Voiko luottamusta saada enää takaisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Puolisoni meni pettämään minua netissä. Livenä ei omien sanojensa mukaan ole koskaan pettänyt. Joka päivä kun hän lähtee menoille eikä ilmoita mitä tekee tai kenen kanssa, panikoidun. Saatan joskus soittaa peräänkin mutta vain saadakseni tietää että on kaupassa tai kaverinsa kanssa jossain.

Voiko luottamusta saada enää takaisin? Puolisoni ei näe mitään väärää nettitouhuissaan ja vannoo ettei ole koskaan pettänyt "oikeasti". Minua arveluttaa hänen menonsa ja asiat joista ei puhu.

Mitä se siellä netissä on touhunnu?

Ei voi.
Sinulla on tässä vain pari vaihtoehtoa, erota, tai hyväksyä miehesi puutteineen, koska häntä et pysty muuttamaan. Itse en pystyisi tuollaista hyväksymään, joten ero tulisi, mutta toisaalta moni pystyy hyväksymään syrjähypytkin, joten asia riippuu siitä, miten juuri sinä koet tämän.

"Puolisoni ei näe mitään väärää nettitouhuissaan ja vannoo ettei ole koskaan pettänyt "oikeasti"."

Well, jos hän ei näe mitään ongelmaa tuossa, niin ei hän sitä myöskään lopeta. Pallo on sulla. Mä ehkä nostaisin kytkintä, enkä jäisi katsomaan, mihin toi homma johtaa.

• Tykkää
Reactions: papumössö
No ei varmaan voi saada, koska "nettipettäminen" kertoo enemmän sinusta kuin miehestäsi. Mitä helvettiä se edes on? Sitä että kirjoittelee tuhmia jollekin tuntemattomalle vai? Pettämistä on seksi ja sitä ei voi tehdä verkon yli. Ainoa joka miestäsi on koskenut, on sen oma käsi.

No ei varmaan voi saada, koska "nettipettäminen" kertoo enemmän sinusta kuin miehestäsi. Mitä helvettiä se edes on? Sitä että kirjoittelee tuhmia jollekin tuntemattomalle vai? Pettämistä on seksi ja sitä ei voi tehdä verkon yli. Ainoa joka miestäsi on koskenut, on sen oma käsi.
Ei se ihan noin mene. Itse hyväksyisin mielummin yhden kerran erehdyksen, kun puoli vuotta kestäneen rakastumisen ilman varsinaista seksiä.

Itsestäni ainakin tuntuisi pahalta jos oma mies kirjoittelisi tuhmia, eroottisia tms viestejä jonkun toisen kanssa ja läähättäisi hänelle. Miksi sellaista pitää tehdä jonkun toisen kanssa. Kenties unelmoida joistain jutuista jonkun toisen kanssa.

Ei se ihan noin mene. Itse hyväksyisin mielummin yhden kerran erehdyksen, kun puoli vuotta kestäneen rakastumisen ilman varsinaista seksiä.

Jos voi rakastua näkemättä, tuntematta, haistamatta, koskematta, maistamatta... no jotain vikaa on miehessäkin. Netti on ykkösiä ja nollia eri järjestyksissä, jotka saavat aikaan sähkövirtaa tai 0=ei sähkövirtaa. Jos siihen rakastuu, niin hoitoon :D

Ehkä ei ihan rakastua mutta ihastua netin kautta voi joka tietysti voi muuttua rakkaudeksikin jos näkee sen toisen.
Onhan täälläkin siitä esimerkkinä esim astrolabe ja data jotka naimisiinkin menivät. Netin kautta kuitenkin toisensa löysivät.

Flirttailin somessa ja jäin kiinni, mitä teen?

Liki kolmekymppinen varattu mies sortui flirttailuun ja silmäpeliin muiden naisten kanssa, koska oma suhde tuntuu haalistuneen.

Olen avioliitossa oleva kahden lapsen isä. Lapsemme ovat 1- ja 4-vuotiaat. Olemme olleet vaimoni kanssa yhdessä reilu viisi vuotta ja suhteemme tuntuu haalistuneen. En syytä tästä lapsia, jotka ovat tällä hetkellä minulle tärkein syy yrittää jaksaa tässä suhteessa. Suhteemme on alun huuman jälkeen ollut ylä- ja alamäkiä. Suurimpia ongelmia ovat olleet mustasukkaisuus, luottamuksen puute ja rahahuolet. Nuorimman lapsen myötä myös seksielämä on jäänyt tasolle kerran kaksi kuukaudessa ja silloinkin usein (saan) säälistä. Olen viime aikoina huomannut ja tiedostanut hakevani silmäkontaktia toisten naisten kanssa ja jutellut sosiaalisen median kautta erään naisen kanssa aika läheisesti. Jäin tästä kiinni ja nyt ne rippeet mitä suhteestamme oli jäljellä tuntuvat maailman tärkeimmiltä asioilta. Mitä teen tilanteessani?

Pienten lasten isä

RFSU: n seksuaaliterapeutin vastaus:

On tavallista, että suhteeseen liittyy ylä- ja alamäkiä. Yleensä ristiriidat ja ongelmat suhteessa liittyvät hyvin pitkälle normaaliin perhe-elämään, arkeen ja parisuhteeseen liittyviin asioihin. Rahahuolet, kodin siisteys, perheen kanssa vietetty aika, parisuhdeaika, ajan riittämättömyys yms. ovat yleensä sellaisia, jotka aiheuttavat ristiriitoja suhteessa. Kummankin osapuolen olisi hyvä huomata, että kumppani tukee niin arjessa kuin lasten kasvatuksessakin.

Pikkulapsivaiheen parisuhde voi olla haasteellista, vaikka liittyy siihen myös aivan varmasti onnellisia hetkiä. Pienten lasten vanhemmat voivat olla kovilla, sillä suhteen hoitamiselle ei ole aikaa samalla tavalla kuin ennen lapsia. Lasten syntymän myötä ollaan uuden asian edessä, ja arki voi tuntua raskaallekin, vaikka lapset olisivat toivottuja ja rakastettuja. Yhteistä aikaa tarvitaan niin parisuhteessa kuin perheenäkin. Vaikka ollaan vanhempia, ei pitäisi unohtaa, että olette myös parisuhteessa ja senkin hoitaminen vaatii oman aikansa.

Olet hakeutunut silmäpeliin ja muuhunkin kontaktiin toisen ihmisen kanssa, vaikka olet varattu mies. Ihastumisia voi elämässä tapahtua vaikka olisikin parisuhteessa, mutta on tärkeää tiedostaa missä menee raja sille, mitä voi tehdä loukkaamatta toista ihmistä. Eri ihmiset näkevät pettämisen eri tavoin, ja sinun olisikin tärkeä miettiä koetko ylittäneesi tämän rajan. Et kerro vaimon suhtautumista asiaan, mutta varmasti asiasta on paljon keskusteltu, koska jokin on sisälläsi liikahtanut, mikä on saanut sinut miettimään suhteen säilymistä ja siihen liittyviä tärkeitä asioita. Silloin kun toinen osapuoli kokee tulleensa petetyksi, voi keskustelussa nousta esiin jopa avioerosta puhuminen. Tilanne aiheuttaa kumppanissasi varmasti monia tunteita, ja joudut varmasti moneen kertaan kertaamaan hänelle, mitä tilanteessa on tapahtunut sinun ja tämän toisen henkilön välillä. Vaimon reaktio on ehkä saanut sinun miettimään, miltä tuntuisi menettää tämä suhde.

Neuvoni on, että sinun on hyvä yhdessä puolisosi kanssa miettiä sitä, mitä olette valmiita tekemään suhteenne eteen. Tärkeää on se, että yrität saavuttaa kumppanisi luottamuksen uudelleen, ja se tarkoittaa sitä, ettet pidä yhteyttä muihin naisiin. Luottamus välillänne on saanut kolauksen, ja joudut tekemään asioita saavuttaaksesi sen uudelleen. On hyvä muistaa, että kumpikin teistä on vastuussa parisuhteestanne ja sen säilymisestä, eikä suhteen alkuperäisiä ongelmia voi kaataa kummankaan osapuolen niskoille. Parisuhde vaatii onnistuakseen kummankin panostamista suhteen hoitamiseen. Parisuhdetaidoissa voi aina kehittyä, mutta se tarkoittaa kummankin panostamista suhteeseen. Jos parisuhteen ongelmia on vaikea käsitellä kahden kesken, mutta haluatte päästä suhteessanne eteenpäin, on yksi vaihtoehto lähteä työstämään asioita parisuhdeterapeutin vastaanotolle.

http://www.iltasanomat.fi/kysy-seksista/art-2000001126781.html

Jos voi rakastua näkemättä, tuntematta, haistamatta, koskematta, maistamatta... no jotain vikaa on miehessäkin. Netti on ykkösiä ja nollia eri järjestyksissä, jotka saavat aikaan sähkövirtaa tai 0=ei sähkövirtaa. Jos siihen rakastuu, niin hoitoon :D
Aika moni rakastuu tai ainakin ihastuu, ennen sitä koskemista ja maistamista, myös netin avustuksella. Samoin sokeakin voi rakastua. Eikä se puhekaan kummempaa ole, kuin kirjaimia ja tavuja jonossa.

Nelikymppisellä miehellä oli pitkä suhde toisen naisen kanssa, jossa ei kuitenkaan harrastettu seksiä. Miten saada luottamus takaisin?

Jäin kiinni pettämisestä. Kirjoittelin noin puoli vuotta erään naisen kanssa ja kävimme muutaman kerran kahvilla huoltoasemalla. En kertonut kirjoitellessamme tälle toiselle naiselle, että olen varattu. Kirjoittelu oli suhteellisen viatonta, mutta toki tiesin, että en ihan oikein toiminut puolisoani kohtaan. En kokenut juttua pettämisenä, koska meillä on nykyisen puolisoni kanssa ollut vaikeaa viimeiset 2,5 vuotta. Hän on usein ehdottanut eroakin. Meillä on kaksi yhteistä lasta: 10-kuinen ja 2-vuotias. Edellisistä suhteista on viisi lasta.

Riidan yhteydessä puoliso sanoi, että hänellä olisi ollut viikon mittainen suhde toiseen mieheen (valehteli tästä). Itse sanoin, että oma sivusuhteeni oli jo puolen vuoden mittainen. Puoliso on niin sanotusti antanut minulle anteeksi, mutta asia kuitenkin kalvaa häntä edelleen. Hän kokee suurta tyhjyyttä ja luottamuspulaa minua kohtaan. Mikä neuvoksi? Pystymme kyllä puhumaan ja harrastamaan seksiä.

Onko toivoa?

RFSU:n seksuaaliterapeutin vastaus

Suhteessa olevat vaikeudet eivät oikeuta väärin toimimiseen. Harvoin on suhdetta, jossa ei olisi mitään ongelmia. Silloin kun perheessä on pieniä lapsia, voi parisuhteen hoitaminen ja jaksaminen olla välillä haasteellista, jolloin usein myös ongelmat kasaantuvat. Helposti silloin, kun on ongelmia, otetaan myös ero esiin yhtenä vaihtoehtona.

Jos kerran puhuminen sujuu, niin silloin asiat ovat varmasti korjattavissa. Tämä tarkoittaa kuitenkin sitä, että puhumisen lisäksi joutuu tekemään suhteen eteen asioita. Luottamuksen uudelleen saavuttaminen vie aikaa. Sinun pitää olla luottamuksen arvoinen ja toisaalta osoittaa sanoin ja teoin, että parisuhteesi ja sen hyvinvointi ovat sinulle tärkeitä. Myös kumppanisi pitää toimia samoin.

Teidän on hyvä yhdessä miettiä sitä, kuinka paljon olette valmiita tekemään asioita vielä suhteenne eteen. Voitteko järjestää yhteistä aikaa ilman lapsia?

Kyllä se noinkin voi tapahtua. Itselläsi ei varmaankaan ole asiasta kokemusta niin et voi tietää.
Rakastuminen voi silti olla ehkä liian vahva sana, ihastuminen tai tykästyminen oikeampi.

Yhteistyössä