Pitäisikö vain pysyä tiukkana vai antaa periksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
En ole oikein koskaan pitänyt (ex-)anopistani enkä usko että ne musta. Minusta on siellä käydessä tuntunut, että ne pitää jonain toisen luokan kansalaisena, koska minulla on monen vuoden päihdetausta. Olen kuitenkin siitä asti kun sain kuulla olevani raskaana ja tytön syntymän jälkeen ollut aivan kuivilla, en ole juonut edes saunakaljaa, vaikkei sille sinällään mitään estettä olisikaan. Olen myös säännöllisesti yhteyksissä päihdehuoltoon, käyn seuloissa ihan vapaaehtoisesti ja meillä käy perhetyöntekijä parisen kertaa viikossa. Kaiken kaikkiaan olen siis laittanut elämäni uuteen uskoon ja olen siitä oikeastaan aika ylpeä. On ollut mukavaa huomata miten hyvä äiti osaan olla ja miten onnellinen tyttö kanssani on. No kuitenkin, olen siis raskauden alusta asti sinnikkäästi käynyt siellä lapsen isän vanhempien luona, vaikken siitä juurikaan ole nauttinut. Lähinnä olen halunnut pysyä sellaisissa väleissä että lapsi pääsee näkemään isovanhempiaan. Oma äitini kuoli alkuvuodesta, joten mielestäni nyt varsinkin olisi tärkeää että tyttö tutustuu toisiin isovanhempiin. Olen kutsunut heitä käymään, tuloksetta. Sitten on pari kertaa tultu 9 aikaan aamulla ehkä 10min varoitusajalla. Joo olen saattanut olla hieman nuiva, mutta onko ihme. Meille on lapsen isän kanssa tullut pari hirveää riitaa siitä, kun äitinsä on valitellut että on ikävä vauvaa ja pistänyt minun viaksi ettei ne ole sitä nähneet, vaikka tosiaan olen kutsunut käymään. Viime perjantaina ne oli sitten vaatineet, että kun ne tulee sunnuntaina käymään lapsen isän luona, niin mun pitää poistua paikalta siksi aikaa kun ne on käymässä ja mies oli sopinut sen jo valmiiks multa mitään kysymättä. Mä revin totaalisesti perseeni asiasta, sanoin että mä lähden vauvan kanssa kotiin (oltiin sen isän luona), pakkasin vauvan, koiran ja kamat ja poistuin paikalta. Olin niin raivoissani että soitin sille "anopille" ja raivosin, että miks se hämmentää meidän välit niin että aina kun ne puhuu poikansa kanssa, niin meille tulee hirveä riita kun se suoltaa sellasta sontaa ja että miksei ne muka voi tulla käymään mun aikaan, olenhan mä kutsunut ja ei niillä ole mitään oikeutta vaatia mua lähtemään mihinkään. Myönnän kyllä ihan itte että se oli typerästi tehty, mutta mulla niin kiehui yli tapella taas sen sanomisien takia. No sehän sitten uhkas tehdä lastensuojeluilmotuksen, ihan kiusallaan. Nyt lapsen isä vaatii, että saa lapsen itselleen joitakin kertoja viikossa että tyttö näkisi isovanhempiaan. Miehellä on alkoholiongelma. Olen sanonut että meillä saa nähdä tyttöä niin paljon kuin haluaa, kuhan on selvinpäin, mutta se ei tunnu kelpaavan. Nyt se sit kiristää että haastaa huoltajuuden tms jossen anna niitä omia tapaamisia sille, eikä kiinnostaisi mitkään sen uhkailemat oikeusjutut, mutta eihän mun kannata nyt antaa tyttöä mihinkään jossei tunnu hyvältä, vaikka se olisikin ehkä helpompi vaihtoehto? Mies ei siis ole vauvan aikaan juonut, että meillä on omat kämpät ja on paljon selvinpäinkin, vähän sellanen tuurijuoppo. Mun rakas pikku nyytti on nyt vasta 3,5kk ja mulla on lapsen täyshuoltajuus. Pelottaa että millanen show tästä vielä tulee, jos /kun pidän pintani asian suhteen.

En osaa neuvoa noissa huoltajuusasioissa, mutta käsittääkseni jos olet yh, niin ei ole pakko antaa lasta miehen hoitoon. Lisäksi noin pienellä ei ole vielä kuin yksi tärkeä kiintymyssuhde eli sinä. Jos tulee jotain uhkailua tms, niin säilytä mahdolliset todisteet kuten tekstarit.

Mutta onnittelut onnistuneesta elämänmuutoksesta. Olet hyvä äiti ja se mitä anoppi tai muut sinusta sanovat ei määrittele identiteettiäsi tai arvoasi ihmisenä tai lapsen vanhempana. Sellaisten ihmisten, jotka ovat nähneet sinut huonoimmillasi, voi olla vaikea uskoa muutokseesi. Se on ihan ymmärrettävää, mutta älä anna sen vaikuttaa itseesi. Saat olla monta vuotta kuivilla, ennen kuin ulkopuoliset uskovat muutokseen. Kerää ympärillesi selviä ja hyviä tyyppejä, jotka uskovat sinuun ja tuovat sinulle positiivista energiaa.
Tsemppiä! :)

Olematta kamalan ilkeä niin en kyllä kirjoituksesi perusteella lasta isovanhemmillekaan antaisi. Jos toimit kuten he "ohjeistavat" kääntyy se pian sinua vastaan.

Pidä pintasi ja ole oma itsesi! Lasta he näkevät vain ja ainoastaan sinun kanssasi ja SINUN EHDOILLASI.

Tsemppiä

Ilmoitin tilanteesta kyllä heti perhetyöntekijälle ja se lupasi, että koittaa saada yhteyden isovanhempiin ja selvitellä asiaa. Tuntuu varmaan siksi vielä raskaammalta nämä asiat, kun on niin yksin niiden kanssa. Olen kuitenkin jättänyt tässä kaupungissa asuvan entisen kaveripiirin lähes kokonaan eli yhtä ihmistä vaille pois, koska mielestäni on turha ottaa riskiä että repsahtaisin vain siksi että olis jotain juttuseuraa, enkä kyllä muutenkaan halua niitä ihmisiä vauvan lähelle. Ihmetyttää nykyään jos näkee niitä kylillä, että miten siellä jaksoi niin pitkään pyöriä, kun ne on koko ajan niin kujalla. Varmaan siks että oli itsekin. Lisäksi tämä on niin pieni paikkakunta, että vähän jännittää että onnistunko saamaan uusia kavereita kun ei ihan paras maine ehkä ole, mutta ajattelin että alan käymään vauvajumpassa ja perhekahvilassa, niin ehkä ihmiset tajuaa että olen muuttanut tapojani. Lapsen isällä on humalassa tapana laittaa minulle aivan hirveitä viestejä, esim. että olen todella huono äiti, kun en anna vauvan nähdä isovanhempiaan ja että oma äitini ei varmasti olisi ylpeä minusta ja käytöksestäni jos olisi hengissä, tai että ansaitsen olla yksin kun olen niin huono ihminen kun en tee mitä se haluaa ja olen jo nyt pilannut tytön elämän olemalla tällainen. Alkaa välillä loppua usko itteeni kun niitä lukee. Mutta kiitos kommenteista, kaipasin vain vähän varmistusta että toimin oikein jossen taivu noihin vaatimuksiin, enkä tosiaan pilaa tyttäreni elämää jossen luovuta sitä jonnekin minne en halua.

Täytyy huomauttaa että vaikka onkin yh se ei tarkoita että lapsi on menettänyt oikeutensa toiseen vanhempaansa. Eli vaikka on oikeasti se yksinhuoltajuus.
Noin pientä ei varmaan pitkiksi ajoiksi voi äidiltään antaa isälle mutta lyhyemmiksi ajoiksi kyllä. Se että äitiä vituttaa niin ei ole syy evätä lapselta oikeutta isänsä tapaamiseen. Monesti mammat ymmärtää nää jutut ihan väärin.

Täytyy huomauttaa että vaikka onkin yh se ei tarkoita että lapsi on menettänyt oikeutensa toiseen vanhempaansa. Eli vaikka on oikeasti se yksinhuoltajuus.
Noin pientä ei varmaan pitkiksi ajoiksi voi äidiltään antaa isälle mutta lyhyemmiksi ajoiksi kyllä. Se että äitiä vituttaa niin ei ole syy evätä lapselta oikeutta isänsä tapaamiseen. Monesti mammat ymmärtää nää jutut ihan väärin.
(y)

No hyvä että huomautit, tottakai sillä toisella vanhemalla pitää olla oikeus lapseen. Ihan sama, vaikka olisi aina kännissä kuin käki, kyllä vanhemman oikeuksista pitää pitää kiinni!

No hyvä että huomautit, tottakai sillä toisella vanhemalla pitää olla oikeus lapseen. Ihan sama, vaikka olisi aina kännissä kuin käki, kyllä vanhemman oikeuksista pitää pitää kiinni!
Luit väärin. Olet varmaan nainen. Naiset yleensä ymmärtää lapsen oikeudet omiksi kiristysoikeuksiksi.
Ei ole näin. Suomen laissa on määritelty lapsen oikeudet, se että on vitun kärttyinen akka ei mene lapsen oikeuksien edelle.

Yrittäkää nyt jumaliste painaa kaaliin se tosiasia, että pillun omistaminen ei todellakaan anna mitään etuoikeuksia elämässä eikä lasten huoltajuus- ja tapaamisoikeusasioissa.

Tällä palstalla äiti kuin äiti saa aina toisten äitien lähes varauksettoman tuen, ja hormonihuuruiset ja uusfeministisen asenteen sokeuttamat sekopäät nielevät todella vahvasti väritetytkin tarinat kyseenalaistamatta niitä yhtään. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että isällä on yhtäläinen oikeus lapsiinsa ja nainen, joka yrittää riistää lapseltaan tämän toisen vanhemman tai isovanhemmat on halveksuttava ja kuvottava roisto.

Yrittäkää nyt jumaliste painaa kaaliin se tosiasia, että pillun omistaminen ei todellakaan anna mitään etuoikeuksia elämässä eikä lasten huoltajuus- ja tapaamisoikeusasioissa.

Tällä palstalla äiti kuin äiti saa aina toisten äitien lähes varauksettoman tuen, ja hormonihuuruiset ja uusfeministisen asenteen sokeuttamat sekopäät nielevät todella vahvasti väritetytkin tarinat kyseenalaistamatta niitä yhtään. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että isällä on yhtäläinen oikeus lapsiinsa ja nainen, joka yrittää riistää lapseltaan tämän toisen vanhemman tai isovanhemmat on halveksuttava ja kuvottava roisto.
Tämäkin on väärin. Vanhemmilla ei ole oikeuksia, vain lapsella.
Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin.

...jostain syystä toisilla isovanhemmilla on jotenkin oletus, että heidän täytyy päästä viettää aikaa ihan keskenään vauvan kanssa. Täälläkin on saanut lukea useita kertoja, kun anopit on suunnilleen väkisin ottanu pienen vauvan äidin sylistä ja vieneet toiseen huoneeseen.

Ton sukupolven ihmisillä on ihan eri käsitys vauvan hoidosta.. Veiväthän he omansakin jo muutaman kuukauden iässä hoitoon ja menivät itse töihin.
Ja ehkä he eivät nyt täysin ymmärrä ettei kyse ole heidän lapsesta..Vaan kuitenkin vain lapsen lapsesta, eikä hänen kanssaan kuulukaan muodostaa suhdetta "kahden kesken". Ei nähdä että nyt on eri tilanne kuin silloin oman lapsen kanssa.

Ja noille "ikävä ikävä" vinkumisille ei tarvii lotkauttaa korvaansa. Aina on muka ikävä, mutta niin kuin itsekin sanoit, nii silti ei tulla käymään.

Mä en tiedä kaikista eroon liittyvistä jutuista mutta jos on aihetta olettaa että isä ei ihan täysipainoisesti pysty hoitamaan lastaan, niin mites valvotut tapaamiset?

Joku sossu vahtimaan kun isä näkee lastansa.
Ja sori jos se on ihan poissuljettu juttu.

Jos nyt pysytään ap:n tapauksessa eikä räyhätä omaa katkeruutta, niin hänhän on nimenomaan yrittänyt pitää lapsen isovanhempiin ja isään yhteyttä. Sieltä suunnasta on tullut ei-aikuismaista käytöstä. Noin pienen vauvan kohdalla ei voida automaattisesti olettaa, että lapsi tapaisi isovanhempia tai isää ilman äitiä. Varsinkaan jos isällä on päihdeongelma. Tilanne on eri vanhemman lapsen kanssa ja vauvan kohdalla toki perheessä, jossa asutaan saman katon alla.

Jatka ap asiallisella linjalla kuten olet tähänkin asti toiminut tuota pinnan katkeamista lukuunottamatta. Hienoa että olet saanut oman elämäsi järjestykseen vauvan vuoksi :).

• Tykkää
Reactions: .....
Luit väärin. Olet varmaan nainen. Naiset yleensä ymmärtää lapsen oikeudet omiksi kiristysoikeuksiksi.
Ei ole näin. Suomen laissa on määritelty lapsen oikeudet, se että on vitun kärttyinen akka ei mene lapsen oikeuksien edelle.
Suomen laissa ei ole määritelty tuolta osin lapsen oikeuksia. Suomen lakiin on tuolta osin määritelty vain vanhempien oikeudet.
Se, että olet vitun katkera ja itsekäs mies, ei pitäisi mennä lapsen oikeuksien edelle, mutta usein se menee.

Suomen laissa ei ole määritelty tuolta osin lapsen oikeuksia. Suomen lakiin on tuolta osin määritelty vain vanhempien oikeudet.
Se, että olet vitun katkera ja itsekäs mies, ei pitäisi mennä lapsen oikeuksien edelle, mutta usein se menee.
Ai että on vain vanhempien oikeuksia? Ja lapsi jää taka-alalle? Taidat olla melko väärässä.

Niin, ja vielä kuvottavampaa on, että viina- ja huumeongelmaiset isät vaativat lasta itselleen, ihan vain, koska heillä lain mukaan siihen on oikeus.

Ai että on vain vanhempien oikeuksia? Ja lapsi jää taka-alalle? Taidat olla melko väärässä.
En ole. Vanhemmille annetaan aika paljon anteeksi, kun aina vain toitotetaan sitä, kuinka "lapsella tulee olla oikeus molempiin vanhempiin".
Ja samoin, vanhemmilla on kyllä erotessa oikeus tavata lastaan, mutta lapsella ei ole mitään oikeuksia vaatia tapaamisia. Yleisempi ongelmahan on, että isät eivät ole valmiita tapaamaan lapsiaan tarpeeksi usein. Joka toinen viikonloppu saati useammin on monelle liikaa.

Naivistinen saivartelu on sekin väärin ja vie huomiota pois itse asiasta.
En ole. Vanhemmille annetaan aika paljon anteeksi, kun aina vain toitotetaan sitä, kuinka "lapsella tulee olla oikeus molempiin vanhempiin".
Ja samoin, vanhemmilla on kyllä erotessa oikeus tavata lastaan, mutta lapsella ei ole mitään oikeuksia vaatia tapaamisia. Yleisempi ongelmahan on, että isät eivät ole valmiita tapaamaan lapsiaan tarpeeksi usein. Joka toinen viikonloppu saati useammin on monelle liikaa.
Eikun ei. On vain lasten oikeus. Ei esim vittuntuneiden äitien, vaan lasten oikeuksista nyt puhutaan. Se että isä ei halua tavata lapsia niin siihen ei ole mitään lainsäädännöllisiä juttuja koska ei ole olemassa muuta kuin lapsen oikeus molempiin vanhempiin. Sekä paskaahan se on jos isä ei halua tavata lastansa, lain puolesta ei voida tehdä mitään. Itse taas haluat että rikot lakia?
Että estät jotenkin isän tapaamisen lapsen kanssa ?

Yhteistyössä