Eläimet vapaammalle jalalle, lista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai ne maalla asuvat kissat ei tapa lintuja, oravia, jäniksenpoikasia jne. Onpa ne fiksuja!
Meidän pihassa on oma kotijänö jonka jälkiä löytyy aamulla lumesta. Ollut viimoset 3-4 vuotta. Kissan kanssa sulassa sovussa.

t1951.gif
Sä laitoit vanhat, hyvät hymiöt aikoinaan säästöön. :thumbsup:

Hienosti sä niputat yhteen kaikki kaupunkilaiset kissanomistajat :D Kaikilla kaupungissa on 25 neliöiset kämpätkin.

Eikä mun mielestä oo mikään luontoon kuuluva juttu että lemmikki jää auton alle tai se paleltuu kuoliaaksi.
Mee sit napsimaan jokainen hirvi metästä ja pistä niille talutushihna, ettei tule tielle. :rolleyes:

Et kyllä mitenkään voi puolustella koirien vangitsemista ja olla sitä mieltä että vain kissat kuuluvat vapauteen.
Yhtälailla ne koirat(tai sudet) ihminen on alunperin luonnosta vanginnut ja ihan yhtä mielellään se Sesse lähtee livohkaan jos mahdollisuus tulee.
Yhtälailla se koirien auton alle jääminen "kuuluu luontoon" kuin kissojen auton alle jääminen.
Kumpikaan ei ole suotavaa ja mm.sen takia lemmikkieläimiä ei päästetä vapaaksi luontoon, ne ovat lemmikkejä.
Ei villieläimiä.
Yhtälailla ne koiratkin yleensä osaavat tulla kotiin reissuiltaan.
Jestas että voi ihminen olla idiootti, ei hyvää päivää..

montakos paleltunutta kissaa olette nähneet, tai puunoksalle nälkään kuolleita joista välillä soitellaan palolaitokselle. mä en yhtäkään.

Minulla on kissa kerrostalossa. Kun puhuitte että kumman kissa valitsee, olla ulkona vai sisällä. Meidän kissa valitsee kyllä sisätilat. Jos avaa parvekkeen oven, kissa juoksee sohvan alle piiloon. Sama jos avaa oven rappukäytävään. Ulkoilee kyllä valjaissa mutta yrittää kiivetä jalkaa pitkin syliin.

Mee sit napsimaan jokainen hirvi metästä ja pistä niille talutushihna, ettei tule tielle. :rolleyes:

Hmmmmm, mun mielestä hirvi kuuluu Suomen luontoon. Toisin kuin kissa.

Ja just sen takia meillä on täällä hirvenmetsästyskausi jotta kanta saadaan pidettyä kurissa.
Ja ihan sen takia siellä teiden varsilla on hirvivaaramerkkejä jotta jokainen älyää tiputella nopeuttaan ja katsella ympärilleen.
Ja aamu-ja iltahämärissä, kuten myös metsästyskauden aikana, jokainen nyt muutenkin osaa olla valppaana.

Nii mutku Echo pihapiirissä kissat ei tee niin. Kun ne ei maalla tee mitään tuhojaan.
Enhän mä niin ole sanonut etteikö ne esim.pikkulintuja harventais täällä. Mutta hyödyt on silti suuremmat kuin lintutuhot, ja hiirien osuus saaliista on suurin.

Minulla on kissa kerrostalossa. Kun puhuitte että kumman kissa valitsee, olla ulkona vai sisällä. Meidän kissa valitsee kyllä sisätilat. Jos avaa parvekkeen oven, kissa juoksee sohvan alle piiloon. Sama jos avaa oven rappukäytävään. Ulkoilee kyllä valjaissa mutta yrittää kiivetä jalkaa pitkin syliin.
Olisit totuttanut vähän enemmän ulkomailmaan aikoinasi.

montakos paleltunutta kissaa olette nähneet, tai puunoksalle nälkään kuolleita joista välillä soitellaan palolaitokselle. mä en yhtäkään.

Ole onnellinen.
Ottamalla yhteyttä paikalliseen eläinsuojeluyhdistykseen, saat lisätietoa paleltuneiden kissojen tarkasta lukumäärästä.
Monilta joudutaan amputoimaan esim.korvia tai häntää niiden paleltuessa pahasti.
Olen nähnyt paleltuneita kissoja, useita.
Lisäksi auton ja junan alle jääneitä.

Meilläkin on rescue-kissa ja luovuttamisen ehtona oli, että kissaa EI päästetä koskaan "ulkoilemaan vapaasti" ja huolehditaan muutenkin asianmukaisesti.
Omistajan tehtävä huolehtia ettei se kissa tee tuhojaan ulkona liikkuessa, pissi minne sattuu ja hankkiudu auton/junan/toisen eläimen tappamaksi tai vammauttamaksi.
Aivan kuten tulee huolehtia koirankin kohdalla.

meinaat tosissas että kissa tarkotuksella tekee tuhoja. ja se mitä tekee ei varmaankaan ole "omistajan" syy.

Ei vaan kissa tappaa koska se haluaa ja pystyy. Sen takia niitä ei pitäisi vapaana pitääkään.
Ja tän ketjun Echo aloitti asenteella "vapautetaan ne kissat ulkoilemaan". Mikä olisi monellakin tapaa virhe.

Tässä mollataan nyt sellaisia kissanomistaja jotka haluaa pitää kissansa sisällä, juurikin tuhojen välttämiseksi ja kissan oman turvallisuuden takia.

että vangitaan kaikki maailman kissaeläimet lukkojen taakse etteivät pääse tekemään tuhoja.

Tottakai! Siis mitä hittoo! !?
Montako kertaa tässäkin ketjussa on jo sanottu että kissa EI KUULU SUOMEN LUONTOON. Siksi ne kuuluu täällä pitää kytkettyinä/sisällä.

Ei kukaan oo sitä mieltä että leijonat, tiikerit, jaguaarit jne. pitäis vangita omasta elinympäristöstään lukkojen taakse.

Enhän mä niin ole sanonut etteikö ne esim.pikkulintuja harventais täällä. Mutta hyödyt on silti suuremmat kuin lintutuhot, ja hiirien osuus saaliista on suurin.

Echo on pahasti vieraantunut luonnosta, sallii Suomen luontoon kuulumattoman kesykissan tappaa, varmaan meilläkin se öbaut 7 milliä lintua.

Mä en enää loukuta ullakon myyriä, jotka rapistelee ullakolla. Mitälie metsämyyriä, ei tänne kauas landelle kotihiiri ole löytänyt. Nää kaikki kuulee meidän luontoon, pelto-, metsä-, harmaakuvemyyrä, metsähiiri ym. KISSA EI.

Niille on omat luontaiset viholliset. Niitäkin näkee tai kuulee. Lumikko, kärppä, näätä, monet pöllölajit. En haluu tappaa yhtään mitään.

No vieraslajit kyllä pitää hoitaa pois pahanteosta ja luonnon tasapainoa häiritsemästä, minkki, supikoira esim. Ja mulla on maanomistajana laillinen oikeus deletoida tontille tullut irtokissa. Se on heitteille jätetty, ja villiintynyt, joten loukkua virittelemään

Tottakai! Siis mitä hittoo! !?
Montako kertaa tässäkin ketjussa on jo sanottu että kissa EI KUULU SUOMEN LUONTOON. Siksi ne kuuluu täällä pitää kytkettyinä/sisällä.

Ei kukaan oo sitä mieltä että leijonat, tiikerit, jaguaarit jne. pitäis vangita omasta elinympäristöstään lukkojen taakse.
No alapa kytkeä sisälle vaikka kyhmyjoutsenta tai valkohäntäpeuraa, nekin on vieraslajeja Suomen luonnossa.

Yhteistyössä