Odotan kymmenettä lastamme, ja kyllä on useammilla vaikeaa ymmärtää, ettei meillä ole uskonnollista taustaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suurperheoikeasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suurperheoikeasti

Vieras
Ihan vain olemme halunneet ison perheen. Satuin aikanaan löytämään miehen, jolla oli samanlainen haave kuin mulla: Iso talo maalla, paljon lapsia ja eläimiä, mahdollisimman luonnonmukaista elämää. Haaveemme on täyttynyt. Käsittääkseni meidän elämäntyylistä ei pitäisi suurta vaivaa olla kellekään, mutta silti meitä kyllä kovin kauhistellaan. No joo, onneksi löytyy kannustajiakin, osa jopa avoimesti kateellisia. Mutta silti aina jaksan miettiä, että keneltä se on pois, jos elämme näin. Yhteiskunnan tukia saamme lapsilisien verran. Oletan, että se on kuitenkin vähemmän tuomittavaa kuin jos meillä olisi kaksi lasta ja eläisimme työttöminä sosiaalitukien varassa (esimerkiksi).

Ja kuitenkin, lapsia on tehty /saatu / haluttu / hankittu, mikä nyt oikea termi onkaan, siihen tahtiin, että on jaksettu heidät hyvin hoitaa ja kasvattaa.

Nyt vanhin lapsemme on jo 21-vuotias ja asuu avomiehensä kanssa omillaan. Heillä on pikkuinen poika, eli mummiksikin olen jo päässyt. Nuorimmaisemme on 1-vuotias iloinen taapero. Ja tosiaan, jos kaikki menee hyvin, syyskuussa saamme odotetun ja rakkaan vauvan perheeseemme. Ikää minulla on 39v. En osaa sanoa, onko tämä maha-asukas meidän viimeinen lapsemme, aika näyttää.

En tiedä mikä siinä on, mutta niin se vaan menee, että jos on yli 3 lasta, niin sitä kauhistellaan.
Mulla on 4 lasta ja aina sen jollekki kertoessa tulee huudahdus NELJÄ! Että jaa-a..

Ääneen en koskaan kauhistelisi. Mielessäni kyllä. 10 lasta on kuitenkin melko epätavallinen määrä, eli ymmärrän että se vähintäänkin herättää kiinnostusta. Tavat voisi silti muistaa eikä se nyt muilta pois ole...

Siis et saa muuta kuin lapsilisät? Et äitiyspäivärahaa, kotihoidontukea, työttömyyspäivärahaa et mitään? Huh, miten tama on mahdollista?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten olet ajatellut hoitaa eläkeasiasi. Oletan että et ole juurikaan työelämässä ollut tuon 21 vuoden aikana.

Voin kuvitella, että kauhistelijoita riittää. Meillä on viisi lasta ja sitäkin jo kauhistellaan. Onnea teille lapsista ja kuulostat elämääsi tyytyväiseltä. Ihanaa, että olette löytäneet toisenne ja uskaltaneet toteuttaa unelmanne, vaikka ympäristö onkin ymmärtämätön.

Mun on pakko tunnusta, että mäkin 'kauhustelisin', tai siltä se ehkä sattuisi kuullosta. 'ai, 10 lasta!', mutta oikeasti se olisi positiivinen lause. Ja sama kysymysten ka, miten sä pärjät niiden ka jne, ei siitä että epäilisin ettet pärjä, vaan ebemmäksen mielinkiinnosta ja 'wow, miten siisti'-tunnesta :))

Tottahan minä äitiyspäivärahan olen aina saanut, mutta sekin on lähes kaikkien lasten kohdalla ollut vain se minimi. Ja tuokin niinkuin lapsilisät on etuus, joka kuuluu meille ihan jokaiselle perhekoosta tai tuloista riippumatta. Joten siksi pääsi unohtumaan.

Työttömyyspäivärahaa en ole koskaan saanut. Työllistän pienimuotoisesti itseni tässä kotona. Uskoisin, että sitten eläkkeellä tulen toimeen vähällä, koska olen siihen koko aikuisikäni tottunut. Ja hyvällä onnella ainakin osa lapsista omaksuu nämä meidän tavat ja tuo vanhalle äitimuorille tuoretta kalaa ja marjoja sitten, kun olen liian raihnainen niitä itse luonnosta hakemaan.

Keskitämme kaikki päivittäistavaraostokset yhteen kauppaan ja esim. viime kuulta meidän koko kauppalasku oli 512€ Eli hyvin vähän. Lähinnä siinä on pyykkipulverit, shampoot ym sekä maito. Toki jonkin verran muutakin. Me keräämme kesällä ja syksyllä ison pakastimen täyteen marjoja, ja toisen sitten syksyn aikana täytämme riistalla. Lisäksi syömme itse pyydettyä kalaa 2-4 x viikossa. Munat saamme omasta kanalasta ja kesäksi otamme possuja, joista sitten pari teurastetaan ruokalihaksi. Vauvoilla käytön kestovaippoja ja vaatteet ompelen pääasiassa itse, tai ostan kirppareilta.

Kroppa on sellainen, jossa itse viihdyn. Kaunis se ei ole katsella, mutta on toiminut upeasti jokaisessa raskaudessa ja synnytyksessä. Liikakiloja saattaa joitain olla ja raskausarpia senkin edestä. "Alakerta" on ihan kunnossa ja seksielämä hyvinkin nautinnollista. Jonkin verran on 7. synnytyksen jälkeen (vaikein kaikista) jäänyt virtsanpidätysvaivaa, mutta ei siinä määrin että arkielämää haittaisi. Ja en ole huomannut sen pahentuneen viimeisimmän synnytyksen jälkeen. Olen siis synnyttänyt 8 kertaa, koska meillä on yhdet kaksoset :)

Hei! Onnittelut ihanasta isosta perheestä! :) Hyvin tunnutte pärjäävän ja uskon että iso perhe on todellakin teidän juttu. Meillä vasta ;) seitsemän ihanaa rakasta lasta. Viimeistä puuhatessa oltiin päätetty että hän on se viimeinen ja ainakin vielä tuntuu hyvältä se ajatus. Lapset on kyllä ihania ja mieli tekis ehkä vielä lisääkin... mutta järki sanoo jo ei. ;) Mekin ollaan hyvin pärjätty ja jaksettu ja se on kyllä suuri onni se. :) Iloista kevättä teidänkin perheelle!

Kun ei työ kiinnosta niin tehdään sitten kakaroita ja eletään yhteiskunnan varoilla.

Vittu tälläset tapaukset saunan taakse koko perhe.

Siinä taas yks kateellinen tmv paskasäkki! Yhyy saunan taakseko koko perhe pitäs viiä, oot kyllä yks taukki!

Mitä se sua liikuttaa vaikka ap tekis vielä 5 lasta ja ap:n lapsistakii jokainen tekis vähinrään 8muksua. Varmaan pyörtyisit kauhusta siellä saunasi takana!

Vituttaa tommoset! Ja ei, en ole ap,eikä mulla ole lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja taukkianterosiinätaas;30712876:
Siinä taas yks kateellinen tmv paskasäkki! Yhyy saunan taakseko koko perhe pitäs viiä, oot kyllä yks taukki!

Mitä se sua liikuttaa vaikka ap tekis vielä 5 lasta ja ap:n lapsistakii jokainen tekis vähinrään 8muksua. Varmaan pyörtyisit kauhusta siellä saunasi takana!

Vituttaa tommoset! Ja ei, en ole ap,eikä mulla ole lapsia.

Kuulut samaan kastiin eli sinne saunantaakse sinäkin joudat.

Kuulostaa idylliseltä tuo teidän arki. Ilmeisesti haaveilemanne elämäntyyli on teille sopinut, kun kerran olette pärjänneet. Ja jos pystytte lapset hyvin hoitamaan ja kasvattamaan niin mikäs siinä. Ei kaikissa suurperheissä laiminlyödä lapsia. Enemmän ihmettelen ruokalaskua ja toimeliaisuuttanne, että todella olette noin omavaraisia, eipä itsestäni olisi siihen.
Minusta olette lapsilisät ja tuet ansainneet kuten muutkin ihmiset. Säästöjä on varmasti tullut yhteiskunnalle siinä, että lapsia ei ole viety ainakaan kokoaikaisesti päivähoitoon. (Näin oletan?) Yhden lapsen päivähoito maksaa enemmän kuin yhden keskipalkkaisen aikuisen verot tuovat rahaa. Pidemmällä aikavälillä hyvin hoidetuista lapsista tulee hyviä veronmaksajia.
Uskonnollisuudesta vielä... se tulee kieltämättä mieleen kun kuulee lapsiluvun. Entäs sitten, saatte olla tai olla olematta uskonnollisia. Pohjanmaalla siinäkään ei olisi mitään ihmeellistä.

Ihanaa, että ihmiset uskaltaa tehdä omannäköisiään valintoja! Silti herää kysymyskiä... Onko sinulla koulutusta? Työkokemusta? Oletko ajatellut työllistyä jossain vaiheessa? Oletko ajatellut eläkekertymääsi? Ihan uteiliaisuuttani kysyn, en moralisoidakseni tai arvostellakseni.

Yksi seitsemän lapsen yh on itellä ollut yhden yön (tai kyllä sitä useampikin yö vieteltiin) seurana ja en olisi kyllä naisesta uskonut sellaista määrää lapsia tulleen ulos. Jotenkin tuli jopa tunne että kyseisellä naisella oli lihaksikkain ja voimakkain "se" ikinä. Puristusvoimaa oli aivan tajuttomasti.

Mutta onnittelut omastakin puolesta kymmenestä lapsesta :)

Minäkin olen aina unelmoinut isosta liudasta lapsia, mutten ole uskaltanut konkreettisesti tehdä mitään sen toteutumiseksi (asutaan keskustassa, käydään töissä ja kolme lasta). Eli jos minä olisin se joka toteaisi "ai, kymmenen lasta?!?" Olisi se ihasteleva, kunnioittava ja hieman kateellinenkin huudahdus. :) Ihanaa että jotkut uskaltavat elää unelmaansa! :)

Onnea vauvasta :) Ja hienoa että olette onnellisia valitsemassanne elämäntyylissä.

Kolmessa tosiaan tuntuu kulkevan maaginen raja. Yksi on liian vähän, kaksi standardi, kolmatta pitää jo perustella ja neljännestä eteenpäin on vain "vahinkoja" :D

Ihan rehellinen jos olen, niin se on minusta vähän hupsu ajatus, että lapsenlapsesi tuleva eno/täti ei ole vielä syntynytkään. Tunnen pari suurperhettä, jossa sama juttu, eli perheen vanhempien ekat lapsenlapset ovat vanhempia kuin vikat omat lapset. Mietin välillä, tuntuuko ne sukulaissuhteet jotenkin...erilaisilta? Hassu ajatus, että itselläni olisi minua nuorempi eno/setä/täti.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti kaupungissa;30712924:
Ihanaa, että ihmiset uskaltaa tehdä omannäköisiään valintoja! Silti herää kysymyskiä... Onko sinulla koulutusta? Työkokemusta? Oletko ajatellut työllistyä jossain vaiheessa? Oletko ajatellut eläkekertymääsi? Ihan uteiliaisuuttani kysyn, en moralisoidakseni tai arvostellakseni.

Samaa tulin kysymään :)
Ihmisillä on erilaisia tarpeita ja pyrkimyksiä elämässä, tarve toteuttaa itseään joillain tavoilla, sinulla/teillä sisältö tulee selvästi lapsista, eikä siinä mitään. Hienoa jos pärjäätte, olette onnellisia ja teette juuri niin kuin haluatte! Kenenkään muun mielipiteellä ei ole väliä siinä tilanteessa. :) Kieltämättä on todella harvinaista, että ei-uskonnollinen perhe on noin suurilukuinen, mutta mieluummin noin! Nyt todella haluatte ne lapset eikä niin että niitä on vain pakolla hankittava. Onnellista loppuelämää teille! :)

Terveisin vapaaehtoisesti lapseton :D

Minulla on pelkästään hyviä muistoja serkuista. Joita oli siis kuusin kappalein. Meitä sisaruksia oli neljä. Aina kun tulivat kylään, oli meillä aivan todella hyvää aikaa. Talvella uloslähtö vaan oli melkoinen show. Mutta kun ulos päästiin, niin kaikille oli jotain puuhaa ja leikkikavereita.

Ja vielä aikuisiälläkin serkun juhlissa on hyvällä muisteltu. Eikä sillä porukalla muutossakaan mennyt kun joku tyyliin tunti ja oli tavarat ulkona. Sama homma kun siskon kämppää rempattiin niin sillä väkimäärällä oli päivässä seinistä tapetit alhaalla ja uudet laitettu. Serkkujen ja meidän isä hymyili kun maalattiin molempien talot uudestaan niin oli puoleen päivään tehty toinen talo. Ja seuraavana päivänä toinen.

Kyllähän siinä tapahtui kaiken laista, milloin oli maalit toisen päässä ja tikapuut ikkunassa ja muuten leikkien ohessa tahtoi homma mennä vähän fyysiseksi, vaikka puolet tyttöjä olikin. Mutta oli aivan mahtavaa aikaa. Mitä meitä itse asiassa yhteensä kymmenen lasta saattoi juosta yhtä matkaa :D

Molemmilla perheillä oli vielä pakettiautot ja muistan ikimuistoisesti sen juhannuksen kun sillä porukalla mentiin kahdella autolla ostamaan juhannuslimsoja. Neljä vai viisi korillista limpparia ja äiti luettelee kaikkien lasten nimet ja sitten vasta saa todettua "nyt kiltisti siinä". Kyllä siellä monta päätä kääntyi katsomaan silläkin kauppareissulla :D

Mutta mahtavaa oli. Ja uskoisin että aloittajan perheelläkin tilanteita riittää :)

Jotenkin tuntuu näin jälkikäteen, että nuorimmat oppivat todella nopeasti kun näkivät miten vanhemmat lapset teki. Kotihommatkin hoituivat hetkessä, kunhan vaan kaikki sai osallistumaan. Minulle jäänyt ainakin muistikuva lauantaista että jokainen siivosi tietyn osan taloa ja vanhimmat lapset laitto pyykit koneeseen ja siitä edelleen kuivumaan. Ja serkkujen äiti sai keskittyä ruoan laittoon, jota meni muuten aivan todella paljon. Pelkästään meidän kahden perheet kun oli yhdessä ja grillattiin kesällä, sai makkaraa ja pihviä olla hakemassa ostoskärryllisen.

Tottahan minä äitiyspäivärahan olen aina saanut, mutta sekin on lähes kaikkien lasten kohdalla ollut vain se minimi. Ja tuokin niinkuin lapsilisät on etuus, joka kuuluu meille ihan jokaiselle perhekoosta tai tuloista riippumatta. Joten siksi pääsi unohtumaan.

.

Tietenkin kuuluu, en sitä mitenkään kritisoi. Kunhan jäin ihmettelemään.

Suomessa on mahdollista toimia näin, kun ainakin toistaiseksi maksetaan toimeentulotukea ja muita yhteiskunnan tukia. Ajatellen siis sitä aikaa, jolloin et enää saa äitiyspäivärahaa tai lapsilisiä eli noin 55-vuotiaana. Siitä eläkkeelle (jota silloin varmaan maksetaan häviävän vähän) on aikaa vielä ainakin 10 vuotta.
Tokihan metsä ja kalastus elättävät ja marjoillakin pärjää, mutta ihan kaupassa käymättä ja sähköä ja vettä maksamatta tuskin pärjää kukaan.

Itse en haluaisi elää varmistamatta tulevan elämän toimeentuloa, mutta oma valintahan se toki on. Eikä eläkkeistä välttämättä ole tietoa enää 30 vuoden päästä (jolloin itse kenties eläkkeelle jään).

Onnea vauvasta! Materialismi on yliarvostettua nykyään mutta itse en jaksaisi jos ruokalaskua pitäisi miettiä, nyt kolme lasta asuu kotona, 1 jo omillaan ja kauppaan menee vähintään 700 kuussa, varmaan enemmänkin. Sitten tekis jo tiukkaa meilläkin jos lapsia olisi 10 vaikka hyvätuloisia ollaankin.

Yhteistyössä