Miten pitkiä vaunulenkkejä teette?

• Viestiketjun aloittaja gammelsbak
  • Ensimmäinen viesti
Esikoisen kanssa tuli ihan vaan käveltyäkin, kun oli kaunis ilma. Jopa viiden kilsan lenkki anopille kahville ja pian takaisin. Mut sit kun syntyi seuraavia lapsosia, jäivät lenkit tyyliin "postilaatikolle ja takaisin".

Kyllä kävin vaunulenkeillä. Muuten vain tai esim asioille kävelin tonne keskustaan. Tai käveltiin kerhoon tai lähettii isin luo kaupunkiin. Tapa jatkui sitte kun tuo alko kävellä ja tykkäs käyä kävelyretkillä.

bbbb
Mikään pakko opettaa vauvaa nukkumaan rattaissa. Vauva kyllä nukkuu sängyssäkin, niinhän ne nukkuu kaikkialla muuallakin maailmassa ja ollessaan pienempiä sisaruksia, tai ollessaan sairaalassa hoidossa. Ja kun vauva nukkuu sängyssä, voi äiti nukkua samaa aikaa - ei tarvii lenkkeillä itseään pakahtumiseen asti. Ja voi kävellä myös ihan hissuksiin. Vain suomalainen neuvolajärjestelmä syyllistää tässäkin asiassa tuoreita äitejä "nukuta niihin rattaisiin ja lenkkeile lenkkeile".
Ja sit ihmetellään kun äidit on väsyneitä ja vauvat ei nuku yöllä sängyissä. Eikä ole syy joutua ensikotiin jossei ulkoiluta ja lenkkeilytä vauvaa kahta kertaa päivässä.

-No joo, kunhan tuli tuokin pointti selväksi.

Itse kävelin sen mitä mieli teki ja jaksoin. Ekat viikot lähiristryksessä, myöhemmin puolentoista tunnin kävelyitä - sellasia tein ennen raskauttakin. Kavereille ja kauppasn menin pääasiassa rattailla.
Puolen vuoden kohdalla vauva nukkui kaikki unensa omassa sängyssään.

Mikään pakko opettaa vauvaa nukkumaan rattaissa. Vauva kyllä nukkuu sängyssäkin, niinhän ne nukkuu kaikkialla muuallakin maailmassa ja ollessaan pienempiä sisaruksia, tai ollessaan sairaalassa hoidossa. Ja kun vauva nukkuu sängyssä, voi äiti nukkua samaa aikaa - ei tarvii lenkkeillä itseään pakahtumiseen asti. Ja voi kävellä myös ihan hissuksiin. Vain suomalainen neuvolajärjestelmä syyllistää tässäkin asiassa tuoreita äitejä "nukuta niihin rattaisiin ja lenkkeile lenkkeile".
Ja sit ihmetellään kun äidit on väsyneitä ja vauvat ei nuku yöllä sängyissä. Eikä ole syy joutua ensikotiin jossei ulkoiluta ja lenkkeilytä vauvaa kahta kertaa päivässä.

-No joo, kunhan tuli tuokin pointti selväksi.

Itse kävelin sen mitä mieli teki ja jaksoin. Ekat viikot lähiristryksessä, myöhemmin puolentoista tunnin kävelyitä - sellasia tein ennen raskauttakin. Kavereille ja kauppasn menin pääasiassa rattailla.
Puolen vuoden kohdalla vauva nukkui kaikki unensa omassa sängyssään.
Ei onneksi neuvola syyllistäny yhtään. Eikä lapsi nukkunu sisällä eikä ulkona. Lähinnä rataslenkit oli mulle reikä lähteä ulos ja kuluttaa aikaa muuallakin kun sisällä. laps valvoi ja ehkä torkahti herätäkseen taas.

Joka päivä lenkkeilin, esikoisen kanssa kymmenen kilometriä ympäriinsä kiertelin.
Kakkosen kanssa samoin tuli tehtyä vähintään kymmenen kilsan lenkkejä, mutta enemmän kierrettiin metsäpolkuja niin esikoinen sai juoksennella maastossa ja tutkia luontoa samalla. Oli jotenkin rauhottavaa itsellekin kun metsässä työnsi rattaita ja lapset nukkuivat niissä, linnut lauloivat. Ihania muistoja <3

Meillä lapset pääasiassa nukkui vaunussa parvekkeella, vaunulenkit olivat enemmänkin satunnaisia. Saatoin silloin itsekin nukkua (parvekkeen ovi auki tai raollaan riippuen säästä) tai tehdä jotain omia juttuja. Minusta on kyllä kätevää, että lapsi osasi nukkua vaunussa/rattaissa - ei tarvitse sitten päiväunien takia rytmittää päivää, vaan lapsi voi nukkua käytännössä melkein missä vaan. Myös kantorepussa lapset ovat nukkuneet.

moooom
Itse en ymmärrä näitä vaunuihin nukuttamisen vihaajia. Onko se omaa viitsimätttömyyttä, kun ei "jakseta" pukea lasta ulkounille vai mitä?? Ei mahdu minun kaaliini, mitä huonoa voisi olla raikkaassa ulkoilmassa nukkumisessa. Meillä nukkuu vielä kolmivuotias vaunuissa ja menee sinne päiväunille mielellään. :) Rataslenkeillä käydään n.viiden-kuuden kilsan lenkeillä, koirien takia välttämätöntä ja saavatpa lapset ulkoilua samalla (tykkäävät pyöräillä). Lapsia neljä ja rv 21.

"bbbbb"
Hirmu kiva että teillä on mukava neuvola täti.
Kokeilehan seuraavalla kerralla nukuttaa lasta aina yhteen säännölliseen turvalliseen rauhalliseen paikkaan, aina omaan tai perheen sänkyyn - Sellaistakin erikoisuutta kannattaa kokeilla, voi toimia ja vauva nukkua. Kuullostas olleen aika rankkaa sinullakin kun ei ole ollut isää auttamassa vauvan hoidossa etkä ole päässyt itse ulkoilemaan. Toivottavasti nyt kuitenkin jo laps nukkuu.

Ei onneksi neuvola syyllistäny yhtään. Eikä lapsi nukkunu sisällä eikä ulkona. Lähinnä rataslenkit oli mulle reikä lähteä ulos ja kuluttaa aikaa muuallakin kun sisällä. laps valvoi ja ehkä torkahti herätäkseen taas.

bbbb
Itse en ymmärrä näitä vaunuihin nukuttamisen vihaajia. Onko se omaa viitsimätttömyyttä, kun ei "jakseta" pukea lasta ulkounille vai mitä?? Ei mahdu minun kaaliini, mitä huonoa voisi olla raikkaassa ulkoilmassa nukkumisessa. Meillä nukkuu vielä kolmivuotias vaunuissa ja menee sinne päiväunille mielellään. :) Rataslenkeillä käydään n.viiden-kuuden kilsan lenkeillä, koirien takia välttämätöntä ja saavatpa lapset ulkoilua samalla (tykkäävät pyöräillä). Lapsia neljä ja rv 21.
Jos sinulla on näin jyrkkiä mielipiteitä toisten perheistä ja koet rattaisiin nukuttamisen ainoaksi oikeaksi tavaksi jolla mitataan äidin viitseliäisyys ja jaksaminen, niin kannattaisi ehkä lopettaa se tilanteiden ajattelu sillä kasviskaalilla ja ajatella niillä aivoilla. Joku osaisi myös ajatella että vauvaa ei pueta 30asteen pakkasilla rattaisiin vaan sen takia että koira pääsee lenkille, mutta kaikillahan ei ole vain kesävauvoja, eikä edes koiraa. Olisi kiva muistaa, että jokaisen perhe tekisi niin kuin heillä elämä parhaiten onnistuu.

"mommy"
Alussa käytiin muutama kerta tunnin lenkillä. Hankalaa oli kyllä, kun vauva nukkui miten sattuu ja olisi jatkuvasti pitänyt olla valmiudessa imettämään. Lisäksi oli syksy ja kylmässä imetys ja julkisesti imetys kauhistutti. Muutenkin äiti oli ihan tööt, kun vauva heräsi öisin 1-2h välein joka yö. Tuli talvi ja 20m lunta ja kaamos ja käytiin vain kaupoissa vaunuilla. Sitten nyt keväällä lenkkeilemme 5 krt viikossa tunnin lenkin. Lenkkeily on ihanan virkistävää ja auttaa äidin väsymykseen piristäen. Suosittelen. Lisäksi raskaukilot sulaa. Vasta nyt on energiaa laihduttaa kunnolla, eikä upottavassa hangessa oli eteenpäin päässyt edes.

Meillä
Ekan kanssa tuli käveltyä enemmänkin, toisen kanssa pääosin vain tarpeeseen (käydään esikoisen kanssa kirjastossa, puistossa, kaupassa jne). Vauva nukkuu sisällä, ulkona, liikkuvissa, seisovissa vaunuissa.

Joskus käydään koko perheen kanssa varsinaisella vaunulenkillä, n. kerran kuussa? tai rattaissahan tuo 10kk jo nukkuu.

Meillä
[QUOTE="mommy";30810328]Alussa käytiin muutama kerta tunnin lenkillä. Hankalaa oli kyllä, kun vauva nukkui miten sattuu ja olisi jatkuvasti pitänyt olla valmiudessa imettämään. Lisäksi oli syksy ja kylmässä imetys ja julkisesti imetys kauhistutti. Muutenkin äiti oli ihan tööt, kun vauva heräsi öisin 1-2h välein joka yö. Tuli talvi ja 20m lunta ja kaamos ja käytiin vain kaupoissa vaunuilla. Sitten nyt keväällä lenkkeilemme 5 krt viikossa tunnin lenkin. Lenkkeily on ihanan virkistävää ja auttaa äidin väsymykseen piristäen. Suosittelen. Lisäksi raskaukilot sulaa. Vasta nyt on energiaa laihduttaa kunnolla, eikä upottavassa hangessa oli eteenpäin päässyt edes.[/QUOTE]

Ei ne raskauskilot lähde millään päivittäisellä tunnin kävelylenkillä :D.

Pientä on energian kulutus tuossa, ruokavalio se on mikä eniten vaikuttaa. Itse asiassa mitään mystisiä raskauskiloja ei olekaan, vaan rehellistä läskiä mikä on tullut kun on syönyt ylimääräistä jollain raskaus-verukkeella. Ehkä se iso maha saa aikaan sen ettei tunne itseään muuten läskiksi kun painoa tulee ylimääräistä?

[QUOTE="bbbbb";30810317]Hirmu kiva että teillä on mukava neuvola täti.
Kokeilehan seuraavalla kerralla nukuttaa lasta aina yhteen säännölliseen turvalliseen rauhalliseen paikkaan, aina omaan tai perheen sänkyyn - Sellaistakin erikoisuutta kannattaa kokeilla, voi toimia ja vauva nukkua. Kuullostas olleen aika rankkaa sinullakin kun ei ole ollut isää auttamassa vauvan hoidossa etkä ole päässyt itse ulkoilemaan. Toivottavasti nyt kuitenkin jo laps nukkuu.[/QUOTE]

Joo...kyllä se jo nukkuu tälleen 7v iässä. Tosin edelleen vuorokauden unimäärä on aika vähäinen. Ei nukkunu vauvana ja taaperona edesa autossa jossa moni vetää sikeitä hurinassa. Yllätys se oli miten paljon pienkikin voi olla hereillä.

"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;30810337:
Ei ne raskauskilot lähde millään päivittäisellä tunnin kävelylenkillä :D.

Pientä on energian kulutus tuossa, ruokavalio se on mikä eniten vaikuttaa. Itse asiassa mitään mystisiä raskauskiloja ei olekaan, vaan rehellistä läskiä mikä on tullut kun on syönyt ylimääräistä jollain raskaus-verukkeella. Ehkä se iso maha saa aikaan sen ettei tunne itseään muuten läskiksi kun painoa tulee ylimääräistä?
Mä kulutan vaunulenkillä 350kcal tunnissa kun kävelen reippaasti . Tottakai myös ruokavalio on tsekattu ja miinuskaloreilla mennään. Kuule paistappa sinä vittu! Mulle raskauskilot tuli koska olin lähes koko raskauden sänkypotilaana, muiden arvojenkin heitellessä oli pakko lisäksi syödä. Kyllä itkin usein, kun paino vain nousi. Jos yritin olla syömättä olin pyöryä. Vitun mulkku!

Meillä
[QUOTE="hmm";30810383]Mä kulutan vaunulenkillä 350kcal tunnissa kun kävelen reippaasti . Tottakai myös ruokavalio on tsekattu ja miinuskaloreilla mennään. Kuule paistappa sinä vittu! Mulle raskauskilot tuli koska olin lähes koko raskauden sänkypotilaana, muiden arvojenkin heitellessä oli pakko lisäksi syödä. Kyllä itkin usein, kun paino vain nousi. Jos yritin olla syömättä olin pyöryä. Vitun mulkku![/QUOTE]

350 kcal on sama kuin kaksi reissumies ruisleivänsiivua jos niissä on voita päällä :D.

Ja ihan bull shittiä tuollainen että on pakko syödä yli sen mitä kuluttaa. Nää on näitä läskimammojen koottuja selityksiä :D.

Ottaahan se koville kuulla totuuksia ;).

"mommy"
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;30810384:
350 kcal on sama kuin kaksi reissumies ruisleivänsiivua jos niissä on voita päällä :D.

Ja ihan bull shittiä tuollainen että on pakko syödä yli sen mitä kuluttaa. Nää on näitä läskimammojen koottuja selityksiä :D.

Jos oot terveydenhuollon ammattilainen, oot varmasti ihan vitun mahtava työssäsi :D Jos et ole, niin kannattas vaihtaa alaa! (huomaa sarkasmi)

Talipää, missä kohtaa oon väittänyt tunnin lenkin olevan ainao liikuntani? En missään! Kulutan liikunnalla 3000 kcal viikossa.

Meillä
[QUOTE="mommy";30810389]Jos oot terveydenhuollon ammattilainen, oot varmasti ihan vitun mahtava työssäsi :D Jos et ole, niin kannattas vaihtaa alaa! (huomaa sarkasmi)

Talipää, missä kohtaa oon väittänyt tunnin lenkin olevan ainao liikuntani? En missään! Kulutan liikunnalla 3000 kcal viikossa.[/QUOTE]

Kirjoitit että vaunulenkit on hyvä keino päästä raskauskiloista eroon.

Kinusk!
No eipä tullut mieleenikään stressata mistään vaunuttelusta, tai siitä nukkuuko lapsi ulkona. Ei kaikkea tarvitse niin baikeaksi tehdä.. Me tuon esikoisen kanssa innostuttiin kunnolla vaunuttelemaan joskus tytön ollessa muutaman kuukauden ikäinen. Sitä ennen tehtiin varsin lyhyitä pyrähdyksiä ulkona, toki oli silloin talvi ja pakkasta välillä reilustikkin.

Nyt kun tyttö on puolivuotias, me vaunutellaan lähes joka päivä. Muutama 2-3 kpl pidempää, tunnin vaunulenkkiä tehdään viikottain. Ihan vain käydään kävelyllä ja nautitaan ulkoilmasta. Ulkona en ole lasta koskaan nukuttamalla nukuttanut. Nukahtaa vaunuihin ulkoilun aikana jos nukahtaa. Muuten nukkuu päikkärit sisällä. Ja oikein hyvä on ollut aina nukkumaan.

Ja tuohon painonpudotukseen. Pistäähän se vaunulenkki ainakin aineenvaihduntaa liikkeelle. Mutta ei itselle kyllä hiki tule vaikka kuinka reippaasti kävelee. Mutta kaikki liikuntahan on vain hyvä asia. Sanotaan näin, että enemmän siinä kaloreita varmaan palaa kuin sohvalla istuen ;) Minä kuitenkin liikun vähän tehokkaammin kuin lapsi on päikkäreillä. Jumppaan kotona, siinä palaa kalorit paljon tehokkaammin. Sitten ehkä juoksulenkkiä kun lapsi on yöunilla.

hoitaja-äiti
Miten tämmöisestä aiheesta voi joku tulistua noin mahdottomasti, huh huh! Itse tein ehkä parin kilsan vaunulenkin lapsen ollessa vauva ja tähän motivaatio oli oma ja lapsen ulkoilu, oma mahdollisuus liikkua, kaverin kanssa vaunuteltiin yhdessä ja lenkin päätteeksi kahville toisen luokse tai kahvilaan, ihanat muistot jäänyt. Mutta kukin tyylillään!

"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;30810384:

Sillä tavallahan niitä laihoja läskejä juuri syntyy, että ruokavaliolla laihdutetaan mutta ei viitsitä yhtään liikkua. Hoikkakaan vartalo ei ole kovin kaunis ellei yhtään ole lihasta. Lisäksi liikkuminen lisää aineenvaihduntaa joten kyllä siitä vaan laihduttamisenkin kannalta on hyötyä.

Tuon toinen lauseesi on taas ihan sitä itseään. :) Sairas setäni oli ennen kuolemaansa kymmenisen vuotta pyörätuoli/vuodepotilas ja tahtoi kovasti lihoa, vaikka katsoi tarkkaan mitä söi. Mutta kun ei vaan pysty paljon kuluttamaan, jos ainoa mikä kropassa enää toimii on aivot, sydän ja keuhkot. Millähän hänen olisi pitänyt kuluttaa syömänsä vai jättää kenties syömättä viimeiset kymmenen vuotta? Ihan näin epätoivonen tilanne ei onneksi ole niillä jotka raskauden vuoksi ovat vuodelevossa, mutta ei siinäkään kyllä kuluttamaan pysty.

Ihan älytöntä edes yrittää väittää ettei vaunulenkeillä voi vaikuttaa painonhallintaan. :D Ei sillä nyt ehkä samaa vaikutusta ole kuin vaikka kuntosalirääkillä, mutta kaikkea kuin ei pysty pienen lapsen kanssa toteuttamaan. Eikä kaikkien vaunulenkit ole välttämättä sellaista turhanaikaista löntystelyä kuin ilmeisesti sinulla. :D Vaunujen kanssa voi tehdä vaikka juoksulenkkejäkin... Itse aikoinani työnsin aina välissä palan matkaa askelkyykyillä.

Meillä
[QUOTE="Lissu";30810438]Sillä tavallahan niitä laihoja läskejä juuri syntyy, että ruokavaliolla laihdutetaan mutta ei viitsitä yhtään liikkua. Hoikkakaan vartalo ei ole kovin kaunis ellei yhtään ole lihasta. Lisäksi liikkuminen lisää aineenvaihduntaa joten kyllä siitä vaan laihduttamisenkin kannalta on hyötyä.

Tuon toinen lauseesi on taas ihan sitä itseään. :) Sairas setäni oli ennen kuolemaansa kymmenisen vuotta pyörätuoli/vuodepotilas ja tahtoi kovasti lihoa, vaikka katsoi tarkkaan mitä söi. Mutta kun ei vaan pysty paljon kuluttamaan, jos ainoa mikä kropassa enää toimii on aivot, sydän ja keuhkot. Millähän hänen olisi pitänyt kuluttaa syömänsä vai jättää kenties syömättä viimeiset kymmenen vuotta? Ihan näin epätoivonen tilanne ei onneksi ole niillä jotka raskauden vuoksi ovat vuodelevossa, mutta ei siinäkään kyllä kuluttamaan pysty.

Ihan älytöntä edes yrittää väittää ettei vaunulenkeillä voi vaikuttaa painonhallintaan. :D Ei sillä nyt ehkä samaa vaikutusta ole kuin vaikka kuntosalirääkillä, mutta kaikkea kuin ei pysty pienen lapsen kanssa toteuttamaan. Eikä kaikkien vaunulenkit ole välttämättä sellaista turhanaikaista löntystelyä kuin ilmeisesti sinulla. :D Vaunujen kanssa voi tehdä vaikka juoksulenkkejäkin... Itse aikoinani työnsin aina välissä palan matkaa askelkyykyillä.[/QUOTE]

Ei juma tätä palstalogiikkaa taas :D. Raskautta verrataan nyt siihen että on 10v pyörätuolissa. :LOL:

"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;30810444:
Ei juma tätä palstalogiikkaa taas :D. Raskautta verrataan nyt siihen että on 10v pyörätuolissa. :LOL:
Jos nyt ihan luet tekstini :D niin huomaat etten vertaa. Tulee ilmi siitä lauseesta "ihan näin epätoivonen tilanne ei ole..." jne. Pointti oli se, että aina ei pysty kuluttamaan syömäänsä tai sitten syömisen määrä on jo epätervettä. Vuodelevossa raskauden vuosi tilanne on onneksi ohimenevä.

"mommy"
Hän kiittää ja niiaa joidenkin puolustusviesteistä :)

Se, miksi kimpaannuin on se, että lihosin n. 30kg raskaudessa ennen aina hoikkana ja jouduin käymään terapeutilla lähes koko raskauden, koska tämä oli mulle tosi kova pala. Kyllä autolla pääsin! Lisäksi mulla on syömishäiriö eli lihominen on mulle yhtäkuin helvetti.

Nimimerkille Meillä: muista karmanlaki. Se, joka toista kolauttaa siihen joskus vielä oma kalikka kilahtaa.

Yhteistyössä