Voiko äiti lähteä ryyppäämään vaikka vauva vasta 2kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä mieltä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja öriöriöri;30731768:
Itsellä LA on toukokuussa, ja jotenkin minusta tuntuu että tulee käytyä kesällä edes sen kerran tuulettumassa. Ja uskon että on niitä nipoja jotka paheksuu, mutta eihän sille oikein minkään voi, heidän ongelmahan se on :D

Mulla on marraskuussa, mutta ihan samoja ajatuksia. Ystävät tietää, että me tehdään kaikki vauvan hyväksi ja tuskin oltaisiin edetty suhteessa tätä vauhtia ilman vauvauutista. Uusi talo ja kaikki hankinnat on ostettu tai hankitalistalla vauvalle. Silti tiedän itseni enkä halua luopua sosiaalisena ympäristönä yöelämästä ja eipä siihen ole tarvettakaan. Siellä voi olla vesilinjalla tai muutamalla sidukalla, mutta voin kuvitella tuikituntemattomien katsovan pahasti ja puhuvan selän takana "no eipä siitä ollut vanhemman rooliin" jos sanoisin, että olen tuore äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä mieltä;30731941:
Niin mäkin muistelisin että joskus ollut hirveä poru ja tuomittu jos joku on käynyt viihteellä vauvan ollessa vielä pieni. Nyt on yllättävän sallivaa porukkaa liikkeellä ;)

Mun mielestä sellainen ei ole kuin haitaksi vauvalle, että sitä kiikutetaan hoitopaikasta toiseen ja vieraiden ihmisten hoitoon. Vauva huomaa kuitenkin, ettei ole tuttu ympäristö ja tuttu ihminen.

Nykyään tiedetään, että kiintymyssuhteita voi olla kaksi vauvalla, joten siksi ainakaan minusta sen ei pitäisi todellakaan vahingoittaa vauvaa, että jompikumpi lähtee pois ja vauvan hoitajana on se toinen ensisijainen hoitaja.

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä sellainen ei ole kuin haitaksi vauvalle, että sitä kiikutetaan hoitopaikasta toiseen ja vieraiden ihmisten hoitoon. Vauva huomaa kuitenkin, ettei ole tuttu ympäristö ja tuttu ihminen.

Nykyään tiedetään, että kiintymyssuhteita voi olla kaksi vauvalla, joten siksi ainakaan minusta sen ei pitäisi todellakaan vahingoittaa vauvaa, että jompikumpi lähtee pois ja vauvan hoitajana on se toinen ensisijainen hoitaja.

Mihin tämä nyt liittyy?

Niin, että vain silloin on ok ainakin minun mielestä, ettei vauvaa viedä isovanhemmille/kavereille vaan nimenomaan jää kotiin sen isän hoitoon. Mutta ainakaan minä en ajattele hyvää jos vauva joutuu tosiaan muualle siksi aikaa kun äiti/isä lähtee hurvittelee.

Äitejä nuo on yksinhuoltajaäiditkin. Enpä osaisi ajatella sen huonompaa, vaikka tällainen äiti antaisi vauvansa isovanhemmille yöksi hoitoon päästäkseen tuulettumaan - kun sitä isää/muuta kumppania ei rinnalla ole. Ehkä yh:lla voi olla jopa suurempi tarve irtiottoon, kuin pariskunnan osapuolilla, joilla vetovastuu toivottavasti on jaettu. Tai jotkut pariskunnat voivat tehdä niin, että vauva hoitoon taas vaikka isovanhemmille ja yhdessä lähdetään ulos.

[QUOTE="kirva";30732106]Äitejä nuo on yksinhuoltajaäiditkin. Enpä osaisi ajatella sen huonompaa, vaikka tällainen äiti antaisi vauvansa isovanhemmille yöksi hoitoon päästäkseen tuulettumaan - kun sitä isää/muuta kumppania ei rinnalla ole. Ehkä yh:lla voi olla jopa suurempi tarve irtiottoon, kuin pariskunnan osapuolilla, joilla vetovastuu toivottavasti on jaettu. Tai jotkut pariskunnat voivat tehdä niin, että vauva hoitoon taas vaikka isovanhemmille ja yhdessä lähdetään ulos.[/QUOTE]

Aivan totta, ja yyhoon tapauksessa olisikin hyvä, että isovanhempi tai kuka nyt onkaan, tulisi vauvan kotiin ja voisi hoitaa siellä.
Tuo viimeinen lause on nyt melkoisen harvinainen tilanne varmaan kuitenkaan (?) :D Itsekkyyden huippu.

No höpö höpö. Vaikka kiintymyssuhteita olisikin kaksi niin ei se sitä tarkoita, että vauva kärsii/pelkää tms jos on isovanhemmalla hoidossa. Muuten olis paljon traumatisoituneita ihmisiä, kun useat taitaa heti synnytyslaitoksella antaa vastasyntyneen yöksi kansliaan nukkumaan.

Aivan totta, ja yyhoon tapauksessa olisikin hyvä, että isovanhempi tai kuka nyt onkaan, tulisi vauvan kotiin ja voisi hoitaa siellä.
Tuo viimeinen lause on nyt melkoisen harvinainen tilanne varmaan kuitenkaan (?) :D Itsekkyyden huippu.

Meillä oli vauva 3kk kun lähdettiin 23h risteilylle, hyvin meni mummin ja papan kanssa se reissu. Meille se oli henkireikä niiden koliikki itkujen jälkeen. En kyllä kokenut siinä olevan mitään itsekästä, kaikilla oli hyvä olla.

Itsekkyyden huippu pitää huolta parisuhteestaan? Onko parempi olla viettämättä puolison kanssa kahdenkeskistä aikaa, erkaantua ja lopulta erota?
Tässä huomaa ton sun lapsettomuuden, ei kaikki lapsettomat ymmärrä miten tärkeää kahdenkeskinen aika on.

[QUOTE="höh";30732127]No höpö höpö. Vaikka kiintymyssuhteita olisikin kaksi niin ei se sitä tarkoita, että vauva kärsii/pelkää tms jos on isovanhemmalla hoidossa. Muuten olis paljon traumatisoituneita ihmisiä, kun useat taitaa heti synnytyslaitoksella antaa vastasyntyneen yöksi kansliaan nukkumaan.[/QUOTE]

Ookoo. Mulle on ihan sama miten muksusi hoidat.

[QUOTE="höh";30732133]Itsekkyyden huippu pitää huolta parisuhteestaan? Onko parempi olla viettämättä puolison kanssa kahdenkeskistä aikaa, erkaantua ja lopulta erota?
Tässä huomaa ton sun lapsettomuuden, ei kaikki lapsettomat ymmärrä miten tärkeää kahdenkeskinen aika on.[/QUOTE]

No sanotaanko näin, että vaikka se onkin ihanaa ja virkistävää käydä baareissa "ryyppäämässä", niin mitä hyvää siitä parisuhteelle on? Mielummin sitten yhdessä syömään tms.

Minusta ei äitiys ole tehnyt minkäänlaista tuomaria. Oikeastaan ehkä suvaitsevuutta ole roppakaupalla oppinut. Joten minä en asiasta sen kummempaa ajattelisi, jos ei jokapäiväistä touhua olisi ja lapsella olisi hoitaja kotona. Toivon, että oma kelpuuttaa minut hoitajaksi vauvalleen aikanaan - en minä lasta riko tai pilaa.

Itse hoidon 2,5kk vanhaa serkkuni vauvaa pari vuorokautta aikanaan. Pullolla mentiin ja hyvin pärjättiin. Ja tällä vauvalla on jo omakin lapsi :)

No sanotaanko näin, että vaikka se onkin ihanaa ja virkistävää käydä baareissa "ryyppäämässä", niin mitä hyvää siitä parisuhteelle on? Mielummin sitten yhdessä syömään tms.

Eli on ok laittaa vauva mummolaan yökylään vain jos illanvietossa ei ole mukana alkoholi ja jos paikkana ei ole baari? Ei kai se vauva sitä tiedosta että nyt pitää traumatisoitua kun äiti joi alkoholia.

Ja voi sitäpaitsi syömässä käydessäänkin juoda alkoholia, vaikkei se nyt varsinaista ryyppäämistä oliskaan.

En lukenut ketjua, sen tarkemmin koska kiinnostaa kun sangollinen mierdaa, mut kiinnitin huomiota siihen että vahvistamattomien huhujen mukaan ihminen, jolla ei ole lapsia, eikä välttämättä parisuhdettakaan nimimerkillä mikä päättyy 91 jakaa kuolettavan ihania idealistisia neuvoja kaikille oman ideologiansa mukaisesti, ilman empiiristä kokemusta tai näkemystä.

Onneksi Kim Jong Un laskeutui aurinkoon yöllä niin säästyi palovammoilta :D

• Tykkää
Reactions: kahvikirahvi
[QUOTE="höh";30732156]Eli on ok laittaa vauva mummolaan yökylään vain jos illanvietossa ei ole mukana alkoholi ja jos paikkana ei ole baari? Ei kai se vauva sitä tiedosta että nyt pitää traumatisoitua kun äiti joi alkoholia.

Ja voi sitäpaitsi syömässä käydessäänkin juoda alkoholia, vaikkei se nyt varsinaista ryyppäämistä oliskaan.[/QUOTE]

Mun mielestä baari ympäristönä ei ole mikään juottola jossa aikuiset ihmiset eivät osaa käyttäytyä ja ottaa kohtuudella. Omissa kaveriporukoissa se ei ainakaan ole niin.
Ihan vaan omasta "arkitiedosta" puhun, kun meillä ei ainakaan ne illat ole parhaimpia kun lähdetään yhdessä baariin. :D

Mun mielestä baari ympäristönä ei ole mikään juottola jossa aikuiset ihmiset eivät osaa käyttäytyä ja ottaa kohtuudella. Omissa kaveriporukoissa se ei ainakaan ole niin.
Ihan vaan omasta "arkitiedosta" puhun, kun meillä ei ainakaan ne illat ole parhaimpia kun lähdetään yhdessä baariin. :D

Me ei edes käydä ikinä erikseenkään baarissa mutta niin mustavalkoinen en ole, että väittäisin ettei kukaan muu siitä voi nauttia.

Kuule, kun sen pienenkin vauvan hoidossa ratkaisee kokonaisuus. Jos vauvaa ei vähän väliä tyrkitä ties kenelle hoidettavaksi, vaan vanhemmat hoitavat lastaan tiiviisti ja huolehtivat kiintymyssuhteen muodostumisesta, yhdestä illasta/yöstä ei minkäänlaista vahinkoa ehdi vauvalle tulla. Tietysti sillä edellytyksellä, että hoitaja on turvallinen ja luotettava.

Joskus olen kuullut sanottavan, että vanhempien parisuhde on lapsen koti. Jos vanhemmat välillä yhdessä käyvät tuulettumassa (jos se heistä on kivaa, ja saa heidät tuntemaan olonsa taas pariskunnaksi), niin siitä voi seurata hyvääkin. Yksi iso haaste parisuhteelle on vauvavuosi. Ja varmasti siihen vaikuttaa se, jos ei enää olla aikuisia parisuhteessa, jotka tekevät hauskoja juttuja ilman lasta. Silloin voi olla vaikea muistaa, miksi sitä enää oltiinkaan yhdessä. Irroittelu yhdessä ei ole itsekkyyttä, vaan voi olla ihan terveellinen tauko vauva-arjesta.

Voi tietty jos vauvan hoito on kunnossa.

Esikoinen oli kolme kuukautta kun oltiin miehen kanssa ystävän kolmekymppisillä.
Pappa ja mummopuoli hoiti vauvaa aamuun asti.
Enpä usko että tuli mitään traumoja kun pappalassa muutenkin vietettiin viikottain aikaa.
Ja tuohan nukku melkein koko hoidossa olo ajan :D

[QUOTE="kirva";30732175]Kuule, kun sen pienenkin vauvan hoidossa ratkaisee kokonaisuus. Jos vauvaa ei vähän väliä tyrkitä ties kenelle hoidettavaksi, vaan vanhemmat hoitavat lastaan tiiviisti ja huolehtivat kiintymyssuhteen muodostumisesta, yhdestä illasta/yöstä ei minkäänlaista vahinkoa ehdi vauvalle tulla. Tietysti sillä edellytyksellä, että hoitaja on turvallinen ja luotettava.

Joskus olen kuullut sanottavan, että vanhempien parisuhde on lapsen koti. Jos vanhemmat välillä yhdessä käyvät tuulettumassa (jos se heistä on kivaa, ja saa heidät tuntemaan olonsa taas pariskunnaksi), niin siitä voi seurata hyvääkin. Yksi iso haaste parisuhteelle on vauvavuosi. Ja varmasti siihen vaikuttaa se, jos ei enää olla aikuisia parisuhteessa, jotka tekevät hauskoja juttuja ilman lasta. Silloin voi olla vaikea muistaa, miksi sitä enää oltiinkaan yhdessä. Irroittelu yhdessä ei ole itsekkyyttä, vaan voi olla ihan terveellinen tauko vauva-arjesta.[/QUOTE]

Ihminen saa olla vapaa ja riippumaton kenestäkään koko aikuisikänsä ennen lasta joten jos nyt edes sen vauvavuoden antaa sille lapselle hyvät lähtökohdat elämään, eikä tyrkkää 2 kuukautista vieraan hoitoon.

[QUOTE="kirva";30732175]Kuule, kun sen pienenkin vauvan hoidossa ratkaisee kokonaisuus. Jos vauvaa ei vähän väliä tyrkitä ties kenelle hoidettavaksi, vaan vanhemmat hoitavat lastaan tiiviisti ja huolehtivat kiintymyssuhteen muodostumisesta, yhdestä illasta/yöstä ei minkäänlaista vahinkoa ehdi vauvalle tulla. Tietysti sillä edellytyksellä, että hoitaja on turvallinen ja luotettava.

Joskus olen kuullut sanottavan, että vanhempien parisuhde on lapsen koti. Jos vanhemmat välillä yhdessä käyvät tuulettumassa (jos se heistä on kivaa, ja saa heidät tuntemaan olonsa taas pariskunnaksi), niin siitä voi seurata hyvääkin. Yksi iso haaste parisuhteelle on vauvavuosi. Ja varmasti siihen vaikuttaa se, jos ei enää olla aikuisia parisuhteessa, jotka tekevät hauskoja juttuja ilman lasta. Silloin voi olla vaikea muistaa, miksi sitä enää oltiinkaan yhdessä. Irroittelu yhdessä ei ole itsekkyyttä, vaan voi olla ihan terveellinen tauko vauva-arjesta.[/QUOTE]

Niin 110% samaa mieltä :heart:

Noin tulen aikanaan omallekin sanomaan, ja kannustamaan ottamaan välillä aikaa kahdestaankin. Jos siis lapsenlapsia saan, enkä ole esim. muistisairas tuolloin :)

Yhteistyössä