Mua oikeasti huolettaa/pännii että toisen äitiyttä ei saa kritisoida

vierailija
...ja että jokaisen tapa toteuttaa äitiyttä on muka yhtä oikea (jos nyt ei ole lasu-jutuista kyse).

Yksi tärkeä asia: pitää erottaa itsestä se, onko itsellä AINA tarve arvostella muita, vai onko oikeasti huolissaan.

- mitä jos äiti ei vaikka ulkoile juuri koskaan lasten kanssa?
-mitä jos äiti antaa lasten pelata vaikka 3-4 h/arki-ilta. Lasu-ilmoitusta tuosta ei tule, mutta onko oikein?
Syystä että miksi sinun mallisi olisi jotenkin automaattisesti parempi?! Jos äiti ei ulkoile, niin mitä sitten? Onko olemassa tieteellinen tutkimus, jossa lasten älykkyysosamäärä tulisi korreloimaan ulkoilemisen määrän mukaan? Ai ei ole? No miksi ulkoileminen on sitten mielestäsi parempi? Ai siksi että saa "raitista ilmaa"... No onko olemassa tieteellinen tutkimus, jossa lasten älykkyysosamäärä tulisi korreloimaan raittiin ilman hengittämisen mukaan?
 
vierailija
Tuli mieleen että ihan varmasti joka perheessä lapset kärsii jostain. Saatte sitten tietää, äidit ja isät, jos välit on hyvät lapsiin, siinä vaiheessa kun lapselle tulee aikuistumiskriisi, että mikä teillä mätti.

Ja jos oikein kovasti mätti joku, ette ehkä saakaan tietää, koska mitä enemmän mättää sitä vähemmän ja myöhemmin siitä avaudutaan vanhemmille.
Tämä on niiin totta! :) Kun se palaute tulee nuorelta niin olkaa onnellisia ja kiitollisia että nuori uskaltaa sen esittää. Se koskee vanhempiin, mutta sitten saa pyyytää lapselta anteeksi virheitään ja suhde lähenee. :)
 
Onpa ilkeämielinen ketju.

Aloitusviestiä lukiessani luulin, että ketju koskee useampaa palstalaista joita ei nimetä - ja mietin kuumeisesti, kenellä rekisteröityneellä on muka ollut huolestuttavia juttuja perhe-elämästään, kun en muista kellään olleen.
Mutta tämä olikin yhtä palstalaista koskeva silmien pyörittely-ketju, mikä oli aika mauton veto Echolta.
Todella mauton veto.
Oikeastiko pidät jonain mielistelynä sitä, jos ei vain näe mitään huolestuttavaa esim. Milannan äitiydessä?

En itse esimerkiksi olisi matkustanut yksin kauas lapsen ollessa alle 2-vuotias, koska minulla olisi tullut niin kova ikävä.
Ystäväpariskunta taas jätti 11kk ikäisen lapsensa viikoksi Suomeen hoitoon kun lähtivät itse aurinkolomalle, enkä näe aihetta kritiikkiin.
Olin onnellinen heidän puolestaan, kun pääsivät reissuun.

En itse opettaisi lapselle mitään uskonnollisia näkemyksiä ja pidän oikeastaan vääränä (syntinä) aivopestä pieniä lapsia ja etenkin jos niitä pelotellaan tyylillä "jos teet sitä ja tätä, voit joutua tulimereen", on se mielestäni vakavaa ja lapsuutta tuhoavaa.
Tuo ei kuitenkaan ole niin "iso" asia, että alkaisin kritisoida vanhempia vaikka salaa mielessäni toivonkin, että vanhemmat tulisivat järkiinsä ja lapset saisivat kasvaa vapaana ja vapauteen.
Ja kun näen noissa uskonnollisissa tuttavaperheissä myös paljon lämpöä ja rakkautta, hienoja asioita.

En voisi ruokkia lastani jatkuvasti esim. pottumuusilla, lihapullilla, makaronilaatikolla, spagettisörsseleillä, nakeilla ym. mitä surullisen moni tekee.
Minusta se on paskaruokaa eikä tarpeeksi ravintorikasta kehittyvän lapsen aivoille.
En kuitenkaan mene kritisoimaan ketään noin tekevää sillä osaan suhteuttaa asioita ja tajuan, ettei huonolla ruoalla kasvaminen ole kuitenkaan niiiin iso asia, että siitä pitäisi mainita.
Näissä perheissä myös paljon muuta hyvää, lämpöä ja rakkautta. Lapsilla hyvä olla ja turvallinen koti.

Näitä esimerkkejä riittäisi, mutta tosiaan eipä tule kritisoitua kaikesta mitä en itse tekisi tai pidän "huonona".
Kynnys kritisoida toisen vanhemmuutta on muutenkin korkea, kun siinä tavallaan aina "nostattaa" omaa vanhemmuuttaan korkeammalle kuin sen toisen - eli kritiikki vaatii todellista nöyryyttä ja lämpöä voidakseen olla hedelmällistä ja ok.

Oikeasti aika pöyristyttävää, että joku tekee aloituksen, koska toinen MATKUSTELEE eikä samoile jossain pusikoissa lastensa kanssa kotitekoiset eväspullat repussa.
Kieltämättä tulee mieleen vaan, että aloittajaa v*tuttaa, koska itse on tiukan uskonnollisuutensa vuoksi joutunut kieltämään itseltä nautintoja ja sitten paheksuu, kun joku nauttii elämästä ilman jotain perusteettomia sääntöjä ja kärsimysmentaliteettia.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pin ja piismeikker
vierailija
Onpa ilkeämielinen ketju.

Aloitusviestiä lukiessani luulin, että ketju koskee useampaa palstalaista joita ei nimetä - ja mietin kuumeisesti, kenellä rekisteröityneellä on muka ollut huolestuttavia juttuja perhe-elämästään, kun en muista kellään olleen.
Mutta tämä olikin yhtä palstalaista koskeva silmien pyörittely-ketju, mikä oli aika mauton veto Echolta.
Todella mauton veto.
Vaikka totuus siitä gangstapossesta on: nistejä kaikki, vitun velkasia ja epävarmoja nistejä
Oikeastiko pidät jonain mielistelynä sitä, jos ei vain näe mitään huolestuttavaa esim. Milannan äitiydessä?

En itse esimerkiksi olisi matkustanut yksin kauas lapsen ollessa alle 2-vuotias, koska minulla olisi tullut niin kova ikävä.
Ystäväpariskunta taas jätti 11kk ikäisen lapsensa viikoksi Suomeen hoitoon kun lähtivät itse aurinkolomalle, enkä näe aihetta kritiikkiin.
Olin onnellinen heidän puolestaan, kun pääsivät reissuun.

En itse opettaisi lapselle mitään uskonnollisia näkemyksiä ja pidän oikeastaan vääränä (syntinä) aivopestä pieniä lapsia ja etenkin jos niitä pelotellaan tyylillä "jos teet sitä ja tätä, voit joutua tulimereen", on se mielestäni vakavaa ja lapsuutta tuhoavaa.
Tuo ei kuitenkaan ole niin "iso" asia, että alkaisin kritisoida vanhempia vaikka salaa mielessäni toivonkin, että vanhemmat tulisivat järkiinsä ja lapset saisivat kasvaa vapaana ja vapauteen.

En voisi ruokkia lastani jatkuvasti esim. pottumuusilla, lihapullilla, makaronilaatikolla, spagettisörsseleillä, nakeilla ym. mitä surullisen moni tekee.
Minusta se on paskaruokaa eikä tarpeeksi ravintorikasta kehittyvän lapsen aivoille.
En kuitenkaan mene kritisoimaan ketään noin tekevää sillä osaan suhteuttaa asioita ja tajuan, ettei huonolla ruoalla kasvaminen ole kuitenkaan niiiin iso asia, että siitä pitäisi mainita.

Näitä esimerkkejä riittäisi, mutta tosiaan eipä tule kritisoitua kaikesta mitä en itse tekisi tai pidän "huonona".
Kynnys kritisoida toisen vanhemmuutta on muutenkin korkea, kun siinä tavallaan aina "nostattaa" omaa vanhemmuuttaan korkeammalle kuin sen toisen - eli kritiikki vaatii todellista nöyryyttä ja lämpöä voidakseen olla hedelmällistä ja ok.

Oikeasti aika pöyristyttävää, että joku tekee aloituksen, koska toinen MATKUSTELEE eikä samoile jossain pusikoissa lastensa kanssa kotitekoiset eväspullat repussa.
Kieltämättä tulee mieleen vaan, että aloittajaa v*tuttaa, koska itse on tiukan uskonnollisuutensa vuoksi joutunut kieltämään itseltä nautintoja ja sitten paheksuu, kun joku nauttii elämästä ilman jotain perusteettomia sääntöjä ja kärsimysmentaliteettia.
Olen samaa mieltä. Vaikka olenkin uskovainen ja kotiäiti joka harrastaa noita metsäreissuja, niin en näe mitään tarvetta Milannan äitiyden arvostelemiseen. Ihmiset on todellakin erilaisia, ei kaikki halua/voi tehdä samoja juttuja! Muakaan ei viety IKINÄ metsään eikä äiti leiponut (isi leipoi) ja silti koen molempien vanhempani rakastaneen mua täysillä ja huolehtineet mun tarpeista.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
vierailija
Öh... jos ei arvostele Milannaa niin se on mielistelyä? Miten voit väittää noin? Etkö ymmärrä että KAIKKIEN MIELESTÄ MILANNAN ÄITIYDESSÄ EI OLE MOITITTAVAA. Ainakaan sen enempää kuin kenellä tahansa. Jos kaivella haluaa niin sitä moitittavaa löytyy IHAN JOKAISESTA! Sustakin. Kerro lisää itsestäsi niin me kerromme mitä teet väärin. Perustetaan Echon arvosteluketju. Ainiin, mutta sä oletkin Normiäiti joka tekee kaiken oikein. Moitittavaa ei siis löydy. Voitkin sitten jatkaa kertomalla lisää mitä kaikkea OIKEAA teet. :love:
 
vierailija sivusta
Kaikesta voi käydä keskustelua.
Mutta mun mielestä keskustella voi sivistyneesti ja asiallisesti.
Toisaalta ihmisen luonnekin pitäisi ottaa huomioon. Musta tuntuu, että Echon sarkasmi ja ironia, niin itseään kuin muitakin kohtaan huumorimielessä, on huomattu juttu palstalla.
Mutta niille, jotka tätä eivät huomaa, voi asia aueta ihan erilailla. Olen huomannut, että tämän vuoksi ainakin ketju saa mittaa.
Ainakaan näissä kahdessa ketjussa en ole huomannut huumoria tai ironiaa Echon taholta, pelkkää ilkeilyä. Todella inhottavaa sellaista!
 
Kun olin pieni, vanhemmat ei käyneet missään ikinä. Poikkeuksen teki se kun äiti kävi Israelissa kun olin alle vuoden. Viipyi kaksi viikkoa enkä ollut enää tuntenut häntä sen jälkeen. Olisi välillä halunnut olla kotona rauhassa mutta aina ne oli vaan kotona.

Kun mä sain lapsen 18 vuotiaana, se oli viikoittain hoidossa mun äidillä ja monesti öitäkin. En tiedä tajusiko se, että olen sen äiti. Äidiksi se nykyisin mua kutsuu kumminkin. Mun mielestä me ollaan tosi läheisiä. Nuoremmalle olen aina ollut paljon parempi äiti, jaksoin kuunnella itkua ja jaksoin hoitaa pientä vatsavaivaista vaikka se valvoi. Mutta molempia mä oon jättänyt isovanhemmille hoitoon. Ne on tosi läheisiä niidenkin kanssa. Mummu ja pappa tykkää kun isot lapsenlapset haluaa heillä kyläillä. Siskonkin lapset käy niillä yhä viikoittain vaikka on aikuisia. Ihmettelen aina vanhempia jotka ei anna isovanhempien osallistua. Tai isovanhempia joita ei kiinnosta. Mutta en silti sano siitä mitään, menis niin moneen ihmiseen välit.
 
Mun mielestä kaikkea saa kritisoida, mutta vaan siinä keksustelussa missä asia tulee ilmi.

Vähän niinku aineskaan musta ei oo kiva joka keskustelussa kuulla että mulla on kierot silmät. Tai vastaavaa.
 
Milloin, oi milloin olen pelotellut lapsia tulimerellä ja rangaistuksella?

Mun lapset ovat luottavaisia ja iloisia, tänään viimeksi kuopus sai taas uuden kaverin. Enemmän joutuu noita toppuuttelemaan ettei mopo lähde käsistä.

Mutta hiljaa nyt. Kaivan kaikki sotaleffat sun muut esille ja otan nojatuolin viereen jossa kerron mitä isot sedät tekee.
Onneks koulussa on köksätunnit nii ei tartte itse mitään enää opettaa! Ostin isomman roskiksen johon mahtuu leivosrasiat!
Jatkanko? Ehkä en. Mä voisin vetää semmoisen Milanna-kuukauden mutta ehken halua huolestuttaa lähipiiriäni.
 
B
Syystä että miksi sinun mallisi olisi jotenkin automaattisesti parempi?! Jos äiti ei ulkoile, niin mitä sitten? Onko olemassa tieteellinen tutkimus, jossa lasten älykkyysosamäärä tulisi korreloimaan ulkoilemisen määrän mukaan? Ai ei ole? No miksi ulkoileminen on sitten mielestäsi parempi? Ai siksi että saa "raitista ilmaa"... No onko olemassa tieteellinen tutkimus, jossa lasten älykkyysosamäärä tulisi korreloimaan raittiin ilman hengittämisen mukaan?
Jos ei äiti ulkoile...voi elämä.

Pitäiskö lopettaa ulkoilut päiväkodeissa ja kouluissa kun on ihan turhaa?

Kohta te puolustelette vaikka mitä, kunhan Milannan ei tarvitsisi miettiä miksi pakoilee arkea ja tylsyyttä. Mutta älkää nyt ihan kaikkea skeidaa, kuten ulkoilemattomuutta, esittäkö.
 
Ken guru
B
Jos ei äiti ulkoile...voi elämä.

Pitäiskö lopettaa ulkoilut päiväkodeissa ja kouluissa kun on ihan turhaa?

Kohta te puolustelette vaikka mitä, kunhan Milannan ei tarvitsisi miettiä miksi pakoilee arkea ja tylsyyttä. Mutta älkää nyt ihan kaikkea skeidaa, kuten ulkoilemattomuutta, esittäkö.
En ole paljoakaan palstalla. Mielelläni kuulisin että mitä Milanna sitten mielestäsi tekee että on huono äiti?

Ei siis leivo pullaa. Mitä muuta, ei ulkoile?
 
vierailija
Vähän niinku aineskaan musta ei oo kiva joka keskustelussa kuulla että mulla on kierot silmät. Tai vastaavaa.
Mistä tuo juttu on lähtenyt? Kun en mä ole huomannut, että sulla olisi kierot silmät. :eek: Ja mitä sitten vaikka sulla tai jollakin toisella olisi kierot silmät. Pitää olla todella lapsellinen ja idiootti jos siitä toistuvasti aukoo päätään. Mutta se on sitä kun ei keksitä enää mitään argumentteja niin aletaan haukkumaan...
 
Mistä tuo juttu on lähtenyt? Kun en mä ole huomannut, että sulla olisi kierot silmät. :eek: Ja mitä sitten vaikka sulla tai jollakin toisella olisi kierot silmät. Pitää olla todella lapsellinen ja idiootti jos siitä toistuvasti aukoo päätään. Mutta se on sitä kun ei keksitä enää mitään argumentteja niin aletaan haukkumaan...
No rehellisesti sanottuna en ollut itsekään huomannut ennen kuin joku alko siitä palstalla jankutta. Mut pointtina se, että arvostellahan saa, silloin kun se jollain tavalla liittyy aiheeseen, mutta mielestä se on liikaa jos ei saa enää sanoa mitään kun kaivetaan se joku tietty asia aina esiin.

Mun mielestä jos ketjun aiheena on se, mitä esimerkiks lapset saa kattoo töllöstä, on ihan ok päivitellä että ai kamala kun katotaan sitä Dexteriä, mutta jos tää Dexteri-äiti alottaa keskustelun jostain pullanleipomisesta, niin menee yli jos siihenkin tullaan sitten rääkymään että "jaa varmaan syötte niitä pullia katsoessanne lasten kanssa Dexteriä!!"
 
vierailija
B
Jos ei äiti ulkoile...voi elämä.

Pitäiskö lopettaa ulkoilut päiväkodeissa ja kouluissa kun on ihan turhaa?

Kohta te puolustelette vaikka mitä, kunhan Milannan ei tarvitsisi miettiä miksi pakoilee arkea ja tylsyyttä. Mutta älkää nyt ihan kaikkea skeidaa, kuten ulkoilemattomuutta, esittäkö.
Oliko eilen illalla kivaa mökillä? Sinnehän teidän piti lähteä. Mihin aikaan pääsitte sinne ulkoilemaan, kun vielä illalla kymmeneltä olet näköjään ollut palstalla. Hyvinkö näki metsässä samoilla?
 
Oliko eilen illalla kivaa mökillä? Sinnehän teidän piti lähteä. Mihin aikaan pääsitte sinne ulkoilemaan, kun vielä illalla kymmeneltä olet näköjään ollut palstalla. Hyvinkö näki metsässä samoilla?
Heh, missäs itse olit samaan aikaan?

Sinne mökille tulee vieraita joten siivoan huomenna vasta.
Tämän päivän juttujen jälkeen mies sanoi äsken että olipa hyvin ohjelmoitu ja täysi päivä.
Kas kun kännykällä voi palstailla. Mä olen viimeisen puolen tunnin aikana touhunnut täällä vaikka mitä, samalla kun olen palstaillut.
Nyt muksut asentaa uutta sänkyä isänsä kanssa.
 

Yhteistyössä