Ovatko määräilleet?On se kyllä niinkin, että ateistin vakaumus on ihan yhtä oikea tai väärä kuin uskovaisenkin. Eivät ateistit voi alkaa määräillä niitä, jotka eivät ole ateisteja.
Juuri näin.Uskonnon opetuksessa pitää alkaa ihan tosissaan miettiä muita vaihtoehtoja kuin oman uskonnon opetusta. Rahat eivät riitä kaikkien uskontojen opettamiseen. Kaikille pakollinen ET:n kaltainen uskontotieto. Jokainen sitten huolehtii halutessaan tunnustuksellisesta uskonnon opetuksesta oman seurakuntansa piirissä.
Tai uskonnonopetuksen voi yhdistää historianopetukseen.Uskonnon opetuksessa pitää alkaa ihan tosissaan miettiä muita vaihtoehtoja kuin oman uskonnon opetusta. Rahat eivät riitä kaikkien uskontojen opettamiseen. Kaikille pakollinen ET:n kaltainen uskontotieto. Jokainen sitten huolehtii halutessaan tunnustuksellisesta uskonnon opetuksesta oman seurakuntansa piirissä.
Kyllä siinä uskontotieto-oppiaineessa pitäisi kertoa uskontojen perusfilosofiasta, perinteistä ja uskontojen vaikutuksesta kulttuurissa ja populäärikulttuurissa. Ei minusta yleissivistykseen riitä vain uskonnon historian tai uskonnon+historian suhteen tietäminen.Tai uskonnonopetuksen voi yhdistää historianopetukseen.
Tarkoitin siis lähinnä sitä, että mainitsemiasi asioita voi opettaa historia- nimikkeen alla. En sitä, että tunneilla käytäisiin ylimalkaisesti läpi uskonnon ja historian suhteen tietäminen.Kyllä siinä uskontotieto-oppiaineessa pitäisi kertoa uskontojen perusfilosofiasta, perinteistä ja uskontojen vaikutuksesta kulttuurissa ja populäärikulttuurissa. Ei minusta yleissivistykseen riitä vain uskonnon historian tai uskonnon+historian suhteen tietäminen.
En laittaisi historia-nimikkeen alle. Uskonto on muutakin kuin historiaa. En sekoittaisi eri aineita keskenään. Mutta toki nykyisin kouluissa opetetaan sillä lailla joustavammin, että ei eritellä aina kaikkia oppiaineita erillisiin tunteihin, ja kyllähän ne toisiinsa liittyvät.Tarkoitin siis lähinnä sitä, että mainitsemiasi asioita voi opettaa historia- nimikkeen alla. En sitä, että tunneilla käytäisiin ylimalkaisesti läpi uskonnon ja historian suhteen tietäminen.
Näinollen voidaan siis ajatella, että kutsumalla suurlähettilään itse herra presidentti hyväksyi sukupuolierottelun.Tottakai se tiedettiin etukäteen, sillä se toistui jo Tarja Halosen aikana. Ei tässä ole kyse siitä, onko se hänen mielestään kunnioittavaa vai ei, vaan tässä on kyse siitä, että hänen toimintansa toi sukupuolierottelun tervehtimistilanteeseen, mikä on etiketin ja hyvien käytöstapojen vastaista. Kyse ei ole myöskään siitä, pahoittiko Haukio mielensä (tuskin), vaan siitä, saattaako tuollainen loukata yleensä jotain ihmisiä. Ja kyllä se saattaa.
Varmaan - ainakin tuossa tilanteessa. Mutta ei hän muuta voisi tehdäkään. Kyllä presidentin täytyy kutsua suurlähettiläät, se kuuluu etikettiin. Eikä tässä ole ollutkaan kyse siitä, onko miespresidenttimme mielestä ok, että naiseen suhtaudutaan tervehtiessä eri tavoin kuin häneen ja muihin miehiin. Ei yhden miehen näkemys tasa-arvosta voi olla se, jonka mukaan se määritetään. Ei edes presidentin. Outoa muutenkin vedota miehen (Niinistön) näkemykseen asiassa, joka ei kosketa häntä miehenä samalla tavoin kuin naisia. Mutta kuten sanottu, Niinistön kanta asiaan ei ole tiedossa - kutsu ei tarkoita käytännön henkilökohtaista hyväksymistä. Niinistö ei edusta tuossa itseään vaan instituuutiota.Näinollen voidaan siis ajatella, että kutsumalla suurlähettilään itse herra presidentti hyväksyi sukupuolierottelun.
Pressa käyttäytyi korrektisti oman etikettinsä mukaan, näin luultavasti teki myös suurlähettiläs. Ei lisättävää. Kiittää ja kuittaa, ei tää mun napaa henkilökohtaisesti kutita. Toki ne, jotka kokee tulleensa loukatuiksi saavat jatkaa.Varmaan - ainakin tuossa tilanteessa. Mutta ei hän muuta voisi tehdäkään. Kyllä presidentin täytyy kutsua suurlähettiläät, se kuuluu etikettiin. Eikä tässä ole ollutkaan kyse siitä, onko miespresidenttimme mielestä ok, että naiseen suhtaudutaan tervehtiessä eri tavoin kuin häneen ja muihin miehiin. Ei yhden miehen näkemys tasa-arvosta voi olla se, jonka mukaan se määritetään. Ei edes presidentin. Outoa muutenkin vedota miehen (Niinistön) näkemykseen asiassa, joka ei kosketa häntä miehenä samalla tavoin kuin naisia. Mutta kuten sanottu, Niinistön kanta asiaan ei ole tiedossa - kutsu ei tarkoita käytännön henkilökohtaista hyväksymistä. Niinistö ei edusta tuossa itseään vaan instituuutiota.
Se, että diblomaattisista syistä tuollainen käytös hyväksytään Linnan juhlassa, ei muuta sitä, että se silti on sukupuolierottelua paikassa, johon sukupuolierottelu ei kuuluisi. Ja että se voi loukata ihmisiä. Ja että sellainen ei kuuluisi tasa.arvon periaatteisiin.
Muuten ärsyttää tämä ajatus, että heti, jos joku kritisoi jotain, esitetään että on kyse siitä, että joku on "loukkaantunut" tai "pahoittanut mielensä". Ei minua tuo mitenkään loukkaa, mutta on se minusta moukkamaista - koska minusta tuollainen sukupuolen mukaan erilainen kohtelu on moukkamaista. Tuollainen kommentointi loukkaantumisesta on hienovaraista vittuilua.Pressa käyttäytyi korrektisti oman etikettinsä mukaan, näin luultavasti teki myös suurlähettiläs. Ei lisättävää. Kiittää ja kuittaa, ei tää mun napaa henkilökohtaisesti kutita. Toki ne, jotka kokee tulleensa loukatuiksi saavat jatkaa.
vaikka oikea hetki on kumartua silloin kun se tuntuu siltä silloin se on aitoa ja aidosta isä tykkää . pakko kumartelut muka oikeella hetkellä on väärin sydän on vapaa kelloista.Suomessa pääimaami on linjannut että käytetään Mekan auringonnousu ja -lasku aikoja.
Mä en hirveästi sympatiseeraa muslimeja. Mutta en usko että Jenniä kauheasti loukkaa se, että muslimimies ei kättele muita kuin omaa muijaansa.No jos siveystaso on tuota luokkaa, niin kannattaa varmaan jättää edustustehtävät. Kyllä jokin on oltava ihmisessä vialla, jos kättelykin on niin rietasta, ettei sitä voi tehdä.
Pohjimmiltaan kyllä veikkaan, että kyse on kuitenkin kontrollintarpeesta ja sen osoittamisesta, että nainen on jotenkin vähempiarvoisempi, eikä sitä tarvitse huomioida...
Hulvatommia tilanteita syntyy silloinkin, kun (harras ja vakaumuksellinen) muslimies kysyy kelloa vaikkapa veirustoveriltasi Pekalta, huomaat ettei Pekalla ole kelloa, joten vastaat naisena ohimennen, että kello on kaksi. Kuluu muutama minuutti, muslimimies kääntyy uudelleen Pekkaa kohti ja kysyy kelloa...
Joutavaa jeesustelua. Tasa-arvon tavoitteet ovat kaukana etkä sinä evääsi heilauta niiden tavoittamiseksi. Joutava suupaltti.Niin, tässä presidentti jousti sukupuolten tasa-arvon kohdalla, mutta suurlähettiläs ei joustanut missään. Ja se juuri on ärsyttävää, että nimenomaan tasa-arvo on se, josta voidaan joustaa jonkun toisen etiketin vuoksi. Että uskonto arvotetaan korkeammaksi periaatteeksi kuin naisen tasa-arvoinen kohtelu. Omasta mielestäni pitäisi olla päin vastoin.
Etiikka olisi hyvä oppiaineeksi.Tarkoitin siis lähinnä sitä, että mainitsemiasi asioita voi opettaa historia- nimikkeen alla. En sitä, että tunneilla käytäisiin ylimalkaisesti läpi uskonnon ja historian suhteen tietäminen.
En minäkään kourisi - syynä tosin ei minulla ole uskonto tai siveyssyyt, vaan ihan vaan se että ei kiinnosta. Tosin tasapuolisuuden vuoksi en kourisi presidentin vieressä seisovaa naistakaan.Mä en hirveästi sympatiseeraa muslimeja. Mutta en usko että Jenniä kauheasti loukkaa se, että muslimimies ei kättele muita kuin omaa muijaansa.
Jos käännetään tää asetelma toisinpäin, niin jos vaikka olisi Linnan juhlissa sääntö että pressaa pitää tervehtiessä kouraista haarovälistä ja se olisi yleisesti hyväksyttyä, niin mä uskovana -vaikken muutenkaan nyt Linnan juhliin pääse - en kourisi, koska se sotii mun uskoa vastaan.
Olen varmaan väsynyt kun tämä sai minut niin nauramaan!jos vaikka olisi Linnan juhlissa sääntö että pressaa pitää tervehtiessä kouraista haarovälistä ja se olisi yleisesti hyväksyttyä, niin mä uskovana -vaikken muutenkaan nyt Linnan juhliin pääse - en kourisi, koska se sotii mun uskoa vastaan.
Kiitos!Helsingin yliopistossa opetetaan uskontotiedettä sekä humanistisessa että teologisessa tiedekunnassa. Ja uskontotieteen opinnothan ovat teologisessa tiedekunnassa samat kuin humanistisessakin. Samoilla luennoilla istutaan ja myös prosemma ja pro gradu -istunnot ovat samat. Tottakai jokainen voi hyvin pitkälle räätälöidä omat opintonsa mieltymystensä mukaisesti.
Humanistisessa opiskeleva voi lukea teologisen tiedekunnan opintoja jossain määrin, jos vain intoa riittää.
muttako....:Olisi varmaan parasta nauttia niistä hengellisistä kokemuksista työajan ulkopuolella.