Espoon Ison Omenan afgaaniraiskaajajengi

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kiitos kysymästä. Tienaan 1400 euroa kuussa, en saa minkäänmaailman tukija. Muita töitä ei täällä ole, teen mitä saan ja olen silti onnekas kun edes jotakin töitä. Leikkaukset osuiva, huomasien kun apteekista kerrottiin että nyt kerrytetään tätä omavastuuosuutta. Samalla luen lehdistä maahanmuuton kuluista ja siitä miten sillä tehdään bisnestä. Mietin että verorahoilla jotka maksan joku tekee voittoa. Kaksi kysymystä: Onko tämä oikein? Entä mikä itse ole? Odotan rehellistä vastausta.
Odotan yhä vastausta.
 
vierailija
Voin kertoa, että tuo ilmiö tuo ongelmia tosi paljon. Bussikuskit eivät osaa auttaa ketään ja ajelevat harhaan ja kiroilevat keskellä liikennettä. Siivousalalla ohjeiden perille saaminen on täysin mahdotonta jne. Hoitotyössä suomen kieli kuolee ja on muuttunut oudoksi mongerrukseksi monissa paikoissa. Eikä tuo tarkoita, etteikö ole hyvä, että mamut työllistyvät, mutta siinä on paljon huonoja puolia.
Itse liikun päivittäin sekä Helsingin sisällä että seutuliikenteessä useita kertoja. Vielä kertaakaan en ole törmännyt maahanmuuttajataustaiseen kuskiin, joka ei kysyttäessä ole osannut auttaa. Samoin kun käytin menneellä viikolla Pirkanmaalla suuren kaupungin paikallisliikennettä, enkä ollut varma mitä reittiä bussi ajaa tai minkä vyöhykkeen lipun tarvitsen määränpäähäni, vähän murtaen suomea puhuva kuski vastasi heti, että pääsen tällä bussilla määränpääni oven eteen ja minkä lipun tarvitsen. Taitaa olla ennakkoluuloja sulla kaikkea vierasta ja outoa kohtaan. Kun menet ulkomaille, menetkö mäkkiin syömään?
 
vierailija
Kiitos kysymästä. Tienaan 1400 euroa kuussa, en saa minkäänmaailman tukija. Muita töitä ei täällä ole, teen mitä saan ja olen silti onnekas kun edes jotakin töitä. Leikkaukset osuiva, huomasien kun apteekista kerrottiin että nyt kerrytetään tätä omavastuuosuutta. Samalla luen lehdistä maahanmuuton kuluista ja siitä miten sillä tehdään bisnestä. Mietin että verorahoilla jotka maksan joku tekee voittoa. Kaksi kysymystä: Onko tämä oikein? Entä mikä itse ole? Odotan rehellistä vastausta.
Mun mielestä maahanmuutolla ei pitäisi tehdä bisnestä, vaan palveluntuottajan kulut korvattaisiin. Verorahoja muutenkaan ei pitäisi käyttää bisneksen tekoon. Itse olen koulutusta vastaavaasa työssä, alempaan korkeakoulututkintoon rinnastettava tutkinto, palkka brutto yli 2000€, netto alle 2000€. Olen myös tehnyt monen muun alan hommia, osaan on koulutus, osa on ollut koulutusta vaatimattomia ns. paska duuneja, mutta mielummin vaikka paska palkka työstä kuin kotona räkimässä kattoon. Se ei sovi mulle, koska olen työhöni, mitä se kulloinkin on ollutkaan, sitoutunut ja ehkä neljän maanviljelijän lapsenlapsena ja kahden yrittäjän lapsena muhun on jo äidinmaidosta imeytynyt asenne, että elän sillä, mitä tienaan ja töitä tehdään, paitsi jos on vapaapäivä/sairas.
 
vierailija
Itse liikun päivittäin sekä Helsingin sisällä että seutuliikenteessä useita kertoja. Vielä kertaakaan en ole törmännyt maahanmuuttajataustaiseen kuskiin, joka ei kysyttäessä ole osannut auttaa. Samoin kun käytin menneellä viikolla Pirkanmaalla suuren kaupungin paikallisliikennettä, enkä ollut varma mitä reittiä bussi ajaa tai minkä vyöhykkeen lipun tarvitsen määränpäähäni, vähän murtaen suomea puhuva kuski vastasi heti, että pääsen tällä bussilla määränpääni oven eteen ja minkä lipun tarvitsen. Taitaa olla ennakkoluuloja sulla kaikkea vierasta ja outoa kohtaan. Kun menet ulkomaille, menetkö mäkkiin syömään?
Hekoheko! Pidän vakavana ongelmana sitä, että kielitaidottomia henkilöitä palkataan mm. hoitoalalle. Potilaiden tehtävänä ei ole hoitaa tulkin hommia. Myös väärinkäsitysten määrä nousee suureksi. Vaikka kritisoin tätä, se ei tarkoita, että olisin joku ummikko. Harmittavasti taas näkyy suvakkien ahdasmielisyys sekä tuo kärkäs asenne näissä kommenteissa ;)
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Hekoheko! Pidän vakavana ongelmana sitä, että kielitaidottomia henkilöitä palkataan mm. hoitoalalle. Potilaiden tehtävänä ei ole hoitaa tulkin hommia. Myös väärinkäsitysten määrä nousee suureksi. Vaikka kritisoin tätä, se ei tarkoita, että olisin joku ummikko. Harmittavasti taas näkyy suvakkien ahdasmielisyys sekä tuo kärkäs asenne näissä kommenteissa ;)
Hoitoalalla kielitaito- ja amattitaitovaatimukset korostuvat erityisesti. Jos yhteistä kieltä ei valtaosan asiakkaista kanssa ole, ei tällaista henkilöä kukaan vastuullisesti toimiva työnantaja palkkaa. Eriasia sitten ovat oppilasvaihdot, joissa ei voida olettaa, että lyhyen aikaa esimerkiksi Suomessa vaihdossa oleva henkilö osaisi riittävästi suomea. Toki opiskelijalla onkin aina joku ohjaaja, joka voi toimia tulkkina.
 
vierailija
Hoitoalalla kielitaito- ja amattitaitovaatimukset korostuvat erityisesti. Jos yhteistä kieltä ei valtaosan asiakkaista kanssa ole, ei tällaista henkilöä kukaan vastuullisesti toimiva työnantaja palkkaa. Eriasia sitten ovat oppilasvaihdot, joissa ei voida olettaa, että lyhyen aikaa esimerkiksi Suomessa vaihdossa oleva henkilö osaisi riittävästi suomea. Toki opiskelijalla onkin aina joku ohjaaja, joka voi toimia tulkkina.
Millähän sitten perustelet sen, kun ihan henkilökohtaisesti olen nähnyt, miten maahanmuuttajahoitaja osastolla puhui ainoastaan englantia. Mukana ei ollut ketään ohjaajaa tai tulkkia, vaan potilaat joko toimivat itse tulkkeina naapurisänkyläisilleen tai ne, joilla ei enkku taipunut, koittivat selvittää asiaa vaikka miten, jopa osastolla käyneiden vierailijoiden avulla. Että kyllä näitäkin on, ja kyse ei voi olla siitä, että olisi pulaa suomalaisista, suomenkieltä taitavista hoitajista!!
 
vierailija
Varmasti jokainen järkevä vanhempi pyrkii kaikin mahdollisin keinoin suojelemaan jälkikasvuaan sekä turvapaikanhakijoiden että kotimaisen ongelmasakin haitoilta.
Joukkoraiskaus on kotimaisen ongelmasakin kohdalla todella harvinainen rikos. Ei tule mieleen kuin se yksi pesäpallopiireissä tapahtunut joukkoraiskaus. Sen sijaan mamut ovat erikoistuneet yleensäkin käymään heikomman kimppuun joukolla.
 
vierailija
Itse liikun päivittäin sekä Helsingin sisällä että seutuliikenteessä useita kertoja. Vielä kertaakaan en ole törmännyt maahanmuuttajataustaiseen kuskiin, joka ei kysyttäessä ole osannut auttaa. Samoin kun käytin menneellä viikolla Pirkanmaalla suuren kaupungin paikallisliikennettä, enkä ollut varma mitä reittiä bussi ajaa tai minkä vyöhykkeen lipun tarvitsen määränpäähäni, vähän murtaen suomea puhuva kuski vastasi heti, että pääsen tällä bussilla määränpääni oven eteen ja minkä lipun tarvitsen. Taitaa olla ennakkoluuloja sulla kaikkea vierasta ja outoa kohtaan. Kun menet ulkomaille, menetkö mäkkiin syömään?
Onnittelut :D Kokemuksensa kullakin. Minun kokemukseni ovat huonoja ja sinulla hyviä.

Ja bussikuskeja enemmän minulla on kokemusta hoitoalan mamuista. Miten voidaan olettaa, että asiat hoituvat? Jatkuvasti tulee väärinkäsityksiä ja ne voivat olla aika kohtalokkaitakin.
 
vierailija
Mun mielestä maahanmuutolla ei pitäisi tehdä bisnestä, vaan palveluntuottajan kulut korvattaisiin. Verorahoja muutenkaan ei pitäisi käyttää bisneksen tekoon. Itse olen koulutusta vastaavaasa työssä, alempaan korkeakoulututkintoon rinnastettava tutkinto, palkka brutto yli 2000€, netto alle 2000€.
Maahanmuutolla tehdään bisnestä, eikä sun mielipiteesi siinä paljoa auta. Mullakin oli joskus koulutusta vastaava työ, siihen että rakennemuutos iski toisille paikkakunnille eivät ne joille ei enää yli 2000. brutto töitä riitä ole syyllisiä. Eikä töitä riittäisi vaikka ihmiset muuttaisivat työnperässäkin.
Näin ollen jos haluat elätettäviä, ehdotan että pudotetaan palkkasi bruttona 1500 euroon, samoin kaikkien muiden jotka haluavat olla ''hyviä ihmisiä''. Ne maksavat nämä pakolaiset joilla on siihen varaa eikö niin?
Toki jos keksit millä saadan lorvijat ulos Suomesta niin siitä sitten vaan. En vain keksi yhtään realistista kuvaa miten se onnistuisi. Sensijaan pakolaisia meidän ei ole pakko ottaa. He ovat kulu, kulu, ja vielä kerran kulu.
Näin ollen maksa sinä lisää palkastasi tai lakkaa parantamasta maailmaa Suomen oikeiden köyhien rahoilla.
 
Maahanmuutolla tehdään bisnestä, eikä sun mielipiteesi siinä paljoa auta. Mullakin oli joskus koulutusta vastaava työ, siihen että rakennemuutos iski toisille paikkakunnille eivät ne joille ei enää yli 2000. brutto töitä riitä ole syyllisiä. Eikä töitä riittäisi vaikka ihmiset muuttaisivat työnperässäkin.
Näin ollen jos haluat elätettäviä, ehdotan että pudotetaan palkkasi bruttona 1500 euroon, samoin kaikkien muiden jotka haluavat olla ''hyviä ihmisiä''. Ne maksavat nämä pakolaiset joilla on siihen varaa eikö niin?
Toki jos keksit millä saadan lorvijat ulos Suomesta niin siitä sitten vaan. En vain keksi yhtään realistista kuvaa miten se onnistuisi. Sensijaan pakolaisia meidän ei ole pakko ottaa. He ovat kulu, kulu, ja vielä kerran kulu.
Näin ollen maksa sinä lisää palkastasi tai lakkaa parantamasta maailmaa Suomen oikeiden köyhien rahoilla.
Kuinkas se menikään. Työtön on semmoinen joka sekä lorvii, että vie muiden työpaikat?

Maahanmuuttaja, jolla tarkoitettaneen turvapaikanhakijaa on potentiaalinen rikollinen. Jolla ei ole asiaa istua Ison Omenan käytävillä koska se ny vaan näyttää rumalta?
Oma isäukkoni vuonna -75 siirsi juoppoja muualle pois ETY- kokouksen osanottajien silmistä. Siinä "Arskat" saivat miekkataksikyytiä kunnes ymmärsivät olla poissa näkyvista finlandiatalon ja kalastajatorpan välisellä reitillä.

"Raiskaajajengi" on sillai kummallinen käsite, että jos jonkun todetaan syyllistyneen vakavaan rikokseen niin hän istuu ihan muualla kuin Ison Omenan käytävillä.
 
vierailija
Maahanmuutolla tehdään bisnestä, eikä sun mielipiteesi siinä paljoa auta. Mullakin oli joskus koulutusta vastaava työ, siihen että rakennemuutos iski toisille paikkakunnille eivät ne joille ei enää yli 2000. brutto töitä riitä ole syyllisiä. Eikä töitä riittäisi vaikka ihmiset muuttaisivat työnperässäkin.
Näin ollen jos haluat elätettäviä, ehdotan että pudotetaan palkkasi bruttona 1500 euroon, samoin kaikkien muiden jotka haluavat olla ''hyviä ihmisiä''. Ne maksavat nämä pakolaiset joilla on siihen varaa eikö niin?
Toki jos keksit millä saadan lorvijat ulos Suomesta niin siitä sitten vaan. En vain keksi yhtään realistista kuvaa miten se onnistuisi. Sensijaan pakolaisia meidän ei ole pakko ottaa. He ovat kulu, kulu, ja vielä kerran kulu.
Näin ollen maksa sinä lisää palkastasi tai lakkaa parantamasta maailmaa Suomen oikeiden köyhien rahoilla.
En mä ole sanonutkaan, etteikö turvapaikanhakijoiden ottamisessa pitäisi käyttää nykyistä tiukempia perusteita.
 
vierailija
En mä ole sanonutkaan, etteikö turvapaikanhakijoiden ottamisessa pitäisi käyttää nykyistä tiukempia perusteita.
Mä taas olen sanonut ettei mulla ole varaa kohta maksaa kenenkään tänne tulemista. Ihan sama onko hädässä vai ei. Eikä se johdu laiskuudesta vaan rakennemuutoksesta. Käykö sulle se, että otetaan sun parin tonnin palkastasi pois 500-600?
Eikös niiden joilla on varaa, eli sun tässä pitäisi niitä tukea?
 
vierailija
Itse liikun päivittäin sekä Helsingin sisällä että seutuliikenteessä useita kertoja. Vielä kertaakaan en ole törmännyt maahanmuuttajataustaiseen kuskiin, joka ei kysyttäessä ole osannut auttaa. Samoin kun käytin menneellä viikolla Pirkanmaalla suuren kaupungin paikallisliikennettä, enkä ollut varma mitä reittiä bussi ajaa tai minkä vyöhykkeen lipun tarvitsen määränpäähäni, vähän murtaen suomea puhuva kuski vastasi heti, että pääsen tällä bussilla määränpääni oven eteen ja minkä lipun tarvitsen. Taitaa olla ennakkoluuloja sulla kaikkea vierasta ja outoa kohtaan. Kun menet ulkomaille, menetkö mäkkiin syömään?
Kas kummaa. Minä liikun vain muutaman kerran vuoden aikana julkisilla ja olen törmännyt mamu-kuskeihin, jotka eivät osaa auttaa tai ovat muuten vaan töykeitä. Sulla taitaa olla älykkyydessä vajausta, jos luulet yhden ihmisen kokemuksen olevan koko totuus asiasta. Asennevammaakin näyttää olevan pahasti, kun heti alkaa mollaaminen.
 
vierailija
Kas kummaa. Minä liikun vain muutaman kerran vuoden aikana julkisilla ja olen törmännyt mamu-kuskeihin, jotka eivät osaa auttaa tai ovat muuten vaan töykeitä. Sulla taitaa olla älykkyydessä vajausta, jos luulet yhden ihmisen kokemuksen olevan koko totuus asiasta. Asennevammaakin näyttää olevan pahasti, kun heti alkaa mollaaminen.
Mulla asenne vamma? Kenelläköhän tässä asenne vamma on ja kuka mollaa?

Tietenkään mun yhden ihmisen kokemus ei ole koko totuus, mutta myöskään sun yhden ihmisen kokemus ei ole koko totuus, vai mitä. Ehkä silloin on vaan yleensä sattunut olemaan ystävällisiä kuljettajia, kun mä olen matkustanut ja silloin ei, kun sä olet matkustanur tai sitten suhtautumisessa asiakaspalveluun ja sen tasoon eroja. Toinen odottaa saavansa todella laadukasta palvelua täydellisellä suomen kielellä ja toiselle riittää, että pääsee paikasta a paikkaan b. Ja mitä noihin harhaanajoihin tulee niin, nykyään lähes kaikilla linjoilla HSL-liikenteessä on kuljettajilla opastenäytöt, joista näkee mihin pitää ajaa ja missä pysäkit sijaitsevat.
 
vierailija
Mä taas olen sanonut ettei mulla ole varaa kohta maksaa kenenkään tänne tulemista. Ihan sama onko hädässä vai ei. Eikä se johdu laiskuudesta vaan rakennemuutoksesta. Käykö sulle se, että otetaan sun parin tonnin palkastasi pois 500-600?
Eikös niiden joilla on varaa, eli sun tässä pitäisi niitä tukea?
Unohdatko, että meillä on tuloverossa jo nyt progressiivinen verotus käytössä? Eli suurempi tuloisilla on suurempi veroprosentti.
 
vierailija
Kas kummaa. Minä liikun vain muutaman kerran vuoden aikana julkisilla ja olen törmännyt mamu-kuskeihin, jotka eivät osaa auttaa tai ovat muuten vaan töykeitä. Sulla taitaa olla älykkyydessä vajausta, jos luulet yhden ihmisen kokemuksen olevan koko totuus asiasta. Asennevammaakin näyttää olevan pahasti, kun heti alkaa mollaaminen.
Sillä lienee saman tyyppinen asenne kuin Yvette Felarcalla.
 
vierailija
Unohdatko, että meillä on tuloverossa jo nyt progressiivinen verotus käytössä? Eli suurempi tuloisilla on suurempi veroprosentti.
Silmänlumetta ja heikkopuolustus, progressiivisen verotuksen portaistuksen pitäisi olla täysin erilainen jotta se toisi oikeudenmukaisuutta. Jotta progressiivisuus toimisi se pitäisi ulottaa kaikkeen mikä palkkaan vaikuttaa, esimerkiksi työmatkakulujen vähennysoikeus on täysin sama tienasit 5000 tai 1000 euroa. Oikeammin se pitäisi ulottaa kaikkeen mikä on pakollista ihmisen elämisen kannalta. Lääkekulukorvauksien katto on yhtä suuri ja pitkäaikaisssairaille se on suuri menoerä. Systeemi on umpimätä ja jotkut vielä kehtaavat puhua että meillä on varaa pakolaisiin, kun eivät kuitenkaan ole valmiita niitä itse elättämään.
Sinällään 1400 tulee toimeen, joten jos olet oikeasti hyvä ihminen lähdet siitä, että pudotetaan kaikkien palkat 1500 euroon. Sitten meillä olisi varaa tosiaan auttaa kaikkia. Sattuu vain olemaan niin, että kommenteistasi näkee että tähän et ole valmis. Katsopa siis peiliin ja myönnä itsellesi että minä en ole hyvä ihminen, minä olen köyhien riistäjä.
 
vierailija
Silmänlumetta ja heikkopuolustus, progressiivisen verotuksen portaistuksen pitäisi olla täysin erilainen jotta se toisi oikeudenmukaisuutta. Jotta progressiivisuus toimisi se pitäisi ulottaa kaikkeen mikä palkkaan vaikuttaa, esimerkiksi työmatkakulujen vähennysoikeus on täysin sama tienasit 5000 tai 1000 euroa. Oikeammin se pitäisi ulottaa kaikkeen mikä on pakollista ihmisen elämisen kannalta. Lääkekulukorvauksien katto on yhtä suuri ja pitkäaikaisssairaille se on suuri menoerä. Systeemi on umpimätä ja jotkut vielä kehtaavat puhua että meillä on varaa pakolaisiin, kun eivät kuitenkaan ole valmiita niitä itse elättämään.
Sinällään 1400 tulee toimeen, joten jos olet oikeasti hyvä ihminen lähdet siitä, että pudotetaan kaikkien palkat 1500 euroon. Sitten meillä olisi varaa tosiaan auttaa kaikkia. Sattuu vain olemaan niin, että kommenteistasi näkee että tähän et ole valmis. Katsopa siis peiliin ja myönnä itsellesi että minä en ole hyvä ihminen, minä olen köyhien riistäjä.
Henkilökohtaisesti pärjäisin hyvin, jos bruttopalkka olisi 1590€. Itseasiassa opintovapaalle, jos jäisin uudestaan, niin aikuiskoulutustuki olisi alle tuon. Toki se vaatisi sitten muuttuneesen tilanteeseen sopeutumisen, mutta mitään radikaaliaja elintärkeää ei jäisi pois.

Olet oikeassa, että esimerkiksi lääkeomavastuu voisi olla myös progressiivinen.
 
vierailija
Henkilökohtaisesti pärjäisin hyvin, jos bruttopalkka olisi 1590€. Itseasiassa opintovapaalle, jos jäisin uudestaan, niin aikuiskoulutustuki olisi alle tuon. Toki se vaatisi sitten muuttuneesen tilanteeseen sopeutumisen, mutta mitään radikaaliaja elintärkeää ei jäisi pois.

Olet oikeassa, että esimerkiksi lääkeomavastuu voisi olla myös progressiivinen.
Sitten aloitat siitä, että asetat pakolaisten ottamisen ehdoksi yli 1500 euron palkkojen lisäverotuksen näiden kulujen kattamiseksi. Jatkan vielä sen verran että tunnen pari perhettä jotka joutuivat väliaikaisesti asioimaan sosiaalitoimistossa. Syynä molemmissa tapauksissa sairaus. (Nollasopimukset pitäisi lailla kieltää). Laskettuani sen mitä he maksavat veroja ja mitä tuli sossusta totesin, että jos heiltä ei olisi peritty veroja he eivät olisi tuossa joutuneet käymään sosiaalitoimistossa. Jokin mättää ja mättää pahasti.

Tältä pohjalta pidän puheita syrjäytyneistä ja lorveista täytenä epäihmimillisyytenä. Tämä yhteiskunta voi oikeasti ajaa ihmisen niin alas, että hän syystä ei enää jaksa. Eikä syy lähellekään aina ole siinä ihmisessä.

Suomen tilanne on siinä mielessä sama kuin Amerikassa että ihmiset ensin passivoituvat kun joutuvat ''yhteiskunnan alle'', sitten kun vielä vähän tönitään he suuttuvat. Amerikassa voisi sanoa maljan viimein täyttyneen ja lopulta sama totuus päti brexitiin.

Ero on siinä että lorvit eivät äänestä, riittävän syrjityt kyllä. Tämä näkyi Trumpin voitossa ja Brexitissä ja sama ilmilö tullaan näkemään ainakin Saksan vaaleissa. Kukaan tai mikään ei poista oikeaa kurjuutta, eikä sen nostamaan katkeruutta näin lyhyessä ajassa.
 
Itse liikun päivittäin sekä Helsingin sisällä että seutuliikenteessä useita kertoja. Vielä kertaakaan en ole törmännyt maahanmuuttajataustaiseen kuskiin, joka ei kysyttäessä ole osannut auttaa. Samoin kun käytin menneellä viikolla Pirkanmaalla suuren kaupungin paikallisliikennettä, enkä ollut varma mitä reittiä bussi ajaa tai minkä vyöhykkeen lipun tarvitsen määränpäähäni, vähän murtaen suomea puhuva kuski vastasi heti, että pääsen tällä bussilla määränpääni oven eteen ja minkä lipun tarvitsen. Taitaa olla ennakkoluuloja sulla kaikkea vierasta ja outoa kohtaan. Kun menet ulkomaille, menetkö mäkkiin syömään?
Itse olen kyllä osunut bussiin, jossa kuski ajoi aivan ihme reittiä ja porukka oli aivan ihmeissään, että mitä tapahtuu :LOL:
Onneksi löytyi se keski-ikäinen emäntä, joka sitten meni ohjeistamaan kuskia, että mihin pitää ajaa.
Ja noista lipuista ei nykyisin ota HSL:n ammattilaisetkaan enää selvää, joten turha toivo, että kuskit ne hanskaisivat.

Mutta joo, kyllähän nuo bussireitit aika nopeasti kuka tahansa oppii, kun samaa reittiä päivät pitkät ajelee. Taksissa sen sijaan on monesti joutunut itse ohjeistamaan perille, kun navigaattorista huomimatta, kuskit ajavat mihin sattuu.
 
vierailija
Itse olen kyllä osunut bussiin, jossa kuski ajoi aivan ihme reittiä ja porukka oli aivan ihmeissään, että mitä tapahtuu :LOL:
Onneksi löytyi se keski-ikäinen emäntä, joka sitten meni ohjeistamaan kuskia, että mihin pitää ajaa.
Ja noista lipuista ei nykyisin ota HSL:n ammattilaisetkaan enää selvää, joten turha toivo, että kuskit ne hanskaisivat.

Mutta joo, kyllähän nuo bussireitit aika nopeasti kuka tahansa oppii, kun samaa reittiä päivät pitkät ajelee. Taksissa sen sijaan on monesti joutunut itse ohjeistamaan perille, kun navigaattorista huomimatta, kuskit ajavat mihin sattuu.
Joillakin linjoilla opastinlaitteet eivät vielä ehkä ole käytössä tai laite/järjestelmä voi olla tilapäisesti rikki. Mikäli ajat pääsääntöisesti joka työvuoro samaa reittiä ja yht'äkkiä joudutkin linjalle, jota et ole ajanut koskaan tai vain vuosi pari sitten, kyllä siinä ihan paikallinenkin kuski voi ensin mennä harhaan. Lisäksi joistakin reiteistä on erilaisia variaatioita, joita kuskit eivät välttämättä muista.

HSL:llä on nyt käytössä hyvin yksinkertainen lippujärjestelmä. Mikä siinä muka on vaikeaa? Toki kuntarajat pitää tietää, että osaa ostaa oikean lipun. Tämän toki voi halutessaan katsoa reittioppaasta, joka näyttää tarvittavan kertalipun hinnan. Kertalipun hinnasta voi sitten päätellä, minkä arvo-/mobiililipun tarvitsee, jos niillä haluaa matkustaa.
 
vierailija
Itse olen kyllä osunut bussiin, jossa kuski ajoi aivan ihme reittiä ja porukka oli aivan ihmeissään, että mitä tapahtuu :LOL:
Onneksi löytyi se keski-ikäinen emäntä, joka sitten meni ohjeistamaan kuskia, että mihin pitää ajaa.
Ja noista lipuista ei nykyisin ota HSL:n ammattilaisetkaan enää selvää, joten turha toivo, että kuskit ne hanskaisivat.

Mutta joo, kyllähän nuo bussireitit aika nopeasti kuka tahansa oppii, kun samaa reittiä päivät pitkät ajelee. Taksissa sen sijaan on monesti joutunut itse ohjeistamaan perille, kun navigaattorista huomimatta, kuskit ajavat mihin sattuu.
Taksikuskin tulee esimerkiksi Helsingissä tietää reitit tärkeimpiin kohteisiin ja eri kaupunginosien sijainnit. Monella pienemmällä paikkakunnalla pitää tietää myös haja-asutusalueiden tiet. Taksit eivät voi luottaa siihen, että navigaattori toimii 100%:sti oikein. Ja monesti kuulee taksikuskeilta, kun ajaa jotakin reittiä, niin asiakas alkaa sättimään, että joku toinen reitti on oikea. Esimerkiksi meiltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle keksin itse kolme loistavaa reittiä. Jos taksikuski käyttäisi jotakin näistä, en pystyisi sanomaan käyttikö hän asiakkaan kannalta parasta reittiä. Voi olla, että joku kuski/navigaattori keksisi vielä paremman reitin. Toki jos laittaa navigaattorin päälle, se toimii moitteetta ja silti ajaa harhaan, voi miettiä, että onko oikeassa ammatissa.
 
vierailija
Bussikuskeja on erilaisia, mutta kyllä nuo maahanmuuttajat omaavat niin eri liiikennekulttuuritaustan, ettei sitä voi olla huomaamatta liikenteessä.

Huolestuttavinta kuitenkin on se, että siellä hoitoalalla työskentelee kielitaidottomia hoitajia. Täällä joku mainitsi, että näiden pitää osata suomenkieltä, mutta ei niin kuitenkaan ole. Jos noin kerran kuitenkin pitäisi olla, mutta suomea ei osata käyttää hoitotilanteessa, niin mitenhän sitten se työn osaamispuoli sitten on?? Eihän tästä kauaa ole, kun maahanmuuttaja hoitaja käytti jo kertaalleen käytettyjä neulojakin....
 
vierailija
Bussikuskeja on erilaisia, mutta kyllä nuo maahanmuuttajat omaavat niin eri liiikennekulttuuritaustan, ettei sitä voi olla huomaamatta liikenteessä.

Huolestuttavinta kuitenkin on se, että siellä hoitoalalla työskentelee kielitaidottomia hoitajia. Täällä joku mainitsi, että näiden pitää osata suomenkieltä, mutta ei niin kuitenkaan ole. Jos noin kerran kuitenkin pitäisi olla, mutta suomea ei osata käyttää hoitotilanteessa, niin mitenhän sitten se työn osaamispuoli sitten on?? Eihän tästä kauaa ole, kun maahanmuuttaja hoitaja käytti jo kertaalleen käytettyjä neulojakin....
Kukaan muu kuin suomea täydellisesti puhuva täysin suomalainen sairaanhoitaja ei voi olla pätevä? Mites kun vaasalaiselle "bättre folk:iin" kuuluvalle rantahurrile ei kelpaakaan se suomea täydellisesti puhuva pätevä hoitaja vaan pitää olla täydellisesti ruotsia puhuva hoitaja, joka on ainoa, joka heidän mielestään voi olla pätevä. Ainoa kerta, kun olen joutunut käyttämään sairaalapalveluissa ruotsia ja englantia oli, kun Tammisaaren sairaalassa ei Tanskasta kotoisin oleva lääkäri osannut suomeksi selittää, mitä tutkimuksissa löytyi, kun olin kesken kesäisen lomapäivän joutunut sairaalan ensiapuun. Mutta ei, mulle ei tullut mieleenkään kyseenalaistaa hänen ammattitaitoaan. Minkäköhän kamalan sairauden mä olin saanut, joka nyt jäi hoitamatta tai hoidettiin väärin....

Suurin huoli nykyisessä ja suunnitellussa sairaalajärjestelmässä ei ole hoitajien pätevyys, vaan pitenevät matkat ja matka-ajat hoitopaikkoihin.

Mä en edelleenkään usko, että päivystyksessä tai muualla, missä kielimuuri olisi todella kriittistä, Suomessa voisi yksin toimia täysin suomea osaamaton hoitaja, kun pohdinnasta jätetään nuo rantahurrien asuttamien kaupunkien sairaalat. Siellä kun riittää, että osaa hyvin ruotsia ja tyydyttävästi suomea.
 

Yhteistyössä