----eiku en alkanut itse etsimään tolkuttoman pitkistä teksteistä, ei muuta. Kuka lienee halusi asiasta tietää, mut tässä tulee viimeinen aiheeseen liittyvää romaanista Marian evankeliumi, kirj. Marianne Fredriksson:
"Tehän tiedätte, että hän arvosteli usein kirjanoppineita ja laintuntijoita... "Älkää tehkö minun ilmoittamistani asioista lakeja".
"...Maria astui keittiöön ja katsoi hämmästyneenä Markusta (joka oli Paavalin mukana oleva kirjuri):
- Miksi et tehnyt ollenkaan muistiinpanoja?
- Kirjoitan vain silloin, kun Paavali antaa merkin. Ja hän lähetti minut pois heti kun sinä rupesit puhumaan.
- Vai sillä lailla, Maria sanoi mietteliään näköisenä."
"...Hän (Jeesus) sanoi, että meidän pitäisi luopua monista asioista, jotta voisimme tiedostaa Jumalan läsnäolon sisimmässämme, kaikista ennakkokäsityksistä, joiden varaan olemme elämämme rakentaneet, kaikista dogmeista, viheliäisestä ylpeydestämme ja myös syyllisyydestämme ja vajavaisuudestamme, mikä saattaa olla kaikkein vaikeinta..."
"...Hän sai ajan pysähtymään. Hän kohtasi kärsivän ihmisen ja katsoi tämän sisimpään, joka on lähtöisin ikuisuudesta..."
Tutkimusta johtava projektipäällikkö Heikki Räisänen kertoo
Suomen akatemian sivuilla näkemyksiään - ei välttämättä tuolla juuri tuo lause:
”Olen itse ollut viime aikoina kiinnostunut vaikutushistorian kysymyksistä, eli mitä Raamatun tulkinta on konkreettisesti saanut aikaan ihmisten elämässä, lainsäädännössä, sodankäynnissä ja seksuaalielämässä. Tämä on paljolti kartoittamatta ja tähän haluaisin paneutua, jos olisi sata vuotta aikaa”, Räisänen naurahtaa."
Räisäsen kirjoittama teksti Hesarissa 18.7.1999 sanoo nykyihmiselle paljon. Ehkä minulla ei ole oikeutta tehdä omia tulkintojani niistä, mutta erityisesti seuraava lause antaa helposti "siivet olkapäille" - mielikuvitukselle:
"
...olisiko historiamme muodostunut toisenlaiseksi, jos kristinusko olisi niiden (tark.koptinkielisiä tekstejä) tapaan ymmärretty enemmän sisäisen valaistumisen asiaksi kuin historiassa toteutuvaksi hyvän ja pahan kamppailuksi."
Kirkon tiedotuskeskuksen sivuilla Räisänen tiedottaa
tutkimustuloksista jo v.1999:
"hän yrittää selvittää, miten ennen on ajateltu, mutta ei vaadi, että nyt pitäisi ajatella samoin. Hän osoittaa, että asioita on aina tulkittu uusissa tilanteissa uusin tavoin ja voi siksi suositella nykytulkitsijallekin rohkeaa omasta tilanteesta liikkeelle lähtemistä".
Sitähän minäkin... Miksi Jeesus otti opetuslapsikseen juuri kalastajia? Ei hän mennyt autiomaahan itseään kiduttamaan, vaan ajattelemaan ja miettimään - näkemään, miten asiat ovat...