Apua!!!Asbestista tietäviä?? Taloyhtiömme julkisivuremonttiasiaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elli

Vieras
Kerrostalomme ulkoseinistä on poistettu asbestia sisältävää levymateriaalia.
Töitä on tehty jo parisen viikkoa eli lähes kaikki levyt on revitty irti.
Vasta nyt kuulimme, että se on siis asbestia sisältävää ainetta. Olemmeko siis altistuneet vaarallisille aineille, kun tuota purkuhommaa on tehty?
Isäni on kuollut asbestin aiheuttamaan ammattitautiin, joten sen verran tiedän, että TODELLA vaarallinen aine on kyseessä. Ja lapset siis myös ovat altistuneet, apua!
 
Jaa että noin vähäinen :/ Meillä ainakaan koulussa ei saanut edes sellasta pientä asbestikönttiä koskea kuin hanskat kädessä kun nopeesti kierrätettiin tunnilla se. Ja noissa remonttihommissa ainakin niillä on oltava kunnon suojaimet päällä kun niitä purkaa.
 
se asbestihan on vaan julkisivussa..tai siis ei itse seinässä vaan siinä seinän "pinnotteessa" vai mikä piru sen oikee nimi on.
ei se asbesti pääse betonin läpi asuntoon.
meidän entisessä talossa oli myös asbestilevyt seinässä,eikä niitä poistettu vaarallisuuden takia vaan koskoa julkisivu oli kärsiny.
ei hätää,meillä ei oo ainakaan mitään oireita vaikka suttiin tuossa edellisessäö talossa muutama vuosi
 
Asbestille altistuminen aiheuttaa sairauksia vasta useampien, jopa kymmenien vuosien kuluttua.
Mutta nykyäänhän rakennusfirmat eivät paljon piittaa, työt teetetään puolalaisilla ja venäläisillä halvalla ja työturvallisuudesta piittaamatta.
 
Olen ajatellut, että sille täytyy altistua kunnolla, ennenkuin haittaa on. Joko toistuvasti tai kerralla paljon. Wikipedia kyllä sanoo näin: "Asbestin tekee erityisen vaaralliseksi sen poistumattomuus kehosta, joten kerran kehoon joutuessaan asbestikuidut aiheuttavat jatkuvaa ärsytystä solutasolla, mikä altistaa syövälle." Mutta tuo ap:n työ tehtii ulkona, joten en usko teidän altistuneen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja inssi:
Asbestille altistuminen aiheuttaa sairauksia vasta useampien, jopa kymmenien vuosien kuluttua.
Mutta nykyäänhän rakennusfirmat eivät paljon piittaa, työt teetetään puolalaisilla ja venäläisillä halvalla ja työturvallisuudesta piittaamatta.

Niin tai varamiespalvelun työmiehillä :kieh: Mies oli keikkahommissa ja vasta päivän pään päällä levyjä kanneltuaan sai tietää niiden olevan asbestilevyjä eikä ollut muita suojia kuin hanskat kädessä. En tiedä mikä osuus on miehen sittemmin saamaan astmaan..
 
Ja se, että työ tehdään ulkona julkisivussa, ei ole vaaraton juttu.
Avaattehan ikkunoita ja kuljette asuntoihinne ja siinä hiukkasia pääsee keuhkoihin.
Tv:stä tuli joskus ohjelma asbestin vaarallisuudesta. Sinä oli nainen joka sairastui asbestin aiheuttamaan syöpään koska oli lapsena altistunut asbestipölylle siten, että hänen isänsä työskenteli tilassa, jossa käsiteltiin asbestia. Isän vaatteiden mukana kulkeutui hiukkasia kotiin.
On se v***tu, että ainetta, jonka vaarallisuus on tunnettu sata vuotta, yhä käsitelläään holtittomasti!
 
Jos ne levyt ovat olleet kokonaisia eikä niitä ole hajoitettu, niin ette ole altistuneet yhtään millekkään. Se asbesti leviää vasta sitten kun materiaali rikotaan ja pääsee pölisemään. Muutenkin ne on ne työmiehet jotka voivat altistua asbestivaaroille, ette te.
 
en usko et pelkoa on ja uskon et kokonaisina on lähteny. Eri asia jos sisällä aletaan purkaa asbestia vaikka joku pannihuone tai kellarikäytävä kokonaan niin silloin tietenkin pitää olla tunneli tehtynä ja alipainestettu ja kaikki mahollset ilmastoinnit teipattuna umpeen jne. sähkörasiat tietenkin kun tila aina pitää pestä hyvin työn jälkeen...jotkut firmat ei oo osannu purkaa niin meidän firma on joutunu muiden jälkiä käymään putsailee pois.

Siks meidän firmaa käytetään et joudutaan tiettyihin kaupunkeihin menemään omamme lisäksi kun siellä päässä on paikallisten asbestifirmojen suhteen menny usko ja se tiedetään et meidän firma tekee homman niinkuin pitää ja huolella :)


Sekä vaikka levyt ei ois lähteny kokonaisina niin ei se pöly teille tule. En usko että se levy pölisee ja varmaan sisältää erittäin vähän asbestia muutenkin et ei vaaraa. Kohdepoistohan on myös yksi keino purkaa eli imurin kanssa purkaa joka sit imee pölyt mutta sitä lähinnä taas käytetään jos on joku paikka mihin ei saa ns. "purkupussia" niin joutuu laittaa säkin alle ja imurilla tekee kohdepoiston joka on laillinen.
 
julkisivuista en tiedä mutta sisätilojen asbestisaneerausta olen nähnyt tehtävän niin että paikka on suljettu ja alipaineistettu eikä sinne ole kukaan ulkopuolinen ole saanut mennä.
Periaatteessa asbestityötä saa tehdä vain virallinen asbestifirma ja työkohde pitää hyväksyttää etukäteen.
 
älkää ihmiset ikinä kajotko asbestiin millään tavalla.asbesti tappaa.asbesti aiheuttaa erittäin vaarallisia ja vakavia sairauksia vasta monen vuoden viiveellä.jos olette joutuneet töissä purkamaan asbestia ilman asianmukaisia turvallisuus välineitä niin pyytäkää työnantajalta korvauksia.vakavan asian ja oman terveyden kanssa ei tule leikkiä.älkääkä ikinä väheksykö asbestin vaarallisuutta vaikka kuulisitte niitä tarinoita että joku on purkanut asbestia 10vuotta ilman hengitys suojaimia eikä ole mitään oireita.käyttäkää järkeänne.asbesti kuitu tippuu metrin korkeudesta tyhjiössä maahan viikossa.kuidut ovat niin pieniä että niitä ei näe ja voitte olla varmoja että kulkeutuu työvaatteistakin joka paikkaan.jos olette altistuneet asbestille niin vaatikaa korvauksia vielä kun elätte.
 
Alkuperäinen kirjoittaja inssi:
Ja se, että työ tehdään ulkona julkisivussa, ei ole vaaraton juttu.
Avaattehan ikkunoita ja kuljette asuntoihinne ja siinä hiukkasia pääsee keuhkoihin.
Tv:stä tuli joskus ohjelma asbestin vaarallisuudesta. Sinä oli nainen joka sairastui asbestin aiheuttamaan syöpään koska oli lapsena altistunut asbestipölylle siten, että hänen isänsä työskenteli tilassa, jossa käsiteltiin asbestia. Isän vaatteiden mukana kulkeutui hiukkasia kotiin.
On se v***tu, että ainetta, jonka vaarallisuus on tunnettu sata vuotta, yhä käsitelläään holtittomasti!

Ei lyhytaikaisilla altistumisilla ole merkitystä.

http://heli.absolutions.fi/Hengityssairaudet/Useinkysytytkysymykset/Yleisiakysymyksia/Asbesti-altistuminen/
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
julkisivuista en tiedä mutta sisätilojen asbestisaneerausta olen nähnyt tehtävän niin että paikka on suljettu ja alipaineistettu eikä sinne ole kukaan ulkopuolinen ole saanut mennä.
Periaatteessa asbestityötä saa tehdä vain virallinen asbestifirma ja työkohde pitää hyväksyttää etukäteen.

Tuo on täysin totta.

Kuka tahansa ei saa tehdä asbestipurkutöitä!
 

"Ei lyhytaikaisilla altistumisilla ole merkitystä."
Kuinka ihmeessä kukaan voi sanoa että ei lyhytaikaisella altistumisella ole merkitystä? jos teen esimerkiksi kaksi tuntia asbestinpurku työtä täysillä hiki päässä ja ajattelen että lyhytaikainen altistuminen ei ole vaaraksi.olenko silloin altistunut asbestille? olenko saanut keuhkoihini asbestipölyä?
asbesti hiukkanen on vaarallinen keuhkoissa,yksi hiukkanen riittää koteloitumaan keuhkoissa ja riittää kuolemaan johtavaan sairauteen.
Toki on vaarallisempaa hengitellä kymmenen vuotta asbestipölyä kuin hengitellä asbestipölyä viikon mutta lopputulos on sama,sinulla on asbestia elimistössäsi ja se johtaa sairauteen tai sitten ei.asbesti keuhkoissa on käynnissä oleva aikapommi jota ei voi ottaa pois,se joko heikentää elämääsi jossain vaiheessa, tappaa sinut tai sitten kerkeät kuolla muulla tavoin.
 
älkää uskoko niihin kuulopuheisiin työmaa paraakin kahvilla jossa "kunnon duunarit" on tehnyt jo pikkupojasta asti kaikenmaailman asbestin purkua niin työoloissa kuin kotiaskareissa eikä mitään oireita ole ollut.Yllättävän monet luulevat että asbesti ei ole vaarallista kuin vasta sitten kun on tehnyt kymmeniä vuosia asbestitöitä.
ei pitäisi puhua asioista joista ei tiedä,eikä myöskään pitäisi uskoa kaikkia musta tuntuu juttuja.
voisi ensin vilkaista vaikkapa wikipediaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Asbesti
 
Älkää missään tapauksessa luottako asbestos.fi tai asbestikartoitus.pro sivujen kirjoituksiin. Näillä sivuilla on paljon väärää tietoa asbestista ja asbestikartoituksista.

Varoitan, että älkää tilatko asbestos.fi asbestikartoitusta. Heillä ei todellakaan ole laillistettuja asiantuntijoita, vaikka väittävät näin.
 
Älkää missään tapauksessa luottako asbestos.fi tai asbestikartoitus.pro sivujen kirjoituksiin. Näillä sivuilla on paljon väärää tietoa asbestista ja asbestikartoituksista.

Varoitan, että älkää tilatko asbestos.fi asbestikartoitusta. Heillä ei todellakaan ole laillistettuja asiantuntijoita, vaikka väittävät näin.


Ja sinullapa tuntui olevan toooosi faktatietoa asiasta.
Tiedäthän, että jos kyseinen firma törmää kirjoitukseesi, niin olet oikeudessa (y)
 
Jos asbesti on mineriittilevyinä ulkoseinässä, niin ne ovat olleet paikallaan vuosikymmeniä eikä asbesti ole mystisesti levinnyt mihinkään vaan on yhä levyn sisällä. Jos levyt otetaan ehjänä irti niin se ei edelleenkään leviä levyn sisältä mihinkään. Työn voi tehdä vaikka itse jos osaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mineriitti

Se on sit eri asia jos revitään irti pöliseviä putkieristeitä.
 
Jos asbesti on mineriittilevyinä ulkoseinässä, niin ne ovat olleet paikallaan vuosikymmeniä eikä asbesti ole mystisesti levinnyt mihinkään vaan on yhä levyn sisällä. Jos levyt otetaan ehjänä irti niin se ei edelleenkään leviä levyn sisältä mihinkään. Työn voi tehdä vaikka itse jos osaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mineriitti

Se on sit eri asia jos revitään irti pöliseviä putkieristeitä.

Toivotaan, että se sitten päätyy sun keuhkoihin.

Kerrostalois asbestiset seinät tarkoittaa, että koko talo kääritään muoviin kun remontti tehdään. Ja kyllä, se on kallista.
 

Similar threads

G
Viestiä
0
Luettu
453
G
O
Viestiä
6
Luettu
2K
A
Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä