Miksi pitäisi mennä töihin lasten välillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meillä tulee lapsille ikäeroa noin kaksi vuotta. Esikoisen kanssa on takana pitkä imetys, sairautta ja myös paljon hyviä hetkiä. Lyhyessä ikäerossa olen iloinnut siitä, että ei ole tarvinnut mennä ison mahan kanssa töihin, eikä murehtia jaksamisesta. Miksi vieläkin kun olen viimeisilläni raskaana, minulta kysellään olinko edes vähän aikaa töissä lasten välillä? Miksi pitäisi? Ei kaksi vuotta ole edes kovin pitkä aika. Ja kuka edes olisi halunnut raskaana olevan töihin muutamaksi kuukaudeksi rajoituksineen ja sairaslomineen?

Riippuu tietysti vähän työstä mutta kyllä se ammattitaito pysyy paremmin jos on välillä vähänkin aikaa töissä. Ja samalla toetysti isälle ainutkertainen mahdollisuus kokeilla sitä kotiarkea. Itse olin pelkän isäkuukauden ajan töissä kahden isomman lapsen välissä ja siitäkin oli kyllä iso hyöty oman osaamisen kannalta. Muuten olisi tullut 3 vuotta kokonaan pois töistä.

Ymmärrän kyllä ammattitaitonäkökulman, mutta itse olen sellaisella alalla, jossa työhön tulee rajoituksia heti raskauden alussa. Jos olisin halunnut mennä töihin ennen raskautta, niin minun olisi pitänyt laittaa jo vuoden ikäinen lapsi hoitoon. Sen ikäinen on mielestäni niin pieni, että en olisi voinut sitä itselleni ammattitaidon säilyttämisellä perustelemaan. Mieheni ei siinä kohtaa olisi voinut pitää vapaata töistä. Millä ikäerolla ne lapset olisi pitänyt tehdä, että kotona olo olisi oikeutettua? Toiset ovat koko 3v kotona ihan vaan yhden lapsen kanssa.

Ei toisten kyselemisistä kannata välittää. Jokaisen tilanne on erilainen ja jokainen tekee ratkaisun, joka sopii itselle ja perheelle sillä hetkellä parhaiten.

Hölmöä olisi mennä maha pystyssä töihin (ihan kuin joku edes palkkaisi) ihan vaan sen takia, että niin kuuluu tehdä. Kaikilla tuo raskausaika ei ole sitä elämän parasta aikaa. Itselläni ei tullut kummassakaan raskaudessa sitä keskiraskauden hehkeää aikaa, jolloin virtaa riittää. Sama väsymys oli läpi raskauden.

Eikö se ole raskasta ison mahan kanssa kotonakin jos kipuja ja vaivoja? Pääsetkö työterveyteen vai vain neuvolan hoitajalle? Mutta on oma asiasi mitä teet, ei se muille kuulu yhtään.

Ei pidä. En itsekkään mennyt. Maha pystyssä mahdollisesti saikuttamaan. Ne on kaikkein ärsyttävimpiä tyyppejä, tungetaan töihin välissä, nostellaan palkkaa vaikka saikutellaan koko ajan raskauden tai esikoisen vuoksi. Vaikka vois olla hoitovapaalla. Työnantajan hyväksikäyttöä.

Ammattitaitokaan ei itsellä mihinkään mystisesti hävinnyt, kun päiväkodissa muutenkin tein töitä.

Voisiko kyselyiden taustalla olla se, että aiemmin piti käydä välillä töissä, jottei pudonnut minimiäitiysrahalle. Kaikki ei varmaan tiedä, että tähän on tullut muutos, tai he ovat vielä kiinni vanhoissa tavoissa.

Kaksi vuotta on sen verran pieni ikäero, että hyvin voi olla kotona, jos niin haluaa. Toisaalta ymmärrän senkin, että joku haluaa pistäytyä töissä. Kun on vähän aikaa töissä, niin sen jälkeen kotonaolosta nauttii eri tavalla.

No kivat sulle. Aika monella ei ole.
Mä kirjoitin kylläkin yleisesti. Mulla ei ollut 12 vuotta sitten vakituista työpaikkaa odottaessani ainoaa lastani. Mulla ei ole itse asiassa ollut ikinä vakituista työpaikkaa vaikka töitä olenkin tehnyt. Nytkin teen keikkatyötä hoitoalalla useammassa paikassa.

Sun ajatus vain näytti olevan se, että äideillä ei ole työpaikkaa mihin palata ja pitäö yrittää saada töitä. Toin vain esille sellaisen tosiasian, että aika monella äidillä on työpaikka mihin palata lasten saamisen jälkeen.

Ei tarvitse olla noin lapsellinen ja suuttua jos joku kertoo faktoja.

Yhteistyössä