Miten ihmeessä ihmiset eivät tule toimeen tuloillaan? En ymmärrä.

  • Viestiketjun aloittaja enjymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
En enää köyhä
Missä päin asut? Sulla saattaa olla hiukan ruusuinen käsitys Helsingin asuntotilanteesta. Jos on todella köyhä ja elää toimeentulotuella, ovat usein nuo kaupungin asunnot (tai VVO, Sato yms) ainoat realistiset vaihtoehdot. Suurin osa yksityisistä vaatii kahden kuukauden takuuvuokran ja sellaisia rahoja ei yleensä toimeentulotukiasiakkaalla ole. Joten jos ei edellisestä asunnosta ole sellaista summaa vuokravakuutena, on ainoa sellainen taho, joka ei isoja takuita vaadi. Sossusta ei takuuvuokria makseta ja kaikki vuokranantajat eivät suinkaan hyväksy niitä sossun kirjallisia takuita.

Mutta noin muutenkin Helsingissä on kyllä todettu ihan yleisesti, että etsivä ei aina löydä eikä ahkeraa palkita. Toki ilman luottotietomerkintöjä yleensä jonkun asunnon löytää, jos on kyseessä perhe, mutta se on sitten toinen asia, kuinka halpa tai kallis se on.

Moni laittaakin omaa rahaa noihin vuokriin lisää. Mutta siitä ne ongelmat alkavatkin, kun ajatellaan, ettei joku satanen tai jopa kaksi ole paha hinta siitä, että voi asua perhekoon mukaisessa asunnossa kivalla alueella. Ja eihän siinä mitään, mutta heti kun jotain yllättävää elämässä tapahtuu, tai jos elämäntilanne myöhemmin muuttuu, se saattaa muuttua hankalaksi.
Asun Helsingissä. En en elä toimeentulotuella. Perheemme on keskituloinen, kumpikin, sekä minä että mieheni tienaamme n. 3000€ brutto. Mieheni hieman enemmän, minä hieman vähemmän. Mutta keskiarvoksi tulee suunnilleen tuo. En kadehdi sosiaalitukien varassa eläviä. Korjatakseni muutamaa väärää käsitystä mitä sinulla on meistä joistain kirjoittajista tullut.
 
Esitätkö tyhmää vai etkö oikeasti tajua? Ei kyse ole siitä etteikö köyhä "saa" käydä vaikka kuussa. Mutta jostain ne rahat on revittävä sen jälkeen kun kustantaa ensin ruoat, asumiset ja muut pakolliset kulut. Köyhäkin voi säästää, velaksi ei voi elää ja ruikuttaa että rahaa ei ole. Silloin käyttää rahaa väärin, ja jos menee kuuhun velkarahoilla elää yli varojensa.
Mutta jos neuvolasta saa niitä ilmaisia lippuja, niin sittenhän jokainen voisi hakea sieltä, oli köyhä tai ei.
 
En enää köyhä
Mutta jos neuvolasta saa niitä ilmaisia lippuja, niin sittenhän jokainen voisi hakea sieltä, oli köyhä tai ei.
Voiko? Tuskin. Mutta kai nyt ymmärrät ettei kyse ole siitä että joku pääsee tai on pääsemättä lintsille, vaan siitä, että ylimääräistä tehdään ja ostetaan jos siihen on varaa. Ei kyse ole siitä että köyhä voittaa arvassa ja pääsee bahamalle viikoksi, vaan rahankäytöstä.
 
Voiko? Tuskin. Mutta kai nyt ymmärrät ettei kyse ole siitä että joku pääsee tai on pääsemättä lintsille, vaan siitä, että ylimääräistä tehdään ja ostetaan jos siihen on varaa. Ei kyse ole siitä että köyhä voittaa arvassa ja pääsee bahamalle viikoksi, vaan rahankäytöstä.
Niin, jokainen määrittelee itse, mitä hankinnoista priorisoi ja mikä on ylimääräistä.
 
Fakta nyt kuitenkin on että yksi asia menee toisen edelle. Kuten ruoka menee huvipuistoreissun edelle.
Tarkoitatko, että kaikki, mikä ei tähtää välittömään hengissä pysymiseen, on toissijaista? Itse en ole samaa mieltä. Myös pienituloisen tai köyhän elämässä pitäisi olla mahdollisuus muunkinlaiseen sisältöön kuin siihen, että elintoiminnot pysyvät käynnissä.
 
En enää köyhä
Tarkoitatko, että kaikki, mikä ei tähtää välittömään hengissä pysymiseen, on toissijaista? Itse en ole samaa mieltä. Myös pienituloisen tai köyhän elämässä pitäisi olla mahdollisuus muunkinlaiseen sisältöön kuin siihen, että elintoiminnot pysyvät käynnissä.
Etkö nyt oikeasti tajua? Jokainen saa vaikka käydä kuussa. Mutta jokaisella on ennen sitä velvollisuus maksaa asumiskulunsa, ruokansa ja vaatteensa. Ellei tuohon kykene, on elämänhallintaongelmia.

Toistan vielä: jos rahaa pakollisten kulujen jäkeen jää 400€, ja siitä saa koko perheelle (oli se perhekoko nyt sitten mikä tahansa) saa 50 eurolla, niin sillä 350 eurolla voi mennä lintsille sen mitä kerkeää.

Mutta jos rahaa menee ruokiin 390€ ja jäljelle jää 10€, ei sillä rahalla mene yksikään lintsille. Paitsi niillä vapaalipuilla jos niitä saa.

En jaksa uskoa ettet käsitä.
 
vierailija990
Mä olen miettinyt ihan samaa! Ainoastaan opiskeluaikoina tili oli enemmän tai vähemmän laiha.

Tilille tulee joka kuukausi noin 2000e. Talvikuukausina puolet tästä menee säästötilille. Elän siis talvikuukausina 1000e/kk. Tokikaan mulla ei ole lainoja ja vuokrakin on vain 250e (puolison kanssa puoliksi, sisältää veden). Sähkö ja netti menee puoliksi. Ruokakaupassakin taitaa mennä aika lähelle 50:50. Auton kulut hoidan täysin itse. Vaatteita ostan sesongeittain. Eli tällä hetkellä olen käytännössä ostanut uusia kesävaatteita ja kenkiä eikä ole enää tänä kesänä tarvetta ostella kesähepeneitä. Muutaman uuden asukokonaisuuden vain sekä yhdet sandaalit. Kesäkuukausiksi muutan säästösuunnitelmat siten, että säästötilille menee vain 500e, koska kesällä on messuja ja markkinoita ym. kivaa niin jää niihin sitten rahaa.

Mies tienaa inan verran vähemmän kuin minä ja sillä on aina tili tyhjä. Tosin se hassaa rahansa kaikenmaailman elektroniikkavimpaimiin ja tietokoneiden ja autojen osiin ja korjauksiin ja "kivoihin leluihin".

Meillä ei polteta eikä oikeastaan edes ryypätäkään.

Ja koska olen säästänyt jo monta vuotta, nykyisillä säästöillä pärjäisin mainiosti parikin vuotta tekemättä töitä ja elämällä kurissa ja nuhteessa.
 
Etkö nyt oikeasti tajua? Jokainen saa vaikka käydä kuussa. Mutta jokaisella on ennen sitä velvollisuus maksaa asumiskulunsa, ruokansa ja vaatteensa. Ellei tuohon kykene, on elämänhallintaongelmia.

Toistan vielä: jos rahaa pakollisten kulujen jäkeen jää 400€, ja siitä saa koko perheelle (oli se perhekoko nyt sitten mikä tahansa) saa 50 eurolla, niin sillä 350 eurolla voi mennä lintsille sen mitä kerkeää.

Mutta jos rahaa menee ruokiin 390€ ja jäljelle jää 10€, ei sillä rahalla mene yksikään lintsille. Paitsi niillä vapaalipuilla jos niitä saa.

En jaksa uskoa ettet käsitä.
Ei kai tuo yhtälö olekaan kenellekään tässä ketjussa epäselvä. Kyllähän kaikki sen tietävät, että käytössä on vain se määrä rahaa, mikä on. En oikein hahmota, mihin pyrit.

Käytännössä tietysti monet joutuvat nipistämään jopa ruokamenoista, jos haluavat jotain muuta eivätkä rahat tunnu riittävän.
 
En enää köyhä
Ei kai tuo yhtälö olekaan kenellekään tässä ketjussa epäselvä. Kyllähän kaikki sen tietävät, että käytössä on vain se määrä rahaa, mikä on. En oikein hahmota, mihin pyrit.

Käytännössä tietysti monet joutuvat nipistämään jopa ruokamenoista, jos haluavat jotain muuta eivätkä rahat tunnu riittävän.
Pyrin aloituksen pointtiin. Jokaisen olisi elettävä tulojen mukaan.
 
Pyrin aloituksen pointtiin. Jokaisen olisi elettävä tulojen mukaan.
Ketjussa on monta kertaa todettu, että vaikka se kuulostaa yksinkertaiselta, se ei aina olekaan niin helppoa. Elämäntilanteita on monenlaisia. Mutta käytännössä kukaan ei voi elää suuremmalla määrällä rahaa, mikä hänellä on käytössään - ellei ota jotain pikavippejä tai vinguta luottokorttia. Mutta niissäkin tulee aika pian raja vastaan.
 
enjymmärrä
Ei sossusta tai neuvolasta mitään huvipuistolippuja saa. Älä nyt naurata. Ellei sitten ole kyse jostain lastensuojelutapauksesta.

Sulla on kummallinen tuttavapiiri, täytyy kyllä sanoa. Mitäs luulet, mahtaisiko huvipuistot pysyä toiminnassa ja kannattavana liiketoimintana, jos niissä kävisivät vain ilmaislippuja saavat sossun asiakkaat? Mutta että työssäkäyvillä ei olisi varaa?

On tää ihan kivaa ajan vietettä tämä keskustelu, mutta nyt se on mennyt jo niin absurdiksi, että taitaa mennä trolliasteikostakin yli.

Mä kerroin esimerkin omasta tuttavapiiristä. Mullekin on muuten tyrkytettty huvipuistolippuja ja kaikenlaista lahjakorttia ruokakauppaan neuvolassa. Ihan normaalia se on, että monet lapsiperheet saavat ilmaiseksi huvipuistoliput.

Linnamäen kuitenkin omistaa nimittäin juuri ne tahot, jotka niitä ilmaislippuja juuri antaa ja jakelee eteenpäin. Linnanmäen omistaa yleishyödyllinen säätiö, joka EI saa tuottaa voittoa, joten liiketoiminta pysyy siis hyvin pystyssä, vaikka siellä on paljon ilmaiskävijöitä.
 
vierailija...
Tarkoitatko, että kaikki, mikä ei tähtää välittömään hengissä pysymiseen, on toissijaista? Itse en ole samaa mieltä. Myös pienituloisen tai köyhän elämässä pitäisi olla mahdollisuus muunkinlaiseen sisältöön kuin siihen, että elintoiminnot pysyvät käynnissä.
Joka paikassa on varmasti mahdollisuus ilmaiseen huvitteluun. On kirjasto (joissa lainataan nykyään myös leffoja, musiikkia, pelejä ja vaikka mitä), on ilmaiskonsertteja ja taidenäyttelyitä, etenkin kesäaikaan toreilla on vaikka mitä tapahtumaa. Voi opetella uuden liikuntaharrastuksen, mennä puistoon lukemaan kirjastosta lainattua kirjaa tai opiskella itsenäisesti uuden kielen. Voi viettää aikaa ystävien kanssa. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka. Mutta joillekin ei ilmeisesti kelpaa mikään muu kuin juuri se harrastus, johon ei olisi oikeasti varaa.
 
Tämä ei ole provo. En vain tosiaan ymmärrä, miten ihmiset eivät tule toimeen tuloillaan ja ovat rahapulassa.
Elätän yksin kolmea lasta, asutaan halvimmassa mahdollisessa asunnossa ja eletään niukasti (ei olla koskaan käyty ulkomailla, ei käydä huvipuistoissa eikä syödä kokolihaa tai muuta paheellista). Pärjätään ja saan pahan päivän varalle pikkuhiljaa säästöönkin kun teen joka viikko ylitöitä (luojan kiitos niitä mun alalla on!). Lapset ei harrasta mitään maksullista, vaatteet saadaan pääosin käytettynä ilmaiseksi. Toisin sanoen olen täydellinen, enkä tässä todellakaan edes luetellut kaikkia erinomaisuuksiani alkaen kaaliruokientekotaidoista ja päättyen jonnekin parsimisen maailmanmestaruuteen.

Mutta arvaatkos mitä? Merkittävä osa tuttavistani tienaa noin tonnin kuussa vähemmän kuin minä. Merkittävä osa tuttavistani ei ole niin onnekkaita, että he mahtuisivat tähän koko kunnan kolmanneksi halvimpaan vuokrataloon. Suurin osa ei saa lapsilleen vaatteita ilmaiseksi. Kenelläkään itseni lisäksi ei ole sukulaista, joka hyvää hyvyyttään kerta toisensa jälkeen ilmaiseksi korjaisi auton jolla sinne töihin on mentävä.

Eikä minulla ole koskaan käynyt mielessäkään tuntea mitään ylemmyyttä siitä, että olen ollut aivan helvetin onnekas.
 
Joka paikassa on varmasti mahdollisuus ilmaiseen huvitteluun. On kirjasto (joissa lainataan nykyään myös leffoja, musiikkia, pelejä ja vaikka mitä), on ilmaiskonsertteja ja taidenäyttelyitä, etenkin kesäaikaan toreilla on vaikka mitä tapahtumaa. Voi opetella uuden liikuntaharrastuksen, mennä puistoon lukemaan kirjastosta lainattua kirjaa tai opiskella itsenäisesti uuden kielen. Voi viettää aikaa ystävien kanssa. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka. Mutta joillekin ei ilmeisesti kelpaa mikään muu kuin juuri se harrastus, johon ei olisi oikeasti varaa.
Ei tässä olekaan kyse siitä, miten saa aikansa kulumaan. Ihmisellä voi olla innostus ja intohimo johonkin tiettyyn asiaan. Tosin monihan joutuu rakkaistakin harrastuksista luopumaan rahan vuoksi. Mutta moni yrittää myös lapselleen tarjota sen harrastuksen, josta tämä pitäisi.

Tosin useimmiten luulisin, ettei se yksi harrastus sinänsä taloutta kaada, vaikka siihen joutuisikin nipistämään. Koska tosi harva harrastus kuitenkaan maksaa ihan älyttömästi /vuosi. Mutta jos nyt on vaikka lapsi, joka rakastaa jalkapalloa, niin ei se varmaan tunnu samalta mennä kirjastoon lainaamaan jalkapallokirjoja ja mennä pelikentän laidalle tai puistoon lukemaan sitä.

Kaikki kyllä tietävät, että paljon kivoja asioita voi tehdä ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi. En usko, että on kyse siitä, etteikö joku tietäisi, että kirjastosta saa leffoja ilmaiseksi. Varmaan niitä ihan mielellään sieltä lainataankin. Toki sitten pitää taas olla se telkkari ja dvd-laite, ja siitähän taas riemu repeää, kun köyhä perhe ostaa toimeentulotuellaan telkkarin.
 
D-;
Jotenkin kummasti ihmisillä on tapana välittää siitä, missä asuu. Ellei ole pahasti masentunut, silloin voi päästä sellaiseen "millään ei ole mitään väliä" -tyyppiseen olotilaan.

Kävin katsomassa, ja Helsingissä ei ole yhtään asuntoa tuolla hinnalla. Mikäli käytin hakutoimintoa oikein, sain 0-500 euroa 0 kohdetta. Aika jännä.

Kun poistin kaupungin eli hain mistä vaan, löytyi jo alle 300 euron, ekat kohteet Tallinnassa ja Narvassa :D
Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi asua Helsingissä? Miksi yksinäisen pitkäaikaistyöttömän pitäisi asua Helsingissä? Miksi hänelle pitäisi antaa kaupungin asunto?
Kyllä keski-suomestakin löytyy jo noita 250e/kk asuntoja.

Sitten kun sen työn vaikka saa, niin voi muutta sen perässä sinne, missä se on. Se ei välttämättä ole Helsingissä.
 
En köyhä enää
Elätän yksin kolmea lasta, asutaan halvimmassa mahdollisessa asunnossa ja eletään niukasti (ei olla koskaan käyty ulkomailla, ei käydä huvipuistoissa eikä syödä kokolihaa tai muuta paheellista). Pärjätään ja saan pahan päivän varalle pikkuhiljaa säästöönkin kun teen joka viikko ylitöitä (luojan kiitos niitä mun alalla on!). Lapset ei harrasta mitään maksullista, vaatteet saadaan pääosin käytettynä ilmaiseksi. Toisin sanoen olen täydellinen, enkä tässä todellakaan edes luetellut kaikkia erinomaisuuksiani alkaen kaaliruokientekotaidoista ja päättyen jonnekin parsimisen maailmanmestaruuteen.

Mutta arvaatkos mitä? Merkittävä osa tuttavistani tienaa noin tonnin kuussa vähemmän kuin minä. Merkittävä osa tuttavistani ei ole niin onnekkaita, että he mahtuisivat tähän koko kunnan kolmanneksi halvimpaan vuokrataloon. Suurin osa ei saa lapsilleen vaatteita ilmaiseksi. Kenelläkään itseni lisäksi ei ole sukulaista, joka hyvää hyvyyttään kerta toisensa jälkeen ilmaiseksi korjaisi auton jolla sinne töihin on mentävä.

Eikä minulla ole koskaan käynyt mielessäkään tuntea mitään ylemmyyttä siitä, että olen ollut aivan helvetin onnekas.
Siis ymmärräthän nyt sinäkin, että Suomessa on olemassa toimeentuloturva. Toimeentulotukea saa kyllä kolmelapsisen perheen yh:na niin paljon että sillä pärjää. Myös tuttavasi saa sen verran rahaa että sillä pärjää kyllä. Kolmesta lapsesta lisäksi pelkät lapsilisät ovat useita satoja euroja joka kuukausi.

Jokainen saa ostaa vaatteita lapsillee kirppikseltä tai UFF:ltä.
 
En enää köyhä
Ei tässä olekaan kyse siitä, miten saa aikansa kulumaan. Ihmisellä voi olla innostus ja intohimo johonkin tiettyyn asiaan. Tosin monihan joutuu rakkaistakin harrastuksista luopumaan rahan vuoksi. Mutta moni yrittää myös lapselleen tarjota sen harrastuksen, josta tämä pitäisi.

Tosin useimmiten luulisin, ettei se yksi harrastus sinänsä taloutta kaada, vaikka siihen joutuisikin nipistämään. Koska tosi harva harrastus kuitenkaan maksaa ihan älyttömästi /vuosi. Mutta jos nyt on vaikka lapsi, joka rakastaa jalkapalloa, niin ei se varmaan tunnu samalta mennä kirjastoon lainaamaan jalkapallokirjoja ja mennä pelikentän laidalle tai puistoon lukemaan sitä.

Kaikki kyllä tietävät, että paljon kivoja asioita voi tehdä ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi. En usko, että on kyse siitä, etteikö joku tietäisi, että kirjastosta saa leffoja ilmaiseksi. Varmaan niitä ihan mielellään sieltä lainataankin. Toki sitten pitää taas olla se telkkari ja dvd-laite, ja siitähän taas riemu repeää, kun köyhä perhe ostaa toimeentulotuellaan telkkarin.
Etkö vieläkään ymmärrä? Kiinnostusta voi olla vaikka avaruuslentoon, mutta jos siihen ei ole varaa on keksittävä jotain muuta.
 
En enää köyhä
Pysyttävä lestissään, juu... hohhoijaa.
Mikä ihmeen kommentti tämäkin oikein on. Nyt puhutaan siitä että tukien saajakin pystyy elämään ihan ok elämää kun tekee oikeita valintoja. En minä päätä että kuka joutuu tukien varassa elämään ja kuka ei. Ei tukien varassa eläjät vaan voi elää kuten hyvätuloiset. Samoin, tai jopa jossain tapauksessa paremmin kuin huonotuloiset he voivat elää.

Mutta en minä ole näistä ns. vastuussa tai edes haluaisi pyrkiä siihen etteivät pääsisi joskus töihin missä tienaisivat enemmän ja eläisivät taloudellisesti huolettomampaa elämää. Eihän kyse ole siitä, eikä mistään kateudesta. Suomessa voi kyllä aika helposti heittäytyä sohvalle tukien varaan makaamaan jos niin haluaa, jos joku oikeasti kadehtisi työttömiä (tai huonotuloisia).
 
Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi asua Helsingissä? Miksi yksinäisen pitkäaikaistyöttömän pitäisi asua Helsingissä? Miksi hänelle pitäisi antaa kaupungin asunto?
Kyllä keski-suomestakin löytyy jo noita 250e/kk asuntoja.

Sitten kun sen työn vaikka saa, niin voi muutta sen perässä sinne, missä se on. Se ei välttämättä ole Helsingissä.
Oikotien mukaan näytti Keski-Suomessa olevan Jämsässä tosiaan yksi ainoa kämppä tuohon hintaan. Tosin asumiskuluja lisää se, että kämppä lämmitetään osin sähköllä, mutta se on toinen juttu. Kun laitoin hakukriteeriksi vuokra 0-300 euroa, löytyi toinen Saarijärveltä. Olisihan siinä siis kahdelle pitkäaikaistyöttömälle helsinkiläiselle asunto, jos nyt tarkoituksenmukaiseksi koetaan, että muutetaan jonnekin hornantuuttiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
D:-
Miksi pitkäaikaistyöttömän pitäisi asua Helsingissä? Ihmiset muutenkin joutuvat muuttamaan työn perässä, joten miksi pitkäaikaistyöttömän pitäisi saada asua siellä missä huvittaa?
 
En enää köyhä
Oikotien mukaan näytti Keski-Suomessa olevan Jämsässä tosiaan yksi ainoa kämppä tuohon hintaan. Tosin asumiskuluja lisää se, että kämppä lämmitetään osin sähköllä, mutta se on toinen juttu. Kun laitoin hakukriteeriksi vuokra 0-300 euroa, löytyi toinen Saarijärveltä. Olisihan siinä siis kahdelle pitkäaikaistyöttömälle helsinkiläiselle asunto, jos nyt tarkoituksenmukaiseksi koetaan, että muutetaan jonnekin hornantuuttiin.
Kahdella saa olla jo 500€ asunto että saavat siihen täydet tuet. Tässä pari esimerkkiä:

http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/9325695

http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/9423423
 
vierailijavoivoi
Pysyttävä lestissään, juu... hohhoijaa.
Nyt Mörköäiti veti kyllä pohjat. Oletko ihan tosissasi? Tiedän että olet eri äärilaidan edustaja kuin minä, muta tähän asti luulin sinua asioita ajattelevaksi. Kahden meneillään olevan ketjun perusteella tuntuu että ajattelitkin vaan että kaikille pitää jakaa ilmaista rahaa kun muuten jollakin on paha mieli. Oletko itse tehnyt koskaan töitä?
 
Nyt Mörköäiti veti kyllä pohjat. Oletko ihan tosissasi? Tiedän että olet eri äärilaidan edustaja kuin minä, muta tähän asti luulin sinua asioita ajattelevaksi. Kahden meneillään olevan ketjun perusteella tuntuu että ajattelitkin vaan että kaikille pitää jakaa ilmaista rahaa kun muuten jollakin on paha mieli. Oletko itse tehnyt koskaan töitä?
Olen ollut työtön vain todella lyhyen aikaa valmistumisen jälkeen. Siitä on pitkä aika. Eli töitä olen tehnyt aika pitkään. Mihin se tässä keskustelussa liittyy?

Ja ei, ei sen takia, ettei tule paha mieli, vaan siksi, että itse haluan mieluummin elää yhteiskunnassa, jossa myös työttömän ihmisen perhe voi elää ihan hyvää elämää. Ja mitä tulee siihen, mitä tuilla pitäisi voida hankkia, niin ihan toimeentulotukilain mukaan toimeentulotuen tarkoitus on kattaa myös muuta kuin pelkkiä ruoka- ja asumismenoja. Toimeentulotuen yksi tarkoitus on estää syrjäytymistä.
 

Yhteistyössä