Haluatko miljonääriksi, luokanopen yleistieto...

• Viestiketjun aloittaja Töllön vanki
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Positiivisuus on joo tosi ikävää.... Pitäis murjottaa hiljaa. Se sairaanhoitaja oli ärsyttävä kun se oli niin tekopirteä. Mä olin ihan varma että se oli joku jumppari koska ne on kaikki just tollasia aina. Eikä nekään mitään kauheen älykkäitä ole. Mutta on se totta että opettajana tollanen olis vähän sellanen ettei vois olla varma että jääkö kaikki luokalle siis se blondi eikä tekopirteä.
Taidat olla kys. open kaveri ja yhtä yksinkertainen? En sanonut että positiivisuus on perseestä. Sanoin että on ärsyttävää katsoa kun aikuinen nainen esittää vähän typerää, lässyttää ja hihittää. Noilla asioilla ei ole mitään tekemistä positiivisuuden kanssa, vaan teeskentelyn.

13v
Siis miten voi luokanopen yleistieto olla noin huono... ei tiedä Florence Nightingalea (lausuu sen aivan päin mäntyä) eikä tiennyt, että Harvard on USA:ssa eikä Britanniassa....? Siis nämähän opitaan alakoulussa tällaiset tiedot... olen erittäin ihmeissäni.
Oon käyny alakoulun vuos sitten eikä siellä opeteta Kuka on Florence tai että Havard on USA:ssa

Tästä tuli mieleeni, että ala-asteen enkun ope ei tiennyt ilman sanakirjasta katsomista, mitä tarkoittaa sana "blame", kun sitä häneltä kysyin. Eli jos kyseessä oli nuori ala-asteen opettaja, niin yleistietoa ei ole välttämättä vielä karttunut.

vierailija
En katsonut koko ohjelmaa. Mutta kyllä, luokanopettajan koulutuksella voi olla töissä yläkoulussa, jos on suorittanut opetettavasta aineesta aineopinnot luokanopettajan tutkinnon lisäksi.

Ja kaikki luokanopettajat ei ole yleistiedoltaan kovin hyviä. Muistanpa esim tapauksen, jossa luokanopettaja opetti luokalle 7 veljeksestä. Oli lapsille väittänyt, että Eero oli koira. Ihan äidinkielen vihkoon oli kirjoituttanut veljesten nimet, veljeksiä oli 6 kpl ja seitsemäs oli Eero-koira. Lasten piti opetella lista ulkoa.

Osa lapsista oli jo tunnilla kyseenalaistanut, että oliko Eero muka koira, ei kai. Ja opettaja väittänyt, että on se.

Lapsi sitten kyseli kotona ihmeissään, että oliko se Eero koira, hän aina oli luullut, että Eero on poika.

Opettaja ei siis ollut kai lukenut itse teosta vain sen laulun "pikku-Eero liukas luikku, Jukolan tuiskea rakki ". :D

En katsonut koko ohjelmaa. Mutta kyllä, luokanopettajan koulutuksella voi olla töissä yläkoulussa, jos on suorittanut opetettavasta aineesta aineopinnot luokanopettajan tutkinnon lisäksi.

Ja kaikki luokanopettajat ei ole yleistiedoltaan kovin hyviä. Muistanpa esim tapauksen, jossa luokanopettaja opetti luokalle 7 veljeksestä. Oli lapsille väittänyt, että Eero oli koira. Ihan äidinkielen vihkoon oli kirjoituttanut veljesten nimet, veljeksiä oli 6 kpl ja seitsemäs oli Eero-koira. Lasten piti opetella lista ulkoa.

Osa lapsista oli jo tunnilla kyseenalaistanut, että oliko Eero muka koira, ei kai. Ja opettaja väittänyt, että on se.

Lapsi sitten kyseli kotona ihmeissään, että oliko se Eero koira, hän aina oli luullut, että Eero on poika.

Opettaja ei siis ollut kai lukenut itse teosta vain sen laulun "pikku-Eero liukas luikku, Jukolan tuiskea rakki ". :D
Jotenkin vaikea uskoa, että opettaja ei ole osannut laskea edes seitsemään

vierailija
Tuntuu että täällä porukalla on kuva opettajasta, kuin se oli joskus 50-luvulla. Ei opettaja ole mikään kaikkitietävä kansankynttilä. Eikä opetustyö edes sellaista vaadi. Jopa ihan yleistiedossa on aukkoja, ajatelkaa! Toisaalta tosi jotenkin liikuttavaa, että teidän mielikuvissa opettaja on se kaiken tietävä. :)

vierailija
Tuntuu että täällä porukalla on kuva opettajasta, kuin se oli joskus 50-luvulla. Ei opettaja ole mikään kaikkitietävä kansankynttilä. Eikä opetustyö edes sellaista vaadi. Jopa ihan yleistiedossa on aukkoja, ajatelkaa! Toisaalta tosi jotenkin liikuttavaa, että teidän mielikuvissa opettaja on se kaiken tietävä. :)
Kyse oli enemmänkin koko paketista. Ei sitä omille lapsilleen haluaisi jotain ihan tyhjäpää hihittelijää opeksi. Samoin monien muiden ammattien kohdalla. Kun menen lääkäriin, en haluaisi, että lääkäri sekoilisi ja kikattaisi ja höpöttelisi jotain ihan päättömiä.

laaman nöyhtä
Sehän oli joku jeesuksen morsian. Nehän hihittelee ja lässyttää just noin eikä tiedä mistään muusta kuin mitä ovat raamattutunneilla lukeneet. Jos olis kysytty jeesuksen nahkasandaalien kiristyssuhdetta ja ompeleita niin ei olis tarvinnu kilautella ja hihitellä.

9mmmm
Siis miten voi luokanopen yleistieto olla noin huono... ei tiedä Florence Nightingalea (lausuu sen aivan päin mäntyä) eikä tiennyt, että Harvard on USA:ssa eikä Britanniassa....? Siis nämähän opitaan alakoulussa tällaiset tiedot... olen erittäin ihmeissäni.
ihan helposti voi olla lukossa kun on tvssä ja monen silmä parin alla. sitten mietiskelee kaikkia muita juttuja niin ei osaa just siinä hetkessä vastaa oikein se on ihan luonnollista varsinkin jos jännittäää. Mut kuka on florence Nightingdale?

vierailija
Niin joo... kännissähän se sinne tulisi ja tarjoaisi sulle pontikkaa käsiveskastaan :D
Nih. Se oli vitsi.

Jos se olis ollu jurrissa niin se käytös olis ollut ymmärrettävää. Mä en tiedä mitä hyötyä on peruskoulutuksesta ja yliopistokoulutuksesta jos ne käytyään ei tiedä miten lausutaan Nightingale. Paitsi tietty jos on nappaillut sitä ponua kaikki enkuntunnit. U_U

vierailija
Mä satun tietämään että ne jotka koulussa veti parhaat numerot luki kaiken ulkoa. Mut tajusko ne siitä mitään?? Ei sen enempää mitä mäkään eli ei tiennyt mitään oikeesti. Jotkut teki saman lunteilla mut ei siitäkään mitään päähän jää. Ajatus siitä että olisin opettaja tai mun lapsista jostain tulis opettaja on ihan mahdoton. Mut kyllä muakin arveluttais toi opettajana koska sen aika menee nauramiseen. Toi vaikutti myös siltä että sillä on adhd ja adhdt on tosi kivaa seuraa mut ei ehkä ihan sovi opettajaksi.

vierailija
Kyse oli enemmänkin koko paketista. Ei sitä omille lapsilleen haluaisi jotain ihan tyhjäpää hihittelijää opeksi. Samoin monien muiden ammattien kohdalla. Kun menen lääkäriin, en haluaisi, että lääkäri sekoilisi ja kikattaisi ja höpöttelisi jotain ihan päättömiä.
Aina aika ajoin esim. kahviloissa ja vaatekaupoilla törmää tälläiseen lässyttävään asiakaspalvelijaan. Se on ihan hirveetä! Meet ostaa kupin kahvia tai villatakin ja aspa lässyttää sulle kuin pikkulapselle.. *hyrrr* Yleensä siihen liittyy myös TEENNÄISYYS, kai siinä on pointtina koittaa olla ystävällinen, mutta se ei vaan tule kaikille luonnostaan ja purkautuu ulos sitten tollasena lässytyksenä... ?

vierailija
Ajattelin just, että onneksi tuollainen pissiksen tyylinen ei ole lapseni opettaja. Ärsyttävää hihitystä ja naurettavaksi teki itsensä, kun kuvitteli olevansa hauska. Mielestäni opettajan kuuluu olla jämpti ja asiallinen. Toki luovien aineiden opettajat saavatkin olla vähän boheemeja ;)

Yhteistyössä