Vieläkö törmäätte niin vanhanajan ihmisiin, joiden mielestä töitä löytyy kun vaan käy kysymässä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen itse sellainen. Paikkakunnalle jossa asun haettiin vasta 70 siivoojaa koska täällä useassa paikassa toiminut firma hävisi kilpailutuksen ja tilalle tuuli uusi firma. Vanhoista työntekijöistä vain reilu kymmenen siirtyi uuteen! Loput eivät periaatteesta halunneet tai sen takia kun tuntipalkka olisi pienentynyt noin 15 senttiä. Edelleen etsivät 20 siivoojaa, oikeasti melkein kuka vaan pääsee sinne mutta kummasti ei nämä työttömät hae. Itse olin jäämässä työttömäksi määräaikaisesta työstä, löysin heti uuden paikan ja nämä useat työttömät ihmettelevät miksi otin paikan koska palkka on noin 150 euroa enemmän kuukaudessa kuin ansiosidonnainen olisi ollut. Olen sitä mieltä että töitä löytyy kyllä kun on valmis tekemään ja vaikka muuttamaan.
 
vierailija
Olen itse sellainen. Paikkakunnalle jossa asun haettiin vasta 70 siivoojaa koska täällä useassa paikassa toiminut firma hävisi kilpailutuksen ja tilalle tuuli uusi firma. Vanhoista työntekijöistä vain reilu kymmenen siirtyi uuteen! Loput eivät periaatteesta halunneet tai sen takia kun tuntipalkka olisi pienentynyt noin 15 senttiä. Edelleen etsivät 20 siivoojaa, oikeasti melkein kuka vaan pääsee sinne mutta kummasti ei nämä työttömät hae. Itse olin jäämässä työttömäksi määräaikaisesta työstä, löysin heti uuden paikan ja nämä useat työttömät ihmettelevät miksi otin paikan koska palkka on noin 150 euroa enemmän kuukaudessa kuin ansiosidonnainen olisi ollut. Olen sitä mieltä että töitä löytyy kyllä kun on valmis tekemään ja vaikka muuttamaan.
150€ enemmän kuin ansiosidonnainen, hätinä kattaisi bensakulut ja tappiolle jäisi lastenhoitomaksujen vuoksi. Valmis tekemään kohtuu palkalla, mutta pitäisikö muuttaa sen vuoksi? Ei, lapset uuteen hoitopaikkaan, talo myyntiin tai vuokralle ja itse vuokrata kämppä, järjestellä kouluasiat, lasten/omat harrastukset jäihin, kaverit jäisi yms. Kaikki tämä puolenvuoden koeajalla ja sen jälkeen "sori, olet meille väärä henkilö".
Kyllä olemme olleet työtätekevä perhe ja tulemme tekemään jatkossakin töitä, mutta palkalla jolla tässä maassa elää.

Läheisistä löytyy näitä "kyllä tekevä töitä löytää" helppo sanoa silloin, kun itsellä on töitä tai nauttii ansaitusta eläkkeestä.
 
vierailija
Itselleni kävi kerran niin, että otin ihan muun asian vuoksi yhteyttä. Kun menin käymään yrittäjän juttusilla kävi ilmi, että hän etsi osa-aikaista työntekijää silloin tällöin, pääasiassa viikonloppuisin oleviin töihin. Itse olin tuolloin opiskelija, joten minulle viikonlopputyöt sopivat paremmin kuin hyvin. Muuten kyllä aina joutunut töitä hakemaan ja joskus saanut, joskus jäänyt saamatta.

Riippuu toki paljon kaupungista tai alasta, miltä töitä hakee, onko helposti saatavissa vaan kysymällä töitä. Esimerkiksi Helsingissä saattaa joihinkin tietyn koulutuksen vaativiin töihin tulla useita kymmeniä hakemuksia/avautuva paikka.
 
vierailija
150€ enemmän kuin ansiosidonnainen, hätinä kattaisi bensakulut ja tappiolle jäisi lastenhoitomaksujen vuoksi. Valmis tekemään kohtuu palkalla, mutta pitäisikö muuttaa sen vuoksi? Ei, lapset uuteen hoitopaikkaan, talo myyntiin tai vuokralle ja itse vuokrata kämppä, järjestellä kouluasiat, lasten/omat harrastukset jäihin, kaverit jäisi yms. Kaikki tämä puolenvuoden koeajalla ja sen jälkeen "sori, olet meille väärä henkilö".
Kyllä olemme olleet työtätekevä perhe ja tulemme tekemään jatkossakin töitä, mutta palkalla jolla tässä maassa elää.

Läheisistä löytyy näitä "kyllä tekevä töitä löytää" helppo sanoa silloin, kun itsellä on töitä tai nauttii ansaitusta eläkkeestä.
Kun noin ajatellaan niin jään miinukselle., laitoimme toisen auton tämän työn takia :D Mutta ei mulla kestäisi pää olla työttömänä, lisäksi paljon paremmat mahdollisuudet päästä töihin jos olet edes jotain tehnyt etkä ollut vuosia työttömänä odotellen työtä joka miellyttää. Edellinen työpaikka jossa olin sijaisena oli sellainen jota en olisi uskonut saavani, koulutukseni ei riittänyt ollenkaan. Mutta sain paikan ja pomo kehui että hän katsoi CV:tä että olen aina tehnyt jotain enkä ollut päivääkään työtön.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Mun mielestä eläkeläisten ei pidä olla töissä, jotta nuorille niitä hommia riittäisi paremmin. Monesti joutuu perustelemaan noin, kun tyrkytetään sitä tai tätä - mutta niin vain on. Tänne esimerkiksi vastailin siksi, että mun mielestä kaikille vois löytyä joku sopiva homma, josta vois saada palkkaa. Nykyään yrittäjänä on erilaisia vaihtoehtoja eikä yksin kannata kenenkään aloittaa mitään. Sairaslomavara ja lomat ovat tärkeitä asioita huomioida ennakkoon(y)
 
vierailija
Mun mielestä eläkeläisten ei pidä olla töissä, jotta nuorille niitä hommia riittäisi paremmin. Monesti joutuu perustelemaan noin, kun tyrkytetään sitä tai tätä - mutta niin vain on. Tänne esimerkiksi vastailin siksi, että mun mielestä kaikille vois löytyä joku sopiva homma, josta vois saada palkkaa. Nykyään yrittäjänä on erilaisia vaihtoehtoja eikä yksin kannata kenenkään aloittaa mitään. Sairaslomavara ja lomat ovat tärkeitä asioita huomioida ennakkoon(y)
Joo, mutta ku ne nuoret eivät vielä osaa tehä mitään , eivätkä halua oppia eikä tehä mitään, paitsi tietenki kitistä kaikesta.
 
vierailija 826
Jos ajatellaan että palkalla tai työn luonteella ei ole väliä, niin töitä ihan varmasti jostain päin Suomea löytyy. Mutta kun niin moni haluaisi olla markkinointikoordinaattori 2500€ kuukausipalkalla.

Ja oikeastaan on turha länkyttää, että työnantajat eivät ole valmiita maksamaan tarpeeksi. Ne maksavat kyllä, jos työntekijöitä ei halvemmalla saa ja jos työ kuitenkin tuottaa enemmän kuin palkkaan kuluineen menee rahaa. Se on liiketalouden laki.

Mutta liian hyvä sosiaaliturva passivoi. On mukavampi loikoilla kotona toisten rahoilla, kuin nähdä vaivaa ja saada muutama satanen extraa. Sosiaaliturvaa pitää leikata rajusti. Sitten tuota kohtaanto-ongelmaa ei enää olisi.
 
vierailija
Jos ajatellaan että palkalla tai työn luonteella ei ole väliä, niin töitä ihan varmasti jostain päin Suomea löytyy. Mutta kun niin moni haluaisi olla markkinointikoordinaattori 2500€ kuukausipalkalla.

Ja oikeastaan on turha länkyttää, että työnantajat eivät ole valmiita maksamaan tarpeeksi. Ne maksavat kyllä, jos työntekijöitä ei halvemmalla saa ja jos työ kuitenkin tuottaa enemmän kuin palkkaan kuluineen menee rahaa. Se on liiketalouden laki.

Mutta liian hyvä sosiaaliturva passivoi. On mukavampi loikoilla kotona toisten rahoilla, kuin nähdä vaivaa ja saada muutama satanen extraa. Sosiaaliturvaa pitää leikata rajusti. Sitten tuota kohtaanto-ongelmaa ei enää olisi.
Rasisti,selvä rasisti!
 
vierailija
Jos ajatellaan että palkalla tai työn luonteella ei ole väliä, niin töitä ihan varmasti jostain päin Suomea löytyy. Mutta kun niin moni haluaisi olla markkinointikoordinaattori 2500€ kuukausipalkalla.

Ja oikeastaan on turha länkyttää, että työnantajat eivät ole valmiita maksamaan tarpeeksi. Ne maksavat kyllä, jos työntekijöitä ei halvemmalla saa ja jos työ kuitenkin tuottaa enemmän kuin palkkaan kuluineen menee rahaa. Se on liiketalouden laki.

Mutta liian hyvä sosiaaliturva passivoi. On mukavampi loikoilla kotona toisten rahoilla, kuin nähdä vaivaa ja saada muutama satanen extraa. Sosiaaliturvaa pitää leikata rajusti. Sitten tuota kohtaanto-ongelmaa ei enää olisi.
Montako kertaa olet ollu työttömänä?

Kukaan ei halua lähteä orjapalkalla töihin niin, että nälkä on ennen tiliä ja tilin jälkeen. Mieti oikeasti elinkustannuksia kk kohden ja laske minipalkka pienimmillä työtuntimäärillä, jota nytkin ollaan poistamassa. Meinaatko pärjätä sellaisilla tuloilla ja ehkä nauttia elämästä?

Työnantajat käyttävät räikeästi ilmaista tai tuettua työvoimaa, vuokrafirmat polkevat palkat alas ja ulkomailta tulevat vuokrafirmat tekevät alle tes:in. Monet pakotetaan karenssin uhalla tekemään koulutustaan vastaavaa tai muuta työtä minipalkalla ja tällä tavalla menettävät monen vuoden "saavutukset" ansiosidonaisessa .

Suuret leikkaukset sosiaaliturvassa aiheuttaa lisää harmaata taloutta, ei lisää aktiivisia työnhakijoita veronmaksajiksi. Sosiaaliturvan oikea suunta olisi tukea tasaiseen tulotasoon, vaikka ottaisit pätkätöitä, minipalkkaisia hanttihommia.

Aikoinani olin työttömänä jakson. Tein kahden päivän työkeikan ja tappiota tuli -430€ kahden kuun "sosiaaliturvaan". Kyllä kannusti pätkätöihin.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Kun noin ajatellaan niin jään miinukselle., laitoimme toisen auton tämän työn takia :D Mutta ei mulla kestäisi pää olla työttömänä, lisäksi paljon paremmat mahdollisuudet päästä töihin jos olet edes jotain tehnyt etkä ollut vuosia työttömänä odotellen työtä joka miellyttää. Edellinen työpaikka jossa olin sijaisena oli sellainen jota en olisi uskonut saavani, koulutukseni ei riittänyt ollenkaan. Mutta sain paikan ja pomo kehui että hän katsoi CV:tä että olen aina tehnyt jotain enkä ollut päivääkään työtön.
Oikea asenne. Tärkeämpää kuin työntekijän koulutus on asenne, ja se näkyy aika hyvin työhistoriasta. Orjatyöstä somessa länkyttävä saa odotella sitä ihannetyötä maailman tappiin, ainakaan hänelle sitä ei tarjota.
 
vierailija
Oikea asenne. Tärkeämpää kuin työntekijän koulutus on asenne, ja se näkyy aika hyvin työhistoriasta. Orjatyöstä somessa länkyttävä saa odotella sitä ihannetyötä maailman tappiin, ainakaan hänelle sitä ei tarjota.
Orjatyö ehkä karkea kuvaus.

Hyppää hetkeksi toisen saappaisiin.. olet työhistoriasi puolesta mallikansalainen. Töitä omalla alalla yli 20 vuotta. Palkka on ammattitasoasi vastaava. Uudet nuoret tekijät tienaavat samasta työstä 60- 70%. Heillä kuitenkin hyviä työvuosia edessä ja saavuttavat saman kuin sinäkin aikanaan.

Sitten tulee se mutta. Jostain syystä menetät työpaikkasi. Olet perheesi kanssa ostanut loppuelämän talon, uusinut työauton (työmatkaa päivässä mittariin 90km) ja velkaa hieman taakkana.

Onneksi on työttömyyden varalle ansiosidonnainen päiväraha. Hieman joutuu nipistämään lomista. Kyllä kysyvä töitä saa....

Mutta kuukausi, kaksi, kolme kuluu, eikä töitä löydy. Tet soittaa "mites menee?" Ahkerampikin voisit olla.....

Yhdeksän kuukautta myöhemmin...
"Vuokrafirmassa olisi tarjolla puolen vuoden määräaikainen xxx-firmasta, otatko vastaan?"
Totta kai otat tai saat karenssia. Kyse vanhasta työpaikastasi joka tarvitsee juuri sinun ammattitaitoasi, mutta nyt palkka vain 8€ tunti/80-120h/kk.

Tämän työrupeaman jälkeen tipahdat uudelle tasolle ansiopäivärahoissasi ja taas ennen kesää vuokrafirma tarjoaa juuri sinulle suunnattua työrupeamaa ammattiosaamisesi vuoksi, tai no, nyt sama firma tarjoaa ei koulutustasi vastaavaa työtä pienemmällä palkalla. Alle tes:in kun voi maksaa kohta, koska ei ole työkokemusta siivouksesta....

Kyse ei ole orjatyöstä, ei, mutta sillä ei perheellinen elä itsenäisesti. Kyse ei ole "ihanne työstä" vaan palkasta jolla kykenee elämään itsenäisesti ilman asuntotukea tai muita sosiaalisia apuja. Siihen jokainen haluaa pyrkiä. Terveisin työtä pelkäämätön siivooja/rakennustyö"nainen"/tehdastyöläinen/opettajan sijainen/huonekaluverhooja/ kaupan kassa ja elämä ei ole ohi.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
Suomessa maksetaan ihan liian hyvin tukia, koska ymmärrän kyllä sen ettei motivoi lähteä töihin jos saa rahaa vain satasen kaksi enemmän kuin työttömänä. Mutta paljon paremmat mahdollisuudet on päästä parempiin hommiin kun on edes jotain tehnyt mitä ollut vain kotona. Olen itse työpaikkamme rekrypuolella ja vasta haettiin yhtä työntekijää. Otimme haastatteluun yhden jolla oli juuri sopiva koulutus tehtävään mutta ollut muutaman vuoden työttömänä. Perustelut tuolle työttömyydelle oli ettei ole löytynyt mieleistä työtä, eikä kuulemma ala tekemään huonompia hommia. Ei palkattu tätä meille, koska tottakai herää kysymys että onko valmis tekemään mitään huonompia hommia meilläkään tarvittaessa.
 
vierailija
Suomessa maksetaan ihan liian hyvin tukia, koska ymmärrän kyllä sen ettei motivoi lähteä töihin jos saa rahaa vain satasen kaksi enemmän kuin työttömänä. Mutta paljon paremmat mahdollisuudet on päästä parempiin hommiin kun on edes jotain tehnyt mitä ollut vain kotona. Olen itse työpaikkamme rekrypuolella ja vasta haettiin yhtä työntekijää. Otimme haastatteluun yhden jolla oli juuri sopiva koulutus tehtävään mutta ollut muutaman vuoden työttömänä. Perustelut tuolle työttömyydelle oli ettei ole löytynyt mieleistä työtä, eikä kuulemma ala tekemään huonompia hommia. Ei palkattu tätä meille, koska tottakai herää kysymys että onko valmis tekemään mitään huonompia hommia meilläkään tarvittaessa.
Tää on muuten totta. Itse hain kerran työtä, johon olin aivan liian ylikoulutettu. Esimerkiksi olin koulutetumpi kuin esimies, joka minua haastatteli. Kun hän kysyi, mikai haen paikkaa, ja sanoin, että teen mielummin jotakin työtä kuin olen työttömänä, niin hän totesi suoraan, että kysytään koeajan päätyttyä uudestaan. Kun koeaika päättyi, olin tehnyt ko paikan kaikki "paskaduunit", jotka oli ollut tekemättä, kun ketään ei kiinnostanut tehdä niitä ja sen lisäksi tietysti oman duunini, johon mut palkattiin, mutta jossa työtä oli vähänlaisesti kokoaikaiselle tekijälle. Koeajan jälkeen pomo sanoi, ettei tarvitse enää kituuttaa peruspalkalla vaan nosti mun palkan suoraan kolmanteen kokemusluokkaan kiitokseksi siitä, että tein tarvittaessa myös ^paskahommat" kunnolla.
 
Jos on terve, 18-50 vuotias ja valmis ottamaan vastaan minkä alan työn tahansa, niin varmasti jostain päin suomea löytyy töitä.

Mut sit alkaakin se "mutta kun"- lista. Ei oo autoo, ei voi kun lapset, ei vuorotyöt sovi, ei toi kun mulla on parempaan koulutus, ei käy kun rahaa saa persiillään tönöttämällä enemmän ja ei voi, ei vaan voi...
 
vierailija
Jos on terve, 18-50 vuotias ja valmis ottamaan vastaan minkä alan työn tahansa, niin varmasti jostain päin suomea löytyy töitä.

Mut sit alkaakin se "mutta kun"- lista. Ei oo autoo, ei voi kun lapset, ei vuorotyöt sovi, ei toi kun mulla on parempaan koulutus, ei käy kun rahaa saa persiillään tönöttämällä enemmän ja ei voi, ei vaan voi...
Just tämä! Uskallan olla myös sitä mieltä että läheskään aina ei tarvitse muuttaa, jos ei ihan pienellä paikkakunnalla asu. Tuo "mutta kun" -lista on niin tuttua monen suusta, on iltatyö, on vähän tunteja, on liian pitkä matka. Nämä pitäis oikeesti laittaa vaikka Venäjälle työttömänä vähäksi aikaa, vois hieman asenne muuttua. Itse olen akateemisesti koulutettu ja siivoan tällä hetkellä, haen koko ajan uutta työtä ja olen toiveikas että koulutusta vastaavan työn saan ennemmin tai myöhemmin. Itse olen myös korkeammin koulutettu kuin esimieheni, mutta kun nykyään työtilanne on mikä on niin näillä mennään.
 
  • Tykkää
Reactions: 0roosa0
vierailija
Suomi on täynnä työpaikkaansa laitostuneita, omahyväisen narsistisia ihmisiä, jotka haluavat kuvitella tietävänsä kaiken, ja haluavat ajatella, että oma hyvä asema on palkinto siitä että on niin mahdottoman ja erinomaisen viisas. Hyvin usein näillä ihmisillä on pysyvä työsuhde, jossa saa käytännössä olla niin yhteistyökyvytön perseilijä kuin ikinä haluaa, ja töitä silti on, koska vakituisen työntekijän asema on niin hyvin turvattu. Ei heillä oikeasti ole käsitystä siitä, millaista on tänä päivänä kilpailla avoimilla työmarkkinoilla epävarmoissa työsuhteissa. Ja hyvä niin, koska näiden ihmisten psyyke ja ego ei kestäisi sitä. Ihminen romahtaisi menettäisi ansaitun asemansa, ja pitäisi asettua sen hierarkiassa alempana olevan ihmisen asemaan ja sopeutua muihin ihmisiin. Alitajuisesti he tietävät sen, ja siksi ne mielipiteet on jotenkin niin kärkkäitä. Ajatus omasta työttömyydesta on niin kammottava ettei sitä kestä edes ajatella.

Itse käyn töissä, mutta jos jäisin työttömäksi en ottaisi vastaan töitä jos palkka olisi sama tai alempi tai vain merkittävästi parempi kuin ansiosidonnainen, jos työpaikka ei olisi pysyvä. Koska jos menee pienellä palkalla töihin, on ansiosidonnainen taas huomattavan paljon pienempi jos seuraavan kerran jää työttömäksi. Kun elätettävänä on muitakin ihmisiä kuin itsensä, sillä nyt vaan on merkitystä paljonko tilillä on rahaa. Saman verran se maito ja leipä maksaa, oli sitten työn sankari tai ei, ja mieluummin enemmän maitoa ja leipää kuin vähemmän.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Suomi on täynnä työpaikkaansa laitostuneita, omahyväisen narsistisia ihmisiä, jotka haluavat kuvitella tietävänsä kaiken, ja haluavat ajatella, että oma hyvä asema on palkinto siitä että on niin mahdottoman ja erinomaisen viisas. Hyvin usein näillä ihmisillä on pysyvä työsuhde, jossa saa käytännössä olla niin yhteistyökyvytön perseilijä kuin ikinä haluaa, ja töitä silti on, koska vakituisen työntekijän asema on niin hyvin turvattu. Ei heillä oikeasti ole käsitystä siitä, millaista on tänä päivänä kilpailla avoimilla työmarkkinoilla epävarmoissa työsuhteissa. Ja hyvä niin, koska näiden ihmisten psyyke ja ego ei kestäisi sitä. Ihminen romahtaisi menettäisi ansaitun asemansa, ja pitäisi asettua sen hierarkiassa alempana olevan ihmisen asemaan ja sopeutua muihin ihmisiin. Alitajuisesti he tietävät sen, ja siksi ne mielipiteet on jotenkin niin kärkkäitä. Ajatus omasta työttömyydesta on niin kammottava ettei sitä kestä edes ajatella.

Itse käyn töissä, mutta jos jäisin työttömäksi en ottaisi vastaan töitä jos palkka olisi sama tai alempi tai vain merkittävästi parempi kuin ansiosidonnainen, jos työpaikka ei olisi pysyvä. Koska jos menee pienellä palkalla töihin, on ansiosidonnainen taas huomattavan paljon pienempi jos seuraavan kerran jää työttömäksi. Kun elätettävänä on muitakin ihmisiä kuin itsensä, sillä nyt vaan on merkitystä paljonko tilillä on rahaa. Saman verran se maito ja leipä maksaa, oli sitten työn sankari tai ei, ja mieluummin enemmän maitoa ja leipää kuin vähemmän.
Siis tuota.. Itse kirjoitin aiemmin tähän keskusteluun ja olen juurikin ennen ollut koulutustani vastaavassa työssä, nykyään teen "huonompaa" työtä huonommalla palkalla. Olen kokenut tuon putoamisen alemmaksi, enkä kyllä romahtanut mitenkään tai egoni kärsinyt :D En oikein ymmärrä tuota sun kirjoitusta, kuulostaa että olet itse juuri sellainen mistä ensin kirjoitit.
 
vierailija
Siis tuota.. Itse kirjoitin aiemmin tähän keskusteluun ja olen juurikin ennen ollut koulutustani vastaavassa työssä, nykyään teen "huonompaa" työtä huonommalla palkalla. Olen kokenut tuon putoamisen alemmaksi, enkä kyllä romahtanut mitenkään tai egoni kärsinyt :D En oikein ymmärrä tuota sun kirjoitusta, kuulostaa että olet itse juuri sellainen mistä ensin kirjoitit.
Me varmaan työskennellään erilaisilla työpaikoilla. Itse koen hyvin häiritseväksi sen, miten epäreilusti esimerkiksi työkokeiluun tulevia ihmisiä arvioidaan ja arvostellaan, ja miten työttömistä puhutaan tietyillä työpaikoilla. Eivätkä nämä arvostelijat ole yhtään sen kummempia kuin nämä ketä he arvostelevat. Aivan tavallisia. Eivät he pärjäisi yhtään sen paremmin, jos heidät nakattaisiin kylmiltään uusiin töihin ja uusiin työympäristöihin. Eivätkä he olisi työttömäksi jäädessään mitenkään ylivertaisia työnhakijoita noin niin kuin henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan. Mut jostain syystä sitä omaa erinomaisuuttaan pitää korostaa lyttäämällä siellä hierarkiassa alempana olevia.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Mä oon ite vähän semmoinen, mutta teen sen aavistuksen kiusallani. Tai silloin kun pikkasen pikkuisieluinen ilkimys kurkistaa sisältäni. Hyi minua :)

Kyllä mä tiedän, että tietyille ihmisille on todella lähestulkoon mahdottomuus saada töitä. Yleensä silti kyseessä on jollain tasolla hommien tyriminen. Pääsyyt ovat seuraavat:

1) Ei nyt vaan oo sitä älyä pätkääkään. Ei oo osattu/jaksettu käydä kouluja sitten pätkääkään. Toki tähänkin joillakin on selitys, että "mä tulin 18v raskaax ni ei siin paljoo niiQ koului käydä. Niinpä... minkälainen nainen hankkiutuu raskaaksi 18v ilman koulutusta. Joo, tunnen mä yhden joka synnytti 19v mutta oli määrätietoinen nainen ja hommas silti korkeakoulutuksen

2) Sosiaalisesti toivottomat ihmiset (toimii jos on superlahjakas jossain, yleensä ei)

3) "Mä haluun tehdä jotain mitä rakastan" tms. Harvoille mahdollista ja vaatii lahjoja + työntekoa.

Erittäin harvassa ovat ne tahdonvastaisesti työttömät, jotka omaavat lahjakkuutta ja ahkeruutta. Kyllä se eliittijengi aina työllistyy. Mutta tavalliselle tallaajalla voi koittaa työttömyys kyllä jos on henkisesti laiska.
 

Yhteistyössä