Juu, kiva. Näitä oikeita ehdotuksia olen kyllä monesti aiemmin jo tuonut esiin.
1. Eli pakolaisia ei päästettäisi hakemaan turvapaikkaa toisesta valtiosta. En kannata tätä, koska ensinnäkin se olisi kansainvälisten sopimusten vastaista. Mutta ennen kaikkea, jos jossain valtiossa vaikkapa on kansanmurha käynnissä tai pommitetaan siviilejä, niin totta hemmetissä rajoille pakoon selvinneet pitää päästää maasta pois, eikä jättää kotimaahansa teurastettaviksi. Vai olikohan ajatuksena, että naapurimaiden pitää kyllä ottaa vastaan vaikkapa Syyrian pakolaiset, mutta muut voivat kääntää selkänsä ongelmalta.
- Ongelman siirtäminen meidän yhteiskuntaamme ei myöskään auta heitä ja tuhoaa oman yhteiskuntamme. Minusta yhdelläkään valtiolla ei ole tarvetta päästää ketään rajojensa yli, jolla ei ole riittäviä matkustusasiakirjoja. Minusta sinä voisit mennä pakolaisleireille auttamaan näitä ihmisiä sensijaan, että sinä vaadit kaikkia suomalaisia ottamaan näitä rajan yli vyöryäviä ihmisiä suomeen.
2.
Kyllä lähialueilla pitää auttaa tehokkaammin. Lähtömaassa se ei aina onnistu, jos siellä on täysi sota käynnissä, olisi turhan suuri riski auttajillekin. Mutta mahdollisuuksien mukaan pakolaisleirejä pitää perustaa naapurimaihin ja muiden maiden pitää auttaa näitä maita selviämään taakasta.
- Sotatila ei ole mikään peruste siirtolaisuudelle. Tiesitkö sitä? Sen lisäksi esim. Irakissa on enemmän täysin rauhallisia alueita, kuin levottomia alueita. Etkö usko, että muslimin olisi muutenkin helpompi sopeutua toiseen muslimimaahan, kuin tulla tänne? Se on jo nähty, ettei sopeutuminen onnistu.
3.Niin, siis kiintiöpakolaisten osalta systeemi on tämä. Kiintiöpakolaisia pitäisi ottaa reippaasti enemmän ja sopia EU:n kesken kunkin maan vuosittainen pakolaiskiintiö huomoiden kulloinen tilanne. Kun pakolaisleireiltä olisi hyvät mahdollisuudet päästä pois virallista reittiä, ei olisi niin suurta hinkua lähteä itse etsimään parempaa tulevaisuutta. Tietysti pitää panostaa myös siihen, että olot pakolaisleireillä ovat vähintään siedettävät.
- On lapsellista ajatella "auttavansa" siirtämällä ihmisiä paikasta toiseen. Tiesitkö, että niitä ei keretä edes siirtämään sitä vauhtia, kun avuntarvitsijoita tulee lisää. Vai meinasitko siirtää koko muslimiväestön ja afrikan asukkaat eurooppaan? Ja jos, niin mitä hyötyä siitä sitten on? Siirsit vain ongelmat paikasta toiseen ja nyt meidänkin yhteiskuntamme on pilalla.
4. Eikös heillä olekin velvollisuus osallistua kotouttamisohjelmaan, se onkin minusta syytä olla edellytyksenä tukien saamiselle. Oppimiseen taas ei voi oikein velvoittaa, minkäs ihminen sille tekee jos ei vaikkapa oppimishäiriöiden vuoksi vain opi. Määräaikaisuus kaksipiippuinen juttu, ainakaan kovin pitkään ei pitäisi epämääräisessä tilanteessa roikottaa maahanmuuttajaa, koska kotoutuminen ei etene jos on lähtö on todennäköisesti edessä. Ja kriisit ovat ennustamattomia ja usein pitkittyvät.
- Ei heillä ole mitään velvotteita osallistua yhtään mihinkään. Ongelmahan on nyt se, että kotouttaminen ei ole toivottavaa, vaan kotiuttaminen. Ei ole mitään järkeä roudata tänne väkeä, joka on ikuisesti avun tarpeessa ja he kasvattavat jälkeläisistäänkin ihmisiä, jotka ovat jatkuvassa avustamisen kierteessä.
5. Ei mitään järkeä. Ajatellaan vaikka pakolaisperheen lapsia. Yksi on vauva ja toinen taapero, kun perhe muuttaa Suomeen. Suomessa syntyy sitten pari sisarusta lisää. Ovatko nämä lapset jotenkin perustavanlaatuisesti erilaisia sen perusteella, missä sattuivat syntymänsä ajankohtana olemaan? Ja muutenkin, tavoitteena on kotouttaa tänne jäävät osaksi yhteiskuntaa, on luontevaa että he jossain vaiheessa kotouduttuaan ja kielen opittuaan saavat myös kansalaisuuden, se varmasti myös motivoi heitä kotoutumisprosessissa.
- Edelleenkään, mun mielestä suomen kansalaisuutta ei pitäisi antaa kenellekkään, joka ei ole suomalainen. Lisäksi Lapsen kansalaisuus voitaisiin määrittää vanhempien kansalaisuuden mukaan.
6. Miten tämä tapahtuisi? Kyllähän nytkin turvapaikanhakijoille osoitetaan tietty vastaanottokeskus/majoitustustila eli eivät voi vapaasti valita oleskelupaikkaansa, mikä on ihan ok. Vastaanottokeskuksissa jo järjestyksen ja rauhan vuoksi voi olla tarpeen asettaa tiettyjä rajoja, asukkaat kun asuvat monen hengen huoneissa joten yötä myöten ramppailu edestakaisin on syytä kieltää. Ja tietysti alaikäisille turvapaikanhakijoille pitää muutenkin laittaa "kotiintuloajat", niin että ovat huoneissaan riittävän ajoissa.
- Mielestäni turvapaikanhakijat ovat riski omalle yhteiskunnalle. Ensinnäkään heistä ei tiedetä mitään, heidän henkilöllisyydestään ei tiedetä mitään ja kultuurien ristiriitaisuudet ovat heille vähän liian hämmentäviä. Minusta he saisivat liikkua vastaanottokeskusten ulkopuolella vain valvotusti. Lisäksi ne, jotka eivät ole saaneet pakolaisstatusta eivätkä oleskelulupaa tulisivat pitää omassa vastaanottokeskuksessaan siten, etteivät he pääse lainkaan vastaanottokeskuksen ulkopuolelle. Koska heillä ei ole lupaa edes olla maassamme.
Mutta jos tällä tarkoitetaan, että turvapaikanhakijoille pitäisi rakentaa aidattuja ja suljettuja vankilan tapaisia asuinyksiköitä, sitä en kannata ihan jo kustannussyistä. Ja ei nyt muutenkaan turvapaikanhakijoita ole syytä kohdella kuin rikollisia.
- Kustannukset ovat mielestäni pieni hinta, jos sillä voidaan estää yksikin lapsen raiskaus tai vastaava. Lisäksi tällaiset laitokset eivät tarvitse niin tiukkoja sääntöjä kuin vankilat. Minusta se olisi hyvin sijoitettua rahaa.
7. No minusta turvapaikanhakija pitää palauttaa, jos palauttamisen edelltykset täyttyvät eikä odottaa että hän palaisi vapaaehtoisesti. Suomalaisessa vankilassa voi olla paremmat olosuhteet kun kotimaassaan, joten eihän hän välttämättä lähtisi ikinä. Harkittavissa oleva ratkaisu, jos henkilö on karkoitettu rikoksen vuoksi, mutta häntä ei juuri silloin voida kotimaahansa palauttaa. Mutta jos voidaan palauttaa, niin näin toki toimitaan. Vankilavuorokaudet on tosi kalliita.
- minusta rikollisen palauttamiselle ei pitäisi olla mitään estettä. Ei ole oikein, että tällainen ihminen voi aiheuttaa täällä sellaista, mitä itse pakenee. Yksikään uhri ei ole yhdenkään rikollisen "oikeuksien" väärti.
8. Taaskaan en ymmärrä, miksi odotellaan vapaaehtoista paluuta loputtomiin. Nykyäänhän on niin, että kielteisin päätöksen saaneella on 30 päivää aikaa poistua vapaaehtoisesti, jonka jälkeen hänet voidaa palauttaa väkisin. Jos on epäilys, että henkilö pakoilee maastapoistoa, hänet voidaan ottaa kiinni ja palauttaa nopeamminkin. Eli minusta nykytilanne ok.
- Näitä henkilöitä ei voida palauttaa, ellei heidän lähtömaansa ota heitä vastaan.
Listassa ihmetytti muuten se, että jo ensimmäisen kohdan perusteella turvapaikanhakijoita ei pitäisi päästää Suomeen ollenkaan. Mutta sitten onkin pitkä lista liittyen siihen, miten turvapaikanhakijoita pitäisi täällä kohdella. Mikä logiikka siinä oli?
- Vai meni logiikka ohi? Tiesitkö, että täällä on tällähetkellä turvapaikanhakijoita? Ehkä ensimmäinen kohta liittyy siihen, miten vastaavanlainen katastrofi voitaisiin välttää jatkossa ja jälkimmäiset liittyy siihen, että saadaan nykyiset turhat elätit maasta ulos? Ei tuon ymmärtäminen nyt luulisi vaativan ylitsepääsemätöntä logiikanymmärrystä.
Sen lisäksi, mitä olen listaasi kommentoinut, minusta olisi tärkeää panostaa siihen, että turvapaikkahakemukset käsiteltäisiin nopeasti. Voitaisiin tutkia mahdollisuutta käsitellä hakemuksia ainakin osin automatisoidusti. Automatisoitu päätöksenteko voisi olla jopa yhdenvertaisuuden kannalta parempi, ainakin alustava karsinta/luokittelu voitaisiin ehkä tehdä niin.
- Minustakin olisi tärkeä panostaa hakemusten nopeaan käsittelyyn ja siihen, että joku, jolla on edes minimaalinen ripaus realismia käsittelisi näitä hakemuksia.
SE, mitä sinä toit kommenteissasi esiin, on tällä hetkellä käytössä ja kuten olemme kaikki todenneet, homma ei toimi näillä eväillä.