Miksi kukaan ei myönnä kadehtivansa varakkaita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miksi kukaan ei myönnä kadehtivansa varakkaita? Miksi ihmiset uskottelevat itselleen ihan hassuja asioita siitä, millaisia varakkaat ovat? Varakkaan määritelmän saa jokainen tehdä itse.

Kaikki eivät tietenkään kadehdi. Kateus voi ilmetä eri ihmisillä ei tavalla. En usko, että kukaan edes haluaa myöntää ääneen kadehtivansa. Varmasti jokaisen mielestä olisi helpompaa, jos ei tarvitsi miettiä riittääkö rahat ja varmasti jokaisella siintää haaveissa jokin rahareikä, johon käyttäisi vaikkapa osan lottovoitosta. Tuollainen nyt ei sinänsä ole kateutta.
Osaa ei kiinnosta esimerkiksi laukut pätkääkään ja uskon sen, mutta mä käytän nyt vain eri asioita esimerkkeinä.

Toivon asiallisia kommentteja. Tämä aihe sivuaa myös koulutyötäni.

Moni varakas kertoo, että on helpompaa esittää tavallista ja osallistua kahvipöytäkeskusteluun siitä, miten saisi rahat riittämään kesäloman huvituksiin. Näin pääsee paljon helpommalla ja sinua kohdellaan todennäköisesti paremmin, kuin että kertoisit miten sinun ei tarvitse koskaan miettiä rahojen riittävyyttä, vaikka kävisit kerran kuukaudessa Kanadassa.

On naisia, jotka eivät viitsi käyttää töissä merkkilaukkujaan tai uusimpia vaatehankintojaan, koska olisi automaattista, että joku alkaa puhua sinusta pahaa ja vinoilemaan pahansuopaisesti ostoksistasi.
Ihminen jonka tyyli on jotenkin varakas tai ylväs saa yleensä automaattisesti osan ihmisistä inhoamaan häntä, vaikka olisi kuinka mukava tyyppi.

Jotkut rikkaat kertovat, että eivät halua ostaa uutta tai kallista autoa, koska eivät jaksa sitä soopaa mitä siitä seuraa. Maaseudulla varakas ei välttämättä uskalla mennä lähipubiin, koska päänaukojia on enemmän kuin tarpeeksi.

Miksi kaikki uskottelevat itselleen, että oikeasti rikkaista raha ei näy päällepäin? Ihan varmasti monista näkyy. Tottakai on velaksi eläjiä, mutta kyllä moni varakas kulkee Louis Vuitton kainalossa ja merkkivaatteet päällä. Se nyt vaan on fakta, että SUURIMMAN OSAN kohdalla se viestii vähintäänkin hyvistä ansiotuloista. Louis Vuittonin laukku, Marc Jacobsin kello, aito timanttisormus, merkkivaatteet saattavat olla yhteensä esimerkiksi 3000e asukokonaisuus. Kyllä se vaan viestii hyvästä toimeentulosta. Vaikka kuinka haluat uskotella, että kyseessä on vain ylivelkaantunut, näyttämisen haluinen ja sisimmässään vasemmistolainen. Näitäkin tietenkin aina mahtuu sekaan.

Varakkaat voivat olla ihan yhtä hyvin pitkiä, kuin lyhyitäkin ja osalla on merkittävästi ylipainoa ja osa treenaa ahkerasti maratonia. Osa tykkää kokata ja osassa perheissä syödään pinaattilettuja ja jauhelihakeittoa, ihan kuten naapurin tavisperheessä.

On rikkaita, jotka ajavat ikivanhaa kotteroa tai vaikkapa niitä, jotka pukeutuvat vain markettivaatteisiin.

Rikkaat eivät ole mikään homogeeninen ryhmä. He ovat ryhmiä eri ikäisiä miehiä ja naisia, lihavia ja laihoja, pitkiä ja pätkiä, ujoista ja aroista aina rohkeisiin, auttavaisista aina narsisteihin.

Osalla on Aston Martin ja osalla Ford. Osa rakastaa Converseja, osa Minna Parikoita ja osa laadukkaita nahkasaappaita ja loput kenties markettikenkiä.

Millainen on sinun mielikuva siitä, miltä näyttää varakas ihminen? Mistä sinä olet päätellyt, että jollain henkilöllä/perheellä on vähän enemmän massia? Onko sinulla mielikuvia heidän elämästään? Mitä kadehdit?

d04a1acdeb692f5136ea3a7f2b20966f.jpg

Miten niin ei myönnä? Kyllä minä ainakin myönnän kateellisena katselevani porukkaa, joilla on hienot autot, kesämökit, varaa matkustella, käydä hoidoilla, nauttia luksuselämästä, eikä tarvitse käydä töissäkään, jos ei halua. Vaihtaisin heti elämäni sellaiseen, jos se olisi mahdollista. En minä silti kenellekään yksittäiselle henkilölle mene mitään ikävää sanomaan tai tekemään, koska eihän se hänen 'vikansa' ole.

Kyllähän myöntää. Monikin. Toisaalta moni ei myönnä, koska ei ole kovin hyvätapaista olla kateellinen. Kateuskin on suht spontaani tunne, mitä ei ihan yksinkertaisesti voi painaa päälle ja pois. Eli hienoa jos ihminen omaa kuitenkin sen verran käytöstapoja, että pitää kauteuden omana tietonaan. Sitten on yhä suuremmassa määrin meidän törkykulutuksen yhteiskunnassa myös ihmisiä, jotka ovat oivaltaneet ettei kateus johda mihinkään eikä raha tuo sitä onnea. Monet tosin ymmärtää sen vasta kun omasta elämästä häviää joku muu itsestäänselvyytenä pidetty asia, kuten terveys.

Kannattaa keskittyä omaan elämään, tekemään siitä hyvää niillä resursseilla mitä itsellä on käytettävissä. Se on ainoa tie onneen, olit sitten rikas tai köyhä.

Mun yksi kaveri on varakas. Olemme tunteneet koko elämän, joten tiedän, että on rikkaasta perheestä. Vanhemmat ollu ihan tavallisissa duuneissa ja ne asu ihan tavallisessa talossa ja niiden auto oli aina "vanha". Perhe matkusti paljon kalliissa paikoissa ja kaveri sai aina hienoja vaatteita, kävi kielikursseilla, sai oman auton kun täytti 18v ja otti kaikkia kalliita hiustenpidennyksiä jne.

Kaveri on nyt ihan tavallisessa työssä, eli töistä ei paljon tienaa. En välttämättä usko, että työkaverit osaa pitää mitenkään rikkaana. Omaisuutta kaverilla on paljon ja uusi velaton omakotitalo, sijoituksia jne. Ei näistä varmaan moni tiedä. Käyttää merkkilaukkuja. Tyyli on välillä converset ja välillä joku klassinen "kate middleton style". Reissaa paljon ja lapsella on kaikkea kivaa. Sisustaa kivasti ja ei mitään pelkkää ikeaa.

Googletin aihetta "miltä näyttää varakas" ja vie keskusteluihin, missä pohditaan että varakas käyttäää tiettyjä värejä ja materiaaleja ja on aina hoikka. Uskomatonta, että näitä kirjoittelee varmasti moni aikuinen ihminenkin?
Kyllä varakas voi olla minkä kokoinen tahansa. Okei, harvoin varakkaat taitaa mitään todella lihavia olla, mutta muutoin kyllä kaikkea laihasta tukevaan. Mun mielikuvan mukaan jopa keskimääräistä enemmän jollain tavalla persoonallisia pukeutujia.

No, vähän kaksipiippuinen juttu...

Jos se varakkuus tulisi "ilmaiseksi", niin fine. Ei mulla mitään sitä vastaan olisi. Useimmat varakkaat painaa kuitenkin duunia sen 12 h päivässä ja melkeimpä joka päivä. Lisäksi niillä näyttää olevan stressiä ja velvollisuus olla aina tavoitettavissa ja puhelimen päässä. Sitä mä en kadehdi. En sitten sekuntiakaan.
Olen mielummin keskituloinen. Kun lähden töistä, lyön oven kiinni, enkä pahemmin vapaa- aikanani mieti työasioita. Mulla on pitkät lomat, joustavat työajat ja kaikki ihan mallillaan, joten miksi mä kadehtisin?
Tiedän kyllä tasan tarkkaan, ettei se raha useimmillekkaan varakkaille ihan ilmaiseksi tule.

Verotiedoista voi päätellä, onko toinen varakas vai ei. Pelkän ulkoisen ollemuksen tai käyttäytymisen perusteella sitä ei voi tehdä. Oikeasti varakas voi olla pihi eikä anna mitään ilmaiseksi. Vähemmän varakas taas saattaa tarjoilla muille sitä sun tätä ja hankkia ulkoisia statusmerkkejä, kun haluaa esittää varakkaampaa kuin mitä on.

Kateellisuus on vaikea käsite. Jos joku sanoo, ettei ole kateellinen, niin onko se totta vai ei, koska sanoja ei voi itsekään olla siitä varma. Uskon olevani kateellinen, sillä olisi kiva, jos voisi elää ajattelematta lainkaan rahaa. Tosin luulen, että mitä varakkaampi ihminen on kyseessä, sitä enemmän hän ajattelee rahaa ja mittaa asioita niiden rahallisen arvon perusteella.

No, vähän kaksipiippuinen juttu...

Jos se varakkuus tulisi "ilmaiseksi", niin fine. Ei mulla mitään sitä vastaan olisi. Useimmat varakkaat painaa kuitenkin duunia sen 12 h päivässä ja melkeimpä joka päivä. Lisäksi niillä näyttää olevan stressiä ja velvollisuus olla aina tavoitettavissa ja puhelimen päässä. Sitä mä en kadehdi. En sitten sekuntiakaan.
Olen mielummin keskituloinen. Kun lähden töistä, lyön oven kiinni, enkä pahemmin vapaa- aikanani mieti työasioita. Mulla on pitkät lomat, joustavat työajat ja kaikki ihan mallillaan, joten miksi mä kadehtisin?
Tiedän kyllä tasan tarkkaan, ettei se raha useimmillekkaan varakkaille ihan ilmaiseksi tule.

Näkeehän sen ressin jo naamasta ja sitten on varaa koristella stressipärstä botoxilla.

Eli ei sekään huono ole. Kukin tavallaan.

Mä kadehdin niitä jotka saa kaiken ja joiden ei tarvii tehdä koskaan mitään. Niille tulee rahaa vaikka ne kuluttais kuinka paljon. Ne matkustelee minne haluaa ja ostaa ja tekee mitä haluaa. En mä kadehdi sellasta joka tekee töitä koska ne on aina katkeria eikä onnellisia. Lottovoittajia mä kadehdin ja europotin voittajia.

Stereotyyppinen kuva rikkaasta?
Mulla tulee mieleen joku kolmekymppinen mies, joka ajaa bemarilla ja pukeutuu vähän rockahtavasti. Käyttää suhteellisen kalliitta vaateita, mutta ne voi olla jotain pelipaitoja ja bändipaitoja ja sitten välillä asiallisia kauluspaitoja. On luonteeltaan sosiaalinen ja sellainen kaikkien kaveri. Hyvä yleissivistys ja tykkää sijoittaa rahaa. Matkustaa paljon, lähinnä katsomaan futispelejä ympäri maailmaa. Omistaa kasan kalliita kitaroita, kallis puhelin, merkkiaurinkolasit ja sitten toki muutamat armanin kengät. Hyvä tyyppi. Stressaava työ. Ei tupakoi, mutta käy joskus baarissa kavereiden kanssa.

Reilu 40 vuotias mies, joka käyttää farkkuja ja kauluspaitaa ja nahkatakkia. Harrastaa hiihtoa ja käy joskus salilla. Ajaa todennäköisesti volvoa. Tyylitaju on usein aika konservatiivinen ja kauluspaidat jotain kallista merkkiä. Kesällä kyllä voi kulkea tunnareissa ja farkkushortseissa. Rento tyyppi, joka auttaa mielellään naapuria. Yleensä insinööri ja sitten omistaa paljon kaikkea, kuten sijoitusasuntoja ja osakkeita. Matkustaa jonkun verran. Ei puhu raha-asioistaan kovin paljoa muille ja tykkää pitää yksityiselämän erillään työstä. Yleensä itseään 10 vuotta nuorempi naisystävä. Suhteellisen terveet elämäntavat.

Joku sellainen about kolmenkympin hujakoilla oleva nuori nainen, jonka kädessä keikkuu vuitton, ranteessa kullanvärinen merkkikello ja hiukset paksut ja vaaleat. Ylvään näköinen ja käyttää lähinnä mekkoja. Ehkä sellainen ihan vähän ylipainoinen, mutta ei mikään läski. Harrastaa ratsastusta ja osaa soittaa jotain instrumenttia Matkusaa paljon Euroopan pääkaupungeissa ja sisustustyyli on hienostunut. Omalla tavallaan herttainen, mutta parhaalle kaverilleen arvostelee muita. Rahat on saatu iskältä . Ei tupakoi ja ei käy baareissa, koska on paljon kaikissa järjestöissä mukana. Hieman kaksinaamainen. Rakastaa merkkikrääsää. Sievän näköinen.

Nämä siis niitä mun mielikuvia, jotka tiedostan kyllä mielikuviksi vaan

Ruotsin miljonääri äitien elämää mä voisin elää. Ne elää jotenkin täydellistä elämää...päivisn olis ohjelmassa vaan kivoja juttuja. Ne saa elää lämpimässä ilman mitään huolia ja päivän isoin huoli on vaikka koiran vieminen uimaan ja sen leikkiminen. Sä vaan katot vierestä kun se nauttii. Kaikkialla palvellaan sua ystävällisesti ja kaikki ihailee sua.

Ruotsin miljonääri äitien elämää mä voisin elää. Ne elää jotenkin täydellistä elämää...päivisn olis ohjelmassa vaan kivoja juttuja. Ne saa elää lämpimässä ilman mitään huolia ja päivän isoin huoli on vaikka koiran vieminen uimaan ja sen leikkiminen. Sä vaan katot vierestä kun se nauttii. Kaikkialla palvellaan sua ystävällisesti ja kaikki ihailee sua.

Ja joku hölmö pahimillaan uskoo että asiat ovat todella noin.

Verotiedoista voi päätellä, onko toinen varakas vai ei. Pelkän ulkoisen ollemuksen tai käyttäytymisen perusteella sitä ei voi tehdä. Oikeasti varakas voi olla pihi eikä anna mitään ilmaiseksi. Vähemmän varakas taas saattaa tarjoilla muille sitä sun tätä ja hankkia ulkoisia statusmerkkejä, kun haluaa esittää varakkaampaa kuin mitä on.

Kateellisuus on vaikea käsite. Jos joku sanoo, ettei ole kateellinen, niin onko se totta vai ei, koska sanoja ei voi itsekään olla siitä varma. Uskon olevani kateellinen, sillä olisi kiva, jos voisi elää ajattelematta lainkaan rahaa. Tosin luulen, että mitä varakkaampi ihminen on kyseessä, sitä enemmän hän ajattelee rahaa ja mittaa asioita niiden rahallisen arvon perusteella.
verotiedoista itse asiassa näkee yllättävän vähän. Ihan yleistietoa. Vielä vähemmän näkee ihmisen varallisuutta niistä...

Tämä aihe sivuaa myös koulutyötäsi? Saanko kysyä että missä koulussa oikein olet? Jos olet peruskoulussa, amiksessa tai lukiossa, niin ok. Mutta jos olet jossain korkeamman tason koulussa, niin ihmettelen. Tajuatko itsekään kuinka epäjohdonmukaista tuo sun tekstis on? Toisessa lauseessa jauhat että rikkaus näkyy, toisessa jauhat että rikas ei kehtaa näyttää rikkauttaan ja ajelee jollain autonrämällä yms. Tuo sun teksti oli kuin jakomielitautisen kirjoittama. Siis mitä mieltä sinä nyt itse olet???

Tämä aihe sivuaa myös koulutyötäsi? Saanko kysyä että missä koulussa oikein olet? Jos olet peruskoulussa, amiksessa tai lukiossa, niin ok. Mutta jos olet jossain korkeamman tason koulussa, niin ihmettelen. Tajuatko itsekään kuinka epäjohdonmukaista tuo sun tekstis on? Toisessa lauseessa jauhat että rikkaus näkyy, toisessa jauhat että rikas ei kehtaa näyttää rikkauttaan ja ajelee jollain autonrämällä yms. Tuo sun teksti oli kuin jakomielitautisen kirjoittama. Siis mitä mieltä sinä nyt itse olet???
Äh et siis tajunnut ap:n tekstiä lainkaan, et ollenkaan sitä ydintä... :D

niin se pointtihan oli se, että se voi näkyä tai olla näkymättä. Sinunlaiselle on vaikea käsittää, ettei ole mitään homogeenistä ryhmää "varakkaat" joilla joko luikkarit keikkuu käsissä tai ajelevat vanhalla ladalla kun ovat ah niin vaatimattomia.

verotiedoista itse asiassa näkee yllättävän vähän. Ihan yleistietoa. Vielä vähemmän näkee ihmisen varallisuutta niistä...
Enemmän verotiedoista voi arvella kuin ulkonäöstä. Jos vuositulot on verotuksessä 300 000, niin pidän henkilöä varakkaana. Jos ihmisellä ei minkäänlaisia tuloja (pääomatulot mukaanlukien) tai on hyvin vähän, niin oletan hänen olevan köyhä, mikäli kyseessä on Suomessa asuva suomalainen.

Yhteistyössä