Onko outoa jos koulutus ja työ-ura ei oikeasti kiinnosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotiäitinä 10vuotta ja ylpeä siitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotiäitinä 10vuotta ja ylpeä siitä

Vieras
Ja nyt ei aleta kiistelemään mistään tukiaisista.

Mun tilanne on semmoinen, että oisin kernaasti mieheni( ihan perus duunari) ja lasten vuoksi kotona hoitamassa kodin ja lapset.
siis noin vaikka ihan koko elämäni jos se enää olisi mahdollista.

Mutta siis onko pakko opiskella vai voisiko toimia kuin niksi-nella ja keksiä ns. helpommankin keinon?
esim.Mun kaveri ei ole käynyt kouluja ja nyt on ollut yli vuoden töissä vanhainkodissa/päiväkodissa.

Mutta siis periaatteessa voisin elättää itseni taiteella,käsitöillä,leivoksilla,marjojen keräämisellä tms. ihan ilman koulutusta.
tai sitten kurssittamalla itseni yrittäjäksi.

Kuule, mitä korkeammalle opiskelet, sitä helpommin teet rahaa. Jos tykkäät tienata parikymppiä kuussa marjoja keräämällä, niin hyvä juttu, mutta saisit helpommallakin sen rahan. Valintakysymyksiä.

Taiteella ja käsitöilläkin elättävät yleensä ovat jotain koulutusta hankkineet. Leipomisessakin on omat niksinsä, ainakin jos haluat tehdä suurissa määrissä ja kustannustehokkaasti. Mutta ei, jos taito on hyppysissä, ei käsityöläinen ammattia tarvitse, mutta usein se auttaa, jos oikeasti haluat elannon hankkia. Ei siis mitään pikkupuuhastelua...

Mikä ongelma on opiskelussa? Se että saisit ulkopuolista palautetta aikaansaannoksiisi, vähän uutta näkökulmaa ja tekniikoiden oppimista.

Kirjoituksessasi on ristiriita. Miten voit työllistää itsesi käsitöillä, jos työura ei kiinnosta?

Kotiäitiyttä!!! On yksi maailman arvokkaimmista asioista maan päällä mutta silti niin ali arvostettu muiden silmissä. Harmi vaan. Ei kai se mikään häpeämisen aihe ole ettei kiinnostu opiskelusta. Ei minuakaan enää kiinnostaisi (ollut neljä vuotta kotiäiti) mutta pakkohan sitä sitten on mennä kun lapset kasvaa. Yrittäjyyttä mietin itsekin. Ehkä se on tämä kotiäitiyden huono puoli, kun ei ole tottunut että muut määrää niin sitä jotenkin "pelkää" lähteä käskytettäväks.

Yrittäjyydessä on tietysti se että menekki sille tuotteelle täytyy olla.

No mikäs siinä jos vaan pystyy :) Nykyään vaan taitaa olla hankalampaa...esim. jos on työtön ja tarvitsisi mm. toimeentulotukea, on pakko ilmottautua työkkäriin. Ja ne väkisin laittaa jollekkin kursille, jos ei töitä saa. Ja sitten niitä kursseja pitäisi käydä koko loppu elämä :D Muutenkin ne yrittää että kaikki saatas töihin tai tekemään edes jotain, ettei tyhjänpanttina kotonaan vietä elämäänsä.

Pidä huoli, että ukko maksaa sulle yksityistä eläketurvaa. Mä olin kuolla kotiin. Niin tylsää, ei mitään stimuloivaa tekemistä (vaikka käsityöprojekteja teinkin, niin se ei ole sama kuin tieteen tekeminen).

Yhteistyössä