5v rykii koko ajan

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
ei flunssaa, ei todettuja allergioita, ei ihottumaa, ei yski, nukkuu yöt rauhallisesti mutta hereillä ollessaan rykii koko ajan.
Mikä voi aiheuttaa. Onko muilla tällaista? Kyseessä 5 vuotias poika.

vierailija
eikös tic ole pakko-oire, esimerkiksi silmien räpyttely? voiko se olla rykiminenkin? Miksi lapsi alkaa tehdä niin? Traumoja, pelkoja vai muuten vaan?
Refluksitauti?

vierailija
jos me menemme lääkäriin, mistä lääkäri tietää mikä sen rykimisen aiheuttaa? Kuinka laajoja tutkimuksia aletaan tehdä, vaatii poissaoloa töistä / sairaalassaoloa ?Ei varmaan ihan tuosta vaan lääkärikään osaa sanoa mikä rykimisen aiheuttaa.
Olen miettinyt sitäkin, kumpi parempi olla niin ettei huomaakaan, vai komentaa että " lopeta se rykiminen" ( molempia olen yrittänyt)

vierailija
Sinä joka sanoin " suosittelen tutustumaan refluksiin", kertoisitko teidän perheen kokemuksesta, olen sitäkin miettinyt.
Minkä ikäisenä ja miten se ilmeni ja miten saatiin selville ja sellaista , kiitos.

vierailija
Meillä alkoi aikoinaan rykimisellä lapsen tic-oireet. Oireet ovat melko yleisiä ja niitä on niin ääntä sisältäviä kuin erilaisia liikkeitä yms. Tulee ja menee. Välillä on vain yksi kerrallaan ja parhaimmillaan ollut kai kolme. Pitkään aikaan ei oireita juuri ollut, mutta tällä hetkellä on sellainen hassu kulmien kurtistus ja joku ääni (en nyt millään muista mikä). Niihin ei auta oikein mikään. Ne pitäisi jättää täysin huomioimatta.

vierailija
siis rykimiseen ei kannattaisi kiinnittää mitään huomiota, jos se on tic? Mistä se johtuu? Onko se joku mielenterveyden häiriö vai voiko tulla ihan täysin terveelle lapselle? Miksi ? Joku trauma, pelottava kokemus ?

siis rykimiseen ei kannattaisi kiinnittää mitään huomiota, jos se on tic? Mistä se johtuu? Onko se joku mielenterveyden häiriö vai voiko tulla ihan täysin terveelle lapselle? Miksi ? Joku trauma, pelottava kokemus ?[/QUOTE

Se ei ole sairaus tms. Se on pohjimmiltaan hermoston kehittymiseen liittyvää ja menee useinmiten ohi itsellään. Esiintyy etenkin päiväkoti-iässä ja alakouluikäisillä. Tic-oireita lapsi ei itse säätele ja asiaan tarttuminen ei auta. Siskolla oli silmien räpyttelyä ja nykimistä ala-asteella, loppui itsestään.

vierailija
OLEN ALOITTAJA. Muistin tämän ketjun ja halusin tulla kertomaan jos tästä on apua muille joiden lapsilla rykimistä.
Kokeiltiin Refluxi-lääkkeitä kuukauden ajan. Ei apua. Oli myös nenäsuihke, mutta se aiheutti verenvuotoa nenästä, vain viikko oli käytössä.
Näistä luovuttiin, tavallaan helpotus ettei ollut refluksia.
Uudelleen lääkärissä, otettiin "viipalekuva" "tietokonetomografia" ja siinä näkyi iso kitarisa.
Lapselta on nyt leikattu kitarisa ja nielurisat, jotka molemmat olivat "märkäisesti tulehtuneet ja proppuiset".
Ei mitään kuumetta ollut, ei kipeä, ei valittanut kurkkua, ei angiinaa.
Vain ryki.
Olemme toipumisvaiheessa mutta uskon että kuorsaaminen ja rykiminen loppui, tuntuu ainakin tässä vaiheessa auttaneen.
Olkaa sitkeitä, ja varovaisia noiden tic-oireiden ja käytöshäiröiden kanssa, itse koen pahaa mieltä siitä että asian selviäminen kesti näinkin kauan ja lasta on moitittu rykimisestä, vaikka lopulta löytyi tuommoiset tulehduspesäkkeet , nyt on vielä antibioottikuuri menossa.

OLEN ALOITTAJA. Muistin tämän ketjun ja halusin tulla kertomaan jos tästä on apua muille joiden lapsilla rykimistä.
Kokeiltiin Refluxi-lääkkeitä kuukauden ajan. Ei apua. Oli myös nenäsuihke, mutta se aiheutti verenvuotoa nenästä, vain viikko oli käytössä.
Näistä luovuttiin, tavallaan helpotus ettei ollut refluksia.
Uudelleen lääkärissä, otettiin "viipalekuva" "tietokonetomografia" ja siinä näkyi iso kitarisa.
Lapselta on nyt leikattu kitarisa ja nielurisat, jotka molemmat olivat "märkäisesti tulehtuneet ja proppuiset".
Ei mitään kuumetta ollut, ei kipeä, ei valittanut kurkkua, ei angiinaa.
Vain ryki.
Olemme toipumisvaiheessa mutta uskon että kuorsaaminen ja rykiminen loppui, tuntuu ainakin tässä vaiheessa auttaneen.
Olkaa sitkeitä, ja varovaisia noiden tic-oireiden ja käytöshäiröiden kanssa, itse koen pahaa mieltä siitä että asian selviäminen kesti näinkin kauan ja lasta on moitittu rykimisestä, vaikka lopulta löytyi tuommoiset tulehduspesäkkeet , nyt on vielä antibioottikuuri menossa.
Hienoa, että vaivan syy selvisi, ja asia on hoidettu.
Mutta ihmettelen tuota lapsen moittimista: miksi kukaan moittisi lasta rykimisestä, oli syy mikä hyvänsä?!?
Esikoisella oli iso nielurisa ja kitarisati, en moittinut, leikattiin, auttoi.
Kuopuksella oli 3 kuukautta todella häiritsevän kuuloista rykimistä ( tic), en moittinut enkä kiinnittänyt huomiota, meni ohi ( kuuluu osalla lapsista ihan normaaliin kehitykseen) , eikä ole uusiutunut 5 vuoteen
Ja meillä ei kukaan esikoisen kohdalla edes epäillyt ticsejä, mutta silti hoitoonpääsyä kesti 5 kuukautta, eikä kukaan epäillyt mitään muuta kuin ticsejä kuopuksen kohdalla.
Mutta pääasia on että lapsesi on hoidettu, pikaista paranemista!

Yhteistyössä