Vinkkejä vuokralaisten valintaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olemme laittamassa asuntomme vuokralle kun muutamme omakotitaloon, miten valita mahdollisimman hyvät vuokralaiset? Tärkeintä on tottakai että vuokra maksetaan ajallaan ja se että asunnosta pidetään hyvää huolta. Olen itse ajatellut että vuokralaisella koira olisi ok, mutta kissoihin suhtaudun nihkeästi. Olen kuullut paljon miten kissat ovat raapineet asunnon huonoon kuntoon. Sitten itseäni eniten mietityttävä asia, useat ovat varoitelleet ettei kannata ottaa perhettä jossa monta pientä lasta. Kuulemma hajottavat asuntoa enemmän kuin lemmikit? Meillä on itsellä ollut itsestäänselvyys ettei sisällä riehuta, ei todellakaan ajella potkumopoilla päin seiniä eikä piirrellä seiniin. Vinkkejä ja näkökulmia saa kertoa :)

Koirat tuhoavat taloa enemmän kuin kissat. Minulla on kolme kissaa, eivätkä ole rikkoneet mitään talossamme. Ainoastaan sohvan kulmaa ovat raapineet.

Kannattaa tietenkin selvittää ensin luottotiedot. Jos ne eivät ole kunnossa, niin turha odottaa saavansa vuokraa. Kannattaa myös pyytää takuuvuokraa kunnon summa. Valokuvatkaa paikat ennen vuokralaisten muuttoa, jotta teillä on todisteita, mikäli ovat tuhonneet jotain ja joudutte käyttämään takuuvuokraa korjauksiin.

Se nyt on ihan onnenkauppaa, millaiset vuokralaiset sattuu saamaan, päältäpäin on vaikea päätellä, millainen vuokralainen pohjimmiltaan on. Koira voi yhtälailla pistää paikat pirstaleiksi - pureksii paikkoja ja raapii ovet naarmuille ja tekee jätöksiään sinne tänne, puhumattakaan ulinasta ja haukkumisesta, minkä perusteella naapurit voi valittaa.
Aina voi kohdalle sattua mielenterveyskuntoutuja, joka pistää ikkunat joku yö pihalle - näin sattui tällainen naapuri omistustaloon, missä yksi asunto oli testamentilla erään tahon omistuksessa ja vuokrattuna. Lapsiperheissäkin on monenlaista menoa, toisissa pidetään huolta, ettei mitään sotketa ja rikota, toisissa ei ole niin väliä. Toivottavasti et saa meidän naapureita vuokralaiseksi, heillä on uhka asunnon ottamisesta taloyhtiön hoitoon kolmeksi vuodeksi. Heidän jälkeensä voit laitella koko asunnon remonttiin.

Koirat tuhoavat taloa enemmän kuin kissat. Minulla on kolme kissaa, eivätkä ole rikkoneet mitään talossamme. Ainoastaan sohvan kulmaa ovat raapineet.

Kannattaa tietenkin selvittää ensin luottotiedot. Jos ne eivät ole kunnossa, niin turha odottaa saavansa vuokraa. Kannattaa myös pyytää takuuvuokraa kunnon summa. Valokuvatkaa paikat ennen vuokralaisten muuttoa, jotta teillä on todisteita, mikäli ovat tuhonneet jotain ja joudutte käyttämään takuuvuokraa korjauksiin.

Hienosti niputat kaikki luottotietonsa menettäneet samaan "et näe vuokrarahoja ikinä"-porukkaan. Ei oo sitten käynyt mielessä että siinäkin porukassa on niitä, jotka on menettäneet luottonsa ajat sitten ja nykyään maksavat vuokrat ja laskut ajallaan.

Sivusta seuranneena, kun ystävä (työssäkäyvä) etsinyt asuntoa jo pitkään ja aina kosahtaa luottotietoihin, niin jotenkin harmittaa tuo yleistäminen.

Ja samaa mieltä koirista, enemmän pahojaan tekevät kuin kissat jos sille päälle sattuvat. Itse asun myös vuokralla ja va. ilmoitti heti, että koiraa ei tähän asuntoon missään nimessä saa ottaa mutta kissat ok.

Kannattaa tietenkin selvittää ensin luottotiedot. Jos ne eivät ole kunnossa, niin turha odottaa saavansa vuokraa.
Mä arvasin, että tämä tulee esille. Ärsyttävää tuollainen typerä yleistäminen ja harhaluulot!

Itsellä on luottotiedot menneet ja aina olen vuokrani maksanut! Ärsyttää kun mua pidetään jonakin toisen luokan kansalaisena vaikka totuus on, että te ette asiaa musta ulospäin näe. Ihan tavallinen töissä käyvä perheen äiti olen kuin moni muukin. Koko ajan maksan palkastani velkoja pois ja todellakin haluan päästä niistä eroon.

Hienosti niputat kaikki luottotietonsa menettäneet samaan "et näe vuokrarahoja ikinä"-porukkaan. Ei oo sitten käynyt mielessä että siinäkin porukassa on niitä, jotka on menettäneet luottonsa ajat sitten ja nykyään maksavat vuokrat ja laskut ajallaan.
Luottotietojen menettäneiden keskuudessa on varmaan aikamoinen kahtiajako. Toiset pitävät huolen, että se vuokra tulee varmasti maksettua, että katto pysyy pään päällä, kun sellaisen on kerran saanut hankittua luottotietojen menettämisestä huolimatta. Mutta toisaalta on sitten joukko, joka on menettänyt ne luottotietonsa jättämällä ehdoin tahdoin vuokransa maksamatta ja ovat kaikin keinoin osanneet käyttää tilannetta hyväkseen ja heistä ei ole päässyt äkkiä eroon ja vuokrasaatavia on kertynyt pitkältä ajalta, kun häätö on haettu oikeuden kautta. Osaavat ketkuvetkutella oikeutensa tuntien kauan. Seuraavaksi sitten onnistuvat pääsemään jonkun toisen hyväuskoisen vuokranantajan ristiksi.

Varmaan joku suositus entiseltä vuokranantajalta voisi olla paikallaan, tosin joku voi valehdella saadakseen kauhuvuokralaiset jonkin toisen kontolle.

Ite olen kans hommannu meidän asuntoon vuokralaiset. Me otettiin avuksi semmoinen vuokranvälittäjä firma, kun ei ollu mahdollisuutta ite alkaa haastattelemaan, selvittämään luottotiedot, näyttämään asuntoa kun muutettiin toiselle paikkakunnalle töiden perässä. Niin hyvin toi hoitui noin ja kunnolliset vuokralaiert on saatu. Tosin tosta täytyy maksaa yhden kuun vuokran verran, mutta maksaahan sekin kun niitä luottotietojq selvittää. Ja meillä on siinä Ollu piķku koiran omistajia ja hyvin on mennyt. Itellä meillä on pari kissaa, ja ne kyll repii tapetteja jos semmoisia on. Meillä ei oo tässä nykyisessä, missä asutaan. Ja mä kyllä en ainakaan uskaltaisi ottaa semmosta vuokralaisra, jolla ei oo luottotiedot kunnossa. Tämä on siis vaan mun henkilökohtainen mielipide vuokranantajana.

Vuoden määräaikainen sopimus, ei eläimiä, luottotiedot oltava kunnossa.
Olisko mahdollista vuokrata opiskelijalle vai onko asunto liian iso?
Monilla yksityisillä ollu takuuvuokra 2 kk vuokra.
Se riippuu niin asunnon sijainnista millaisella sijainnilla asunto on.
Jos jollakin ökyalueella vuokraat kallista asuntoa, niin eiköhän kaikki ole varmoja vuokralaisia kun taas jostakin juoppoalueelta et varmasti saa kunnon asukasta. Työssä käynti on tietenki plussaa vaikka Suomessahan asuminen maksetaan työttömällekin. Pitää muistaa, että se on tuuri peliä ja kaikessa on riskinsä. Normaalia kulumista tulee aina ja seinät on todennäköisesti reikiä täynnä kun muuttavat pois. Tärkeintä varmasti olis saada pitkäaikainen vuokralainen asuntoon, ettei tarvitse heti alkaa pintoja uusimaan seuraavaa varten.. Me asuttiin ennen isossa rivarissa miehen kanssa. Oltiin opiskelijoita, ei ollut lemmikkejä eikä lapsia. Vuokranantaja piti meitä kaikista parhaimpana vaihtoehtona, koska lapset saattaa hajottaa peilejä, eläimet repiä tapetteja yms ja vuokranmaksu oli varma, koska kela..

Toi ny riippuu ihan millaista vuokralaista haet.

Jos haet ns. kunnon kansalaisia niin perinteinen poliisi/sairaanhoitajapariskunta on se mitä etsit.
Tosin poliiseilla/palomiehillä/sotilailla alkoholiongelma on ammattitauti siinä missä muusikoillakin.

Varmin vuokranmaksu on ikääntyneellä juopolla jolla on asumistukipäätös ja sossusta maksusitoumus ja vuokrat maksetaan suoraan sinulle. Ei semmoinen jaksa riehua ja rikkoa paikkoja. Ei ny ehkä jaksa pestä ikkunoita mut ei ikkunalasi pesemättömyydestä pilalle mene.

Koirat ja kissat yleensä tuhoaa huonekaluja. Kissa ny ei rakenteisiin pysty mitenkään. Koira saa ovia ja listoja kynnenjäljille. Ne on halpoja. Saattaapi myös lattia kärsiä koirasta. Mut toi on takuuvuokra- asia. Yleensä lemmikkikielloissa kyse on siitä, että haukkuva koira saattaapi häiritä naapureita. Mut niin tekee koliikkivauvakin. Niissä tapauksissa kyse yleensä on siitä, että vika ei ole vauvassa eikä koirassa vaan paskasti rakennetussa kämpässä jossa naapurin äänet ja hajut leviää ympäri taloa vaikka asukkaana asuisi Impi Umpilampi; eläkkeelle jäänyt kirjastonhoitaja jonka suurin meteli on vessan vetäminen.

Tuurista se on kiinni.

Kun mä vuonna miekka&dinosaurus olin talkkari niin taloyhtiössä oli asunto jonka mukaan pystyi tarkistamaan kellonsa. Kun muijanhakkaustalkoot alkoi niin tiesi, että on perjantai klo 22. Onnekseen tää virkakunnan aateliin kuuluva (ainakin tittelinsä ja palkkansa puolesta) omisti kämppänsä, koska vuokralaisena ei pärjäis missään saamatta häätöä ja äkkiä.

Jos et itte luota kykyysi valita vuokralaista niin ota vaikka vuokraturva välittäjäksi. Kuukauden vuokraa vastaan ne ettii sulle vuokralaisen ja takaavat vuokranmaksun muistaakseni vuodeksi.

Vuoden määräaikainen sopimus, ei eläimiä, luottotiedot oltava kunnossa.
Olisko mahdollista vuokrata opiskelijalle vai onko asunto liian iso?
Monilla yksityisillä ollu takuuvuokra 2 kk vuokra.
Se riippuu niin asunnon sijainnista millaisella sijainnilla asunto on.
Jos jollakin ökyalueella vuokraat kallista asuntoa, niin eiköhän kaikki ole varmoja vuokralaisia kun taas jostakin juoppoalueelta et varmasti saa kunnon asukasta. Työssä käynti on tietenki plussaa vaikka Suomessahan asuminen maksetaan työttömällekin. Pitää muistaa, että se on tuuri peliä ja kaikessa on riskinsä. Normaalia kulumista tulee aina ja seinät on todennäköisesti reikiä täynnä kun muuttavat pois. Tärkeintä varmasti olis saada pitkäaikainen vuokralainen asuntoon, ettei tarvitse heti alkaa pintoja uusimaan seuraavaa varten.. Me asuttiin ennen isossa rivarissa miehen kanssa. Oltiin opiskelijoita, ei ollut lemmikkejä eikä lapsia. Vuokranantaja piti meitä kaikista parhaimpana vaihtoehtona, koska lapset saattaa hajottaa peilejä, eläimet repiä tapetteja yms ja vuokranmaksu oli varma, koska kela..

Asunto on neliö, joten iso opiskelijalle. Vuokrasopimukseen ehdottomasti maininta ettei seiniin saa tehdä reikiä ilman lupaa, jostain hyllyistäkin jää kamalat jäljet ja jos ei asukkaan kauaa niin tulee kalliiksi uusia tapetit.

Itselleni ei ole tärkeintä onko luottotiedot kunnossa, koska juuri maksamattomat vuokrat harvoin menevät niin pitkälle että menisi luottotiedot :) Monella voi olla luottotiedot menneet mutta heille on ykkös asia että vuokra tulee aina maksettua.

- aloittaja

Varmin vuokranmaksu on ikääntyneellä juopolla jolla on asumistukipäätös ja sossusta maksusitoumus ja vuokrat maksetaan suoraan sinulle. Ei semmoinen jaksa riehua ja rikkoa paikkoja. Ei ny ehkä jaksa pestä ikkunoita mut ei ikkunalasi pesemättömyydestä pilalle mene.
Tuollaisen kohdalla on aina se vaara, että sammuu suihkuun siellä olleessaan ja aiheuttaa pahan vesivahingon.

Samaten kännikööri voi tulla "asustelemaan" siinä sivussa, kun kaverilla on asunto.

Ai että seinille ei saa laittaa mitään ilman erillistä lupaa..? En tiedä voiko noin tehdä laillisesti.

Nuorena olin vuokralla asunnossa jossa näin oli :)

Asuntomme on tosiaan aika iso, kolme vuotta vanha ja muutenkin sellainen etten oikein näe ketään juoppoa siihen asumaan :D

Mietimme että paras olisi varmaan jokin yritys joka vuokraisi työntekijöilleen asunnoksi. Vuokra olisi varma, eivätkä olisi paljon paikalla. Paikkakunnalla jossa asumme on paljon reissutyömiehiä.

- aloittaja

No mielipidettä on niin monta kuin mielipiteen kertojaakin. Jonkun mielestä sossu on hyvä vuokranmaksaja, toinen ei sossun asiakkaalle vuokraisi koskaan. Tänään hyvässä työpaikassa oleva voi yht'äkkiä joutua työttömäksi/sairastua, jolloin varma maksaja muuttuukin talousongelmaiseksi...

Tärkeä joka tapauksessa tehtävä asia on asunnon täydellinen valokuvaus vuokrasopimusta tehdessä niin, että kuviin tulee tallennuspäivämäärä ja kuvista kummallekin osapuolelle oma kopio. Jos kuvat jaksaa tulostaa molemmille, niin aina parempi. Mikäli asuntoon tehdään vuokrasopimuksen aikana remonttia/uusitaan kiinteitä kalusteita, otetaan näiltä osin heti uudet kuvat. Toinen tärkeä joka tapauksessa tehtävä asia on yksityiskohtainen kirjallinen vuokrasopimus, josta oma kappale kummallekin osapuolelle. Siihen merkitään kaikki mahdollinen lisätieto, mitä sopimusta tehdessä on sovittu. Esim. asunnossa valmiiksi olevat viat ja puutteet, lemmikkikielto, tupakointikielto....

Noi kun muistaa niin monelta riidalta ja ongelmalta välttyy niin vuokralainen kuin vuokranantaja.

Nuorena olin vuokralla asunnossa jossa näin oli :)

Asuntomme on tosiaan aika iso, kolme vuotta vanha ja muutenkin sellainen etten oikein näe ketään juoppoa siihen asumaan :D

Mietimme että paras olisi varmaan jokin yritys joka vuokraisi työntekijöilleen asunnoksi. Vuokra olisi varma, eivätkä olisi paljon paikalla. Paikkakunnalla jossa asumme on paljon reissutyömiehiä.

- aloittaja

Se, että jossain on ollut tuollainen sopimus, ei tarkoita sitä, että oikeasti voisi lain mukaan vaatia tuollaista. Tietenkään seiniä ei saa porata täyteen reikiä, mutta normaali hyllyjen kiinnitys, taulujen laittaminen seinälle, yms. on normaalia asumista.

Se, että jossain on ollut tuollainen sopimus, ei tarkoita sitä, että oikeasti voisi lain mukaan vaatia tuollaista. Tietenkään seiniä ei saa porata täyteen reikiä, mutta normaali hyllyjen kiinnitys, taulujen laittaminen seinälle, yms. on normaalia asumista.

Juurikin näin. Seinille saa kiinnittää taulut ja hyllyt jne, kyseessä on kuitenkin vuokralaisen KOTI, jossa pitää saada elää normaalia elämää. Jaksaisitko ap itse oikeasti elää noin?
Jos pelkää asunnon normaalia kulumista, ei kannata pistää asuntoa vuokralle ollenkaan.
Itse henkilökohtaisesti en vuokraisi asuntoa, jonka omistaja vaatisi kysymään luvan joka taulun/peilin kiinnittämiseen.

Juurikin näin. Seinille saa kiinnittää taulut ja hyllyt jne, kyseessä on kuitenkin vuokralaisen KOTI, jossa pitää saada elää normaalia elämää. Jaksaisitko ap itse oikeasti elää noin?
Jos pelkää asunnon normaalia kulumista, ei kannata pistää asuntoa vuokralle ollenkaan.
Itse henkilökohtaisesti en vuokraisi asuntoa, jonka omistaja vaatisi kysymään luvan joka taulun/peilin kiinnittämiseen.
Tää unohdetaan hirvein usein, kun tehdään mitä ihmeellisempiä ehtoja vuokralaiselle. Toki voidaan sopia yhdessä vaikkapa vuokranmaksusta puolukoina, jos siihen molemmat suostuvat, mutta liian helposti vuokranantajat alkavat vaatimaan tietynlaista elämäntapaa vuokralaisilta, silloin kannattaa yrittää asettua vuokralaisen asemaan ja miettiä, mihin itse olisi valmis. Ja juuri tällaiset erityissopimukset pitää kirjara vuokrasopimukseen ylös, jottei jälkikäteen tarvitse riidellä.

Me ollaan vuokrattu meidän omakotitalo ja joka kerta ollaan menty vuokralaisia valittaessa fiiliksen mukaan.
Luottotietoja ei ole ollut millään pariskunnalla ja aina on tullu rahat silloin , kun on pitänytkin.
Jo vuokrattaessa ollaan kehotetty, että jos on maksuongelmia, niin ilmoittavat koska maksavat, niin ei sitten ihmetellä, jos ei rahat olekaan vuokranmaksupäivänä.

Meidän vinkit:
- luottakaa ihmisiin
- olkaa myös itse joustavia
- älkää kytätkö
- jos nykyinen vuokra on riittävä ja kattaa asunnon kulut, niin älkää turhaan nostako vuosittain vuokraa, vaikka se yleinen tapa onkin.

Näillä tavoin meillä on ainakin aina ollu erittäin tyytyväisiä vuokralaisia :)

Yhteistyössä