Pitäisikö kaikenlainen uskonnon nimissä saatu erityiskohtelu kieltää lailla?

Lisäksi on kyse siitäkin, miksi nimenomaan uskonnon varjolla saa tehdä mitä vaan, jopa rikkoa kohteliaisuussääntöjä. Ne ovat kulttuurisidonnaisia, mutta nyt on kyse tämän kulttuurin kohteliaisuussäännöistä - miksi niitä saa rikkoa virallisessa tilaisuudessa uskontoon vetoamalla? Tähän ei vielä kukaan vastannut.
Tulisitko sä ihan totta onnelliseksi, jos sen Iranin lähettilään käsi väännettäis väkisin Haukion kättä koskettamaan?

No jos röökinpoltto on sun uskontos (ehkä oot rastafari), pöntöllä haaveilu on uskontos tai taukojumppa on uskonto (ja toden totta liikuntahan monelle on) niin mikä jottei. Vapaasti vaan. Jotenkin joku vaan jossain kohtaa historiassa on nostanut uskonnot tärkeimmäksi. Eikä varmaankaan vähiten siksi, että ihminen on ollut luonnon ja säiden armoilla suhteellisen haavoittuvainen, kuolema on voinut tulla minä hetkenä hyvänsä. Ja juuri kuolema on keskeinen elementti uskonnoissa. Ihmisen kiertokulku, syntymä ja kuolema. Elämä on lyhyt, kuolema pelottaa monia. Jollain tavalla ajatus kuolevaisuudesta on hyväksyttävä. Ehkä ei ole kovin realistista ajatella, ettei uskonnot ja uskonnollisuus olisi tärkeää. Uskonto on uskonnolliselle ihmiselle tie ja totuus, tapa olla ja elää. Vaikeinta meille taitaa olla juuri toisen, erilaisen uskon hyväksyminen. Kristinusko on melko riisuttu, mitä tulee rituaaleihin ja niiden suorittamiseen. Uskonnollisilla ihmisillä on myös eri tasoja joilla he suorittavat omia rituaalejaan. Itse olen monista muslimi-työkavereista törmännyt yhteen, joka kävi kerran päivän aikana rukoushetkellä. Se kesti 15min.
Ei rastafat kyllä röökiä polta uskonnollisissa menoissaan.

PITÄISI.

En voi käsittää, kuinka esim. lasten silpominen (ympärileikkaus) voi olla sallittua sivistysvaltio Suomessa vuonna 2015, kunhan vaan perustelee sen _uskonnolla_.
Käsittämätöntä ja ällöttävää.
Tää on muuten ihan järjetöntä!
Tai siis se kai on tavallaan kielletty ja laitonta, mutta kuitenkaan kukaan ei puutu siihen sen tapahtuessa.
Mä en oikein ymmärrä, että miksei silpomisesta voida saattaa tyttöjen vanhempia vastuuseen? Totuushan on se, että vanhemmat sen kuitenkin järjestävät ja sitä lapselleen toivovat. Siitä ei ole epäilystäkään.

Mun mielestä tällaset asiat voidaan tarkastaa täysin pätevin syin maahan tullessa tai turvapaikkaa tai oleskelulupaa hakieassa. Mikäli toimenpidettä ei ole tehty, ok. Mikäli on, niin tehdään rikostutkinta ja syytteet seurausten mukaisiksi. Tytöt, jotka syntyvät suomessa ovat kai yleensä yleisen terveydenhuollon piirissä ja näinollen heidän fyysiikkansa on helposti tarkastettavissa vauvaiästä asti.

On käsittämätöntä, että näinkin julman ja sairaan väkivallan annetaan lipua olkienkohautuksella ohi ja todetaan, että kun se on "kulttuurisidonnaista" ja siihen ei voi puuttua.

Sairasta touhua.

Mikä sua oikeasti vaivaa. Mieti.
:D
Tiedätkö, mua vaivaa se, että tämä maa ei tule olemaan omille lapsilleni sellainen lintukoto, kuin missä minä sain kasvaa. Mun mielestä on aivan helvetin epäreilua, että tämä maa menee ihan vituiksi siksi, että joku älypääjengi päätti, että koska niiden mielestä monikulttuurius on rikkaus, niillä on oikeus hyysätä täällä kaikelaisia loisia, raiskaajia ja murhaajia. Mua ihan tosissaan ottaa aivoon se, että vaikka kuinka varoteltiin, niin kukaan ei kuunnellut. Se on helvetin väärin, että kaikenlaisten idioottien aatteet menee omien lasten hyvinvoinnin edelle.

Mua vituttaa se, että mun isovanhemmat, äiti ym. naiset on tehneet helvetinmoisen työn suomessa, jotta naiset on saavuttaneet sen aseman, jossa ne nyt on. Tästä olisi vielä matkaa aika paljon eteenpäin, mutta kun kaikenlaiset vitun hyysäripellet tekee parhaansa, että täällä mennään takapakkia. Nyt taas kaikenlaiset pässit nyökyttelee jollenkin vitun sovinistiäijille ja toteaa, että on ihan ok käyttäytyä sovinistisesti jopa edustustehtävissä. Tai että se on naisen vika, kun ne raiskataan. Tai mitä vitun kaikkea paskaa täällä nyt jauhetaankaan.

Mua vituttaa se, että suomalaiset on hävittäneet järkensä, loogisuutensa ja välittämisen omiaan kohtaan sen nimissä, että meidän olisi jostain helvetin syystä toimittava koko maailman sosiaalitoimistona ja hyväntekijänä.

Mulla keittää tä paskatouhu niin yli, ettei tässä ole mitään järkeä. Tä koko touhu olis mulle ihan yks vitun hailee ellei mulla olisi omia lapsia. Olsin varmaan leikkaamassa palleja irti noilta raiskaajilta.

Aivan. Varmasti tuntuu kamalalta, kun omat lapset ovat pieniä. Mun poika on jo 17 v. ja ihan hyvin tuntuu tulevan juttuun tässä yhteiskunnassa, mutta ei hänenkään mielestä ole oikein ottaa Suomeen sumeilemattomasti porukkaa.

Tulisitko sä ihan totta onnelliseksi, jos sen Iranin lähettilään käsi väännettäis väkisin Haukion kättä koskettamaan?
En. Jos olisit osannut lukea aiemmat viestit, olisitkin huomannut, että esitin muunlaisia ratkaisuehdotuksia. Pidän ongelmana nimenomaan sukupuolen mukaan tapahtuvaa erilaista kohtelua. Mikäli on jokin kulttuuriero, jossa erilaiset käsitykset törmäävät, tilanne pitäisi hoitaa hienotunteisesti ja asiallisesti. Tasa-arvoajattelun maassa ei ole ok jättää sukupuolen perusteella naiset kättelemättä, jos kuitenkin miehiä kätellään. Jokin ratkaisu voisikin olla se, että ei kättelisi ketään vaan tervehtisi kaikkia jotenkin muuten. Nythän hän ei ottanut lainkaan huomioon suomalaista kohteliaisuuskäytäntöä ja etikettiä, vaan ainoastaan oman kulttuurinsa käytännön ja naiskäsityksen. Ja se ei ole ok. En pakottaisi kättelemään, mutta vastavuoroisesti hänkin voisi tulla jotenkin vastaan tavalla, joka neutraloisi sen, ettei hän halua kätellä naisia.

Tai siis se kai on tavallaan kielletty ja laitonta, mutta kuitenkaan kukaan ei puutu siihen sen tapahtuessa.
Mä en oikein ymmärrä, että miksei silpomisesta voida saattaa tyttöjen vanhempia vastuuseen? Totuushan on se, että vanhemmat sen kuitenkin järjestävät ja sitä lapselleen toivovat. Siitä ei ole epäilystäkään.

Mun mielestä tällaset asiat voidaan tarkastaa täysin pätevin syin maahan tullessa tai turvapaikkaa tai oleskelulupaa hakieassa. Mikäli toimenpidettä ei ole tehty, ok. Mikäli on, niin tehdään rikostutkinta ja syytteet seurausten mukaisiksi. Tytöt, jotka syntyvät suomessa ovat kai yleensä yleisen terveydenhuollon piirissä ja näinollen heidän fyysiikkansa on helposti tarkastettavissa vauvaiästä asti.

On käsittämätöntä, että näinkin julman ja sairaan väkivallan annetaan lipua olkienkohautuksella ohi ja todetaan, että kun se on "kulttuurisidonnaista" ja siihen ei voi puuttua.

Sairasta touhua.
Tyttöjen ympärileikkauksesta kyllä saa Suomessa pahoinpitelysyytteen. Poikien ei-lääketieteellisestä ympärileikkaamisesta sen sijaan ei - tästähän oli se yksi tapaus, jossa lapsi ympärileikattiin vastoin äidin tahtoa, ja se oli oikeuden mielestä ihan ok. Se oli aika järkyttävää.

No jos röökinpoltto on sun uskontos (ehkä oot rastafari), pöntöllä haaveilu on uskontos tai taukojumppa on uskonto (ja toden totta liikuntahan monelle on) niin mikä jottei. Vapaasti vaan. Jotenkin joku vaan jossain kohtaa historiassa on nostanut uskonnot tärkeimmäksi. Eikä varmaankaan vähiten siksi, että ihminen on ollut luonnon ja säiden armoilla suhteellisen haavoittuvainen, kuolema on voinut tulla minä hetkenä hyvänsä. Ja juuri kuolema on keskeinen elementti uskonnoissa. Ihmisen kiertokulku, syntymä ja kuolema. Elämä on lyhyt, kuolema pelottaa monia. Jollain tavalla ajatus kuolevaisuudesta on hyväksyttävä. Ehkä ei ole kovin realistista ajatella, ettei uskonnot ja uskonnollisuus olisi tärkeää. Uskonto on uskonnolliselle ihmiselle tie ja totuus, tapa olla ja elää. Vaikeinta meille taitaa olla juuri toisen, erilaisen uskon hyväksyminen. Kristinusko on melko riisuttu, mitä tulee rituaaleihin ja niiden suorittamiseen. Uskonnollisilla ihmisillä on myös eri tasoja joilla he suorittavat omia rituaalejaan. Itse olen monista muslimi-työkavereista törmännyt yhteen, joka kävi kerran päivän aikana rukoushetkellä. Se kesti 15min.
Tämä kummallisen purkauksesi pääasiallinen väite taitaa olla se, että kun joku joskus on päättänyt, että uskonto on kaikkein tärkein perustelu, niin sitten muiden ei enää kannata tuhlata lyhyttä elämäänsä ajatteluun ja kyseenalaistaa sitä, minkä joku auktooriteetti (?) on joskus päättänyt.

Mua ei haittaa, jos joku rukoilee kesken työpäivän. Mutta en ymmärrä, miksi se rukous on yhtään taukojumppaa pätevämpi syy pitää breikkiä työstä. Pikemminkin toivonkin, että ihmiset otettaisiin enemmän huomioon yksilöinä ja silloin sekä jumpat että rukoilut ovat mahdollisia.

Vai niin. :D Väitätkö, että iranilaiset ukot kättelee naisia omassa maassaan?
Väitätkö sinä puolestasi, että kaikki, mitä joku tekee tai ei tee uskonnon tai kulttuurin sääntöjen vuoksi, on ihan ok? Onko sinusta ok, että omalla käytöksellään laittaa muutkin osallistumaan oman uskontonsa ja kulttuurinsa käytäntöihin - jopa silloin, kun nämä eivät haluaisi? Esim. jos jonkun kulttuuriin kuuluu sukupuolen perusteella erilainen kohtelu, mutta jonkun toisen ei, niin miksi tämä viimeksi mainittu joutuu kuitenkin siihen osallistumaan, vaikka sukupuolennmukaan tapahtuva erottelu koskisi nimenomaan häntä?

Eli jos tilanteessa olisi nainen, joka haluaa tulla tervehtimisrituaaleissa kohdelluksi samoin kuin miehet, ja toisaalta mies, joka haluaa kohdella naisia eri tavoin tervehtimisrituaaleissa, niin miksi juuri sen miehen tahtoa pitää noudattaa? Voisiko siis minkä tahansa ikävän kohtelun oikeuttaa uskonnolla?

Mun mielestä

Sairasta touhua.
Tarkoitin myös poikalasten ympärileikkausta, mitkä suoritetaan auliisti julkisissa sairaaloissamme muslimeiden ja juutalaisten lapsille, koska uskonto.

En voi käsittää tuota sen enempää kuin sitäkään, miksi tiettyjen uskontoryhmien lapset eivät nauti lastensuojelun suojelua siinä missä muut lapset (alaikäisiä nuoria tyttöjä katoaa kotimaahansa lapsivaimoiksi eikä ketään kiinnosta, tyttöjä ympärileikataan brutaalisti salaa, verhotaan kesäkuumalla kokopitkiin vaatteisiin ja huntuihin samalla kun muut leikkipuiston lapset vilvottelevat altaalla jne).

vierailija
Sauli puhui puutaheinää, kun sanoi "maassa maan tavalla" kun tämä diblomaatti ei käyttäytynyt asiallisella tavalla edes "ykkös" leidiämme kohtaan.Ei kunnioitusta suomea, eikä länsimaita kohtaan.Naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia suomessa ja tämä hiiren paska osoitti halveksuntaa koko suomen kansaa kohtaan.En kutsuisi näitä tälläisiä henkilöitä maahamme edes vierailemaan, joissa naisia ei arvosteta ollenkaan.Olisi Jenni saanut monottaa sitä ukkoa päin näköä, kun tuolla lailla taas teki.

• Tykkää
Reactions: Neuvokas
vierailijatartar
No jos siveystaso on tuota luokkaa, niin kannattaa varmaan jättää edustustehtävät. Kyllä jokin on oltava ihmisessä vialla, jos kättelykin on niin rietasta, ettei sitä voi tehdä.
Pohjimmiltaan kyllä veikkaan, että kyse on kuitenkin kontrollintarpeesta ja sen osoittamisesta, että nainen on jotenkin vähempiarvoisempi, eikä sitä tarvitse huomioida...

Hulvatommia tilanteita syntyy silloinkin, kun (harras ja vakaumuksellinen) muslimies kysyy kelloa vaikkapa veirustoveriltasi Pekalta, huomaat ettei Pekalla ole kelloa, joten vastaat naisena ohimennen, että kello on kaksi. Kuluu muutama minuutti, muslimimies kääntyy uudelleen Pekkaa kohti ja kysyy kelloa... :)
Mä olen käsittänyt, että on maita jossa kukaan ei kättele ketään ja sitä kunnioitetaan kun sinne mennään. Ei ole siitä kukaan vetäny herneitä nenään.

Mä olen käsittänyt, että on maita jossa kukaan ei kättele ketään ja sitä kunnioitetaan kun sinne mennään. Ei ole siitä kukaan vetäny herneitä nenään.
Se on ihan ok. Mua nyt vaan olisi kiinnostanut ne perustelut, miksi silloin, jos vastakkain on kahden kulttuurin tavat - toisessa on käytäntönä kohdella sukupuolia eri tavoin tervetuliaisrituaaleissa ja toisessa samalla lailla - niin miksi se eri lailla kohtelu valitaan, vaikka ollaan sillä hetkellä juuri siinä kulttuurissa, jossa tätä sukupuolitettua tervehtimiskäytäntöä ei noudateta.

Se onkin ymmärrettävää, että kun matkustetaan kulttuuriin, jossa se käytäntö on, sitä noudatetaan. Mutta miksi ihmeessä missään ei noudateta sitä käytäntöä, jossa naista kohdeltaisiin samanarvoisena? Miksi juuri tasa-arvo väistyy joka paikassa - jopa siellä, missä sitä pidetään tärkeänä arvona?

(En toki väitä, että Suomessa tasa-arvo olisi toteutunut, mutta onhan se jonkinlainen pyrkimys ja arvo kuitenkin täällä.)

vierailijatartar
Se on ihan ok. Mua nyt vaan olisi kiinnostanut ne perustelut, miksi silloin, jos vastakkain on kahden kulttuurin tavat - toisessa on käytäntönä kohdella sukupuolia eri tavoin tervetuliaisrituaaleissa ja toisessa samalla lailla - niin miksi se eri lailla kohtelu valitaan, vaikka ollaan sillä hetkellä juuri siinä kulttuurissa, jossa tätä sukupuolitettua tervehtimiskäytäntöä ei noudateta.

Se onkin ymmärrettävää, että kun matkustetaan kulttuuriin, jossa se käytäntö on, sitä noudatetaan. Mutta miksi ihmeessä missään ei noudateta sitä käytäntöä, jossa naista kohdeltaisiin samanarvoisena? Miksi juuri tasa-arvo väistyy joka paikassa - jopa siellä, missä sitä pidetään tärkeänä arvona?

(En toki väitä, että Suomessa tasa-arvo olisi toteutunut, mutta onhan se jonkinlainen pyrkimys ja arvo kuitenkin täällä.)
Mun käsityksen mukaan noudatetaan aina sen ihmisen tapaa missä kosketaan mahdollisemman vähän ja se pätee kylässä kuin kylässä. Eli venäläinen ei ala suutelemaan japanilaista suulle vaikka se liikemies olisikin Moskovassa hieromassa kauppoja.

Yhteistyössä