Vanhojen puolelta yksi syyskuinen huhuilee taas moi!!
Kestovaipoista;
Pelkkää negaa, joten tuon tänne oman kokemukseni. Olen kestovaippaillut edellisen lapseni kanssa 100 % ja toivon tosiaan, ettei nyt mitään esteitä tule siihen tälläkään kertaa. Kestovaippailussa on huonoja ja hyviä puolia. Huonot; pyykki (meillä yht 3 lasta, pyykkiä pestiin koko ajan, vaippakoneellinen jokatoinen pvä ei tunnu missään), haju, vuodot, oikean löytäminen jne..
Hyviä; rahasäästö, roskavuoren pieneneminen (meillä olisi pitänyt roskistyhjennys tilata viikoittain, kestoillen pärjättiin joka toinen viikko), vessan roskiksen parempi haju, hyvä mieli, kauppakassin keventyminen (siinä vasta onkin rumba kun raahaa vaippoja kaupasta).
Eli, edellinen kun syntyi, niin meillä oli yhteensä 3 lasta. Pyykkikone siis pyörii päivittäin, ellei jopa usean kerran päivässä. Meillä oli erikseen kannellinen ämpäri, jossa vaipanpesupussi (ISO) ja vähän etikkavettä. Sinne kerättiin pyykit ja noin joka toinen pvä pestiin koneellinen. Etikka piti hajun poissa. Pyykkikoneessa huuhteluaineena myös vaippapyykissa vain etikka!! Hajuhaitta väheni sillä, että pieni oppi alle 1 vuotiaana kakkaamaan pottaan (minua ällöttää kakat vaipassa joten istutin joka ruuan jälkeen potalle). Kakkavaippoja emme siis käytännössä käsitelleet juuri ollenkaan. Ja sitä myötä huomasi tutuilla, jotka laittoi kakkavaippoja roskiin, että se vasta haisee, se kakkavaippa roskiksessa vessassa. Hyi.
Vaippojen testailuissa on oma juttunsa. Loppujen lopuksi käytimme taskuvaippaa JA kuorta. Tuplakuorella ohivuotoja ei tapahunut. Sen ymmärrän täysin, että yhden kerroksen taskuvaipalla käpy menee aika pian, sellaista vaippaa ei ole, jonka sauma ei vuoda. Meillä oli Fuzzi Bunz ja imse wimsen kuoret. Taskuvaipan suhteen uudella tulokkaalla ei niin väliä, mutta Imse Wimsen kuorista en luovu. Olettaen, että samaa laatutasoa kuin ennen. Yöllä oli kuoren sijaan villahousut. Tuo kuori + taskuvaippa oli myös päiväkodin puolelta hyvin vastaanotettu juttu, sinne kun ilmestyi muita kestovaippailijoita niin tädit halusivat yhden puhtaan kuoren meiltä näytille. Olivat esitelleet muille, että HEEI, näin tämä toimii..
Minulle (ja miehelle, joka ei ole mikään ituhippi, mutta oppi käyttämään ja ymmärtämään edut) kestovaippailu on oikeastaan ainoa vaihtoehto, ellei oikeasti ole joku litrapissakerralla tyyppinen kaveri tulossa.. MUTTA, olen kyllä sitä mieltä, että jos kestovaippailu ei kiinnosta, ja jos siinä ei ole aatetta mukana niin ei se varmaan ole oikea valinta. Ei sen vaipan kanssa ole tarkotus kiroilla ja tuskailla.. Onhan se nyt helppoa vaan ottaa se vaippa ja viskata roskiin.. Vähän niinku tissi, liputan 100 % tissin puolesta mutta jos se aiheuttaa vaan pahaa mieltä niin antaa olla. Ja kyllä, se on joillekin ihan kamalan vaikea ajatus, tuossa kun kestoiltiin niin jokatoinen tuttu aina jaksoi oivotella ja voivotella kuinka kamalaa ja hirveetä ihan ajatuksen tasollakin moinen rumba on. On se jännää, miten mun valinnat on muille niin kauhea voivottelun aihe.. Sama kuin imetys, tässäkin, vieläkin jaksetaan kauhistella kuinka roikotin lasta tissillä VUOSIKAUSIA!!! Lapsi on jo 7 ja kuitenkin oltu se 5 v ilman tissiä. Ihan kiusallani imetän tulevaa sankaria 100 vuotta ja vaippailen kestoilla toiset 100. Onpahan voivoteltavaa..
Mutta joo, kysykää jos joku askarruttaa, mun mielestä kestoja kannattaa kokeilla jos yhtään asia kiinnostaa.
teveisin woodoo vanhus rv 27 noin