Miten ihmeessä ihmiset eivät tule toimeen tuloillaan? En ymmärrä.

  • Viestiketjun aloittaja enjymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
Kahdella saa olla jo 500€ asunto että saavat siihen täydet tuet. Tässä pari esimerkkiä:

http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/9325695

http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/9423423
Niin, siis tuo jälkimmäinen on jaettu asunto, kahden hengen kommuuni, jossa kummankin osuus on 550 euroa. Se menee toimeentulotuen vuokrarajojen piiriin (ellei sitten yhteisöasumiseen ole omia vuorkarajoja, sekin voi olla mahdollista - googlasin ja ainakin alivuokrassa vuokrakatto näyttäisi olevan 385eur), mutta kyllähän tuo Helsingin hintatasosta kertoo, jos 45 neliön pieni kaksio maksaa 1100 euroa!

Varsinkin opiskelijat usein asuvat kommuuneissa, tosin heille tuo voi jo tuntua liian kalliilta. Harmi, sillä moni opiskelija tykkää kommuuniasumisesta. Kaikille se ei tietysti sovi, ja silloin on kanssa-asujien kannalta parempikin, ettei sellainen ihminen muutakaan kommuuniin. Mutta jos tykkää, niin tuossa on toki yksi vaihtoehto. Halpa tuo asunto ei silti ole, vaan törkeän kallis!

MUOKKAUS: Ja myös tuo ensimmäinen on kommuuni. 30 neliön kaksio, joka jaetaan naisen kanssa, jolla on kissa. Asunnon voi vuokrata kesäksi. Varmasti tämäkin on jollekin ihan passeli. Mutta mikä on pointtisi? Että pitkäaikaistyötön löytää helposti asunnon? Jos Helsingin kokoisesta kaupungista löytyy muutama, jonka saa toimeentulotuen vuokrarajojen puitteissa, niin se kuulostaa kyllä siltä, että asuntoa on aika vaikea löytää. Tiedätkö, kuinka paljon asukkaita ja asunnon hakijoita Helsingissä on? Kuinka paljon pienituloisia, työttömiä tms?

Ja jos joku pariskunta vuokraisi kumman tahansa noista kokonaan itselleen, kämppä olisi jo heille "liian kallis".
 
vierailijaxyxy
Miksi pitkäaikaistyöttömän pitäisi asua Helsingissä? Ihmiset muutenkin joutuvat muuttamaan työn perässä, joten miksi pitkäaikaistyöttömän pitäisi saada asua siellä missä huvittaa?
Tässä muutamia ehdotelmia:
- puolisolla työt Helsingissä
- puoliso opiskelee Helsingissä
- lapsilla koulu, ystävät ja harrastukset Helsingissä
- perheen koko tukiverkko Helsingissä

Minä en lähtisi lasten kanssa muuttamaan ellei ole ehdoton pakko, sillä kaikki eivät vain sopeudu. Koulun vaihtaminen altistaa kiusaamiselle ja syrjäytymiselle. Omien ujojen lasteni kanssa on mennyt vuosia, että ovat saaneet kavereita ja päässeet mukaan harrastusporukoihin, sitä en heiltä riistäisi.
 
rehellisesti....
En kyllä minäkään. Usein ongelmat johtuvat vieläpä sitä, että lapsia on tehty (liikaa) ja sekin ongelma olisi helposti vältettävissä. Aikuisten kesken ainakin raha riittää hulppeasti kaikkeen, vaikka olisi hyvinkin pienet tulot.
 
En kyllä minäkään. Usein ongelmat johtuvat vieläpä sitä, että lapsia on tehty (liikaa) ja sekin ongelma olisi helposti vältettävissä. Aikuisten kesken ainakin raha riittää hulppeasti kaikkeen, vaikka olisi hyvinkin pienet tulot.
Suurimmalla osalla perheistä on kaksi lasta Suomessa. Jos jätetään lestadiolaiset yms pois laskuista, keskimääräinen lapsiluku laskee entisestään.

Voisiko olla niin, että elämä ei ole niin mustavalkoista ja suoraviivaista kuin kuvittelette? Ihmiset haluavat kokea elämänsä merkitykselliseksi ja haluavat elämäänsä sisältöä. Miksi muka pienituloinen ei haluaisi lapsia samalla lailla kuin parempituloinen? Lapsia hankitaan jopa vankileireillä. Se kuulostaa omituiselta, kun miettii olosuhteita ja tulevaisuutta, johon lapsi syntyy (jos tulevaisuutta on ollenkaan). Mutta täytyy ymmärtää elämää ja maailmaa vähän laajemmin kuin vain oman navan ympäriltä. Sinänsä Suomessa pienituloisen lapsella on ihan hyvät elämän mahdollisuudet, ja usein varsinkin työttömyys on väliaikainen olotila. Ymmärrän myös sitä, että pienituloinen yrittää tarjota lapselleen muutakin kuin vain niitä tarjousnakkeja, vaikka se sitten tarkoittaisi sitä, että on talous tiukoilla.

Ei näiden asioiden ymmärtäminen mitään suurta mielikuvitusta vaadi. Silti aika moni ihmettelee täällä huuli pyöreänä, miten "ei ymmärrä".
 
Syytös syytös
On meitä myös periytyviä köyhiä, vanhemmilla oli omaisuutta mutta katosi alkoholismiin. Alkoholismi tuhoaa nuoren tulevaisuutta, ja kun nuori aikuisena pääsee vihdoin jaloilleen, hän on jo ikäihminen lähes 35-40-vuotias, tekee lapset, jne. kärsii köyhyydestä kunnes saa opiskeltua ja elämän mallilleen. Itse kuulun tähän kategoriaan. Rahanhallinta opitaan kantapään kautta, sairaat vanhemmat eivät voi opettaa lapsiaan.

Jos olisi saatu paremmat eväät kotoa, vanhemmat hallitsemassa raha-asioitaan ja kannustamassa opiskeluun, tilanne voisi olla toisenlainen.

Voisihan sitä itsekin alkaa ryypätä, mutta kun ei jaksa. Elämänhallintaa oppii itsenäisestikin, se on vaan tuskaisampi ja pidempi tie, kuin monella muulla. Ei siis pidä soimata meitä nuorempana leväperäisesti eläneitä, emme ole saaneet elämään tarvittavia ohjeita ja opetuksia kotoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Siis ymmärräthän nyt sinäkin, että Suomessa on olemassa toimeentuloturva. Toimeentulotukea saa kyllä kolmelapsisen perheen yh:na niin paljon että sillä pärjää. Myös tuttavasi saa sen verran rahaa että sillä pärjää kyllä. Kolmesta lapsesta lisäksi pelkät lapsilisät ovat useita satoja euroja joka kuukausi.

Jokainen saa ostaa vaatteita lapsillee kirppikseltä tai UFF:ltä.
Tiedätkö, että vaikka minulla on tässä olosuhteisiin nähden oikein hyvät oltavat, niin ei tarvita kuin murtunut reisiluu ja rikkoutunut pyykinpesukone ja kaikki on toisin. Siihen joku kiva kihomatoepidemia niin kriisi on valmis.

Elämä ei todellakaan mene niin, että kun vaan itse toimii aina oikein niin mitään pahaa ei koskaan tapahdu. On tavallaan ihanaa, miten joku vielä luottaa noin sokeasti tähän hyvinvointivaltion suomaan turvaan, mutta todellisuus on aika monille tänä päivänä jotain ihan muuta. Meillä on hirvittävä määrä ihmisiä, joita turvaverkko ei pelasta.

Kaikki eivät myöskään ole syntymässään saaneet sellaisia eväitä elämään, että heillä olisi mitään edellytyksiä suunnitella ja suorittaa täydellinen elämä. Näitä ihmisentaimia kasvaa suomalaisissa kodeissa tälläkin hetkellä vähintään kymmeniä tuhansia, eikä halveksunta tai ylenkatse auta heitä pätkääkään. Ihan jokaisella meistä on vähintään moraalinen velvollisuus ymmärtää näitä ihmisiä sen verran, että emme syrjäytä heitä yhteiskunnasta enää yhtään enempää.
 
Vastaus
Aloittajalle: Seuraa tarkasti mitä tapahtuu kun Sipilän hallitus on töissä. Miten leikkaukset vaikuttavat - niiden vaikutukset näet todellisuudessa vasta muutaman vuoden kuluttua kun lapset, mielenterveysongelmaiset alkavat oireilemaan kunnolla. Sinun lapsiin leikkaukset vaikuttavat siten että perhepäivähoitajien määrä vähenee ja jäljelle jäävien hoitajien lapsilukumäärä kasvaa, samoin päiväkotien ryhmäkoot kasvavat. Lapsista tulee levottomia, tarttuvat lastentaudit lisääntyvät. Kodinhoitajia ei lapsiperheille ole varaa antaa: vanhempien poissaolot töistä lisääntyvät - etenkin naisten koska naiset perinteisesti jäävät kotiin hoitamaan sairasta lasta. Mitä tekee kansantaloudelle se että koulutetut naiset jäävät kotiin, ovat pois työvoimasta? Oireilevat lapset pääsevät yhä harvemmin hoitoon, levottomuus kouluissa lisääntyy ja mielenterveysongelmaisten määrä kasvaa entisestään. Avohoito lisääntyy eli mt-ongelmaiset ovat heitteillä kaduilla ja tämä näkyy yleisen levottomuuden lisääntymisenä esim. kauppareissullasi. Vanhusten hoidon taso huononee entisestään, kiitos Sipilän leikkausten ja ajattelutavan: Ensin hutkitaan ja sitten vasta tutkitaan. Kun vanhusten hoidon taso huononee, tarkoittaa se sitä että sinä naisena olet entistä enemmän sidottu omien vanhempiesi hoitoon. Mitä se tarkoittaa koulutetulle naiselle? Sen voit miettiä omalla kohdallasi. Kun nyt on jo niin että pienituloisten rahat eivät riitä elämiseen edes vaikka toinen perheenjäsen tekee kahta työtä (tiesithän että pienituloisilta on jo poissa monia tukia: esim. asumistuki ja lapset jotka kaikesta ehkäisystä huolimatta ovat päättäneet tulla kärsivät tilanteesta). Tällä hetkellä on jo se tilanne että nelihenkinen perhe joutuu asumaan pienessä asunnossa, kaksioissa, koska asumistuen määrää leikattu. Nyt vielä Sipilän hallituksen aikana palkanalennuksia luvassa, voit miettiä mitä se tekee pienituloiselle kahta työtä tekevälle. Vain sivistymätön voi Suomessa näillä koulutuksilla miettiä rahojen riittävyyttä. Ihan tulee mieleen, mitä ihmettä teet kalliilla peruskoulutuksella kun et osaa ajatella?
 
enjymmärrä
Aloittajalle: Seuraa tarkasti mitä tapahtuu kun Sipilän hallitus on töissä. Miten leikkaukset vaikuttavat - niiden vaikutukset näet todellisuudessa vasta muutaman vuoden kuluttua kun lapset, mielenterveysongelmaiset alkavat oireilemaan kunnolla. Ihan tulee mieleen, mitä ihmettä teet kalliilla peruskoulutuksella kun et osaa ajatella?
No kerropa, mitä tässä pitäisi ajatella?

Mitä muuta Sipilän hallitus voisi tehdä, kun ei ole rahaa? On pakko leikata.
Sehän tässä on huvittavaa, että sitten tosiaan on ihmisiä, joiden mielestä tukia ja elintasoa pitäisi kasvattaa. Sehän olisi tosi kivaa, mutta MISTÄ se raha otetaan?

Mörköäitikin väistää täysin kysymykset kaikesta realiteetista liittyen rahoitukseen.
 
enjymmärrä
Aloittajalle: Seuraa tarkasti mitä tapahtuu kun Sipilän hallitus on töissä. Miten leikkaukset vaikuttavat - niiden vaikutukset näet todellisuudessa vasta muutaman vuoden kuluttua kun lapset, mielenterveysongelmaiset alkavat oireilemaan kunnolla. Ihan tulee mieleen, mitä ihmettä teet kalliilla peruskoulutuksella kun et osaa ajatella?
No kerropa, mitä tässä pitäisi ajatella?

Mitä muuta Sipilän hallitus voisi tehdä, kun ei ole rahaa? On pakko leikata.
Sehän tässä on huvittavaa, että sitten tosiaan on ihmisiä, joiden mielestä tukia ja elintasoa pitäisi kasvattaa. Sehän olisi tosi kivaa, mutta MISTÄ se raha otetaan?

Mörköäitikin väistää täysin kysymykset kaikesta realiteetista liittyen rahoitukseen.
 
Nestori
Saa, jos on rahaa maksaa siitä itse.
Luojan kiitos, oman asuinpaikkansa saa vielä määritellä. Etkä sinäkään omasta asumisestasi itse maksa. Kyllä sinäkin nautit vapaamatkustajana olostasi: päivähoito, koulutus ym. Otapa selvää kuinka paljon verovaroin niitä tuetaan. Yksistään sinun verotulot eivät niihin riittäisi, kyllä niitä sinun käyttämiäsi palveluita jokainen pienituloinen, asumistuilla toimeentuleva kansalainen maksaa verotuksessa. Sinun kohdallasi sääli että verovaroin tuettu koulutuksesi on mennyt hukkaan.
 
enjymmärrä
Aloittajalle: Seuraa tarkasti mitä tapahtuu kun Sipilän hallitus on töissä. Miten leikkaukset vaikuttavat - niiden vaikutukset näet todellisuudessa vasta muutaman vuoden kuluttua kun lapset, mielenterveysongelmaiset alkavat oireilemaan kunnolla. Ihan tulee mieleen, mitä ihmettä teet kalliilla peruskoulutuksella kun et osaa ajatella?
No kerropa, mitä tässä pitäisi ajatella?

Mitä muuta Sipilän hallitus voisi tehdä, kun ei ole rahaa? On pakko leikata.
Sehän tässä on huvittavaa, että sitten tosiaan on ihmisiä, joiden mielestä tukia ja elintasoa pitäisi kasvattaa. Sehän olisi tosi kivaa, mutta MISTÄ se raha otetaan?

Velkaannutaan kuten Kreikka?

Mörköäitikin väistää täysin kysymykset kaikesta realiteetista liittyen rahoitukseen.
 
En enää köyhä
Olen ollut työtön vain todella lyhyen aikaa valmistumisen jälkeen. Siitä on pitkä aika. Eli töitä olen tehnyt aika pitkään. Mihin se tässä keskustelussa liittyy?

Ja ei, ei sen takia, ettei tule paha mieli, vaan siksi, että itse haluan mieluummin elää yhteiskunnassa, jossa myös työttömän ihmisen perhe voi elää ihan hyvää elämää. Ja mitä tulee siihen, mitä tuilla pitäisi voida hankkia, niin ihan toimeentulotukilain mukaan toimeentulotuen tarkoitus on kattaa myös muuta kuin pelkkiä ruoka- ja asumismenoja. Toimeentulotuen yksi tarkoitus on estää syrjäytymistä.
Niinpä. Siksi se onkin riittävän suuri että silläkin pärjää kyllä. Sitähän tässä on koko ajan yritetty toitottaa.

En ole loppuun asti lukenut ketjua, seuraavalta sivulta vähän, ja yhteen kommenttiisi, että mitenkähän paljon luulet että keskitysleireillä (esim. Pohjois-Koreassa minkä aiemmissa ketjuissa olet ottanut esimerkiksi) on ehkäisyvälineitä käytössä? Selittäisiköhän se kuitenkin monet raskautumiset.
 
En enää köyhä
Suurimmalla osalla perheistä on kaksi lasta Suomessa. Jos jätetään lestadiolaiset yms pois laskuista, keskimääräinen lapsiluku laskee entisestään.

Voisiko olla niin, että elämä ei ole niin mustavalkoista ja suoraviivaista kuin kuvittelette? Ihmiset haluavat kokea elämänsä merkitykselliseksi ja haluavat elämäänsä sisältöä. Miksi muka pienituloinen ei haluaisi lapsia samalla lailla kuin parempituloinen? Lapsia hankitaan jopa vankileireillä. Se kuulostaa omituiselta, kun miettii olosuhteita ja tulevaisuutta, johon lapsi syntyy (jos tulevaisuutta on ollenkaan). Mutta täytyy ymmärtää elämää ja maailmaa vähän laajemmin kuin vain oman navan ympäriltä. Sinänsä Suomessa pienituloisen lapsella on ihan hyvät elämän mahdollisuudet, ja usein varsinkin työttömyys on väliaikainen olotila. Ymmärrän myös sitä, että pienituloinen yrittää tarjota lapselleen muutakin kuin vain niitä tarjousnakkeja, vaikka se sitten tarkoittaisi sitä, että on talous tiukoilla.

Ei näiden asioiden ymmärtäminen mitään suurta mielikuvitusta vaadi. Silti aika moni ihmettelee täällä huuli pyöreänä, miten "ei ymmärrä
".
Niin, kun sinä jahat koko ajan että köyhäkin perhe tarvitsee sitä ja tätä. Tarvita saa, ja hankkiakin. Ei sitä kukaan kiistä. Liian moni pienituloinen vaan elää varojensa yli.
 
viera.s
Tiedätkö, että vaikka minulla on tässä olosuhteisiin nähden oikein hyvät oltavat, niin ei tarvita kuin murtunut reisiluu ja rikkoutunut pyykinpesukone ja kaikki on toisin. Siihen joku kiva kihomatoepidemia niin kriisi on valmis.
Olet kertonut, että sinulla on 1000 € paremmat tulot kuin huono-osaisemmilla kavereillasi. Olettakaamme, että niille huono-osaisemmille jää käyttöön vain toimeentulotuen minimimäärä. Yksinhuoltajalla, jolla on kolme alle 10-vuotiasta lasta se tarkottaisi, että käyttörahaa kohtuullisten asumiskulujen jälkeen jää 1378,83 €. Sinulla, jolla on 1000 € paremmat tulot jäisi siis käyttöön n. 2400 €/kk.

Olisi mielenkiintoista kuulla, millä tavalla nämä käyttörahat sinulla kuluu, kun taloutesi on niin tiukka ja kriisialtis. Itse kun kuvittelisin, että tuosta säästää kevyesti varsin suuret pahanpäivän varat. Ja jos ei kuitenkaan olisi pystynyt/ehtinyt näin tekemään, pitkäkin sairaus tarkottaisi korkeintaan putoamista minimitoimeentulolle, jonka päälle maksettaisiin extrana esim. sairaala- ja lääkekulut.

Minä olen itse käytännössä ihmetellyt eniten keskituloisten, eli kaltaistesi (ja myös itseni kaltaisten) erilaisia rahankäyttötyylejä. Jotkut saa rahaa uppoamaan aivan eri tavalla ihan arkipäiväisiin asioihin, eikä siksi säästöjä kerry vaikka omasta mielestäni niitä olisi kyllä helppo kartuttaa.

Otan esimerkiksi yhden tuttavani ja kerron konkreettisia esimerkkejä erilaisista rahankäyttötyyleistä.

Ruokakauppaostokset
Minä: Katson, mitä on tarjouksessa/punaisella lapulla varustettuna ja suunnittelen ruuat sen mukaisesti. Jos joskus olen jo etukäteen päättänyt, mitä haluan tehdä ruuaksi, sovellan kuitenkin ainakin arkipäiväruuissa reseptejä päästäkseni kohtuulliseen hintaan. Esim. korvaan tuoreyrtit joko itse kasvatettuihin vaikka ne olisi vähän eri laatua, tai käytän kuivattuja yrttejä. Voin myös jättää jotain kalliimpia aineksia pois.
Tuttava: Päättää etukäteen mitä haluaa tehdä ruuaksi, ei mieti asiassa hintaa. Ostaa kaikki reseptien ainekset, ei tingi niissä millään tavoin oli sitten kyse arkipäiväruuasta tai vierastarjoilusta.

Huvitukset:
Minä: Haluan mennä vaikkapa elokuviin tai kylpylään. Katson, koska sinne pääsee edullisesti ja menen silloin (esim. tiistaisin kotimaisiin elokuviin kaksi yhden hinnalla, läheisessä kylpylässä välillä tarjouksia 5 €/henkilö).
Tuttava: Menee juuri silloin kuin huvittaa, vaikka seuraavana päivänä hinta olisi puolet halvempi.

Vaate- yms. ostokset:
Minä: Ostan kun on tarve, käytän vaatteet yleensä loppuun ja muutkin hankinnat perustuu lähes aina tarpeeseen. En edes tykkää turhanpäiväisestä shoppailusta.
Tuttava: Ostaa kun näkee jotain kivaa, tykkää shoppailla. Tarkat mieltymykset käyttöesineissä ja vaatteissa.

Ja lisäksi sitten kaikki pienemmät jutut, kuten jos vaikka minä kaipaan tietoa jostain asiasta, etsin netistä tai lainaan kirjastosta asiaa käsittelevän kirjan. Tuttava ostaa kirjan. Meillä on vain ns. pakolliset vakuutukset, tuttavalla kattavat sairauskuluvakuutukset lapselle ja itselleenkin.

Kaikista näistä eroista syntyy varmasti ainakin se 1000 € eroa ihan peruskulutukseen. Minulle oma tyylini on luonteva, ei perustu taloudelliseen pakkoon vaan perussäästäväisyyteen ja turhan kulutuksen välttämiseen.
 
En enää köyhä
On meitä myös periytyviä köyhiä, vanhemmilla oli omaisuutta mutta katosi alkoholismiin. Alkoholismi tuhoaa nuoren tulevaisuutta, ja kun nuori aikuisena pääsee vihdoin jaloilleen, hän on jo ikäihminen lähes 35-40-vuotias, tekee lapset, jne. kärsii köyhyydestä kunnes saa opiskeltua ja elämän mallilleen. Itse kuulun tähän kategoriaan. Rahanhallinta opitaan kantapään kautta, sairaat vanhemmat eivät voi opettaa lapsiaan.

Jos olisi saatu paremmat eväät kotoa, vanhemmat hallitsemassa raha-asioitaan ja kannustamassa opiskeluun, tilanne voisi olla toisenlainen.

Voisihan sitä itsekin alkaa ryypätä, mutta kun ei jaksa. Elämänhallintaa oppii itsenäisestikin, se on vaan tuskaisampi ja pidempi tie, kuin monella muulla. Ei siis pidä soimata meitä nuorempana leväperäisesti eläneitä, emme ole saaneet elämään tarvittavia ohjeita ja opetuksia kotoa.
Jep. Ja siitähän tässä koko ketjussa olikin kyse. Tuilla ja pienilläkin tuloilla pärjää. Mutta kaikki eivät osaa käyttää rahaa, ja siten heillä on elämänhallintaongelmia. Kuten ilmeisesti sinullakin on ollut. Sehän nimenomaan on koko ketjun poitti. Osa on sellaisista lähtökohdista kuin sinä, osa kotona lellittyjä etteivät ymmärrä ettei kaikkea "kuulu" saada ellei siihen ole varaa, vaan eletään varojen yli ja otetaan esim. pikavippejä, tehdään matkoja vaikkei rahojaan saa riittämään edes ruokaan.

Nykyään lähes kaikilla on ns. hyvä elämä verrattuna lähes mihinkään muuhun aikakauteen. Oikeasti köyhää on ollut vielä 70-luvullakin. Mutta nykyään tuet ovat niin suuria, ettei kukaan tukienkaan varassa elävien joudu elämään puutteessa ellei itse tee vääriä valintoja rahankäytön suhteen.
 
En enää köyhä
Tiedätkö, että vaikka minulla on tässä olosuhteisiin nähden oikein hyvät oltavat, niin ei tarvita kuin murtunut reisiluu ja rikkoutunut pyykinpesukone ja kaikki on toisin. Siihen joku kiva kihomatoepidemia niin kriisi on valmis.

Elämä ei todellakaan mene niin, että kun vaan itse toimii aina oikein niin mitään pahaa ei koskaan tapahdu. On tavallaan ihanaa, miten joku vielä luottaa noin sokeasti tähän hyvinvointivaltion suomaan turvaan, mutta todellisuus on aika monille tänä päivänä jotain ihan muuta. Meillä on hirvittävä määrä ihmisiä, joita turvaverkko ei pelasta.

Kaikki eivät myöskään ole syntymässään saaneet sellaisia eväitä elämään, että heillä olisi mitään edellytyksiä suunnitella ja suorittaa täydellinen elämä. Näitä ihmisentaimia kasvaa suomalaisissa kodeissa tälläkin hetkellä vähintään kymmeniä tuhansia, eikä halveksunta tai ylenkatse auta heitä pätkääkään. Ihan jokaisella meistä on vähintään moraalinen velvollisuus ymmärtää näitä ihmisiä sen verran, että emme syrjäytä heitä yhteiskunnasta enää yhtään enempää.
Teillä joillain on nyt syöpynyt mieliin joku mielikuva muiden ihmisten halveksimisesta. Miten senkin nyt vääntäisi uudestaan että ymmärtäisitte, että ei tässä ketään halveksita. Puhutaan vain rahankäytöstä. Toivoisin jokaiselle vähävaraiselle vaikka ässäarpavoittoa.

Lisäksi, jos saat kyllä kaiken tarvittavan hoidon reisiluunmurtumaasi täällä Suomessa. Mitenkäs se kihomatoepidemia köyhyttää, hmmm?

Pesukoneita saa halvalla, vaikka käytettynäkin.

http://www.nettimarkkina.com/markkinapaikka/koti-sisustus/kodinkoneet/pyykinpesukoneet/ilmoitukset
 
No kerropa, mitä tässä pitäisi ajatella?

Mitä muuta Sipilän hallitus voisi tehdä, kun ei ole rahaa? On pakko leikata.
Sehän tässä on huvittavaa, että sitten tosiaan on ihmisiä, joiden mielestä tukia ja elintasoa pitäisi kasvattaa. Sehän olisi tosi kivaa, mutta MISTÄ se raha otetaan?

Velkaannutaan kuten Kreikka?

Mörköäitikin väistää täysin kysymykset kaikesta realiteetista liittyen rahoitukseen.
Jos katsot hallitusohjelmaa tarkemmin, huomaat että sieltä on kyllä "säästöjen vuoksi" leikattu juuri lapsilta, köyhiltä, sairailta ja vanhuksilta ja tehty sellaisia suunnitelmia, jotka tulevat heikentämään nimenomaan naisten asemaa. Kuitenkin samaan aikaan ollaan aikeissa satsata muihin kohteisiin - eli rahaa tuntuu niihin kuitenkin olevan. Näissä leikkauksissa on kyse arvovalinnoista, ei suinkaan siitä, että olisi "rahat loppu".
 
En köyhä enää
Jos katsot hallitusohjelmaa tarkemmin, huomaat että sieltä on kyllä "säästöjen vuoksi" leikattu juuri lapsilta, köyhiltä, sairailta ja vanhuksilta ja tehty sellaisia suunnitelmia, jotka tulevat heikentämään nimenomaan naisten asemaa. Kuitenkin samaan aikaan ollaan aikeissa satsata muihin kohteisiin - eli rahaa tuntuu niihin kuitenkin olevan. Näissä leikkauksissa on kyse arvovalinnoista, ei suinkaan siitä, että olisi "rahat loppu".
Meinaatko ettei Suomella ole valtionvelkaa?
 
En köyhä enää
Ei kun kyllä tässä maassa jokainen voi valita itse asuinpaikkansa, turha siitä on jankata. Voit toki itse olla sitä mieltä, että kaikkien pitkäaikaistyöttömien pitäisi muuttaa Keski-Suomeen, mutta sillä mielipiteellä ei ole mitään vaikutusta sosiaalipolitiikkaan tai muiden ihmisten valintoihin.
Tottakai voi. Mutta jos valitsee asua kalliimmin mitä olisi pakko, niin se on sitten taas oma valinta jos rahat ei muuhun riitä.
 
Tottakai voi. Mutta jos valitsee asua kalliimmin mitä olisi pakko, niin se on sitten taas oma valinta jos rahat ei muuhun riitä.
Mutta kuten täällä on selitetty, sama ongelma voi tulla vastaan niillä pikkupaikkakunnilla. Helsingistä katsoen voi vaikuttaa siltä, että on tehnyt mielettömän löydön ja saa kämpän halvalla - sitten totuus iskee silmille, kun käykin ilmi, että sillä paikkakunnalla sossun vuokrarajat ovat niin tiukat, että se halvalta vaikuttanut kämppäkin on niiden rajojen mukaan liian kallis.

Eikä elämää voi elää vain laskien rahoja ja jokaisessa valinnassa painottaen vain rahaa. Ei se ole mielekästä eikä monessa asiassa edes fiksua.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä