Mitralaisuus, Jeesus-kandidaatit ym.kristinuskon kilpailijat antiikin aikoina

On tullu kateltua vähän tätä elämää. :)

Mun yks tuttu erosi miehestään riitaisesti, liitosta leikki-ikäinen lapsi, no sit löysi vanhan rakkautensa "Peran" kotiseuduiltaan ja hehkuttaa "miten mä ennen en ole tajunnut että se Pera olikin koko ajan siinä mua varten." Ja nyt ovat todella lutuinen pari.

Happy end, mutta jos tää mamma olisi odottanut niin sillä lapsella ei olisi ollut ekaa 4 vuotta vanhempiensa riitaisan eroprosessin kuuntelua ja nyt kahden kodin välillä suhaamista.
No, ei olisi ollut muksu syntynytkään, pitää tietty olla iloinen että herttainen pojanpallero on maailmassa.
Niin. ehkä se äiti ei olisi tajunnut koskaan Peran olevan se oikea, ilman sitä huonoa liittoa.
Ja jos olisi tajunnut, yksi ihana lapsi olisi tässä maailmassa vähemmän.
Ehkä se oli juuri se tarkoitus... ehkä kaiken pitikin mennä juuri niin.
 
Mä vähän harhaudun aiheesta, kun jäin miettimään hieman myöhempiä tapahtumia.

Jos Muhammedia ei ois ollut ei olisi pyhää sotaa eikä Isiksen kaltaisia ääriryhmiä. Vai olisiko?

Tai Luther. Sieltähän suomalaisten työmoraali peräisin on. Ilman Lutheria moni suomalainen ei olisi päätynyt itsemurhaan jäätyään työttömäksi?
-Tai koska työmoraalia ei olisi ollut aluanalkaen, ois meiltä jäänyt sotakorvauksetkin maksamatta ja kituutettaisiin jotenkuten eikä yhtäainutta maahanmuuttajaa kiinnostaisi tänne ainakaan rahan tai koulutuksen vuoksi tulla?

Joskus ois jännä nähdä, mitä olisi tapahtunut jos joku juttu ois mennyt toisin. Jos Jeesus olisi kiirastorstaina päättänytkin että "vitut moista, ei huvitakaan, lähdenpä kalaan".
 
vierailija
yleensä liian nuorena just alle 20 yhteen menneet on vääriä toisillee nsiitä syystä ku nei edes tiedetä itse keitä ollaan ja mistä tykätään. sitten vanhempana nämä aikaisen yhteen menneeet riitelevät eivätkä juuri ymmärrä toisiaan. kun se kuuluu normaaliin olla ja kokeilla eri ihmsiten juttui mistä voit tietää et joku on oikea jos et tunne edes itseäsi. harvoin oikeesti alle 20 näin tiedostaa.

se on tosi tsägää jos kaks samanlaista kohtaa heti ensimäisinä toisensa kun kumpikaan ei tiedosta itseään se on erittäin harvinaista. sit jotkut syntyjään rokkarit jotka on aina avoimia niin niillä se homma voi toimia heti.

yleensä mitä nyt huomannu juurikin ne jotka on menny liian nuorina yhteen vanhempana nillittää siitä toisen käytöksestä eniten . näin olen pannut mekille..
 
vierailija
yleensä liian nuorena just alle 20 yhteen menneet on vääriä toisillee nsiitä syystä ku nei edes tiedetä itse keitä ollaan ja mistä tykätään. sitten vanhempana nämä aikaisen yhteen menneeet riitelevät eivätkä juuri ymmärrä toisiaan. kun se kuuluu normaaliin olla ja kokeilla eri ihmsiten juttui mistä voit tietää et joku on oikea jos et tunne edes itseäsi. harvoin oikeesti alle 20 näin tiedostaa.

se on tosi tsägää jos kaks samanlaista kohtaa heti ensimäisinä toisensa kun kumpikaan ei tiedosta itseään se on erittäin harvinaista. sit jotkut syntyjään rokkarit jotka on aina avoimia niin niillä se homma voi toimia heti.

yleensä mitä nyt huomannu juurikin ne jotka on menny liian nuorina yhteen vanhempana nillittää siitä toisen käytöksestä eniten . näin olen pannut mekille..
Kuka on käskenyt menemään ensimmäisen vastaantulijan kanssa naimisiin. Eiköhän ole ihan järjen käyttöä, että ensin vaikkapa matkustelee, kouluttautuu, toteuttaa omia unelmiaa, jolloin on itsekin kasvanut ihmisenä. Ensin pitää tuntea itsensä ja tiedostaa, mitä ne asiat ovat, joita haluaa tehdä, mitä etsii toisessa ihmisessa jne. Typerää vastakkain asettelua on se, että joko menet naimisiin kun pääset peruskoulusta, ja suret menetettyä nuoruutta ja hukkaan heitettyjä mahdollisuuksia tai harrastat irtosuhteita sinne keski-ikään saakkaa, jolloin haikailet sitten menettyä perhe-elämää.
 
Kuka on käskenyt menemään ensimmäisen vastaantulijan kanssa naimisiin. Eiköhän ole ihan järjen käyttöä, että ensin vaikkapa matkustelee, kouluttautuu, toteuttaa omia unelmiaa, jolloin on itsekin kasvanut ihmisenä. Ensin pitää tuntea itsensä ja tiedostaa, mitä ne asiat ovat, joita haluaa tehdä, mitä etsii toisessa ihmisessa jne. Typerää vastakkain asettelua on se, että joko menet naimisiin kun pääset peruskoulusta, ja suret menetettyä nuoruutta ja hukkaan heitettyjä mahdollisuuksia tai harrastat irtosuhteita sinne keski-ikään saakkaa, jolloin haikailet sitten menettyä perhe-elämää.
((( Siinä tulee se onglema, että kun hormonit jyllää, eikä pääse panemaan kuin vasta sitten, kun on naimisissa, niin... )))
 
vierailija
Kuka on käskenyt menemään ensimmäisen vastaantulijan kanssa naimisiin. Eiköhän ole ihan järjen käyttöä, että ensin vaikkapa matkustelee, kouluttautuu, toteuttaa omia unelmiaa, jolloin on itsekin kasvanut ihmisenä. Ensin pitää tuntea itsensä ja tiedostaa, mitä ne asiat ovat, joita haluaa tehdä, mitä etsii toisessa ihmisessa jne. Typerää vastakkain asettelua on se, että joko menet naimisiin kun pääset peruskoulusta, ja suret menetettyä nuoruutta ja hukkaan heitettyjä mahdollisuuksia tai harrastat irtosuhteita sinne keski-ikään saakkaa, jolloin haikailet sitten menettyä perhe-elämää.
välillä vaikee tajuta sitä tahallee nväärin lukemista. tai sitten yksinkertaisesti ei vaan osata lukea muita ja luetaankin omaa ajatusta siitä asiasta eikait siinä mitään.

noi sun hommat kuullosti tavalliselle hommalle matkustaminen työ ja perhe ja kuolema siinä se jos aletaan vastakkain asetelee todellisuudessa.

missä mä oon sanonnu mene naimisiin minä en pidä paperia tässäkään asiana totena missään. Ne on naimissia jotka toisiaan oikeesti rakastaa siihen ei paperloit tarvii edes muutakuin paperinpyörittelijät.

ööh mä en edelleenkään harrasta irtosuhteita en pidä siitä itse ollenkaan.

noh sanotaanko näin me tehtiin upeita retkiä lapsen äitin kaa istuttiin aikaa tulivuorilla ja monia tuntei ravintoloissa sillonkun oli sitä tunnetta. mut tiiäksä se oli meille kummallekin se välietappi siinä suhteessa se sisin puhtaimillaaan kun myönettiin se toisillemme ei ollut oikein. vaikka oli paljon hyviä hetkiä . se vaatii sen rehellisen keskutelun toisen kanssa ja kun käydään se rehellinen keskustelu ja siitä vedetään ne aidot johtopäätökset niin parempi eroo jos todellisuus sen sanoo. kuin kitkuttaa loppuelämänsä ihmisen kanssa joka ei ole tai elä sisäiseti lähellekään sun maailmaa.
noh pikku kompromissei on tehtävä koska olen viimonen mohikaani :D

siis samanlaisia mut erilaisia jotka tukee hyvi toisen heikkouksia ja yhdessä kohotamme niitä ja sen sellasta se aito yhdessä tekemisen meininki. se on mulle tärkeempää kuin joku näin pitää olla avioiliitto jota feikataan kun on liian nolo oerota.
 
:)
Minä tulen hyvästä perheestä. Minun piti oppia, että kaikki ei ole ollenkaan hyviä puolisoita tai kumppaneita. Juuri siitä syystä osaan arvostaa nykyistäni huomattavasti enemmän.
Olen se kantapäänkautta oppia... ja hyvä niin.
Mut mä joskus ihmettelen sitä (kas kun itse olen täydellinen) että eikö muka miehistä näy päällepäin millaisia he ovat, puheet, teot eleet jne? Onko jokaisen kanssa pakko alkaa seurustella nähdäkseen onko ne kunnollisia tai itselle sopivia?

Mä olen katellut miehiä sivusta, seurustelematta heidän kanssaan. Oppinut muiden virheistä, oppinut että tuommoinen käytös meinaa tuollaista luonnetta jne. Parhaiten se onnistuu jos miestä pääsee seuraamaan aitiopaikalta esim.kaveripiirissä, harrastuskuvioissa, opiskeluissa jne. Oikea luonne paljastuu ajan myötä.

Jotkut lauseet paljastaa hurjan paljon, terve ihminen ei koskaan päästä joitakin tiettyjä lauseita. Jos mies sanoo
- "Mä haluan aina tietää missä sä kuljet"->mustasukkainen, ehkä narsisti, heivaa mäkeen
- ekoilla treffeillä:"Mä tiedän että me ollaan hyvä pari/saanko esitellä sut mun siskolle tai vanhemmille jo?"->epätoivoinen lähmäke, pelkää menettävänsä sut, heivaa heti
- "Emmänyt jaksanut hakea sitä työpaikkaa, ois ollu ihan jees mut palkka oli vähän alakanttiin"-> töitä vieroksuva hienohelma. Tai jos on niin expertti että voi valikoida parhaat duunit päältä niin mikäs siinä.
Jne.
 
Mut mä joskus ihmettelen sitä (kas kun itse olen täydellinen) että eikö muka miehistä näy päällepäin millaisia he ovat, puheet, teot eleet jne? Onko jokaisen kanssa pakko alkaa seurustella nähdäkseen onko ne kunnollisia tai itselle sopivia?

Mä olen katellut miehiä sivusta, seurustelematta heidän kanssaan. Oppinut muiden virheistä, oppinut että tuommoinen käytös meinaa tuollaista luonnetta jne. Parhaiten se onnistuu jos miestä pääsee seuraamaan aitiopaikalta esim.kaveripiirissä, harrastuskuvioissa, opiskeluissa jne. Oikea luonne paljastuu ajan myötä.

Jotkut lauseet paljastaa hurjan paljon, terve ihminen ei koskaan päästä joitakin tiettyjä lauseita. Jos mies sanoo
- "Mä haluan aina tietää missä sä kuljet"->mustasukkainen, ehkä narsisti, heivaa mäkeen
- ekoilla treffeillä:"Mä tiedän että me ollaan hyvä pari/saanko esitellä sut mun siskolle tai vanhemmille jo?"->epätoivoinen lähmäke, pelkää menettävänsä sut, heivaa heti
- "Emmänyt jaksanut hakea sitä työpaikkaa, ois ollu ihan jees mut palkka oli vähän alakanttiin"-> töitä vieroksuva hienohelma. Tai jos on niin expertti että voi valikoida parhaat duunit päältä niin mikäs siinä.
Jne.
No ei varmaan jokaisen kanssa ole pakko alkaa seurustella nähdäkseen millainen se on :)

Jostain alkeellisesta syystä viehätyn niistä sopivasti "pahiksista", isoista, vahvoista, elämässään tyhmiä tehneistä mutta virheistään oppineista "johtaja- tyypeistä", jotka näyttää fyysisesti täydellisyyttä hipoville ja on hauskoja... jne, niin ne virhearvioinnit tämäntyyppisten miesten kanssa on ehkä todennäköisempiä, kuin niiden kunnollisten ja järkevien tyyppien kanssa. Ongelma mulla on vaan se, että kuolen tylsyyteen niiden liian kunnollisten ja hyvien ja kilttien tyyppien kanssa. Ja siis sanottakoon, että ei mulla ole ollut mitään skitso- kusipää poikaystäviä koskaan... vaan ainoastaan sellaisia, jotka eivät vaan ole olleet mulle sopivia. Kyllä mä itse koen, että olen aina ollut sellaisen ihmisen kanssa, joka on kohdellut minua hyvin.

Noi mustasukkaiset narsistiset yli-innokkaat ja lusmut on heivattu jo ekojen deittien jälkeen :)
 
vierailija
Kirjassa Mitä varhaiset kristityt uskoivat sivulla 34 ja 36 mainitaan Mithra;

"Mithran kultti levisi erityisesti sotilaiden mukana. Uskollisuus keisarille oli olennainen piirre tässä kultissa, josta muodostui kristityille kova kilpailija. Kristityt kirjailijat kiinnittivät huomiota yhtäläisyyksiin Mithran palvelijoiden yhteisten aterioiden ja kristittyjen ehtoollisenvieton välillä. Vain miehille sallitun kultin jäsenet viettivät juhlamenoja luolissa, joissa Mithra- jumala oli kuvattuna surmaamassa pimeyden voimia edustavaa härkää." -Heikki Räisänen-
 
AivanSama, minä uskon että jos olisit jo nuorena tyttönä tullut uskoon, niin Jumala olisi juuri oikeaan aikaan sulle johdattanut sen oikean miehen.
Eikä tosi uskova valitse puolisoa halujen perusteella ja mene ne edellä naimisiin, minä luulen että juuri siksi maailman ihmiset menee vikaan monessa suhteessa... Kun kuuntelevat vaan omia lihallisia halujaan.
Jumala näkee paljon enemmän kuin me ihmiset, siksi Hänen arviointikykyyn on hyvä luottaa.
 
Ei Jeesus tuossa laki-hommelissa kyllä juutalaisista puhu erikseen. Aika selkeästi ja ilman tulkinnanvaraa ilmoittaa, ettei ole tullut lakeja muuttamaan, ja kertoo kuinka sinne taivaaseen pääsee.
Kerroppas minulle miksi Jeesus syntyi maailmaan? Eihän me tarvittaisi Jeesusta jos pelkän lain voimin päästäisiin taivaaseen?
Kun toteuttaa Jeesuksen antamat kaksoiskäskyt, täyttää siinä samassa myös ne vanhan liiton 10 käskyä, jotka on ne lait joihin takerrut kokoajan.
Jeesus antaa myös voiman toteuttaa ne, ilman Häntä se olisi vielä vaikeampaa, eikä uskokaan olisi elävää.
 
vierailija
AivanSama, minä uskon että jos olisit jo nuorena tyttönä tullut uskoon, niin Jumala olisi juuri oikeaan aikaan sulle johdattanut sen oikean miehen.
Eikä tosi uskova valitse puolisoa halujen perusteella ja mene ne edellä naimisiin, minä luulen että juuri siksi maailman ihmiset menee vikaan monessa suhteessa... Kun kuuntelevat vaan omia lihallisia halujaan.
Jumala näkee paljon enemmän kuin me ihmiset, siksi Hänen arviointikykyyn on hyvä luottaa.
Asiaa.... (y)(y)
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
vierailija
heh yleensä pariskunta eroaa henkisen eroavaisuuden takia ei sen takia että pimmpi ja muna ei sovi yhteen.

nää tarkkailijat teillekö äiti ja isä opetti tunteet ja asiat mistä tykkäätte oikeesti vai tuliko ne kokeilemalla? mistä voi teitää jos ei kokeile jos sä jossain sählymatis tsiikaat jotain ukkoo ja se pierasee niin se sanookin tosi paljon siitä ukosta :D..

Muuten tää yks tarkkailija joka valitsi itteleen niin hyvän puolison heti ekalla yrityksellä. Kaikkein eniten narisee kun ukko ei huomioa tai puhu ollenkaan.

Eli kannattaa siis kokeilla koska jokainen kypsä aikuinen tietää että se henkinen yhteenkuuluvuus on tärkein ja koska lapsena,nuorena ei tiedosta omaa laajuuttaan jää lapsena solmittu suhde yleensä sangen vajavaiseksi. Siltä osin jos te ette ole hengessä luotuja toisillenne elätte vain valheessa joka on suurempi häpeä kuin mokata teininä jonkun toisen kanssa. lisäksi teininä saa seksuaalsita kokemusta joka voi auttaa sitten oikeessa parisuhteessa.
 
heh yleensä pariskunta eroaa henkisen eroavaisuuden takia ei sen takia että pimmpi ja muna ei sovi yhteen.

nää tarkkailijat teillekö äiti ja isä opetti tunteet ja asiat mistä tykkäätte oikeesti vai tuliko ne kokeilemalla? mistä voi teitää jos ei kokeile jos sä jossain sählymatis tsiikaat jotain ukkoo ja se pierasee niin se sanookin tosi paljon siitä ukosta :D..

Muuten tää yks tarkkailija joka valitsi itteleen niin hyvän puolison heti ekalla yrityksellä. Kaikkein eniten narisee kun ukko ei huomioa tai puhu ollenkaan.

Eli kannattaa siis kokeilla koska jokainen kypsä aikuinen tietää että se henkinen yhteenkuuluvuus on tärkein ja koska lapsena,nuorena ei tiedosta omaa laajuuttaan jää lapsena solmittu suhde yleensä sangen vajavaiseksi. Siltä osin jos te ette ole hengessä luotuja toisillenne elätte vain valheessa joka on suurempi häpeä kuin mokata teininä jonkun toisen kanssa. lisäksi teininä saa seksuaalsita kokemusta joka voi auttaa sitten oikeessa parisuhteessa.
Niin eli minkäs perusteella sitä on menty yhteen jos ne erot tulee siitä ettei sovitakaan henkiseati yhteen?
 
vierailija
sä vaan uskot niin.
asia erikseen että syntyikö.
Jokainen transformatiivinen kokemus koostuu kolmesta vaiheesta:
Valmistautuminen
kokemus itsessään
Kokemuksen käsittely jälkeenpäin.. Eli sisäistäminen.

Tämän vuoksi emme voi kertoa onko jonkun kokemus todellinen vai ei.
Esim uskon asioissa.

Tässäkin pääte se, että kun kolkuttaa niin kyllä avataan, ja saa kyllä tietää mitä sieltä oven takaa löytyy jos astua sisään uskaltaa.
 
vierailija
Niin eli minkäs perusteella sitä on menty yhteen jos ne erot tulee siitä ettei sovitakaan henkiseati yhteen?
no vaikka sen takia että ei olla henkisesti kypsiä kun mennään suhteeseen eikä tiedetä mitä halutaan ok se joka on kypsä 16 vuotiaana eikä kehity sen jälkeen ymmärrän. mut ne jotka kehittyy sitten huomaa että se kehitys on ollut erisuuntaista. siksi eroavat kun ei olla yhdessä vaan sen takia kun on aina ollut niin. siinä oot oikees et enään itte menis yhteen kenenkään kaa joka ei oo hengen tasoltaan suht samaan suuntaan :)..

Mutta sempä takia se onkin hyvä jossain vaiheessa myöntää ja jatketaan matkaa parhaas tapuksessa ystävinä.

sitten on nää täydelliset jotka syntyi tunteineen jo valmiiksi vakuumipakattuina jotka heti osas kysyy kaikki asiat mistä itte tykkää ja se toinen.
 
vierailija
no vaikka sen takia että ei olla henkisesti kypsiä kun mennään suhteeseen eikä tiedetä mitä halutaan ok se joka on kypsä 16 vuotiaana eikä kehity sen jälkeen ymmärrän. mut ne jotka kehittyy sitten huomaa että se kehitys on ollut erisuuntaista. siksi eroavat kun ei olla yhdessä vaan sen takia kun on aina ollut niin. siinä oot oikees et enään itte menis yhteen kenenkään kaa joka ei oo hengen tasoltaan suht samaan suuntaan :)..

Mutta sempä takia se onkin hyvä jossain vaiheessa myöntää ja jatketaan matkaa parhaas tapuksessa ystävinä.

sitten on nää täydelliset jotka syntyi tunteineen jo valmiiksi vakuumipakattuina jotka heti osas kysyy kaikki asiat mistä itte tykkää ja se toinen.
Ei kerro henkisestä kypsyydestä mitään, vaan itsetuntemuksesta. Vain itsensä tunteva ihminen voi ehittyä. Ja vain itsensä tunteva ihminen tietää millaisen kumppanin ja suhteen itselleen haluaa.

Vain kaksi tällaista kokonaista ja henkisesti kypsää ihmistä voi sitoutua ja kehittyä jopa yhdessä. Ei siihen eroa tarvita, jos on valinnut oikein ja itsetietoisesti.
 
vierailija
Ei kerro henkisestä kypsyydestä mitään, vaan itsetuntemuksesta. Vain itsensä tunteva ihminen voi ehittyä. Ja vain itsensä tunteva ihminen tietää millaisen kumppanin ja suhteen itselleen haluaa.

Vain kaksi tällaista kokonaista ja itsetietoista ihmistä voi sitoutua ja kehittyä jopa yhdessä. Ei siihen eroa tarvita, jos on valinnut oikein ja itsetietoisesti.
Korjasin hieman. Menee jo itsekkin ihan sekasin :D
 
vierailija
Ei kerro henkisestä kypsyydestä mitään, vaan itsetuntemuksesta. Vain itsensä tunteva ihminen voi ehittyä. Ja vain itsensä tunteva ihminen tietää millaisen kumppanin ja suhteen itselleen haluaa.

Vain kaksi tällaista kokonaista ja henkisesti kypsää ihmistä voi sitoutua ja kehittyä jopa yhdessä. Ei siihen eroa tarvita, jos on valinnut oikein ja itsetietoisesti.
se on ok . mulle taas on tullu hienoja ihmisiä vastaan jotka on kuitenkin jättäny jälkensä sydämeeni . kuinka moni itsensä tuntee alle esim 20 v? niitten ansioista myös olen kehittynyt sellaiseksi joka olen tänään ja nyt kun tietää sen syvän pohjan mistä ammentaa ei tarvii murehtia sitäkään enään.

yks kyssäri kun sä vaikutat sille joka heti valitsi oikein. niin kuinka hyvin pystytte ottamaan uusia asioita esille? tai kuinka hyvin miehesi pystyy ja toteuttake niitä yhdessä tiiviistikkin?
 

Yhteistyössä