Uuden tutkimuksen mukaan päivähoito kannattaisi aloittaa 1-3-vuotiaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mörköäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mietityttää kyllä, kuinkahan raha ensin -lähtöisiä nuo kaikki tutkimukset ovat lasten hyvän päivähoidon osalta...:rolleyes:...tai no eihän tuota varmaan kenenkään tarvitse edes miettiä.

Kaikki me tiedämme, että rahat on helppo lypsää kaikein heikommassa asemassa olevilta, heiltä, joilla ei ole sanaa.

Mun mielestä olis hyvä heittää täysvalvonta päälle jokaiseen päiväkotiin. Kamerat kaikkiin, jotta vanhemmat näkevät mitä siellä päivän aikana tapahtuu.(y)
Saman vois tehdä vanhusten huoltolaitoksiin yms.

• Tykkää
Reactions: .....
Kuvitteletko oikeasti, että lapset eivät suurinta osaa päivästä ole yhdessä? Tai jos teillä jostain kumman syystä ovatkin, niin että tuo on mahdollista useimmissa ryhmissä?

Kuten sanoin, omien lasteni päiväkodissa he eivät ole suurinta osaa päivästä yhdessä. Siinä ei ole mitään kuvitelmaa. He ovat häviävän pienen osan päivästä yhdessä. Järjestelykysymys.

Mietityttää kyllä, kuinkahan raha ensin -lähtöisiä nuo kaikki tutkimukset ovat lasten hyvän päivähoidon osalta...:rolleyes:...tai no eihän tuota varmaan kenenkään tarvitse edes miettiä.

Kaikki me tiedämme, että rahat on helppo lypsää kaikein heikommassa asemassa olevilta, heiltä, joilla ei ole sanaa.

Mun mielestä olis hyvä heittää täysvalvonta päälle jokaiseen päiväkotiin. Kamerat kaikkiin, jotta vanhemmat näkevät mitä siellä päivän aikana tapahtuu.(y)

Jos ihan kokonaiskustannuksia lähdetään laskemaan, niin tuleeko se oikeasti halvemmaksi valtiolle pistää muksu päiväkotiin aikaisessa vaiheessa? En usko.
Jos yhden lapsen päivähoito kuukaudessa maksaa 1000 euroa, josta vanhemmat maksaa sen 250 euroa jää kunnalle 750 euroa maksettavaa kuukaudessa. Se, että palkasta lohkeaa kunnalle 750 euroa verotuloja tarkoittaa yli 3000 euron kuukausipalkkaa... kuitenkin oman kokemukseni mukaan ne, jotka käyttävät pitkät hoitovapaat ovat yleensä niitä, jotka ovat vähän pienemmillä tuloilla eläviä, jolloin toisen vanhemman hoitovapaa on loppujenlopuksi huomattavasti edullisempaa kunnille.

Mä en tarvii päiväkotiin kameraa. Mä näen lapsistani kuinka he siellä voivat. JOS he lähtevät ilolla kavereiden luo ja kotiin tulee hymyhuulina, niiin mitä ihmettä siellä menee niin kovin pieleen?

Nyt jo koululaisia, ja varsin tasapainoisia. Mä veikkaan että iso osa pk ongelmista on aikuisten rakentamia. Toki ymmärrän hoitajien taakan kun väkeä on vähän liian vähän, mutta kumma kyllä suurin osa päiväkodista tulleista lapsista ei joudu hullujen huoneelle. Väitän siis vahvasti että ongelma on aikuisten luoma, lapset sopeutuu monee, eikä ota niin helposti herneitä nekkuun kuin äippäli jonka lapsen toiveita ei palvella.

Jos ihan kokonaiskustannuksia lähdetään laskemaan, niin tuleeko se oikeasti halvemmaksi valtiolle pistää muksu päiväkotiin aikaisessa vaiheessa? En usko.
Jos yhden lapsen päivähoito kuukaudessa maksaa 1000 euroa, josta vanhemmat maksaa sen 250 euroa jää kunnalle 750 euroa maksettavaa kuukaudessa. Se, että palkasta lohkeaa kunnalle 750 euroa verotuloja tarkoittaa yli 3000 euron kuukausipalkkaa... kuitenkin oman kokemukseni mukaan ne, jotka käyttävät pitkät hoitovapaat ovat yleensä niitä, jotka ovat vähän pienemmillä tuloilla eläviä, jolloin toisen vanhemman hoitovapaa on loppujenlopuksi huomattavasti edullisempaa kunnille.
Taisin innostua vähän liikaa.:D

Ja onhan se tietenkin edullisempaa vanhemmillekin päästä ajoissa sinne työelämään takaisin, jotta eivät putoa työelämästä, mutta jotenkin vain korpeaa se, että lastenhoidolla ei ole riittäviä resursseja eikä vanhusten huoltokaan ole laadukasta Suomessa. Tiedän, että lastenhoidossa yritetään tehdä kaikenlaisia kikkakolmosia, jotta saataisiin asiat rullaamaan paremmin, mutta itse työntekijät, mitä olen heitä kuullut, ovat melko tyytymättömiä työhönsä taloudellisten resurssien vuoksi. Kovin kiireistä ja kuluttavaa, joka johtaa helposti työuupumukseen. Näitä asioita ei vain tuoda tarpeeksi julki.

Asiat kuitenkin lähtevät meistä - kansalaiset päättää.
Hankalaa se tietenkin on kun jo päättäjille lykätään papereita eteen joita he eivät ilmeisesti aina ymmärrä tai halua ymmärtää ja samaa syötetään kansalaisille.

Taisin innostua vähän liikaa.:D

Ja onhan se tietenkin edullisempaa vanhemmillekin päästä ajoissa sinne työelämään takaisin, jotta eivät putoa työelämästä, mutta jotenkin vain korpeaa se, että lastenhoidolla ei ole riittäviä resursseja eikä vanhusten huoltokaan ole laadukasta Suomessa. Tiedän, että lastenhoidossa yritetään tehdä kaikenlaisia kikkakolmosia, jotta saataisiin asiat rullaamaan paremmin, mutta itse työntekijät, mitä olen heitä kuullut, ovat melko tyytymättömiä työhönsä taloudellisten resurssien vuoksi. Kovin kiireistä ja kuluttavaa, joka johtaa helposti työuupumukseen. Näitä asioita ei vain tuoda tarpeeksi julki.

Asiat kuitenkin lähtevät meistä - kansalaiset päättää.
Hankalaa se tietenkin on kun jo päättäjille lykätään papereita eteen joita he eivät ilmeisesti aina ymmärrä tai halua ymmärtää ja samaa syötetään kansalaisille.

Missään ei ole riittävästi resursseja eikä aikaa enää nykyään. Kaikki revitään työntekijöiden selkänahasta ja kaikki on loppu, kypsiä ja väsyneitä. Ei tämä ongelma koske ainoastaan päivähoitoa tai vanhustenpalveluita.
Yksi huvittavimmista asioista on se, että nykyteknologia, jonka pitäisi helpottaa työntekoa, haittaa sitä usein monessakin työpaikassa ja vie kohtuuttomasti aikaa.

Mutta kyllä, siinä se on hemmetin huono juttu, kun kärsijöinä on lapset tai vanhukset. Ne kaikkein "puolustuskyvyttömimmät" yhteiskunnan jäsenet.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Mä en tarvii päiväkotiin kameraa. Mä näen lapsistani kuinka he siellä voivat. JOS he lähtevät ilolla kavereiden luo ja kotiin tulee hymyhuulina, niiin mitä ihmettä siellä menee niin kovin pieleen?

Nyt jo koululaisia, ja varsin tasapainoisia. Mä veikkaan että iso osa pk ongelmista on aikuisten rakentamia. Toki ymmärrän hoitajien taakan kun väkeä on vähän liian vähän, mutta kumma kyllä suurin osa päiväkodista tulleista lapsista ei joudu hullujen huoneelle. Väitän siis vahvasti että ongelma on aikuisten luoma, lapset sopeutuu monee, eikä ota niin helposti herneitä nekkuun kuin äippäli jonka lapsen toiveita ei palvella.
Että kun eivät lapset joudu hullujenhuoneelle asiat ovat ihan hyvin, hyvä hyvä. En nyt ole ihan varma mitä mittaria sä käytät, mutta ei vaikuta kovin hyvältä.
Mä veikkaan, että iso osa päiväkodin ongelmista jää päiväkodin sisälle.

Jos palstalla on lastenhoitajia tai lastentarhanopettajia - olisi kiva saada teiltä kommentteja siitä, tarvitaanko lisää rahaa jotta lapset ja päiväkodin työntekijät voisivat paremmin?

Voi jeesus miten lyhytnäköistä ajattelua. Luuletko, että kotona lorvimisen kustannukset yhteiskunnalle voidaan mitata noin yksinkertaisesti?

Uskomatonta.

Missään ei ole riittävästi resursseja eikä aikaa enää nykyään. Kaikki revitään työntekijöiden selkänahasta ja kaikki on loppu, kypsiä ja väsyneitä. Ei tämä ongelma koske ainoastaan päivähoitoa tai vanhustenpalveluita.
Yksi huvittavimmista asioista on se, että nykyteknologia, jonka pitäisi helpottaa työntekoa, haittaa sitä usein monessakin työpaikassa ja vie kohtuuttomasti aikaa.

Mutta kyllä, siinä se on hemmetin huono juttu, kun kärsijöinä on lapset tai vanhukset. Ne kaikkein "puolustuskyvyttömimmät" yhteiskunnan jäsenet.
Tässä täytyy sitten muistaa että osan niistä lasten ja vanhusten "rahoista" vie ne täysin työkykyiset ihmiset jotka katsoo "oikeudekseen" jäädä vuosiksi ja vuosiksi kotiin tukirahoille.

Olkoonkin että ne tukirahat on pieniä, mutta kun käyttäjiä on paljona, kasvaa "kankkulaan kaivoon" mennyt summa samanlaiseksi kuin veroja kiertävien pohattojen valtion kassasta "viemät" rahat. Tätä vaan ei moni tunnu tajuavan.

Jos halutaan lasten ja vanhusten parasta, normi-immeisen paras tapa avittaa tässä on tehdä työtä (ja pitää itsensä mukana työelämässä) ja maksaa vaan niitä veroja. Silloin kun sitä työtä vaan on tarjolla. T

• Tykkää
Reactions: AivanSama
:laugh: Nykyteknologia vie kohtuuttomasti aikaa vain niiltä idiooteilta, jotka hädin tuskin pärjäävät työssään muutenkaan. Joka työpaikassa on aina joku uusavuton, joka tarvitsee jatkuvaa apua ja hyysäämistä, on sitten käytössä lyijykynä tai tietokone.

Että kun eivät lapset joudu hullujenhuoneelle asiat ovat ihan hyvin, hyvä hyvä. En nyt ole ihan varma mitä mittaria sä käytät, mutta ei vaikuta kovin hyvältä.
Mä veikkaan, että iso osa päiväkodin ongelmista jää päiväkodin sisälle.

Jos palstalla on lastenhoitajia tai lastentarhanopettajia - olisi kiva saada teiltä kommentteja siitä, tarvitaanko lisää rahaa jotta lapset ja päiväkodin työntekijät voisivat paremmin?
Mikä muu mittari olisi parempi, kuin se miten lapset voivat, toki huomioiden siinä sen kodinkin vaikutuksen? Koska moni ongelma ei suinkaan lähde pk:sta vaan kotoa, mutta on helpompi syyttää päiväkoteja...

Kyllä, päiväkodeissa tarvitaan lisää rahaa ja resursseja. Sitä ei helpota se että työkykyiset ihmiset jää kotiin ja veronmaksun sijaan elää tukirahoilla.

Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että on myös muita veroja kuin suora palkkaverotus. http://www.totuusveroistasi.fi/ voi laskea todellisen veroprosentin, joka ottaa huomioo myös kulutuksen. Tällöin 1500 euron tuloista maksetaan todellisuudessa veroja noin 500 euroja, joka jää tässä kohtaa valtiolta saamatta. Eli oikeasti kotihoidontuen suora kustannus onkin enemmän kuin pelkkä tuen määrä.
Lisäksi tässä kohtaa voisi myös miettiä, mikä on todennäköisyys, että henkilö, joka on jo ollut 3 vuotta (tai kauemmin) kotona, saa heti työpaikan (ja kuinka kauan hänelle sitten joutuu maksamaan työttömyystukea ennen kuin työllistyy).

• Tykkää
:LOL: Nykyteknologia vie kohtuuttomasti aikaa vain niiltä idiooteilta, jotka hädin tuskin pärjäävät työssään muutenkaan. Joka työpaikassa on aina joku uusavuton, joka tarvitsee jatkuvaa apua ja hyysäämistä, on sitten käytössä lyijykynä tai tietokone.
Kyllä se vie aikaa ihan kaikilta. Turhat sähköpostit, ohjelmistopäivitykset, koneiden hajoaminen, erilaisten huonosti toteutettujen ohjelmien turhan hidas käyttö, tulostimien kanssa vekslaaminen jne jne vie kaikilta turhaa aikaa. Monissa ammateissa tietojen syöttö konelle vie ehkä kolmasosan työajasta, mikä on pois varsinaisesta työstä. Jokseenkin turhauttavaa, etä esim. kalliilla koulutettu lääkäri käyttää työajastaan kolmasosan koneen kanssa tökkimiseen, kun voisi senkin ajan käyttää siihen potilaiden hoitamiseen.

Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että on myös muita veroja kuin suora palkkaverotus. http://www.totuusveroistasi.fi/ voi laskea todellisen veroprosentin, joka ottaa huomioo myös kulutuksen. Tällöin 1500 euron tuloista maksetaan todellisuudessa veroja noin 500 euroja, joka jää tässä kohtaa valtiolta saamatta. Eli oikeasti kotihoidontuen suora kustannus onkin enemmän kuin pelkkä tuen määrä.
Lisäksi tässä kohtaa voisi myös miettiä, mikä on todennäköisyys, että henkilö, joka on jo ollut 3 vuotta (tai kauemmin) kotona, saa heti työpaikan (ja kuinka kauan hänelle sitten joutuu maksamaan työttömyystukea ennen kuin työllistyy).
Kiva, että jaksoit laittaa tämän kommentin. Mä en jaksanut.

Tämä ketju tulee venähtämään!

Olen tästä haaveillut jo kauan. Oikeasti halpa ja tehokas keino parantaa lasten oloja, samoin muuten noiden vanhusten. Varmasti tehostaisi "työtehoa" ja hoidon tasoa. Ja kaikkiaan olisi vanhemmillekin kiva nähdä, miten se oma pallero siellä toimii. Ja viimeistään siinä vaiheessa, kun jotain satuu, olisi helppo kameralta tarkistaa, mitä oikeasti on tapahtunut.

• Tykkää
Mikä muu mittari olisi parempi, kuin se miten lapset voivat, toki huomioiden siinä sen kodinkin vaikutuksen? Koska moni ongelma ei suinkaan lähde pk:sta vaan kotoa, mutta on helpompi syyttää päiväkoteja...

Kyllä, päiväkodeissa tarvitaan lisää rahaa ja resursseja. Sitä ei helpota se että työkykyiset ihmiset jää kotiin ja veronmaksun sijaan elää tukirahoilla.

Mutta sen sijaan sitä helpottaisi se, että päiväkodeilla ja kouluilla olisi riittävästi resursseja hoitaa asiansa hyvin.

Priorisointikysymys....
Kaikki tiedämme mihin turhuuksiin meidän rahat menee!
Mielestäni nyt on priorisoinnin aika!

Mutta sen sijaan sitä helpottaisi se, että päiväkodeilla ja kouluilla olisi riittävästi resursseja hoitaa asiansa hyvin.

Priorisointikysymys....
Kaikki tiedämme mihin turhuuksiin meidän rahat menee!
Mielestäni nyt on priorisoinnin aika!

Näyttää nykyään olevan tärkeämpiäkin rahanreikiä kuin lasten ja vanhusten hyvinvointi. Esimerkiksi tuulivoimaan satsataan satoja miljoonia vuodessa.

Näyttää nykyään olevan tärkeämpiäkin rahanreikiä kuin lasten ja vanhusten hyvinvointi. Esimerkiksi tuulivoimaan satsataan satoja miljoonia vuodessa.
En ymmärrä. Tai sikäli ymmärrän, että on satsattava tulevaisuuteen uusien innovaatioiden osalta mutta mutta...

On ihan luonnollista perheissäkin sellainen pieni asia kuin priorisointi:

Kun rahaa on vähän - priorisoidaan!
Sama täytyisi tapahtua myös täällä Suomessa!

Ja ennen kaikkea tulisi ensisijaisesti katsoa, että me SUOMALAISET voimme hyvin!

• Tykkää
Reactions: ruuttis
En ymmärrä.

On ihan luonnollista perheissäkin sellainen pieni asia kuin priorisointi:

Kun rahaa on vähän - priorisoidaan!
Sama täytyisi tapahtua myös täällä Suomessa!

Ja ennen kaikkea tulisi ensisijaisesti katsoa, että me SUOMALAISET voimme hyvin!

Juuri julkisen rahankäytön priorisointi on mun mielestä politiikan tärkein ydin. Ja mikä surullisinta niin se on ollut koko tämän vuosituhannen aivan retuperällä.

Juuri julkisen rahankäytön priorisointi on mun mielestä politiikan tärkein ydin. Ja mikä surullisinta niin se on ollut koko tämän vuosituhannen aivan retuperällä.
Kansalle syötetään kaikenlaista minkä se nielee, koska kukaan kansalainen ei enää kyseenalaista mitään. Kaikki mikä tulee päättäjiltä on varmasti fuksumpaa mitä minä tai sinä koskaan voisimme keksiä.

Tämä on sitä holhousyhteiskunnan tuotosta.

Minusta on täysin päivänselvää, että kun olen ensin tehnyt vuosia töitä ja maksanut tuloveroa sinä aikana noin 300 000 euroa, on sitten minun vuoroni vaihteeksi saadakin niitä tukia, eikä aina vain kustantaa toisten elämistä. Aika monta vuotta saan olla yhteiskunnan tukien varassa, että saan takaisin yhtä paljon kuin olen maksanut, vaikka siitä vähennettäisiin kaikki muutkin käyttämäni palvelut ja infrastruktuuri.

Minusta on täysin päivänselvää, että kun olen ensin tehnyt vuosia töitä ja maksanut tuloveroa sinä aikana noin 300 000 euroa, on sitten minun vuoroni vaihteeksi saadakin niitä tukia, eikä aina vain kustantaa toisten elämistä. Aika monta vuotta saan olla yhteiskunnan tukien varassa, että saan takaisin yhtä paljon kuin olen maksanut, vaikka siitä vähennettäisiin kaikki muutkin käyttämäni palvelut ja infrastruktuuri.
Hommahan ei toimi niin,että saisit joskus takaisin maksamasi, vaan yhteiskunta toimiakseen vaatii, että nettomaksajia on enemmän kuin saajia. Ongelma tällä hetkellä on se, että on liikaa niitä ihmisiä, jotka katsovat olevansa oikeutettuja saamaan tukia kuin niitä jotka ne maksavat. Se, että otetaan lisää velkaa näiden tukien maksamiseksi, on kuin ottaisi rahaa lapsilta (koska he aikanaan joutuvat nuo velat maksamaan).

Siksi puhuinkin kunnan saamista verotuloista.
Valtio nappaa joka tapauksessa melkein saman, kun ihmiset kuitenkin syövät, pukeutuvat, käyttävät autoa ja tekevät sitäsuntätä.

Aika usein niilläkin, jotka ovat kolme vuotta kotona on työpaikka odottamassa ja ne joilla ei ole, joutuvat sitä hakemaan joka tapauksessa. Yleensä se, että henkilö on ollut lapsensa kanssa kotona ei katsota karsaasti työpaikkahaastattelussa toisin kuin sitä, että se on ollut himassa työttömänä. Jos oikein mietitään, niin ne, joilla ei työpaikkaa ole odottamassa kannattaisi nimenomaan olla työttömänä se aika, kun ovat kotonaan hoitamassa lastaan, koska työttömyyskorvaus on huomattavasti isompi kuin kotihoidontuki.

Yhteistyössä