Raskausajan stressi ja tupakointi

• Viestiketjun aloittaja Miljanen7
  • Ensimmäinen viesti
Miljanen7
Heipsan,
Olen raskaana 15+0rv ja kamala ahdistus ja stressi koko ajan tulevasta. Meille tulee nimittäin lapsille ensi kesän alussa alle vuoden ikäero ja tämä toinen raskaus oli täydellinen shokki ja yllätys. Olin jo e-pillerit ostanut ja jälkitarkastuksessa käynyt. Sitten kävi niin. Pitkään mietin aborttia mutta päädyimme jatkamaan raskautta tietenkin.
Lopetin tupakoinnin ja viime raskaus menikin hyvin. Tuossa välissä poltin mutta koska raskauduin uudelleen melkein heti niin lopetin taas polttamisen. Nyt on vaan alkanut tuntumaan ylitsepääsemättömältä ja tuntuu että tähän kaikkeen stressiin tupakka auttaisi. Omat ajatukset ei vaan ole antaneet periksi tupakalle. Lähellä on kyllä ollut.
Tämä jatkuva pahantuulisuus, ahdistuneisuus ja muu ei ole raskaudelle hyväksi. Mutta ei olisi tupakkakaan.
Mitä tehdä? Haluan polttaa ja että hermoja edes hieman helpottais ( paljon stressiä ja stressaavia tilanteita tällä hetkellä monella taholla ). Mutta samalla mietin tulevaa vauvaa että mitä mahtaisin hänelle aiheuttaa.. en kestä oikeasti, pelkään et saan jonkun masennuksen tms..

~Anne~
On täysin fakta homma, että tupakka ei auta. Ei mihinkään. Et ole stressaantunut tai hermostunut koska et saa tupakkaa, vaan siksi koska olet tupakkariippuvainen. Ilman tupakkaa hermot kestäisi eikä stressiä olisi niin paljon.
Tupakka ei myöskään annan sulle tai sun masuvauvalle mitään. Se vie terveyden, molemmilta. Se vie rahat sulta ja kaikenlisäksi ihan rehellisesti, se näyttää todella pelleltä. Sama kuin imeskelisit jotain pilliä ilman limskamukia ulkona..Ei mitään järkeä. Älä myrkytä itseäsi ja lastasi. Voit jatkaa omaa myrkytystäsi sitten kun et ole enää vastuussa masuvauvasta joka ei varmasti valitse tupakointia.
Vai haluatko näyttää jos olemassa olevalle lapselle mallia sekä tehdä tupakantuoksusta turvallinen asia, samoin opettaa tuleva jo vatsassa tupakkaan? Oletko onnellinen kun lapsesi alkavat polttaa 13 vuotiaina ja kuolevat syöpään?

vierailija
Menin ja poltin tupakan. Puolikkaan. Helpotti heti ja elämä alkoi hymyilemään mut kauheet tunnontuskat vauvan puolesta.
Elämä hymyili sulle, mutta ei vauvalle :sick:

Itse olen kaksi raskautta pinnistellyt tupakatta ja tiedän tuskasi. Jouduin kohtalaisen kovan stressin kanssa elämään ollessani raskaana. Laita tulevan vauvan terveys tärkeys järjestyksessä ensimmäiseksi.

Itse en olisi pystynyt elämään tiedon kanssa, että tupakointini olisi aiheuttanut jotakin vakavaa vaaraa syntymättömälle lapselleni. Myös myöhemmin esiin tulevat kehityshäiriöt olisi vienyt loputkin yöunet. Olet niistä varmasti tietoinen.

Ota päivä kerrallansa, tavoittele tupakatonta päivää ja tarjoa vauvalle paras mahdollinen 9kk. Palkitse itseäsi viikoittain saavuttaessasi taas savuttoman jakson. Kärvistele nikotiinin tuskassa ja hae tukea niin kumppanilta, ystävistä kuin netistä. Voimia loppu raskaudelle (y)

Stressi on noista se pahin. Ongelma on siinä, että sekä sinä itse että syntyvä vauva (epigeneettisesti) voi ohjelmoida tiettyjä geenejä päälle stressin seurauksena. Esimerkiksi sodissa stressaantuneiden jälkipolvilla on nähtävissä monenlaisia sairauksia, jotka voidaan johtaa sotastressiin.

Toisaalta, vaikka on pilvin pimein tutkimuksia ja elämänohjeita, niin ne eivät välttämättä vie oikeaan suuntaan. FAS-lapset ovat selkeä esimerkki mitä viinalla saa aikaan, mutta esimerkiksi nykyisistä stressilapsista ei hirveämmin vielä tiedetä. Pubmedistä voi hakea hakusanoilla epigenetics infancy, epigenetics early life jne tutkimuksia jos asia kiinnostaa niin paljon.

~Anne~
Stressi on noista se pahin. Ongelma on siinä, että sekä sinä itse että syntyvä vauva (epigeneettisesti) voi ohjelmoida tiettyjä geenejä päälle stressin seurauksena. Esimerkiksi sodissa stressaantuneiden jälkipolvilla on nähtävissä monenlaisia sairauksia, jotka voidaan johtaa sotastressiin.

Toisaalta, vaikka on pilvin pimein tutkimuksia ja elämänohjeita, niin ne eivät välttämättä vie oikeaan suuntaan. FAS-lapset ovat selkeä esimerkki mitä viinalla saa aikaan, mutta esimerkiksi nykyisistä stressilapsista ei hirveämmin vielä tiedetä. Pubmedistä voi hakea hakusanoilla epigenetics infancy, epigenetics early life jne tutkimuksia jos asia kiinnostaa niin paljon.
Eikä sitä stressiä yhtään vähennä se, jos alkaa polttamaan. Pahentaa vaan.

Se että polttaisit stressin lisäksi toisi sikiölle vain stressin lisäksi todella pahoja myrkkyjä, joten et todellakaan voi polttaa raskausaikana!
Lisäksi jo olemassa oleva vauvasi saa tupakoinnistasi myrkkyjä hengityksen ja vaatteiden mukana vaikka kävisit ulkona polttamassa, tämäkin on tutkittu juttu, googlaappa kolmannen asteen tupakoinnin haitoista. Eli älä aloita enää uudestaan, teet lapsillesi ja itsellesi todella hienon palveluksen terveyden eteen.
Jaksamista kovasti, ja mieheltä tukea hakemaan

vierailija
Nikotiini on stimulantti eli vain pahentaa stressiä. Nikotiini on stressin aiheuttaja, ei sen lievittäjä, ja stressitila lähtee lopettamalla tupakointi.

Muun stressin suhteen suosittelen että juttelet jollekin ystävälle tai tarvittaessa neuvolassa. Suunnittelematon raskaus voi olla kriisi johon tarvitaan keskusteluapua.

vierailija
Sitten ihmetellään mikä maailmassa on vikana... :rolleyes:
Oma lapsi myrkytetään jo vatsassa koska "minä"
Hohhoijaa...

En tarkoita olla töykeä, mutta ei tätä oikein mukavastikkaan voi sanoa.
Itse en todellakaan polttaisi tupakan tupakkaa jos uusi elämä kasvaisi vatsassani. Ei tulisi mieleenkään.

Jos stressiä on niin siihen on aikas monia muitakin apukeinoja kuin tupakka.
Itse olet alkanut moista polttamaan, ja itse sinun pitäisi vastuullesi ottaa sen lopettaminenkin. Mitä jos ihan vauvan takia kokeilisit jotain eri rentoutumisharjoituksia?

Ja en tarkoita, että olet paha ihminen mielestäni, mutta en kyllä näe järkeä tuossa ajattelutavassa. Tekosyitä saada se tupakka suuhun, kun himo on voimakkaampi kuin oma lapsensä hyvinvointi. Silloin en sano kauniisti ja taputtele päähän vaan sanon rehellisesti mitä mieltä olen.

Kaikkea hyvää, ja onnea raskaudesta.(y)

vierailija
Sitten ihmetellään mikä maailmassa on vikana... :rolleyes:
Oma lapsi myrkytetään jo vatsassa koska "minä"
Hohhoijaa...

En tarkoita olla töykeä, mutta ei tätä oikein mukavastikkaan voi sanoa.
Itse en todellakaan polttaisi tupakan tupakkaa jos uusi elämä kasvaisi vatsassani. Ei tulisi mieleenkään.

Jos stressiä on niin siihen on aikas monia muitakin apukeinoja kuin tupakka.
Itse olet alkanut moista polttamaan, ja itse sinun pitäisi vastuullesi ottaa sen lopettaminenkin. Mitä jos ihan vauvan takia kokeilisit jotain eri rentoutumisharjoituksia?

Ja en tarkoita, että olet paha ihminen mielestäni, mutta en kyllä näe järkeä tuossa ajattelutavassa. Tekosyitä saada se tupakka suuhun, kun himo on voimakkaampi kuin oma lapsensä hyvinvointi. Silloin en sano kauniisti ja taputtele päähän vaan sanon rehellisesti mitä mieltä olen.

Kaikkea hyvää, ja onnea raskaudesta.(y)
Lisään vielä, että on hyvä ettet ole kuitenkaan antanut mieliteoillesi valtaa vaan tulit puhumaan ja ksysymään ongelmistasi :) Koita jaksaa nyt vaan ilman sitä tupakkaa, kun vastuullisena olet jo ilman ollutkin. Toivottavasti saat stressisi helpottamaan. (ilman tupakkaa) :)

vierailija
Olet siis lopettanut tupakoinnin ja sitten tulee eteen stressiä, ahdistusta, ketutusta ja muuta vastoinkäymistä.

Menet ja poltat tupakan.

Ongelma ei ole kadonnut minnekään, koska tupakka ei ole ratkaisu mihinkään; edelleen on sama ahdistus, ketutus ja vastoinkäymiset ja bonuksena vielä röökaamisest tullut morkkis ja haitta vauvalle.

Eli mietis nyt realistisesti nainen; iloinen tilanne ei muutu paremmaksi, eikä huonopi tilanne parane sillä, että poltat tupakan.

Mä tiedän; lopetin tupakoinnin ennen kuin alettiin kakkosta koittamaan ja noita hermosauhuja teki kauan aikaa mieli milloin milläkin verukkeella. Mutta järkeilin tosiaan itselle, että olipa ongelma/tilanne mikä vaan ei se rööki siihen mikään parantava ratkaisu ole - päinvastoin.

Nyt lapset 5,5v ja 1,5v ja usein tulee katsottua aikaansaannoksiani ylpeydellä ja itseään kiittäen, kun annoin heille mahassa parhaat mahdolliset eväät elämälle.

Yhteistyössä