Täällä on ollut pco pinnalla (vaiko pcos, kumpaahan tarkoitatte?). Minulla on pcos diagnoosi ja tein pientä läpimurtoa tossa yksi yö kun aloin googlailemaan eri hormoneja jne. jonkun e-pilleri blogikirjoituksen seurauksena.
Minulla esiintyy hieman liikakarvoitusta (suun ympärillä, alavatsassa, muutamia rintakehässä), aknea, kierrot on pitkähköjä ja epäsäännöllisiä, kypsyvät munasolut huonoja (luttanoita sanoi gyne). Saan ovistestiin jonkunnäköstä viivaa koko kierron ajan. Ultrassa munasarjat oikea tyyppitapaus.
Heräsin pcos:in tuomiin riskeihin ihan todenteolla. Jos onnistun tulemaan joskus raskaaksi, on riskit keskenmenoon suuremmat, raskausmyrkytykseen suuremmat, raskausajan diabetekseen suuremmat. Ja vaikka en tulisikaan, minulla on silti kohonnut riski sairastua aikuistyypin diabetekseen, joihinkin syöpiin ja sepelvaltimotauteihin (!!!). Miksi näitä asioita ei ole lääkäri ottanut esille? Otin härkää sarvista ja aloin kaivella mitä voisin tehdä.
VHH ruokavalio nousi esille (tai lähinnä gluteeniton ruokavalio, mutta toisissa lähteissä puhutaan suoraan VHH:sta). Paljon hyviä rasvoja, vähän hiilihydraatteja. Maitotuotteet pois. Tuntuu niin vaikealta sillä monesti kun ei jaksa tehdä kunnon ruokaa tulee napattua maitotuotteita ja leipää.. Oon muutenkin huono syömään ja normaalipainon alarajoilla joten saa nähdä onnistunko tekemään elämäntaparemonttia vai en. Liian orjallisesti en vhh:ta ainakaan voi lähteä seuraamaan, sillä pelottaa painon tippuminen. Nyt olen korvannut esim pastan kokonaan kasviksilla ja jättänyt leivän syömisen pois. Kahvista en haluaisi luopua ja juon kahvini maidolla, joten pitäis löytää se hyvä kahvimaidon korvike ennen kun saan maitotuotteet jätettyä pois..
Kirjoitin nyt ihan aknevaivan näkökulmasta, sillä vauvaprojekti ei ole nyt ykkösenä mielessä kaiken keskellä niin kyllä ottaa pannuun kärsiä tästä aknevaivasta ihan turhaan!!
Kasvojen happokuorinnoissakin olen käynyt, mutta ei niistä ole selkeää apua ollut, iho jäänyt vain inhottavan tuntuiseksi. Seuraavaksi lähtee laser kokeiluun.