Perheellisen pakokauhu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Pakokauhu. Se on se tunne joka minulla on aamuisin kun mies painaa oven kiinni ja lähtee päiväksi töihin.
Lapsia sanotaanko 3+. Isompia ja pieniä. Tuntuu ettei aika riitä kaikkeen, juoksen tiskarilta pyykkikoneelle ja sieltä selvittämään riitaa, äkkiä ruoka tulille ja viikkamaan vaatteet ettei niitä levitetä hujan hajan ja taas mennään..

Joka päivä ihan hektistä kaaosta enkä ehdi paneutua mihinkään kasvatukselliseen, kunhan touhuavat vieressä, lapset siis. Illalla olen niin poikki etten saa enää unta, lapset on nukkuneet jo neljä tuntia.

Miten muut pärjää ja jaksaa?
Vai olenko mä jotenkin ihan hukassa ja osaamaton lasten kanssa? Lapset on pieniä ja ajattelin heille olevan parasta kun saavat olla kotona, mutta jotenkin kauhistuttaa. Tiuskin äyskin ja illalla suren.
Kateudella katselen kun muut ovat milloin maalanneet ja milloin käyneet museossa. Miten minä en vaan saa aikaiseksi?

Ehkä sä panostat kodinhoitoon enemmän kuin moni muu? Ruokaa tietty on pakko tehdä, mutta muuten kannattaa priorisoida. Meillä on välillä pyykkipäiviä, jotta muina päivinä voi käydä esim. siellä museossa. Ja tiskit ja villakoirat odottaa kyllä.

Oon ihan samanlainen, helpotti vasta kun pääsin itse töihin ja lapset päiväkotiin. Sitä ennen oli yhtä kaaosta ja äiti hermorauniona. Osaisiko vanhin lapsista tehdä edes osalle aamupalan/välipalan (voitelee vaikka näkkärit ja laittaa päälliset niille..). Auttaako vanhemmat lapset kotitöissä, vie roskia tai muuta?

Oon ihan samanlainen, helpotti vasta kun pääsin itse töihin ja lapset päiväkotiin. Sitä ennen oli yhtä kaaosta ja äiti hermorauniona. Osaisiko vanhin lapsista tehdä edes osalle aamupalan/välipalan (voitelee vaikka näkkärit ja laittaa päälliset niille..). Auttaako vanhemmat lapset kotitöissä, vie roskia tai muuta?

Vanhemmat lapset kyllä auttavat paljonkin, vievät roskia yms.

En vaan näe että oma tilanne helpottuisi töihin paluulla, samat asiat odottavat kotona.

Ehkä tämä on jotain ikäkriisiä, identiteettikriisiä. Ihan hukassa Ja kaikki tuntuu "olevan väärin".
Kaipaan omaa aikaa aivan liikaa.

Kannattaa hellittää siinä kodinhoidossa. Sopikaa vaikka miehenne kanssa, että pikasiivootte yhdessä koko perhe kun tulee kotiin vaikka menisi pieneksi kaaokseksi. Tehkää heittokaappeja, eli sellasia mihin voi vaan heitellä kamat eikä niitä tarvi järjestellä ku vasta sitten, jos tulee sellanen puuska. Lapsilla on muutenkin seuraa toisistaan, ne kyllä kehittyy siinäkin hirveästi ja kiva kun saa olla kotona vielä, vaikka et joka päivä maalailisikaan niiden kanssa.

Ei muut vanhemmat mitään yli-ihmisiä ole myöskään, vaikka se joskus voi näyttää siltä. Nyt vaan yhdessä hiotte sitä, miten jaksaisi paremmin ja missä ehkä voisi hellittää ainakin pikkulapsiajaksi. Onnistuisko, mitä veikkaat?

Perhepäivähoitajillahan arki on tuota jopa vuosikymmenestä toiseen...

Niin ja sitä hommaa voi helpottaa:
- siivoa max kerran viikossa ja päivittäin vain lakaise enimpiä näkyviä roskia ja pyyhi ruokatahrat ja vastaavat
- tee nopeampaa ruokaa ja/tai eineksiä
- pese vaatteet harvemmin, eli aikuisilla vasta sitten kun selvästi haisevat ja lapsilla sitten, kun alkavat olla kovin tahraisia (tai haisevat)
- laita lapset itse siivoamaan lelunsa periaatteella uutta leikkiä ei aloiteta ennen kuin vanha on siivottu, tätä periaatetta voi soveltaa jo ainakin 2-vuotiaasta lähtien

Kannattaa hellittää siinä kodinhoidossa. Sopikaa vaikka miehenne kanssa, että pikasiivootte yhdessä koko perhe kun tulee kotiin vaikka menisi pieneksi kaaokseksi. Tehkää heittokaappeja, eli sellasia mihin voi vaan heitellä kamat eikä niitä tarvi järjestellä ku vasta sitten, jos tulee sellanen puuska. Lapsilla on muutenkin seuraa toisistaan, ne kyllä kehittyy siinäkin hirveästi ja kiva kun saa olla kotona vielä, vaikka et joka päivä maalailisikaan niiden kanssa.

Ei muut vanhemmat mitään yli-ihmisiä ole myöskään, vaikka se joskus voi näyttää siltä. Nyt vaan yhdessä hiotte sitä, miten jaksaisi paremmin ja missä ehkä voisi hellittää ainakin pikkulapsiajaksi. Onnistuisko, mitä veikkaat?

Kiitos. Et uskokaan miten paljon tuo sanomasi helpotti.
Luulen että helpottaa kun ei pyri siihen että kaikki on tiptop.

• Tykkää
Reactions: Pin
"En vaan näe että oma tilanne helpottuisi töihin paluulla, samat asiat odottavat kotona."

Ei kai samat asiat odota, jos koti on ollut tyhjänä koko päivän, kukaan ei ole ollut sotkemassa tai tekemässä tiskiä? Toki pyykkiä tulee. Itselläni vuorotyö on tuonut helpotusta kun jää välillä esim. 14-15 aikaa käydä kaupassa ja sitten vasta haen lapset päiväkodista.

Ensinnäkin, ala tekemään isoja satseja ruokaa kerralla! Ei tarvitse joka päivä olla kauhan varressa, vaan lämmityksellä pääsee. Säästyy mukavasti aikaa. Keitä mannapuuroa/riisipuuroa/marjapuuroa useampi litra kerralla, aamupala hetkessä lapsilla nokan edessä.

Minä teen itselleni aamupalan jo illalla valmiiksi jääkaappiin. Syön joka aamu smoothien. Se on helppo imasta kitusiin samalla, kun muuta tekee.

Lapsille opettaa, että leikit ja lelut pysyy leikkihuoneissa. Lautapelit eri juttu, kun niitä pelataan yhdessä olohuoneessa. Samoin askartelut ja piirtämiset tehdään ruokapöydällä. Ei ole silppua pitkin kämppää.

Meillä helpotti, kun jokaiselle tavaralle on oma paikkansa. Mitään ei jää lojumaan "jonnekin", vaan ne viedään takaisin omalle paikalle heti käytön jälkeen.

Terveisin 4xäiti, lapset alle kouluikäisiä ja hyvin jää aikaa vielä omiin harrastuksiinki päivisin, kun mies on töissä.

Hassua, mutta mulla kans nimenomaan töihin meno auttoi. Onhan sitä tekemistä edelleenkin, mutta siitä pääsee eroon päänsä sisällä ainakin sen työpäivän ajaksi :) eikä ne sit enää tunnu niin valtavan tärkeiltä ja isoilta asioilta. Saa muutakin ajateltavaa,Olo helpottaa :)

Plus, nyt mies ei pysty vetomaan että hällä olisi "töissä" jotenkin raskaampaa, vaan joutuu osallistumaan kotitöihin 50/50. Ja samasta syystä nyt myös minä saan vuoroöin nukkua kunnolla ja mies herää jos lapset itkee. Ja myös minä saan ottaa päiväunet töiden jälkeen. Suosittelen niiiin lämpimästi sitä töihin menoa. Jos meille vielä tulee lapsia, nii jokainen menee heti 9kk iässä hoitoon ennen kuin äidistä taas tulee hermoraunio :D

Yhteistyössä