The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
vierailija
Päätönhän on käynyt monta ketjunaista ja palstanaista läpi ja poika taitaa tehdä samalla tyylillä. Epek seurusteli ketjunaisen kanssa. Piiri pieni pyörii siis.
Mitä sitte

Haittaakse?
Onko sulta jotenkin pois?

Ehkä ihan irlistä on pois kun noin kamalasti kiinnostaa jonkun random palstan random nikit. Ja niinkin paljon vielä että nostattaa pahansuopuisuutta.

Sitä vaan ei tiedä milloin missäkin mitäkin tapahtuu ja jopa niinkin ihanaa, että joidenkin eloon tulee todella mukavia asioita:love:(y)
 
vierailija
Mitä sitte

Haittaakse?
Onko sulta jotenkin pois?

Ehkä ihan irlistä on pois kun noin kamalasti kiinnostaa jonkun random palstan random nikit. Ja niinkin paljon vielä että nostattaa pahansuopuisuutta.

Sitä vaan ei tiedä milloin missäkin mitäkin tapahtuu ja jopa niinkin ihanaa, että joidenkin eloon tulee todella mukavia asioita:love:(y)
Taitaa olla joku kateellinen nainen joka täällä näitä miehiä haukkuu ja vihjailee perättömiä heistä(y)
 
Taitaa olla joku kateellinen nainen joka täällä näitä miehiä haukkuu ja vihjailee perättömiä heistä(y)
jollain on menny hiekkaa pimppiin kun kukaan ei ole siltä yrittäny vongata

espanjalainen!!!!
Mitä tuossa liinassa/nauhassa lukee?
Miksi päähän laitetaan liinoja?
Mulla tulee mieleen se Bruno, minkä elämäkertaa olen vasta lukenut...
paula, sää tiiät että mää en painele sua enkä sun linkkejä
 
vierailija
paula, sää tiiät että mää en painele sua enkä sun linkkejä
joo, aattelinkin, et joku muu varmaan osaa lukea:)

Mirhan valmistukseen saakka pääsin ja katsoin sieltä eteenpäin... Taas ollaan Hannan veisussa, siis tässä. Enkä muuta siitä mitään, vaikka haluttais korostaa tiettyjä asioita.
"1 Sam 2:1 Rucueli Hanna/ ia sanoi. MInun Sydhemen riemuitze HERRASA/ minun Sarueni on ylistetty HERRASANI. Minun Swni on leuielde auainut ylitze minun Wiholisteni/ Sille mine riemuitzen sinun Terueydhestes.
Rukoili Hanna/ ja sanoi. Minun sydämeni riemuitsee HERRASSA/ minun sarweni on ylistetty HERRASSANI. Minun suuni on lewiältä auennut ylitse minun wihollisteni/ Sillä minä riemuitsen sinun terweydestäsi.
1 Sam 2:2 Eikengen nin Pyhe ole/ quin HERRA/ ei yxiken ole paitzi sinua/ Ja ei ychten Turua ole ninquin meiden Jumalan on.
Eikenkään niin pyhä ole/ kuin HERRA/ ei yksikään ole paitsi sinua/ Ja ei yhtään turwa ole niinkuin meidän Jumalan on.
1 Sam 2:3 Lackacat teiden swrest Kerskamisest/ ia Haastamisest/ poispangat teiden Suustan ne wanhat. Sille HERRA ombi Jumala/ ioca sen tiete/ ia ei anna sencaltaiset Aiuotuxet menestyue.
Lakatkaat teidän suuresta kerskaamisesta/ ja haastamisesta/ poispankaat teidän suustan ne wanhat. Sillä HERRA ompi Jumala/ joka sen tietää/ ja ei anna senkaltaiset aiwotukset menestyä.
1 Sam 2:4 Ninen Wäkeuiten Joutzi ombi särietty/ Ja ne Heicot ouat wäkewydhelle ymberiwötetyt.
Niiden wäkewien jousi ompi särjetty/ Ja ne heikot owat wäkewyydellä ympäriwyötetyt.
1 Sam 2:5 Jotca ennen rauitut olit/ ne Leiuen edheske mytijn/ Ja iotca Nelke kersit/ euet sillen isoa. Sihenasti ette se Hedhelmetöin seitzemen synnytti/ Ja iolla monda lasta oli/ se lackasi.
Jotka ennen rawitut olit/ ne leiwän edestä myytiin/ Ja jotka nälkää kärsit/ eiwät silleen isoa. Siihenasti että se hedelmätöin seitsemän synnytti/ Ja jolla monta lasta oli/ se lakkasi.
1 Sam 2:6 HERRA se cooletta ia wirgotta/ Wiepi Heluetijn ia iellens sielde vlgos.
HERRA se kuolettaa ja wirwottaa/ Wiepi helwettiin ja jällens sieltä ulos.
1 Sam 2:7 HERRA kieuhexi tekepi/ ia Rickautta/ hen Alända ia Ylende.
HERRA köyhäksi tekeepi/ ja rikkautta/ hän alentaa ja ylentää.
1 Sam 2:8 Hen ylesnosta tomusta sen Taruitzeuan/ ia ylende sen Waiuaisen Loghasta/ Ette hen istutais hende Pämiesten secan/ ia annais Cunnian Stolin perimisen. Sille Mailman Äret ouat HERRAN/ Ja hen ombi Maan pirin sen päle asettanut.
Hän ylösnostaa tomusta sen tarwitsewan/ ja ylentää sen waiwaisen loasta/ Että hän istuttaisi häntä päämiesten sekaan/ ja antaisi kunnian tuolin perimisen. Sillä maailman ääret owat HERRAN/ Ja hän ompi maan piirin sen päälle asettanut.
1 Sam 2:9 Hen warielepi henen Pyheins Jalat/ Mutta ne Jumalattomat pite waickeneman Pimeydes/ Sille ettei kengen miten woi omasta Woimastans.
Hän warjeleepi hänen pyhäinsä jalat/ Mutta ne jumalattomat pitää waikeneman pimeydessä/ Sillä ettei kenkään mitään woi omasta woimastansa.
1 Sam 2:10 HERRAN edes pite henen Wiholisens hemmestymen/ heiden ylitzens pite henen Taiuaisa iylisemen. HERRAN pite Maan äret domitzeman/ Ja andapi Kuningallens Wallan/ Ja ylendemen henen Woidheltuns Saruen.
HERRAN edessä pitää hänen wihollisensa hämmästymän/ heidän ylitsensä pitää hänen taiwaissa jylisemän. HERRAN pitää maan ääret tuomitseman/ Ja antaapi kuninkaallensa wallan/ ja ylentämän hänen woideltunsa sarwen."
 
noiden linkkien (joita kukaan muukaan tuskin painaa) lisäksi olisi syytä välttää ylipitkiä lainauksia

vaikka munkin esi-isissä on ollu muutampi sata vuotta sitte usiampiki kirkkoherra niin siitäkään huolimatta en jaksa lukea sen ajan suomea vaikka ei sillä, kyllä Sanaan perehtyminen tekisi syntiselle sielulle eetwarttia
 
vierailija
noiden linkkien (joita kukaan muukaan tuskin painaa) lisäksi olisi syytä välttää ylipitkiä lainauksia

vaikka munkin esi-isissä on ollu muutampi sata vuotta sitte usiampiki kirkkoherra niin siitäkään huolimatta en jaksa lukea sen ajan suomea vaikka ei sillä, kyllä Sanaan perehtyminen tekisi syntiselle sielulle eetwarttia
Samaa mieltä - mutta synti on vain väärässä uomassa virtaavaa energiaa - enkä muista kuka niin on sanonut:)

Mut niissä teksteissä ON kauheesti ihan älyttömiä käännöksiä - no, ihminenhän niitä on tehnyt kautta aikojen, luostareissa, täysin tietämättömänä muusta elämästä:-(

Historianetistä löytyi selitystä niihin sarwiin, kun niistähän on juotu juomat aina...

"Talvet olivat hiljaiseloa maanviljelijöiden taloissa, sen sijaan kevät ja kesä olivat sitäkin kiireisempiä. Juhliakin kuitenkin ehdittiin.

Juomalla itsensä vahvaan humalaan pääsi lähemmäs jumalia. Vuodenaikojen vaihtumista juhlistettiin uhrijuhlissa, joissa juotiin olutta. Jos kyse oli erityisen merkittävästä tapahtumasta, juhlissa saatettiin tarjota simaa, joka oli valmistettu hunajasta, maltaista ja vedestä ja maustettu humalalla. Kaikkein rikkaimmilla oli myös frankkien maasta tuotuja viinejä. Tislattua viinaa ei viikinkiaikana vielä osattu tehdä.

Juoma-astiat olivat yleensä puisia. Juomasarvia tai lasisia pikareita käyttivät vain kaikkein varakkaimmat viikingit, ja niistä malja juotiin aina pohjaan saakka, sillä jalattomat sarvet ja pikarit eivät pysyneet pystyssä.

Juhlissa myös laulettiin ja soitettiin. Laulut ja musiikki siirtyivät sukupolvelta ja laulajalta toiselle. Nuottikirjoitusta viikingit eivät käyttäneet, joten musiikkia ei ole säilynyt. Harvat historialliset maininnat viikinkien lauluista eivät ole mairittelevia, vaan viikinkien laulua verrataan koirien ulvontaan, eivätkä sitä kuulleet oppineet pitäneet viikinkimusiikin kirjaamista vaivan arvoisena.

Laulu, soitto ja tanssi kuuluivat sekä rikkaiden että köyhien elämään. Viikinkien instrumentteja olivat luusta ja puusta tehdyt pillit ja panhuilun tapaiset huilut, jousisoittimet, harput ja lyyrat sekä sarvesta ja puusta tehdyt torvet ja oletettavasti myös rummut."
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
tislaamisen jalon taidon keksivät muistaakseni firenzeläiset jotain 1500 luvun huitteilla

oikeen pitää ihmetellä että miten vennäänmaalla pärjättiin sitä ennen kun ei ollut vodkaa
Niillähän on viinitarhoja Siperiassa - onko ollut kauankin?

http://www.summagallicana.it/lessico/b/bdellio.htm

Nyt loppui mun aika--- lehtipihvit täytyy paistaa.
Kävin peittelemässä viinitarhan kasvihuoneessa valkoisella harsolla, kun ne kuusenhavut, mitä eilen levittelin köynnösten päälle (oikaisin alas maata vasten ne ensin), kun alkoi aurinko porottamaan kirkkaalta taivaalta. Ne eivät saa missään tapauksessa puskea silmujaan auki ja siinä mulla onkin tekemistä: musta saavi pitää peittää, kun ei se mahdu ovesta ulos. Kaikki muu muovinen pois sieltä, kun muovissa homeet lisääntyy niin hyvin yms.

Kirjassa Harrasta viiniä kerrotaan aika kivasti asioita eikä tosiaan ehtoollisviinissä ennen ollut terästystä. Onko nyt, en tiedä. Erosin kirkosta aikoinaan, kun kirkolliskokous päätti, ettei ehtoollisviini voi olla marjaviiniä. Mut se on jo vanha juttu... Mut milloin alkoivat siihen muuta sekoittamaan, en tiedä - sekoittaako enää? Kotimaassakin kasvaa rypäleitä monella, mutta --- Siis todella monella ihan kuin Siperiassakin....
 
vierailija
Niin...? Miten tuo liittyy sitten siihen väittämään että myös Poika ja Päätön olisivat käyneet kaikki naiset läpi? Sitä paitsi epek on ollut vain Boobaben kanssa, ei kaikkien palstan naisten.
En päättömästä tai pojasta ja siitä että olisivat käyneet kaikki naiset läpi mitään tiedäkään kun en sitä kirjoitusta kirjoittanut.

Mitä sitte
No ei mitään, saahan sitä palstalaista kokeilla.
 
Olipahan matka.

Kehä kolmosen alussa oli sen verran liukasta että ajettiin kuuttakymppiä ja silti rekkojen persukset liukuivat eestaas. :confused: Ei tullut mieleenkään että ois yrittänyt ohi, hengenvaarallista!
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä