä häämöttää, on ihanaa mennä kaupungille laittautuneena. Se piristää minua todella paljon. On ihana kävellä puistossa, sen 100-200 m mitä jaksan kerrallaan kävellä, käydä kirjastossa ja kahvilassa sekä kirppiksillä.

Koitan opetella olla välittämättä ihmisten mielipiteistä, mutta tämä aihe tulikin mieleen kun muiden samaaa sairautta sairastavien kanssa on aiheesta usein keskustelua.

Minä nyt julkaisen tässä blogini, jos vaikka joku saisi rohkeutta olla oma todellinen itsensä, kuten minä olen nykyään. Ja juu, olen entinen palstavakkari, aktiivivuoteni olivat 2008-2012, enää käyn täällä harvoin, ja silloinkin suurimmaksi osaksi harmaana. :)

helmathulmuten.wordpress.com
Riippuu kaiketi tyypistä. Jos yleensä kulkee ilman meikkiä verkkareissa, niin tottakai håneltä kysytään menosta, jos yhtäkkiä näkeekin laitettuna hienossa mekossa.

Mutta joo, kyllähän suomalaiseen kulttuuriin kuuluu aika käytännöllinen ja arkipäiväiväinen pukeutuminen, mikä sinänsä ihan hyvä.

En tiedä millä lääkärillä käyt, mutta suosittelen vaihtamaan. Jos mekko ja huulipuna saa sinut lääkärin mielestä terveeksi, niin kyseessä ei liene enää edes valetohtori. Kyllä tuollaisia ihan idiooteiksi kutsutaan.

Riippuu kaiketi tyypistä. Jos yleensä kulkee ilman meikkiä verkkareissa, niin tottakai håneltä kysytään menosta, jos yhtäkkiä näkeekin laitettuna hienossa mekossa.

Mutta joo, kyllähän suomalaiseen kulttuuriin kuuluu aika käytännöllinen ja arkipäiväiväinen pukeutuminen, mikä sinänsä ihan hyvä.

Kuuluuko oikeasti suomalaiseen kulttuuriin? Missä niin sanotaan? Minusta Suomessa, kuten monessa muussakin maassa, jokainen saa pukeutua kuten haluaa. Persoonallisia pukeutuja täällä on aika paljon, ja minusta hyvä niin. :)

En tiedä millä lääkärillä käyt, mutta suosittelen vaihtamaan. Jos mekko ja huulipuna saa sinut lääkärin mielestä terveeksi, niin kyseessä ei liene enää edes valetohtori. Kyllä tuollaisia ihan idiooteiksi kutsutaan.

Viime vuoden lokakuussa kun kuntoni meni ihan yhtäkkiä jyrkästi alaspäin ja olin 3 kk todella huonossa kunnossa, en saanut yhdeltä lääkäriltä b-lausuntoa jolla olisi voinut hakea kuntoutustukeen jatkoa. Perusteli sillä että olen niin nuori ( 44) ja normaalipainoinen, epäili myös diagnoosia jonka olen saanut perinnöllisten sairauksien klinikalta, ihan siksi että näytän niin terveeltä. Käski lisäämään liikuntaa. Liikuin silloin rollaattorilla todella hitaasti ja kärsin voimakkaasta lihasheikkoudesta. EDS, sairauteni on geneettinen eli ei parane koskaan, päinvastoin, kunto huononee pikkuhiljaa.

Vaihdoin lääkäriä ja tein tusota lääkäristä valituksen. Seuraava, fiksumpi lääkäri kirjoitti B-lausuntoon etten ole enää ollenkaan kuntoutettavissa työkykyiseksi, suositteli kuntoutustuen jatkamista tämän vuoden loppuun saakka. Meni kertalaakista läpi.

Viime vuoden lokakuussa kun kuntoni meni ihan yhtäkkiä jyrkästi alaspäin ja olin 3 kk todella huonossa kunnossa, en saanut yhdeltä lääkäriltä b-lausuntoa jolla olisi voinut hakea kuntoutustukeen jatkoa. Perusteli sillä että olen niin nuori ( 44) ja normaalipainoinen, epäili myös diagnoosia jonka olen saanut perinnöllisten sairauksien klinikalta, ihan siksi että näytän niin terveeltä. Käski lisäämään liikuntaa. Liikuin silloin rollaattorilla todella hitaasti ja kärsin voimakkaasta lihasheikkoudesta. EDS, sairauteni on geneettinen eli ei parane koskaan, päinvastoin, kunto huononee pikkuhiljaa.

Vaihdoin lääkäriä ja tein tusota lääkäristä valituksen. Seuraava, fiksumpi lääkäri kirjoitti B-lausuntoon etten ole enää ollenkaan kuntoutettavissa työkykyiseksi, suositteli kuntoutustuen jatkamista tämän vuoden loppuun saakka. Meni kertalaakista läpi.

Mistä lähtien "terveeltä näyttäminen" on tarkoittanut huulipunaa ja mekkoa?! Kovin vetelet nyt mutkia suoraksi. Todennäköisesti lääkäri tarkoitti kyllä ihan muuta tuon sanoessaan, kuin sinun uutta kesämekkoa.

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Kaikilla on omat kummalliset tapansa, yksi tykkää sitten pakkeloida naamaansa. Harvempi sitä viitsii tehdä ellei ole aivan pakko, joten ehkä lääkäri vain kyseli, oletko viihteelle menossa lääkärikäynnin jälkeen, tms.

Kuuluuko oikeasti suomalaiseen kulttuuriin? Missä niin sanotaan? Minusta Suomessa, kuten monessa muussakin maassa, jokainen saa pukeutua kuten haluaa. Persoonallisia pukeutuja täällä on aika paljon, ja minusta hyvä niin. :)
Kuuluu. Jos vertaat suomalaisten pukeutumiskulttuuria vaikkapa etelä-amerikkalaiseen, niin aika lailla arkisempaa ja käytännönmukaisempaa meidän tyyli on.
Suomessa on perinteisesti ajateltu, että rumat ne vaatteilla koreilee, vaatimattomuus kaunistaa jne.

Yhteistyössä