Odotan kymmenettä lastamme, ja kyllä on useammilla vaikeaa ymmärtää, ettei meillä ole uskonnollista taustaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suurperheoikeasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
10 lapsen tekeminen täyttää jotain loputonta onkaloa omassa hyvinvoinnissa.

Se ei ole tervettä, eikä lapsilähtöistä. Vanhemmilla ei ole edes riittävästi aikaa lapsilleen.

Siis ihan huuhaata koko aloitus. Jos on 10 lasta, ei ehdi kyllä täyttää pakastinta marjoilla ja muilla. Kalaa 2-4 vkrt viikossa ei todellakaan, koska raskaana ei edes saa syödä haukea tms. sisävesien petokalaa elohopean vuoksi. Saa olla melkoinen metsästäjä ja kalastaja, jotta suurperheen ruokkii.

Itse olen 7-lapsisesta perheestä ja häpesin lapsena perhekokoamme. Äitini oli 40v, kun synnyin eli ollessani pahimmassa murrosiässä hän oli jo n. 55v. Silloin koin "vanhat vanhemmat" todella kamalana asiana. En halua kritisoida millään tavalla, kerroin vain miltä itsestäni iso perhe ja se, että kaverien vanhemmat oli nuoria omiin verraten tuntui.

Tuli mieleen tämä.

Ninan ja Pasin perheessä on 11 lasta: "Elämme unelmaamme"

Ampujan perheessä on 11 lasta: "Elämme unelmaamme"

Torstai 1.1.2015 klo 15.22

Nina ja Pasi Ampujan suurperheessä on yksitoista lasta, joista vanhin on 15-vuotias ja nuorin 2- vuotias.

Varo leikkiviä lapsia! Tien poskessa on kyltti, jonka takaa pilkistää vanha, kaksikerroksinen kivitalo. Takapihalla on rivi keinuja, trampoliini ja koripallokori, talon päädyssä kaksi tila-autoa ja ulko-oven vieressä iso rykelmä erikokoisia polkupyöriä.

Kyseessä ei ole alakoulu, vaan Ampujan perheen koti Jokioisten Minkiöllä.

Vanhemmat eivät ole lestadio-laisia, vaikka niin voisi luulla. Kyse ei myöskään ole uusperheestä, vaikka sitä voisi epäillä. Eikä perheessä ole sijaislapsia, vaikka niin voisi arvella.

Kaikki yksitoista lasta ovat omia ja yhteisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämäntapavalinta tuokin;30712492:
Siis et saa muuta kuin lapsilisät? Et äitiyspäivärahaa, kotihoidontukea, työttömyyspäivärahaa et mitään? Huh, miten tama on mahdollista?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten olet ajatellut hoitaa eläkeasiasi. Oletan että et ole juurikaan työelämässä ollut tuon 21 vuoden aikana.

Mielestäni rumaa miettiä tuollaisia toisen asioista. Vaihtoehtojahan on monelaisia, miten voi elää vaikka ei saa äitiyspäivärahaa, kotihoidontukea, työttömyyspäivärhaa. Ehkä on muita tuloja tai säästöjä. Vuokratulot esimerkiksi maatilamökistä, miehen tulot, pienet tulot maatilan tuotoista ja käsitöistä, ehkä perinnöt jne. Kateutta herättävää, kyllä. Siksi kai arvostelua saakin.

Eläkkeet ehkä hoituvat samoilla vuokratuloilla tai niiden hankintavälineen myynnillä, tai sitten peruseläke nyt vaan riittää muun maatilatuolon (omiin tarpeisiin) lisäksi. Kuka edes tietää, pysyykö koko eläkejärjestelmä pystyssä vielä 20-70 vuotta???????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Itse olen 7-lapsisesta perheestä ja häpesin lapsena perhekokoamme. Äitini oli 40v, kun synnyin eli ollessani pahimmassa murrosiässä hän oli jo n. 55v. Silloin koin "vanhat vanhemmat" todella kamalana asiana. En halua kritisoida millään tavalla, kerroin vain miltä itsestäni iso perhe ja se, että kaverien vanhemmat oli nuoria omiin verraten tuntui.

Tuota pelkoa ei nykyöapsilla enää koska, koska monen muunkin vanhemmat ovat samanikäisiä. Eivtä edes tunnu "vanhoilta", kuten sinusta tuntui. Tosin monet nuorena lapsia jo saaneet tuntevat itsensä 30-40 vuotiaina sen takia vanhoiksi, koska vanhimmat lapset ovat jo isoja tai aikuisia, ja nuoruus myöskin tuntuu aika kaukaiselta asialta.

Kun ei työ kiinnosta niin tehdään sitten kakaroita ja eletään yhteiskunnan varoilla.

Vittu tälläset tapaukset saunan taakse koko perhe.

Hahhahhaaa nauran sulle koska sä oot niin surkea ettet saa edes puolikasta lasta! Kyllä mahtaa ottaa päähän kun toiset saa vaikka 10 eikä tuota edes vaikeuksia. Tuollaset sun kaltaiset sinne saunantaa joutaa, eihän sulla ole elämässä mitään virkaa!

Mikäs siinä, eihän siinä vikaa ole jos nauttii äitiydestä ja kotitöistä. Itse olen sen verran itsekkäämpi että max. 2 lasta koska haluan käydä kuntosalilla ja luoda uraa. Äitiys on mukavaa mutta ei täytä minun onnellisuutta, haluan olla työssä ja ratkaista pulmia. Virkistyn.

Kaikki ei nauti pyykkirumbasta ja jatkuvasta pikkulasten kitinästä. Minulle parhainta aikaa on tulevaisuudessa lasten kanssa syvälliset keskustelut.

Hienoa kuitenkin että nautit elämästäsi ja olet saanut useita lapsia. Minun eka synnytys oli niin vaikea etten jaksaisi sitä enempää, kilojakin tuli 26 kg, terveydelle rankkaa.

Hahhahhaaa nauran sulle koska sä oot niin surkea ettet saa edes puolikasta lasta! Kyllä mahtaa ottaa päähän kun toiset saa vaikka 10 eikä tuota edes vaikeuksia. Tuollaset sun kaltaiset sinne saunantaa joutaa, eihän sulla ole elämässä mitään virkaa!

Mistä sait käsityksen ettei tuon tyhmän kommentin kirjoittajalla ole lapsia?
Mulla ei ole eikä tule, enkä ole surkea enkä maho, oma valinta ettei lapsia. Elämässäni on ollut paljonkin virkaa toisten auttajana.
Ap:lle tsemppiä, älä välitä tyhmistä kommenteista. Suurperhe on suuri onni kun se on vapaaehtoinen valinta!

Ehkette ole uskovaisia, mutta vikaa on jokatapauksessa päässä.

Miksi ihmeessä kuvittelet että joku olisi vielä kateellinen!! Aiheutatte ärsytystä, ainakin minua ärsyttää noin tyhmät ihmiset, en voi sille mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ole tervettä;30713323:
10 lapsen tekeminen täyttää jotain loputonta onkaloa omassa hyvinvoinnissa.

Se ei ole tervettä, eikä lapsilähtöistä. Vanhemmilla ei ole edes riittävästi aikaa lapsilleen.

Samaa mieltä. Ei voi suhde kaikkiin lapsiin olla läheinen, ei millään. Ei mene jakeluun. Ja vielä eläimiä, ne vaatii myös huolenpitoa.

Itse olen pidän rikkautena että olen niin läheinen lapseni kanssa ja meillä on yhteistä aikaa niin paljon kuin vaan halutaan omilta touhuiltamme. Vaikka aina olen ollut sitä mieltä ettei vanhempi voi olla lapsen kaveri, niin nyt oon kyllä tullut siihen tulokseen että lapseni on MYÖS paras ystäväni.
Kymmenlapsisen perheen äiti ei voi koskaan olla lapsilleen näin läheinen, ja säälin eritoten niitä lapsia. Aivan laitosmeininkiä. :(

Mä oon 24-vuotias kahden lapsen äiti. Lapset 3,5 vuotta ja 8 kk. Ja mä oon niiiiin kyllästynyt tähän kotiäitiyteen. Mies vissiin haluais lisää, mut totesin et eti uus synnytyskone. Mä en siihen enää ala. Mun lapset on nyt tehty. Tein lapset nuorena, ettei tarvi vanhana hoidella niitä.

Mä järkytyin, kun näin yhden jolla oli kaks lasta ala-asteella, 1,5-vuotias ja sit oli vielä laskettu aika käsillä. Mietin että... Etkö meinaa elää ollenkaan? Mahtaa parisuhdekin olla kunnossa, ku yks vaan hoitaa lapsia (sillon kun ei oo synnyttämässä uusia). En tajua, miks ihmisten pitää lisääntyä niin paljon. Itte aattelin aina, että kolme saa tulla. Yhden tein, ja toisen sit että saa leikkikaverin... Mut ei enää kiitos, mulla on elämää ikävä. Ja ei, elämää ei ole se kuk vaihtaa vaippoja, pyyhkii pyllyjä, pesee lasten hampaita, siivoaa kokoajan kun lapset sotkee ja sit vielä lapset on kokoajan eessä. Yh.

Mistä sait käsityksen ettei tuon tyhmän kommentin kirjoittajalla ole lapsia?
Mulla ei ole eikä tule, enkä ole surkea enkä maho, oma valinta ettei lapsia. Elämässäni on ollut paljonkin virkaa toisten auttajana.
Ap:lle tsemppiä, älä välitä tyhmistä kommenteista. Suurperhe on suuri onni kun se on vapaaehtoinen valinta!

Siitä että kommentti oli tosi katkera. Jos on vapaaehtoisesti lapsettomuuden valinnut niin ei kommentit ole tuota tyyliä niinkuin ei sinullakaan.
Tiedän, että kirjoitin myös ilkeästi mutta mua pistää niin vihaksi tuollaiset idiootit jotka tulee haukkumaan jos on enemmän lapsia. Eiköhän se ole jokaisen oma valinta. Ja ei, mulla ei ole 10 lasta eikä lähellekään. Mut ap vaikuttaa tyytyväiseltä ja onnelliselta joten mikäs siinä! Hyvä että niitä lapsia viitsii joku suomalainenkin tehdä!

Musta on kyllä vastuutonta, että kymmenen lasta kasvattaa ateistiksi. Uskovasta kodista kotoisin olevana kauhistelen kavereita, joilla on lapsia ja ne tekee niistä ateisteja. Ihmettelen kyllä miestänikin, kun ei oo minkäänlaista käsitystä Jumalasta. Vaikea kuvitella elämää ilman uskoa...

Mun mielestä on erityisen vastuullista kasvattaa tähän maailmaan kymmenen tervejärkistä lasta:) Jokainen ketä jumalaan uskoo on jollain tapaa vinksahtanut. Hakee nyt lohdutusta jostakin mitä ei ole todistettu olemassaolevaksi.. No, jokainen uskoo mihin tykkää. Sama juttu jos uskoisi tosissaan hammaskeijuun. Varmasti sun on vaikea kuvitella elämää ilman uskoa, sillä sulla ei ole elämää ilman sitä soopaa jos sut on pienestä asti aivopesty! Säälin lapsiasi jos heidätkin pakotat idiooteiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja 2 lasta riittää;30716235:
Mä oon 24-vuotias kahden lapsen äiti. Lapset 3,5 vuotta ja 8 kk. Ja mä oon niiiiin kyllästynyt tähän kotiäitiyteen. Mies vissiin haluais lisää, mut totesin et eti uus synnytyskone. Mä en siihen enää ala. Mun lapset on nyt tehty. Tein lapset nuorena, ettei tarvi vanhana hoidella niitä.

Mä järkytyin, kun näin yhden jolla oli kaks lasta ala-asteella, 1,5-vuotias ja sit oli vielä laskettu aika käsillä. Mietin että... Etkö meinaa elää ollenkaan? Mahtaa parisuhdekin olla kunnossa, ku yks vaan hoitaa lapsia (sillon kun ei oo synnyttämässä uusia). En tajua, miks ihmisten pitää lisääntyä niin paljon. Itte aattelin aina, että kolme saa tulla. Yhden tein, ja toisen sit että saa leikkikaverin... Mut ei enää kiitos, mulla on elämää ikävä. Ja ei, elämää ei ole se kuk vaihtaa vaippoja, pyyhkii pyllyjä, pesee lasten hampaita, siivoaa kokoajan kun lapset sotkee ja sit vielä lapset on kokoajan eessä. Yh.

Mut tiedätkö, että jollekin just se on sitä elämää. Toiset nauttii sitä, että lapset pyörii ympärillä ja touhuaa. Jotkut nauttii siitä. Lasten kanssa on ihana touhuta. Ihmiset ovat erilaisia. Toisille sopii, toisille ei. Itsellä neljä lasta, vanhimman ja nuorimman ikäero 7,5 vuotta. Olen vielä niin nuori, että aika näyttää tuleeko joskus lapsia lisää...

Yhteistyössä