The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
vierailija
Ihan selvennykseksi kaikille jotka ei tiiä (ehkä lähinnä "vierailija" lukijalle):
Sotahan ei koskaan ole mikään miellyttävä asia, mutta hyvä se on tietää historiansa.(y)
Historiassa on paljon asioita, mitä ei saisi koskaan tietää, jos ei ole katsonut tätä ohjelmaa:
http://areena.yle.fi/1-2235454?autoplay=true

Katsoin silloin, kun tuo sarja tuli ekan kerran, mutta ihan kuin en muistais siitä mitään, kun on niin kamalan kaukainen asia...
Onhan elämä siihen aikaan ollut muutenkin niin erilaista..
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja Boobabe
vierailija
Talon lämpeäminen kestää noin vuorokauden. Ja sit kun se on miellyttävä, lähdetään taas pois ja se on jälleen kylmä kun palataan.

Vaikkei se oikeastaan oo ees onglma. Vähän vaan epämiellyttävää.
Aamulla on kiva kun hengitys huuruten voi hörppiä kahvia ja lämmitellä takan ääressä. :)
Laita mustaa tylliä ikkunaverhoiksi. Tarvii vaan muistaa vetää verhot kiinni, ennen kun lähtee talosta. Hirmuhelppo, mut tarvis paistaa aurinko siihen verhoon... Säleverho mustana kiinni sisäpuolella ajaa samaa asiaa.

Hanki kulkupaikoille lattialle terassimattoa, niin ei tunnu se kylmä. Ei maksa paljon. Sen maton päälle ei pidä laittaa mitään rättiä, koska sitten se tuntuu taas kylmältä.

Laske tulikuumaa vettä ämpäreihin, jota vettä sitten käytät jäähtyneenä kaikkeen pesemiseen. Silkkikerrastot alimmaiseksi vaatteeksi, Ultimathulen lammasnahkatossut villasukkien päälle, höyhenpeitot - ei palele yölläkään:)
 
Mua ei kiinnosta lukea niistä. :D
Mut telkusta olen joskus katsonut ohjelmia siitä aiheesta.
Lukeminen on ihan liian yliarvostettua.:D
Ihan sama on kuunnella äänikirjoja ja katella dokumentteja.:coffee:

Kaikki ei edes opi parhaiten lukemalla. Meillä harjotellaan usein kokeisiin katsomalla ohjelmia.
Muun muassa bilsankokeisiin saatetaan "lukea" -olipa kerran elämän johdolla.:D Ja eipä tuolle tv-sarjalle häpeä yhtään samaan settiin kuuluva olipa kerran ihminenkään.:)
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja Boobabe
Mulle historia on ollut aina tärkee aihe, jo ala asteella halusin tietää kaiken Suomen historiasta ja siitä minkä kaiken paskan läpi tämä maa on selviytynyt. Nykyiset päättäjät vaan eivät tuota oikein enää kunnioita ja ovat unohtaneet monellakin tapaa pitää tästä maasta huolta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja ruuttis
Mä en koe tärkeäksi tietää niitä asioita.
No ei sitte. Itse omalta kohdaltani luen lähihistoriaa että ukki oli konekivääriampuja jatkosodassa (Erp12) ja omien sanojensa mukaan tappoi ainakin tuhat ryssää. Mannerheimin ristin esitys jäi kuulemma venäläisille ja he ei jostain syystä laittaneet sitä eteenpäin.
Kiitokseksi tuli puoli kiloa sirpaleita kehoon joita kantoi loppuikänsä. Pappa oli taas tykistössä ja varmaan samanlaisiin lukuihin pääsee kun tykistöhän silloinkin eniten aiheutti tappioita. Umpikuuro melkein oli sovan jälkeen, silloin ei tunnettu kuulonsuojaimia.
 
vierailija
Talon lämpeäminen kestää noin vuorokauden. Ja sit kun se on miellyttävä, lähdetään taas pois ja se on jälleen kylmä kun palataan.

Vaikkei se oikeastaan oo ees onglma. Vähän vaan epämiellyttävää.
Aamulla on kiva kun hengitys huuruten voi hörppiä kahvia ja lämmitellä takan ääressä. :)
Olen mittaillut tallentavalla digimittarilla eri paikkoja huushollissa (autiotalo oli silloin) ja kaikkein kylmimmät olivat kuistin ovi eteiseen, kellariin ja vintille. Niitä vanhoja ovi löytyi sitten tori.fi- sivustolta jopa lämpöikkunoilla, joten suosittelen pientä askartelua, mittaamista ja ovien vaihtoa. Monesti niitä sai ilmaiseksikin annetaan- palstalta.

Ulkoseinissä on purua, mutta ne eivät valskanneet ollenkaan! En olis uskonut, mutta mittasin kovalla pakkasella ja silloin, kun oli olut sisällä muutama päivä 20 asteen lämmössä. Ihan turhaa olis toinen kerros seinää - tässä tapauksessa. Mutta ikkunoihin täytyy laittaa ehyet paperiteipit, niin ei tule kylmä sisälle sitä kautta:
http://kauppa.antiikkiverstas.com/ikkunoiden_tiivistaminen

Aina, kun talossa on uuneja, tulee siitä veto, joka taas tarvii korvausilmaa jostakin. Jos sen vedon saa pienemmäksi, pysyy lämpökin. Olenpa nähnyt vanhoja paksuja vilttejä sisäpuolella eteisen välioven edessä - varmaan sekin poistaa tuota ilmiötä, vaikkei lämpöä muuten lisäisikään?
 
  • Tykkää
Reactions: 0roosa0
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä