The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
Meidän lähikauppaan oli ilmestynyt Sunspeltin suomalaista Luomukvinoaa, joka on gluteeniton. En ole vielä huomannut mitään moittimista siinä ainakaan, mutta voihan sen hyvän ruoan pilata jollakin liemikuutiolla ja soijalla... Ihan vaan välikommenttina. Ne muuten täytyy huuhdella siivilässä, kuten riisitkin, sanottiin jossakin muualla.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/roundup-ja-rodeo-poistuvat-markkinoilta-tukes-kieltää-13-glyfosaattivalmistetta-1.163485
Kaurakermaa ei pidä käyttää, jos ei ole luomua. Valion laktoositon luomukerma ei sisällä enää mitään haitallista, joten sitä vaan, niin ei tule turvotuksia eikä mitään vaivoja. Toki jokainen saa paisua niin paljon kuin tykkää, mutta esim kaakaossa ihan parasta se oikea luomukerma. Ja kurkukakin tarvii aina rasvaa tehotakseen;-)
alkaa olla tossa kiellettyjen aineiden listalla niin paljon tavaraa että alkaa olla vaikeuksia muistaa

kumpi olis helpompi tehdä, kiellettyjen vai sallitujen aineiden luettelo?
 
vierailija
alkaa olla tossa kiellettyjen aineiden listalla niin paljon tavaraa että alkaa olla vaikeuksia muistaa

kumpi olis helpompi tehdä, kiellettyjen vai sallitujen aineiden luettelo?
Tein muuten ruispuuroa tavallisesta rukiista, kun muuan toi jauhonloput meille enkä ikinä olis sellaisia muuten ostanut... Eivät olleet vanhoja, mutta se närästys oli kamalaa, mitä siitä annoksesta tuli. Oli se sitten glyfosaattijäämää tai korrenvahvistajajäämää, ihan sama mulle, mutta ei ole koskaan närästänyt luomuviljasta tehty vispipuuro, jos se vilja ei ole sisältänyt askorbiinihappoa. No, sellaistahan en ostakaan koskaan, mutta kovin hankalaksi on tehty kaikki eikä mihinkään ole luottamista. Sehän ei ole uutta, mutta kun ihmiset sotkee kaiken ja varmuuden vuoksi syö otaki vitamiinivalmistetta, ei koskaan voi tietää, mistä mikäkin vaiva johtui. Kauheen monessa jauhopussissa on kuulemma askorbiinihappoa - oli luomua tai ei. Se närästää, kuten sitruunahappokin, joka taas on homeesta tehtyä käymisjätettä tai jotakin sinnepäin.
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo92026.pdf

Ei tuu syötyä viljaa enää edes joka viikko, kun ihan hyvin ilmankin pärjää:)
 
Mun pitänee käydä hankkimassa kaappiin tota kvinoaa.
Ihan tsuferaffin ansiosta mä olen oppinut pitämään kaapissa aina pussillisen soijarouhettakin. Josta mä olen oppinut tekemään ihan syömäruokaa. Kaipa tohon kaappiin kvinoapussukkakin mahtuisi?
 
vierailija
eli siis sallitujen aineiden lista olis lyhkäsempi?

ja tosiaan sen luomunkin kanssa voi tulla ylläreitä
Tietenki siellä missä kalajauhoa käytetään, on myrkkyjäämiä enemmän. Turkiseläimet ruokitaan luomukanoilla, jotka ovat lopettaneet munintansa... Mutta se vaan kaikki on niin suurta businessta, ettei muuta voi sanoa, kuin että luomua valvotaan, muuta ei välttämättä kukaan useinkaan, kuten glyfosaatin kans on käynyt. Sehän selvis siinä dokumentissa vasta.... Mut ei kukaan pelkkiä munia syökään - voita a kermaa tarvii kans:)

Arnolduksen tekstiti on piristäviä:

"Eurooppaan apteekkijärjestelmä tuli vasta 1400-luvulta lähtien. Silloin syntyi myös tarve laatia lääkeaineista ja niiden valmistamisesta erillisiä kirjoja,farmakopeoita, jotta tietyn valmistusohjeen mukaan eri apteekeissa valmistetut lääkkeet olisivat olleet mahdollisimman yhtäläisiä. Tähän ei kuitenkaan päästy käytännössä vielä pitkään aikaan, sillä rohdosten ominaisuudet vaihtelivat kovin paljon yrttien kasvupaikasta ja keräämisen ajankohdasta sekä säilytysajasta riippuen.


Virallisen farmakopean aseman sai ensimmäisenä Firenzen lääkärien ja apteekkarien vuonna 1498 hyväksymä reseptikokoelma "Antidotarium florentinum", jonka oli laatinut Ricettario Fiorentino. Ensimmäinen maallisen hallinnon hyväksymä farmakopea oli Valerius Corduksen (1515–1544) vuonna 1546 laatima reseptikokoelma "Dispensatorium pharmacopolarum", jolle Nürnbergin lääkärikunta hankki hallituksen vahvistuksen.


Ruotsissa vuonna 1663 perustettu Collegium medicum, alun perin Tukholman lääkärien seura, ryhtyi pian hankkimaan omaa farmakopeaa, mutta Tukholman apteekkareille tarkoitettu "Pharmacopoeja Holmiensis Galeno-chymica" ilmestyi vasta vuonna 1686. Sitä oli noudatettava koko Ruotsin ja myös Suomen valtakunnassa vuoden 1688 asetuksella. Se tapahtui varsin aikaisin, sillä muualla Euroopassa ensimmäinen valtakunnallinen farmakopea otettiin käyttöön vasta vuonna 1818 Ranskassa.


Ruotsin seuraava, valtakunnallinen "Pharmacopoea svecica" painettiin vuonna 1775. Collegium medicum laati vuonna 1776 myös köyhien farmakopean,"Pharmacopoea pauperum", jota oli noudatettava valmistettaessa lääkkeitä valtion laskuun. Se korvattiin vuonna 1789 uudella, jonka nimenä oli"Pharmacopoea militaris, navalis et Eorum usui accomodata, qui impensis publicis curantur". Se oli siis sotilaita, merimiehiä ja niitä varten, joita hoidettiin julkisilla varoilla, ja se oli tarkoitettu ohjeeksi erityisesti sotilaslääkäreille.


Venäjään liittämisen jälkeen vuoden 1790 "Pharmacopoea svecica" oli voimassa Suomessa, kunnes meillä ilmestyi vuonna 1819, edelleen ruotsalaisen mallin mukaan, perinteiseen tapaan latinankielinen "Pharmacopoea Fennica". Suomessa julkaistiin myös sotilas-, merimies- ja köyhäinfarmakopea vuonna 1856 ja sen uusittuna laitoksena sotilasfarmakopea vuonna 1885. Lisäksi Suomessa julkaistiin vuonna 1866 ruotsiksi erityinen eläinlääkintäfarmakopea,"Veterinärfarmakopé för Finland". Vuonna 1915 julkaistu "Pharmacopoea Fennica, Editio quinta", farmakopean viides laitos, painettiin ensimmäisenä heti myös suomeksi ja ruotsiksi. Siinä oli lueteltu myös eläinlääkinnässä käytetyt lääkkeet.


Jo ennen 1600-lukua oli olemassa useita kasviperäisiä lääkkeitä, jotka olivat voimakkaasti vaikuttavia tai hyvin myrkyllisiä. Niiden vaikuttavat aineet selvitettiin vasta paljon myöhemmin. Varhaisimmat näistä lääkkeistä olivat (sulkeissa vaikuttava aine): unikon maitiaisneste (oopiumi, morfiini ja sen sukuiset aineet), myrkkykatko (koniini), myrkkykoiso (solaniini), mandragora eli alruuna (hyoskyamiini), hullukaali eli villikaali (hyoskyamiini ja skopolamiini), tädyke (efedriini), belladonna (atropiini, hyoskyamiini), torajyvä (ergotamiini), alvejuuri (filisiini), koiruoho (santoniini), ja pajunkuori (salisiini)."
 
vierailija
Mun pitänee käydä hankkimassa kaappiin tota kvinoaa.
Ihan tsuferaffin ansiosta mä olen oppinut pitämään kaapissa aina pussillisen soijarouhettakin. Josta mä olen oppinut tekemään ihan syömäruokaa. Kaipa tohon kaappiin kvinoapussukkakin mahtuisi?
Eikai siitä soijarouheesta kaapissa kovin suurta vahinkoa ole, kunhan et sisuksiisi saa missään muodossa;-)

https://www.evira.fi/yhteiset/ajankohtaista/guarkumista-loydetty-dioksiinia-suomessa/
 
Mistä hemmetin syövereistä päähäni on koko päivän putkahdellut ikivanhoja musikanttivitsejä?
Onneksi ei o ketään kattomassa kun mies istuu sohvalla ja alkaa ykskaks hihittämään.

Kärsikää tekin vähän:

Murtovaras tunkeutui yöllä muusikon asuntoon. Muusikko heräsi ja kysyi mitä perkelettä varas etsii?
Rahaa
Sitten molemmat etsivät hullun lailla.

Hanuristi putosi haitarin kanssa laiturilta järveen ja alkoi huutaa, Apua, en osaa uida.
Reiska otti haitaristin jallupullon ja tuumi: "En minäkään osaa soittaa haitaria mutta en mä sitä koko kylälle huuda".

Miksi kutsutaan kaunista naista musikantin käsivarrella?
- Tatuoinniksi
 
Mistä hemmetin syövereistä päähäni on koko päivän putkahdellut ikivanhoja musikanttivitsejä?
Onneksi ei o ketään kattomassa kun mies istuu sohvalla ja alkaa ykskaks hihittämään.

Kärsikää tekin vähän:

Murtovaras tunkeutui yöllä muusikon asuntoon. Muusikko heräsi ja kysyi mitä perkelettä varas etsii?
Rahaa
Sitten molemmat etsivät hullun lailla.

Hanuristi putosi haitarin kanssa laiturilta järveen ja alkoi huutaa, Apua, en osaa uida.
Reiska otti haitaristin jallupullon ja tuumi: "En minäkään osaa soittaa haitaria mutta en mä sitä koko kylälle huuda".

Miksi kutsutaan kaunista naista musikantin käsivarrella?
- Tatuoinniksi
Muut on hauskoja, viimestä en allekirjoita :confused:
 
...awwww:love:...aamulla ihan ensimmäiset himppusesti odotetut l u m i h i ut a l e e t<3

Reinokin niin nättinä:), kuorrutettu kauniisti lumihupulla<3

Muutoinhan ulkona oli vilakkaa ja melkein tuli pässinpökkimiä ikävä mutta vain melkein. Mulla on ollut tosi hyvä fiilis pitkin päivää, veikkaan että eilinen on vielä vaikuttamassa(y) - joo niin että useampi ihminen tuli mulle kertomaan että :oops:...mä hehkun:barefoot:

:D - hattarallisuus puskee siis läpi!
*ufopääkkönen*

No, pitänee nauttia koska sitä tiiä milloin elo tasoittaa tilannetta kettuilemalla takaisin:cautious:...
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja Kais
vierailija
...awwww:love:...aamulla ihan ensimmäiset himppusesti odotetut l u m i h i ut a l e e t<3

Reinokin niin nättinä:), kuorrutettu kauniisti lumihupulla<3

Muutoinhan ulkona oli vilakkaa ja melkein tuli pässinpökkimiä ikävä mutta vain melkein. Mulla on ollut tosi hyvä fiilis pitkin päivää, veikkaan että eilinen on vielä vaikuttamassa(y) - joo niin että useampi ihminen tuli mulle kertomaan että :oops:...mä hehkun:barefoot:

:D - hattarallisuus puskee siis läpi!
*ufopääkkönen*

No, pitänee nauttia koska sitä tiiä milloin elo tasoittaa tilannetta kettuilemalla takaisin:cautious:...
Rakastunut:love:
 
Entäs noi qvinoa hiutaleet,onko hyviä ohjeita ?
Ekaa kertaa kun tein qvinnoapuuroa,en muistanut huuhdella,ei maistunut kovin hyvälle eka puuro :oops:
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä