Mielipideketju lasten kasvatuksesta ;)

viera.s
Perhepeti/oma sänky vauvalle

Perhepeti. Vauvan luontainen paikka on äidin vieressä, perhepeti myös tukee imetystä. Tosin sivuvaununa oleva pinnasänky on ihan ok, jos jaksaa vauvaa sinne siirrellä ja se peräti onnistuu. Meillä oli kyllä pinnasänky siinä sivuvaununa, mutta jäi käyttämättä lähes tyystin, koska vauvan siirtäminen sinne oli niin hankalaa, koska hän yleensä heräsi siirtoon ja piti aloittaa imettäminen ja nukuttaminen uudestaan. Vauva tietysti äidin puolella, ei vanhempien välissä, ei irtonaisia peittoja tai tyynyjä lähellä vauvan päätä.

Imetys/korvike

Imetys, jos vaan onnistuu ja itse olin ja olisin valmis kokeilemaan lähes kaiken mahdollisen jotta se onnistuisi. Ei oo aina helppoa eikä kaikilta onnistu vaikka päällään seisoisi.

Alle 3-vuotiaalle pk-hoito/pph

Pph. Paitsi kun isommalle sitten taas pk on minusta parempi, niin jos lapsi olisi jo lähes 3-vuotias, molemmissa olisi puolensa.

Rivari hyvällä alueella/omakotitalo huonommalla alueella

Ok-alueet on yleensä ihan hyviä, mutta tietysti täytyy myös huomioida missä koulussa lapsi tulisi käymään. Se kun saattaa olla yhteinen ok-alueelle ja lähellä sijaitsevalle slummimaiselle kerrostaloalueelle. Surkea luukku hyvällä alueella ei olisi minusta hyvä, koska lapsi saattaisi tuntea alemmuudentunnetta tai tulla jopa kiusatuksi, jos asuu paljon huonompitasoisemmin kuin kaverinsa paremmintoimeentulevista perheistä. Tavallisella alueella tavallinen asunto/talo on ihan jees. (Tämä siis vain lasten kannalta, tietysti muutkin seikat vaikuttaa asunnon valintaan).

Vauvanvaatteet kierrätettyinä/uusina
Ei mitään väliä, ei niihin kuitenkaan kannata suuria summia uhrata, varsinkaan sisävaatteisiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Ota vaikka ensi alkuun selvää mitä kasvatus on.

Keksin aiheen; Karkkipäivä vai ei lapselle?
Ei karkkipäivää vaan pitkin viikkoa saa muumikeksin jälkkäriks tai isompana sitten sillon tällön karkkirasian tai tikkarin. Mielummin niin kuin yksi päivä jollon homma menee helposti överiksi.
Sitten, kun saa viikkorahaa niin varmaan lapsi itse muodostaa itseleen karkkipäivän, mutta minä kontrolloin paljon sitä namia saa kerralla syödä.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
äiti useammalle
Ei kannata olla liian ehdoton. Sä ymmärrät sitten kun susta tulee äiti ihan oikeasti ja varsinkin sitten kun saat useamman lapsen että jokainen lapsi on yksilö ja se mikä toimii toisen kans ei toimi toisen kanssa.

Esikoista imetin 1kk. toista 2v 3kk, kolmatta en lainkaan, neljättä 1v 4kk, viidettä 7kk, kuudetta 6 viikkoa.
 
Ei karkkipäivää vaan pitkin viikkoa saa muumikeksin jälkkäriks tai isompana sitten sillon tällön karkkirasian tai tikkarin. Mielummin niin kuin yksi päivä jollon homma menee helposti överiksi.
Sitten, kun saa viikkorahaa niin varmaan lapsi itse muodostaa itseleen karkkipäivän, mutta minä kontrolloin paljon sitä namia saa kerralla syödä.
Samoilla linjoilla olen. Jälkkärinä voi olla mikä vaan, itse oon antanut yhdelle hoitolapselle rusinoita ja toinen tykkää niistä kun hullu puurosta :D Limpparit kyllä ostan lightina kun niissä ei makueroa ole, mutta toinen on täynnä sokeria!
 
"niin"
Ihanko kohtuukäytössä?:)
onhan ne määrät eri lapsilla ja aikuisilla . Eikä niitä ole tiettävästi tukittu pikku lapsilla. Mut jotenkin sokeri parempi kuin tuntematon aspartaami. Hmm muutenkin pitäis ottaa se tutkinnan alle kaikkien pikku sairauksien syitä tää on mun pelkkä mielikuva mutta esim afrikassa ei tunneta sellaisia sairauksia mitä meillä? ruoka ja juoma on on yksi yleisin syy sairauksiin? nojoo tota pitää tarkemmin tutkailla.

Mut viel tost aspartaamista aina jää jotain kehoon? se on vähän ku meri pikku hiljalleen syövyttää vuorta .
 
Vähän tylsä vkl ja mietin, että teenpäs kunnon väittelyketjun "kuumista perunoista" tällä palstalla :D

Here we go! Mielipiteet perusteluineen näistä!

Perhepeti/oma sänky vauvalle

Imetys/korvike

Alle 3-vuotiaalle pk-hoito/pph

Rivari hyvällä alueella/omakotitalo huonommalla alueella

Vauvanvaatteet kierrätettyinä/uusina
Perhepeti. Vauva kaipaa vanhemman (äidin) läheisyyttä ja kosketusta myös nukkuessaan. Äiti vieressä helpottaa lapsen lämmönsäätelyä, hengitystä ja pitää kortisolitasot matalampana. Lapsi aistii myös nukkuessaan vanhemman läsnäolon ja nukkuu laadullisesti paremmin. Imetyskin helpottuu vieressä nukkuessa. Mikäli äidin uni kärsii liikaa perhepedistä, voi lapsi nukkua isänkin vieressä tai esim. sivuvaunussa (joka lasketaan perhepediksi).

Imetys tietenkin. Ravintoarvoltaan parempaa ja sopivampaa ja vaikuttaa lisäksi emotionaaliseen kehitykseen, purentaan ja muutenkin kokonaisvaltaiseen kasvuun ja hyvinvointiin.

Alle 3-vuotiaalle kotihoito. Hyvä pph voittaa päiväkodin, koska hoito on kodinomaisempaa (voittaa laitoshoidon) ja lapsella on yksi, pysyvä hoitaja.

Rivari hyvällä alueella. Ei se okt paljon lohduta, jos alue on rauhaton. Mä asuisin ennemmin rivitalossa muutenkin, vähemmän työtä.

Kierrätys on tietysti ekologista ja sillä säästää eli siten plussaa, mutta tarvittaessa uutena.
 
Perhepeti. Vauva kaipaa vanhemman (äidin) läheisyyttä ja kosketusta myös nukkuessaan. Äiti vieressä helpottaa lapsen lämmönsäätelyä, hengitystä ja pitää kortisolitasot matalampana. Lapsi aistii myös nukkuessaan vanhemman läsnäolon ja nukkuu laadullisesti paremmin. Imetyskin helpottuu vieressä nukkuessa. Mikäli äidin uni kärsii liikaa perhepedistä, voi lapsi nukkua isänkin vieressä tai esim. sivuvaunussa (joka lasketaan perhepediksi).
Jännä, ettei sitä kuitenkaan suositella yleisesti? Eikös kätkytkuoleman riski ole suurempi perhepedissä? Lisäksi turvallisuus aspekti tulisi molempien vanhempien muistaa jokaikinen yö unissaan, eikä vaihtaa asentoa ja olla niin kun ennenkin.
Miten vauva voi kaivata äidin kosketusta ja läsnäoloa nukkuessaan?
 
Perhepeti/oma sänky vauvalle
Oma sänky vauvalle ja se onkin jo odottamassa tuolla meidän sängyn vieressä. Mun mielestä turvallisin vaihtoehto ainakin ihan pienelle vauvalle, vauva on lähellä mut ei tartte pelätä et pyörii vauvan päälle tai et pieni tippuu sängystä. Kaikki saa rauhassa nukkua.

Imetys/korvike
Kumpikin. Imetys vauvalle vissiin kaikista "paras" ja edullisin vaihtoehto mutta kukaan ei voi mun mielestä sanoa, en minä tai kukaan muukaan et aikoo ehdottomasti imettää niin pitkälle kuin pystyy. Varsinkin me ensimmäistä odottavat ei tiedetä miten imetys lähtee sujumaan ja tuleeko sitä maitoa. Muuttujia on paljon matkassa. Toki se on se ensisijainen vaihtoehto ehkä mutta korvike on yhtä hyvä. Itse en ala stressaamaan imetyksen kanssa sit kesällä vaan keskityn olemaan kokonaisvaltaisesti hyvä äiti enkä koe epäonnistuneeni jos ei se imetys onnistukaan. Siksi en suunnittele kovin tarkkaan kun koskaan ei voi tietää miten oma keho reagoi yms.

Alle 3-vuotiaalle pk-hoito/pph
Mielellään ei alle 3-vuotiaalle kumpikaan. Mä oon sitä mieltä et lapsen pitää osata kunnolla ilmaista itseään ja osata kertoa tapahtumista ennen kuin haluaisin laittaa hoitoon vieraaseen paikkaan. Toki tää ihanneskenaario ei ole aina mahdollista joten mun mielipide on et mieluummin päiväkoti siinä tapauksessa. Musta vaan tuntuu et mun olis helpompi viedä päiväkotiin jossa on paljon muitakin lapsia ja isommat tilat ja jotenkin miellän sen luotettavammaksi paikaksi kuin jonkun vieraan ihmisen kodin jossa muutama lapsi hoidossa.

Rivari hyvällä alueella/omakotitalo huonommalla alueella
No rivari hyvällä alueella. Me asutaan rivarissa ok-alueella (keskustassa) enkä vaihtais mistään hinnasta huonolle alueelle vaikka saatais ilmatteeks omakotitalo. Sellasella alueella pitää asua jossa viihtyy ja on hyvä asua.

Vauvanvaatteet kierrätettyinä/uusina
Kumpikin. Itse pyörin paljon kirppiksillä koska tiedostan et sieltä löytyy hyväkuntoisia vaatteita edullisin hinnoin eikä ole mitään järkeä ostaa kaikkea uutena kun vauva kuitenkin kasvaa niin huimaa vauhtia et kaikki jää pieneks. Toki uutenakin on kiva ostaa hienoja vaatteita jos jokin miellyttää kaupassa erityisesti silmää. Kannatan kierrätystä myös siitä syystä et vauvan-/lastenvaatteiden jälleenmyyntiarvo ei pilviä hipoile ellei ole sit priimakuntoisia merkkivaatteita. Kirppiksiltä myös löytää usein ihania retrovaatteita joita ei uusina enää mistään saa.

Maaseutu tai pieni kylä/ kaupunki
Ehdottomasti maaseutu eikä liity siihen täysin et itse asutaan pienessä maalaispitäjässä vaan yleisesti siihen et maalla on lepposaa, ei ole kaupungin hälinää/tungosta/vaarallisuutta. Täällä uskaltaa liikkua vaikka yölläkin kadulla ja tunnelma on ihanan rauhallinen ja seesteinen. Kasvatan mielelläni lapseni maalla ja kyllä täälläkin löytyy aktiviteettia, ei ehkä yhtä montaa vaihtoehtoa kuin suurkaupungissa mutta ihan tarpeeksi. Nettipelit ei ole ainoa tekeminen :O
Ei olla mitään böndepaukkuja vaan ihan tavallisia ihmisiä kuten kaupunkilaisetkin =)
Mut kyllä mulle toissijaisesti kaupunkikin kävis jos sinne nyt jostain syystä päätettäis muuttaa jossai vaiheessa..
 
Viimeksi muokattu:
Mun muksu on sellanen, ettei ole ollut tarvetta karkkipäivälle.
Karkkia tai muuta herkkua ostetaan/tehdään silloin kuin huvittaa, eli joskus useamman kerran viikossa ja joskus menee viikkoja ilman.
Perusruokavaliossa ei ole turhaa sokeria, "pullamössöä" ja lisäaineita (eli emme esim. käytä maustettuja jogurtteja, mehuja ja limsoja, höttöleipää, muroja ymv. tai tee ruoaksi esim. makaronia ja jauhelihaa ketsuppivuorella), pidän tuota tärkeimpänä.

Makuuni- tai P&S-reissuilla toi lapsi saa kerätä omatoimisesti herkkupussinsa, sillä ottaa niin kohtuudella. On muutenkin sellainen, että syö herkkuja vähän ja sanoo kohta, että "ei jatsa enää".
Jos sanon sille vaikkapa, että tuon kaupasta herkkua jos on reippaasti, niin se vastaa "joo, vaikka mustikoita!". :D
Eli ei tosiaan ole ollut tarvetta säännöstellä herkkuasioita oikeastaan yhtään.
Itse taas olen sellanen, että kilo karkkia tunnissa ja sit oksettaa ymv., eli omaa herkuttelua joudun säännöstelemään ja asettamaan itselleni rajoja, että vasta lauantaina tmv. :D
 
Viimeksi muokattu:
Jännä, ettei sitä kuitenkaan suositella yleisesti? Eikös kätkytkuoleman riski ole suurempi perhepedissä? Lisäksi turvallisuus aspekti tulisi molempien vanhempien muistaa jokaikinen yö unissaan, eikä vaihtaa asentoa ja olla niin kun ennenkin.
Miten vauva voi kaivata äidin kosketusta ja läsnäoloa nukkuessaan?
Ne koko ajan koittaa oletko vierellä, ne vahtaa. Se on ihan kumma juttu, mutta sellasta ne tekee. Tuo 2v. vieläkin vieressä ollesaan vähän väliä silittää ja koittaa, että onko joku siinä vieressä.
Äidinvaistot estävät vauvan vahingoittamisen nukkuessa, sä vaan tiedät sen olevan siinä. Ja heräät pieneenkin äänähdykseen. Mä nukun korvatulpat korvissa koska herään jos tuosta lähtee inahduskin vaikka se olisi toisessa huoneessa, silmät rävähtää heti auki ja olen valmiina toimimaan.
 
"kirva"
Jännä, ettei sitä kuitenkaan suositella yleisesti? Eikös kätkytkuoleman riski ole suurempi perhepedissä? Lisäksi turvallisuus aspekti tulisi molempien vanhempien muistaa jokaikinen yö unissaan, eikä vaihtaa asentoa ja olla niin kun ennenkin.
Miten vauva voi kaivata äidin kosketusta ja läsnäoloa nukkuessaan?
Itse asiassa kätkytkuoleman riski ei ole suurempi perhepedissä, päinvastoin. Tytsi selittikin jo tuon, että äidin läheisyys auttaa vauvaa säätelemään omaa hengitystään. Hengityskatkoja tulee paljon herkemmin, jos vauva ei ole aikuisen lähellä. Ja kyllä se vauva tuntuu aistivan sen aikuisen läheisyyden unessakin.

Silloin ei vieressä nukuttamista suositella, jos aikuinen on humalassa, uni- tms. lääkkeiden vaikutuksen alainen, tupakoinut tms. Samoin liian pehmeitä patjoja, raskaita peittoja jne. kannattaa välttää. Mutta selvin päin oleva vanhempi ei kierähdä vauvan päälle vaikka olisi kuinka unessa. Kun nämä turvallisuusnäkökohdat ottaa huomioon, vieressä nukuttaminen on yhtä turvallista ja monesti levollisempaa, kuin sängyssä erikseen nukuttaminen.
 
Ne koko ajan koittaa oletko vierellä, ne vahtaa. Se on ihan kumma juttu, mutta sellasta ne tekee. Tuo 2v. vieläkin vieressä ollesaan vähän väliä silittää ja koittaa, että onko joku siinä vieressä.
Äidinvaistot estävät vauvan vahingoittamisen nukkuessa, sä vaan tiedät sen olevan siinä. Ja heräät pieneenkin äänähdykseen. Mä nukun korvatulpat korvissa koska herään jos tuosta lähtee inahduskin vaikka se olisi toisessa huoneessa, silmät rävähtää heti auki ja olen valmiina toimimaan.
Ah ihana kuulla, vaikka tuo vika lause tuntuu jo hieman ahdistavalta. :D Toisaalta sellainen olen yövuorossakin, että käyn vähän väliä lasten huoneissa hiippailemassa ja katsomassa että asento on hyvä jne. Ja jos lapsi sairastuu niin siinä vieressä on miten huonossa asennossa tahansa, että toisella olisi turvallinen olla.
Onkohan samanlaista "valmiustilaa" öisin miehilläkin? Vai onko se jotain naisten herkkyyttä tms.?
 
[QUOTE="kirva";30734074]Itse asiassa kätkytkuoleman riski ei ole suurempi perhepedissä, päinvastoin. Tytsi selittikin jo tuon, että äidin läheisyys auttaa vauvaa säätelemään omaa hengitystään. Hengityskatkoja tulee paljon herkemmin, jos vauva ei ole aikuisen lähellä. Ja kyllä se vauva tuntuu aistivan sen aikuisen läheisyyden unessakin.

Silloin ei vieressä nukuttamista suositella, jos aikuinen on humalassa, uni- tms. lääkkeiden vaikutuksen alainen, tupakoinut tms. Samoin liian pehmeitä patjoja, raskaita peittoja jne. kannattaa välttää. Mutta selvin päin oleva vanhempi ei kierähdä vauvan päälle vaikka olisi kuinka unessa. Kun nämä turvallisuusnäkökohdat ottaa huomioon, vieressä nukuttaminen on yhtä turvallista ja monesti levollisempaa, kuin sängyssä erikseen nukuttaminen.[/QUOTE]

Juu, taidan ottaa tämän puheeksi meillä. Todella hyvät puolet perhepedissä!! Luulen kyllä, että poikaystävä tai minä ja vauva siirrytään toiseen sänkyyn sitten, että hän saa kunnolla nukuttua, inhimillisessä tilassa:D
 

Yhteistyössä