The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
vierailija
Mä haluaisin lähteä joskus Lappiin. Mua on jopa joskus vuosia sitten pyydetty sinne mukaan vaellukselle...mutta mua kiinnostais mennä sinne ehkä enemmän talvella että pääsis poroajelulle reessä:love:
Pääsis vielä sellaseen hirsimökkiin joka sijaitsee keskellä ei mitään ja suuret hanget vaan olis ympärillä...itse sais olla siellä sinisen ja lumisen maailman keskellä *huokailee*:love:
Katso:

Ja sitten tarvit sen kartan, missä on näkyvillä valosaaste. Ne vuokramökit kun saattavat olla niin valoisassa, ettei katulamppujen seasta täysikuuta löydä - eikä tähtiä ikinä.

vierailija
mitä sitte
Hyvä kysymys, sitä vaan.

Ja tämä kannattaa opetella, kun jonakin päivänä kiinteistöverot on niin suuret, ettei itselle kannata mitään tehdä! Tekee sitten muille, kun ei ne viitsi opetella kuitenkaan. Ajattele sitäkin porukkaa, joka viettää aikansa kuntosaleilla...!

NYT kannattaa korjata kaikki ladot ja kaatuneet navetat, kun niistä ei mene kiinteistöveroa. UUDESTA menee niin paljon, mut ei nuoriso sitä käsitä vielä vuosikausiin. Esimerkiksi tavallinen uusi liiteri voi maksaa melkein 200 euroa joka vuosi veroa. Mitä sitte?

Ai nii...
Hittojakos minä elämästä tietäisin...
Mutta kun samaan perheeseen vedettiin neljännet häät niin koko bändi oli yksimielisesti sitä mieltä, että nyt alkaa olla tukkualennuksen paikka.

Isän ilmeen näkemistä ei mikään raha pysty korvaamaan.

Hyvä kysymys, sitä vaan.

Ja tämä kannattaa opetella, kun jonakin päivänä kiinteistöverot on niin suuret, ettei itselle kannata mitään tehdä! Tekee sitten muille, kun ei ne viitsi opetella kuitenkaan. Ajattele sitäkin porukkaa, joka viettää aikansa kuntosaleilla...!

NYT kannattaa korjata kaikki ladot ja kaatuneet navetat, kun niistä ei mene kiinteistöveroa. UUDESTA menee niin paljon, mut ei nuoriso sitä käsitä vielä vuosikausiin. Esimerkiksi tavallinen uusi liiteri voi maksaa melkein 200 euroa joka vuosi veroa. Mitä sitte?
laitappa tulemaan mulle rekkakuorma keloa niin mää lupaan alkaa harjottelemaan

moottorisaha ja kuulosuojat mulla jo on, niitä ei tartte laittaa

Mä olen kanssa sitä mieltä, että omaa maata pitäis tässä asiassa suosia enemmän..siis matkailussa. Ongelma monelle on se että ulkomaanmatkailu on monesti halvempaa suhteessa kuin reissata pari viikkoa tai edes viikko Suomessa. On halvempaa saastuttaa ilmaa kuin reissata Suomessa...kaikella on kääntöpuolensa.
Toki mua kiinnostaa myös ulkomailla käyminen, mikäs sen ihanampaa kuin tutustua toisen maan kulttuuriin (ruoka, kauniit kalastajakylät, maisemat) sekä levätä biitsillä kaikkensa antaneena ruskistumassa vähintään kerran päivässä:love:
Sit on ihannetilanne kun on kaksi "omaa" maata :sneaky:

vierailija
juuri näin, näkeehän ne ulkomaan maisemat ruudultakin kun pikkusen kuuklailee

ja ne kokemuksetkin on niin ja näin, ei olis kiva saada esim. HIViä
Keloa ei tuu, mut kannattaa noiden nuorien hankkia sellaista maata, missä on suoraa puuta, niin saa kätevästi kyhättyä mökkejäkin. Kuusikulmainen ei kaadu vaikka vähän vinoon joku puu menisikin:D
Tätä voi pyörittää repeatilla, kunnes kyllästyy:cool:

vierailija
no jos et keloa raski laittaa tulemaan niin laita rahaa millä voi ostaa suoraan puuta kasvavaa maata
Se menee niin, et ensin täytyy kylvää ne taimet tasaiseen niin, et ne kurkottaa kaikki valoon. No, jos ei sitä tee, kasvaa oksat kaikki sivuille ja niistä tulee upeita pihapuita:LOL:
Ukolta oon oppinut näitä asioita, mut sehän luulee et kaikki tietää... No, sit kun aikaa kuluu, täytyy niitä vaan sopivasti harventaa. Kerään itsekin männyntaimia ja aina kun pellolta sellaisen löydän, putsaan ympärystän. Miksikö? No kun se mänty aina kastelee allaan olevat kasvit, esimerkiksi alppiruusut. Aurinko tappaa - siksi tarvitaan aina suojaa siltä, sellaista siivilää, joka estää sen paahteen. Mut en tiiä, opetetaanko kouluissa, kun päivänselviä asioita näyttävät olevan(n)
Nyt menee metsätilat halvalla - koko systeemi on r a k e n t u n u t niin- enkä mie jaksa kaikkee selittää:censored:

Se menee niin, et ensin täytyy kylvää ne taimet tasaiseen niin, et ne kurkottaa kaikki valoon. No, jos ei sitä tee, kasvaa oksat kaikki sivuille ja niistä tulee upeita pihapuita:LOL:
Ukolta oon oppinut näitä asioita, mut sehän luulee et kaikki tietää... No, sit kun aikaa kuluu, täytyy niitä vaan sopivasti harventaa. Kerään itsekin männyntaimia ja aina kun pellolta sellaisen löydän, putsaan ympärystän. Miksikö? No kun se mänty aina kastelee allaan olevat kasvit, esimerkiksi alppiruusut. Aurinko tappaa - siksi tarvitaan aina suojaa siltä, sellaista siivilää, joka estää sen paahteen. Mut en tiiä, opetetaanko kouluissa, kun päivänselviä asioita näyttävät olevan(n)
Nyt menee metsätilat halvalla - koko systeemi on r a k e n t u n u t niin- enkä mie jaksa kaikkee selittää:censored:
kakkapuhetta että metsätiloja sais halvalla

vierailija
Laitan laulun jota kukaan mies ei tahdo kuunnella.
... kehoittaisin kiinnittämään huomiota sanoihin
... en ennen mä viivytellyt
... nyt ruoska on tarpeeton kai
... pakoon pääse ei kohtaloaan

Ajomies olkaa hyvät:

Olavi Virralla on hienoja kappaleita, olen vasta vanhoilla päivillä kuunnellut:)
Eeva, joka on kai samoilta ajoilta, on israelilainen kansantanssi. Onkohan niitä muitakin? Josef, Josef on kans ja sen nimi on suomennettuna Jaakobin tikapuut. Tämä ei ole se, mutta jos muistat lisää, anna tulla vastaavanlaisia:

vierailija
Suhteellisen halvalla, olis pitänyt sanoa: isoimmat on systeemi paisuttanut niin suuriksi (kertoivat kerran radiossa!) ettei suomalaisilla ole niihin varaa, joten menee ne jollekin hyvin halvalla! Nuori sukupolvi ei edes tiedä, missä heidän perimänsä metsäpalstat ovat tai mitä siellä nykyään kasvaa - harvennusta ei lienee kukaan tehnyt pariin vuosikymmeneen? Sitten on vielä tuo luonnonvarakeskus, joka hakee vain kaivosmaita:-(

Heikosti menee, eikä tarvi osata ennustaa tämän enempää, vaikka tulkinnanvaraakin aina on:
"8:11 Tämä on se wertaus: Siemen on xxx sana.", Luukkaan sanomana

Leski joutuu myymään metsänsä perintöveron takia - siitä taas täyttyy kaupunkien keskustat, kun ei ne lähiöistä halua niitä asuntoja, kun ei ole apteekki nurkan takana:-(

Vesitilanne kyllä voi muuttaa totaalisesti asetelman ja se, onko metsäautoteitä ollenkaan aurattu talvella. Hevosella olis päässyt minne vaan, mut eihän työhevosia monellakaan ole?

Suhteellisen halvalla, olis pitänyt sanoa: isoimmat on systeemi paisuttanut niin suuriksi (kertoivat kerran radiossa!) ettei suomalaisilla ole niihin varaa, joten menee ne jollekin hyvin halvalla! Nuori sukupolvi ei edes tiedä, missä heidän perimänsä metsäpalstat ovat tai mitä siellä nykyään kasvaa - harvennusta ei lienee kukaan tehnyt pariin vuosikymmeneen? Sitten on vielä tuo luonnonvarakeskus, joka hakee vain kaivosmaita:-(

Heikosti menee, eikä tarvi osata ennustaa tämän enempää, vaikka tulkinnanvaraakin aina on:
"8:11 Tämä on se wertaus: Siemen on xxx sana.", Luukkaan sanomana

Leski joutuu myymään metsänsä perintöveron takia - siitä taas täyttyy kaupunkien keskustat, kun ei ne lähiöistä halua niitä asuntoja, kun ei ole apteekki nurkan takana:-(

Vesitilanne kyllä voi muuttaa totaalisesti asetelman ja se, onko metsäautoteitä ollenkaan aurattu talvella. Hevosella olis päässyt minne vaan, mut eihän työhevosia monellakaan ole?
tossa jorinassa ny ei ollu päätä ei häntää

esim1. traktorilla pääsee sinne minne hevosellaki ja se on halvempi sekä ostaa että elättää

esim2. on erittäin harvinaista että maanomistaja ei tiedä missä omistamansa palsta on tai missä kunnossa se on

vierailija
Pyöröhirret kai tehdään männyistä, joista saadaan tukkipuita:

tuossa on se vesipsara, joka havupuihin ilmestyy joka aamu, kun kylmä ja lämmin kohtaavat. Siksi mäntyjä kannattaa suojella, ettei ala aavikoitumaan maat!
Kuuset kasvaa itsestään eikä kuusen läheisyydessä mikään muu kasvakaan, vaikka havupuu onkin, sillä se pimentää kaiken, mikä yrittää kurkottaa sinne valoon. Taitavalla harvennuksella varmaan pystyy hyödyntämään sitäkin, mut miten onnistuu, jos ei osaa moottorisahaa ym välineitä käyttää, ei turvakenkiä ja -varusteita omista?

Pyöröhirret kai tehdään männyistä, joista saadaan tukkipuita:

tuossa on se vesipsara, joka havupuihin ilmestyy joka aamu, kun kylmä ja lämmin kohtaavat. Siksi mäntyjä kannattaa suojella, ettei ala aavikoitumaan maat!
Kuuset kasvaa itsestään eikä kuusen läheisyydessä mikään muu kasvakaan, vaikka havupuu onkin, sillä se pimentää kaiken, mikä yrittää kurkottaa sinne valoon. Taitavalla harvennuksella varmaan pystyy hyödyntämään sitäkin, mut miten onnistuu, jos ei osaa moottorisahaa ym välineitä käyttää, ei turvakenkiä ja -varusteita omista?
eiköhän metsänomistajalla ole varaa ostaa turvakengät sun muut varusteet

eikä ne kuusetkaan omikseen ala kasuaa, samalla lailla nekin pitää istuttaa ku männyt

• Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
eiköhän metsänomistajalla ole varaa ostaa turvakengät sun muut varusteet

eikä ne kuusetkaan omikseen ala kasuaa, samalla lailla nekin pitää istuttaa ku männyt
Kyllähän kuusia ilmestyy paljon minnevaan ja varsinkin jos sitä varjostavat puut kaadetaan pois. Metsänomistajaksi ihminen "joutuu" saman tien, kun vanhemmista toisen omistusosuudet menevät jakoon. Siitä taas on monelle -perintöveron lisäksi - pelkästään harmia, kun ei ole edes tietämystä: esimerkiksi tukkeja ei haetakaan pois, jos ei ole ensin karsinut sen myytävän tukin ympäriltä pienempiä riukuja pois - siis siihen ei ole maassa tekijöitä, kun palkka pitäisi maksaa eikä aina itse viitti eikä osaakaan:-(

Tässä lainalausetta viisaammilta:

"Tultuaan naavaisesta kuusikkomaisemasta palometsän reunaan Jeru kulki puolisen kilometriä pohjoiseen. Hän löysi kirkasvetisen hetteen, ja se ratkaisi asennon paikan. Laskettuaan taakan selästään hän kaivoi taskusta visakoppaisen piipun ja latasi sen palturitupakalla. Vyöllä riippuvasta tuluskukkarosta hän otti tulusraudan ja tuhkalipeässä keitettyä notkeaa kuivaa koivunkääpää. Vasemmassa kädessään kääpää ja piikiveä toisissaan kiinni pitäen hän napautti pari kertaa tulusraudalla piikiveen, niin että kipinät tavoittivat taulakäävän. Kääpä alkoi savuta. Tuluskukkarosta löytyi vielä kuparirahasta taottu ja taivuteltu rikkikuppi, johon Jeru kastoi taulan. Taulakääpä leimahti liekkiin. Jeru sytytti valmiiksi katsottuja tuohenkäpryjä, sillä samalla tulenteolla sopi tehdä nuotion alkukin. Kuivantuntuinen koivunpökkelö otti tulen ja alkoi kyteä hitaasti. Siinä tuli säilyisi pitkään".
-Veikko Huovinen siv.75 kirjassa Puu-kansan tarina 1984 -

jk.mun kone lähtee kohta, joten en vastaile kysymyksiin:cool:

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä