Mihin v**** perustuu ajatus, että oikeasti rikkaista raha ei näy ja levästi elävät elää velaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jessicajaninajonnajenna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jessicajaninajonnajenna

Vieras
Mihin v**** perustuu ajatus, että oikeasti rikkaista raha ei näy ja levästi elävät elää velaksi?

On varmasti joidenkin kohdalla totta. Ihan varmasti on. Tiedän itsekkin tapauksia, joissa rehvastellaan velkarahoilla ja rikkaita, joilla on 20v vanha auto ja halpa-hallin vaatteet yms.

Kyllä nyt silti on pilvin pimein varakkaita, joilla on oikeasti massia mielin määrin ja antavat sen myös näkyä.
Kyllä mä uskon, että nykään varakkaat myös elää levämmin. Rahaa sijoitetaan, ostetaan kalliita vaatteita, sisustetaan, matkustellaan, käydään keuneushoidoissa, ostetaan uusi auto yms.

Millä edes kovin varaton saisi niin ison lainan, että olisi varaa asua hienosti, ajaa uudella autolla, matkustella paljon ja ostaa sitä ja tätä ja tota?

LISÄKSI!!! : Harva se työllään rikastuu. Yleensä rikkauden/varakkuuden taustalla tulojen lisäksi myös perintöjä, ennakkoperintöjä, varakas suku (joka siis antanut rahaa tms) Sijoitukset, lottovoitto tms.

Ehkä se on osittain sitä ihmisten kateutta, kun uskotellaan itselle "tuo elää varmasti velaksi vaan".
Vanhanaikaista ajattelua, että oikeasti rikkaista varakkuus ei näy päälle. Kyllä se nyt aina jollakin tapaa näkyy. Köyhät ja keskituloiset luulee, että auto on se symboli, jolla varakkuuden voi todeta. Näin se ei ole. Rikkaita ei välttämättä kiinnosta autot hevonpeetä ja ajavat ehkä uusilla autoilla, mutta ei sen tarvitse olla mersu.
Välttämättä se rikkaus ei näy ihan jokaiselle kaduntallaajalle, koska ei sitä nyt päältä päin näe, onko jollakin sijoitusasunto ja miljoonan osakesalkku.

Ehkä se on osittain sitä ihmisten kateutta, kun uskotellaan itselle "tuo elää varmasti velaksi vaan".
Vanhanaikaista ajattelua, että oikeasti rikkaista varakkuus ei näy päälle. Kyllä se nyt aina jollakin tapaa näkyy. Köyhät ja keskituloiset luulee, että auto on se symboli, jolla varakkuuden voi todeta. Näin se ei ole. Rikkaita ei välttämättä kiinnosta autot hevonpeetä ja ajavat ehkä uusilla autoilla, mutta ei sen tarvitse olla mersu.
Välttämättä se rikkaus ei näy ihan jokaiselle kaduntallaajalle, koska ei sitä nyt päältä päin näe, onko jollakin sijoitusasunto ja miljoonan osakesalkku.

Ainakin se on tosi paljon yleistynyt että ostetaan omakotitalo, uudet huonekalut ja auto kaikki velaksi. Ja että käytetään paljon luottokortteja jne. Riippuu toki ihmisten tuloista ja varallisuudesta että haittaako se.

Mun työkavereissa on ihmisiä jotka samoilla tuloilla ostavat tosiaan bemarit jne ja sitten on omakotitalosta lainaa mutta "bemu on oma". Ja tää tosiaan sen työkaverin oma lausunto asiasta.

Mutta paljon on niitäkin jotka säästää rahansa eikä raaski käyttää mihinkään. Miettiny olen joskus mihin esim. Erkki Sinkko aikoo miljoonaomaisuutensa käyttää, vai aikooko mihinkään? Mitä iloa rahasta on jos sitä ei koskaan käytä.

Itse kuulun siihen porukkaan jolla ei ole enää velkaa mutta ei kyllä kamalasti rahaakaan. Keskituloinen olen ja käteen jää kuukausittain noin 2500 euroa. Säästän siitä noin 600-1000e.

AP:lta olisi hyvä tarkennus jos kertoisit mikä on määritelmäsi rikkaasta.

Paljonko pitää olla varallisuutta että henkilö on rikas?

Lasketaanko tässä nettovarallisuus vai lasketko myös kesämökit, autot jne mistä on lainaa varallisuudeksi?

Ainakaan se ei näy välttämättä henkilön kulutuksesta mitenkään onko hänellä lainaa ollenkaan vai ei.

Rikkaus on sinäsnä venyvä käsite.

Meillä kyllä eletään ihan tavallisesti. Lapselle ostetaan esim. Lassien ja Remun haalareita, niisä on hyvä hinta-laatusuhde. Raha ei polttele näppejä niin, että kaikki pitäisi pistää sileäksi. Kyllä esim. omat vanhempani ovat rikastuneet nimenonmaan työteolla tai pitäisikö sanoa kohtuullisella trahankäytöllä.

Vanha raha on yleensä hillittyä.

Peesi tälle. Tätä olin siis tulossa sanomaan. Tähän se kai perustuu. Siis että vanhan rahan mukana on tulleet esim. hyvät käytöstavat ja sydämen sivistyksen ja itsekorostuksen tarve on pienempi. Rahassa ei ole siis mitään erikoista tai ihmeellistä. Sitä vain on ja on aina ollut ja itse voi elää sellaista elämää kuin tahtoo.

Sellaista miljoonaperintöä ei olekaan mitä ei huonolla rahankäytöllä saisi sileäksi. Tyyliin Rytsölän miljoonat mitä saivat yrityksestään & Lamborginit yms yms. Taitaa kaverit asua jossain kaksiossa nyt, ja rahaa ei ole enää yhtään.

Jotkut perivät rahaa mutta jotta se varallisuus säilyy täytyy olla jotain taloudellista älyä ja näkemystä. Ihan kaikkea mitä keksii, ei voi ostaa, vaikka rahaa olisi paljonkin.

Itsellä on tavoitteena "get rich slowly" ja jos aihe kiinnostaa niin voi googlettaa tuosta aiheesta kertovan kirjan.

[QUOTE="vieras";24874668]Peesi tälle. Tätä olin siis tulossa sanomaan. Tähän se kai perustuu. Siis että vanhan rahan mukana on tulleet esim. hyvät käytöstavat ja sydämen sivistyksen ja itsekorostuksen tarve on pienempi. Rahassa ei ole siis mitään erikoista tai ihmeellistä. Sitä vain on ja on aina ollut ja itse voi elää sellaista elämää kuin tahtoo.[/QUOTE]

Siis "on tulleet esim. hyvät käytöstavat ja sydämen sivistySTÄ. Itsekorostuksen tarve on pienempi..."

Tää kertoo jotain ajattelusta. Tavis ja miljonääri tapaavat bensa-asemalla. Tavis katsoo miljonäärin mersua, ja toteaa että ei ikinä laittaisi niiin paljoa rahaa autoon. Miljonääri katsoo taviksen Nissania, ja toteaa että ei ikinä laittaisi kaikkia rahojaan autoon.

So true!

Väittäisin että suurimmasta osasta varakkaista ei näy päällepäin että ovat varakkaita. Arki on saamaa kuin muilla. Ei ole syytä pröystäilyyn. Päinvastoin sitä yritetään välillä jopa peitellä sillä ei ole kiva erottua muista. Ainoa joka yleensä paljastaa on koti. Asuntoon/taloon panostetaan ja kivaan kotiin. Mutta kotiahan ei nää muut kuin ystävät. Myös kaikki perusasiat ovat kunnossa, eli niinkuin joku mainitsi niin auto on hyvä perusauto, mutta ei turhaa se kallein. Sama koskee veneitä ei mitään turhaa näyttävää muskelivenettä vaan perus hyvä vene. Laatuun, terveyteen ja mukavuuteen panostetaan mutta ei pröystäillä.

No kyllä mun mielestä OIKEASTI rikkaasta näkyy yleensä jollain tavalla se rikkaus.
Rikkauksista puhuminen ja vouhottaminen taas yleensä kielii siitä, että ihminen ei todellisuudessa ehkä ole ainakaan rikas, korkeintaan keskituloista varakkaampi ns.nousukas. :D

[QUOTE="vieras";24874962]Väittäisin että suurimmasta osasta varakkaista ei näy päällepäin että ovat varakkaita. Arki on saamaa kuin muilla. Ei ole syytä pröystäilyyn. Päinvastoin sitä yritetään välillä jopa peitellä sillä ei ole kiva erottua muista. Ainoa joka yleensä paljastaa on koti. Asuntoon/taloon panostetaan ja kivaan kotiin. Mutta kotiahan ei nää muut kuin ystävät. Myös kaikki perusasiat ovat kunnossa, eli niinkuin joku mainitsi niin auto on hyvä perusauto, mutta ei turhaa se kallein. Sama koskee veneitä ei mitään turhaa näyttävää muskelivenettä vaan perus hyvä vene. Laatuun, terveyteen ja mukavuuteen panostetaan mutta ei pröystäillä.[/QUOTE]

Mun appivanhemmat näyttää siltä kuin olisivat köyhiä kuin kirkonrotat. Mutta kävi ilmi että totuus on ihan toisenlainen. He ovat vain saaneet sellaisen kasvatuksen että pahan päivän varalle säästetään ja ylimääräisiin asioihin ei tuhlata. Pakostikin sillä elämäntyylillä ja normaaleilla tuloilla rahaa jää melko reilusti kokoajan sukanvarteen.

Nuoremmat ihmiset eivät enää halua elää yhtä askeettisesti, jos ei ole pakko.

Mun mielestä se on enemmän niin, että upea talo, uudet autot ja kalliit vaatteet ei kieli rikkaudesta. Mutta yleensä he, jotka vouhkaavat isoon ääneen siitä rikkaudesta ja uusista autoista ym. eivät olekaan niitä rikkaita kuin antavat ymmärtää. Oikeasti rikkaat harvemmin pitää niin suurta meteliä siitä vaikka eläisivätkin ns leveästi.

Yhteistyössä