Avuttomat miehet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sepustelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sepustelija

Vieras
Yhdessä ketjussa puhuttiin avuttomista naisista. Olen jo 40-vuotias, että ehkä nämä mun tuntemat 35-45 -vuotiaat äidit ovat oman aikansa ihmisiä eli yhtään avutonta äitiä en kyllä tunne omassa tuttavapiirissäni.
Mutta tunnen monta avutonta tai sanoisinko saamatonta miestä. Muutaman ystäväni nelikymppinen mies käy töissä, harrastaa omia juttujaan, menee poikien kanssa menojaan, mutta näissä perheissä nainen on se joka periaatteessa on vastuussa kaikkessa perheeseen liittyvässä. Naisetkin käyvät töissä, hoitavat siivoukset ja kaupassa käynnit. Tekevät myös pääasiassa perheen ruoat ja käyttävät lapset myös harrastuksissa. Sitten he valittavat kun heillä ei ole omaa aikaa. Minä olen sanonut useaan otteeseen, että miehesi viettää kissanpäiviä, voisiko hänkin viedä lapsia harrastuksiin/olla lasten kanssa, tehdä ruokaa, käydä kaupassa tai siivota/auttaa siivouksessa.... Vastaukseksi saan sellaista, että "lapset ovat tottuneet ja haluavat äidin", "mies ei osaa siivota", "kaupassa käynti on miehelle niin vaikeaa ja kuitenkin niitä joutuu opastamaan joka asiassa". No, ehkä kannattaisi edes joku osuus erottaa ihan vain isän hoidettavaksi. Kyllä se isä tottuu esim. lasten harrastuksiin viemiseen yms. Sitten nämä äidit puhelimessa valittavat meille ystävilleen tai töissä työkavereilleen kun heillä on niin kädet täynnä työtä ja kun mies meni taas sinne ja sinne. En voi ymmärtää miten kahden aikuisen liitto voi olla sitä, että toinen joutuu kantamaan kaiken vastuun?!
Ja nämä naiset ovat vahvoja, pystyväisiä ihmisiä. Joku nainen joutuu hoitamaan vielä auton huollot/asunnon huoltoasiatkin, koska miehensä on ulkomaalainen eikä ymmärrä suomea niin hyvin...
Sitten on vielä sekin asia, että kun mies lähtee sukuloimaan niin koko perhe tulee aina mukana, koska eihän se isä voi yksin lähteä Vinkuiivarin ja Kiukkukertun kanssa, eihän se tiedä niiden vaatteistakaan mitään... Ja sitten äiti valittaa töissä taas työkavereilleen kun oli niin rankka reissu ja on niin väsynyt. Äiti käy kyllä yksin lasten kanssa omissa sukulaisissan/kavereillaan, että isä pääsee kalareissulle/omiin harrastuksiinsa ihan rauhassa.
En voi ymmärtää miksi joku sallii tällaisen, että perheessä mies on vapaamatkustaja ja vastuuta kantamaton vanhempi. Onko se joku itseisarvo, että on se mies perheessä vaikka hän olisikin vain siinä lisävaivana?! Meillä molemmat hoitavat mahdollisimman paljon ja annamme myös toisillemme vapaa-aikaa. Ja molemmilla on omat harrastuksensa.

Entä jos se onkin toisinpäin. Sekä miesten että naisten kohdalla.

Ehkä se "ei avuton" osapuoli ottaa itselleen tarkoituksella auttoman puoison, jotta saa pönkitystä egolleen kun ihan itse hoitaa kaiken.

Meillä mies ei ole avuton, mutta silti ei hoida asioita kuin pyytämällä tai pakottamalla. Hän harrastaa useita eri asioita ja käyttää itsekkäästi aikaa. Itselläni ei ole ns. Omaa aikaa käytännössä ollenkaan. Itselläni ei ole harrastuksia, jotka vaatisivat ns. Kodista lähtemisen. Olen ne joutunut lopettamaan lasten vauva-aikoina. Haluaisin joskus saada aikaa ihan vain lukemiseen, käsitöihim tai yksin ulkoiluun. Ne jää aina taka-alalle, eikä niillä ole merkitystä, jos miehelle saattuukin kokous esim.(luottamustoimissa). Voinhan tehdä niitä "koska vaan". Vaikka käyrännössä en saa tejtyä niitä koskaan. Mieheni harrastaa useita aikaa vieviä eri asioita. Käy keskimäärin 3-4 kertaa arki-iltoina harrasteissa. Viikonloput tekee "firaabeli" hommia, joista nauttii eli tekee harrastuksekseen näitä, mutta saa ikäänkuin luvan niiden tekoon, koska niistä muutaman pennin saa ansiota. Olen niin kypsä tähän. Eikä asiat muutu, vaikka kuinka sanoisin. Tulipa valitettua. Auttoi. Kiitos ja anteeksi.

Se on se hiiren osuus. Toi kotona maatuminen nääs.
Mitä ootte päästäny tilanteen tohon, ei mies mitään ymmärrä putkiaivoillaan ennen ku lähtee vetää tollasesta epätasa arvoisesta suhteesta, jos sillonkaan.

Erittäin hyvä kirjoitus, tuollaista on paljon. Marttyyrinaisia jotka itse sqallivat äijän olevan vapaamatkustaja. Oletus ettei mies osaa siivota eikä pukea lasta on typerä, eihän äijä opikaan jos ei opettele. Pitää vaan lähteä omalle lomalle ja jättää äijä lasten kans.

Olen mielessäni luokitellut näitä naisia, että miksi toimivat niinkuin toimivat ja miksi heidän miehensä ovat sellaisia kuin ovat. Yksi näistä äideistä on marttyyri. Hän on ylitunnollinen ja säntillinen, vetää itsensä aivan piippuun eikä ehkä edes huomaa, että miehensä (tai ylipäätään muut ikätoverinsa) eivät ota kaikkea taakkaa itsensä hoidettaviksi. En tiedä onko tällä kyseisellä äidillä myös joku vanhanaikainen arvojärjestys, että hyvä nainen hoitaa kaiken ja mieheltä ei saa vaatia mitään... en tiedä, mutta rankkaa on kyllä hänen elämänsä.
Toinen äiti on riippuvainen. Hän ei uskalla olla yksin, ei halua jättää lapsiaan koskaan ja on hyvin riippuvainen miehestään. Mies on työtön, mutta hän ei päivän aikana juuri hoida muita kotitöitä kuin ruoanlaiton. Lapset ottaa koulusta vastaan, mutta illalla äiti käyttää lapset harrastuksissa ja. Pyykit pesee äiti, siivouksen hoitaa äiti. Kaupassa tuo perhe käy yksin, koska "mies ei osaa käyttää rahaa oikein". Sanoisin, että isällä on kissanpäivät - päivät omaa aikaa, iltapäivällä lapsia ja illalla lähtee mukaan minne jaksaa. Tekee perheen ruokia, koska tykkää siitä hommasta.

Sitten on niitä perheitä missä lasten tultua äiti on jättänyt kaikki harrastuksensa ja vanhat harrastukset on vaihtuneet lasten hoitoon, siivoukseen ja kaupassa käynteihin. Mies ei ole jättänyt mitään. Liittynyt ehkä jonnekin taloyhtiön hallitukseen, mikä on tietenkin tärkeä homma (mutta olisiko ehkä tärkeämpää ollut kuitenkin lomittaa sitä väsynyttä puolisoaan). Näissä perheissä miehet ovat ihan rättiväsyneitä jos äiti joskus viettää mökkiviikonlopun kavereidensa kanssa. Jatkuvasti soitellaan vapaalla olevalle äidille kun lapset tappelee, missä on yöpuvut, mitä Vinkuiivari syö iltapalalla ja missä on Kiukkukertun unilelu. Jotenkin ahdistavaa kun ei miehet pärjää yksin. En tiedä tuntevatko äidit itsensä sitten tärkeäksi kun perhe on niin riippuvainen heistä.

Erittäin hyvä kirjoitus, tuollaista on paljon. Marttyyrinaisia jotka itse sqallivat äijän olevan vapaamatkustaja. Oletus ettei mies osaa siivota eikä pukea lasta on typerä, eihän äijä opikaan jos ei opettele. Pitää vaan lähteä omalle lomalle ja jättää äijä lasten kans.

Valitettavasti se ei ole oletus. Minä olet ottanut itselleni omaa aikaa. Kyllä siinä lapset ovat saaneet kärsiä moneen kertaan, mun olen jättänyt huolehtimiset miehen vastuulle. Esimerkkinä yksi miehen mökkireissu. Jäin kotiin vauvan kanssa ja mies otti mökille kalareissulle mukaan 2-vuotiaan. Siellä oli lapsi ollut ilman ulkotakkia koleassa syyssäässä viikon verran ja silti oli järvellä käyty lapsen kanssa. Viimeisin, minkä kuulin vanhimmalta lapseltani on, että mies huutaa heille joka aamu, jos on ollut miehen vuoro lähettää lapset kouluun.

Vessaa kun pyysin pesemään moneen otteeseen, niin ihmettelin, kun samat paskat vaan aina olivat siellä joka pesun jälkeen. Itsekään en ole mikään himosiivooja tai turhan tarkka nurkissa pyörivien villakoirien suhteen, mutta en ymmärrä, mitä ihmettä se mies siellä vessassa oikein oli siivonnut, kun se ei näkynyt missään.

Yhteistyössä