Miksi jotkut ovat sitä mieltä, että luottotiedoton ei maksa velkojaan ikinä ja häneen ei voi ikinä luottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuitenkin rehellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kyllä minulle tullut masentuneena mieleenkään menettää luottotietoja, vaikka elämä menikin perseelleen. Siinä vaiheessa kun esimerkiksi auton pitämiseen ei ollut enää selkeästi varaa, laitoin auton seisontaan AKE:lle ja päätin vakuutukset siitä ja ilmoitin taloyhtiöön että auto on työtilanteen vuoksi paikoillaan. Taloyhtiöstä ilmoittivat että jos heille ei tietoa olisi tullut, olisivat he hinauttaneet auton pois. Mutta kun tieto on, he antoivat auton olla.

Minulla masennus tarkoitti sitä, että elin vähällä eli sillä mitä minulla oli, enkä hankkinut mitään uutta. Ja sillä tavalla sain venytettyä yli vuoden avustuksilla elämää ilman että kertaakaan olisi rahat loppuneet.

Ruoka ei mitään monipuolista ollut, mutta eipä kyllä ollut nälkäkään.

Otsikon kysymykseen, vissiin siksi kun ei moisista ihmisistä ole jäänyt kun todella paskainen maku suuhun. Tyyppi ihan tietoisesti väsää petoksia ja on maksamatta mitään takaisin ihan tietoisesti. Hienon kuvan annatte...

Petoksia? Kuka tässä on petoksia tehnyt? :O :O En mä ainakaan ole tehnyt yhtäkään petosta!!! Joo jätin lopulta tietoisesti maksamatta laskut kun rahat eivät enää yksinkertaisesti riittäneet. Ei niitä saanut enää mitenkään sovittua ja tyhjästä on paha nyhjästä rahaa. Annoin mennä ulosottoon, mutta tiesin koko ajan meneväni töihin valmistumisen jälkeen ja että palkasta alettaisiin ulosmitata. Tarkoitukseni on koko ajan ollut maksaa velat pois enkä todellakaan jätä niitä maksamatta loppuelämäkseni.

Ärsyttää tuollainen kun kuvitellaan, että kaikki luottotiedottomat jättää ne velat maksamatta lopullisesti. Mä ainakin haluan niistä eroon!

[QUOTE="a p";30712576]Petoksia? Kuka tässä on petoksia tehnyt? :O :O En mä ainakaan ole tehnyt yhtäkään petosta!!! Joo jätin lopulta tietoisesti maksamatta laskut kun rahat eivät enää yksinkertaisesti riittäneet. Ei niitä saanut enää mitenkään sovittua ja tyhjästä on paha nyhjästä rahaa. Annoin mennä ulosottoon, mutta tiesin koko ajan meneväni töihin valmistumisen jälkeen ja että palkasta alettaisiin ulosmitata. Tarkoitukseni on koko ajan ollut maksaa velat pois enkä todellakaan jätä niitä maksamatta loppuelämäkseni.

Ärsyttää tuollainen kun kuvitellaan, että kaikki luottotiedottomat jättää ne velat maksamatta lopullisesti. Mä ainakin haluan niistä eroon![/QUOTE]

Juu et sinä mut tää on näitä missä yks mätä omena korissa pilaa koko korillisen. Eipä sille oikein voi mitään että kun tietää että yks on oikein tietoisesti (ja itseasiassa moni muukin tuttu kun muistelee) on antanut palaa luottotiedot sileäksi ihan tietoisesti niin eipä kauheasti ole saa kunnioitusta omissa silmissä. Ja miks pitäis, ei se ole mun vika.

[QUOTE="a p";30712576]Petoksia? Kuka tässä on petoksia tehnyt? :O :O En mä ainakaan ole tehnyt yhtäkään petosta!!! Joo jätin lopulta tietoisesti maksamatta laskut kun rahat eivät enää yksinkertaisesti riittäneet. Ei niitä saanut enää mitenkään sovittua ja tyhjästä on paha nyhjästä rahaa. Annoin mennä ulosottoon, mutta tiesin koko ajan meneväni töihin valmistumisen jälkeen ja että palkasta alettaisiin ulosmitata. Tarkoitukseni on koko ajan ollut maksaa velat pois enkä todellakaan jätä niitä maksamatta loppuelämäkseni.

Ärsyttää tuollainen kun kuvitellaan, että kaikki luottotiedottomat jättää ne velat maksamatta lopullisesti. Mä ainakin haluan niistä eroon![/QUOTE]

Saa aika helvetin pitkään jättää normi ostoksia maksamatta, jotta saisi aikaiseksi 20 000e ulosottovelat...

Enkä minäkään oikein ymmärrä, että ulostotossa on helvetisti velkaa, mutta kuitenkin katsotaan oikeudeksi matkustella ja ostella sitä sun tätä. Normi peruselämä toki (esim. tarpeelliset vaatteet ja kenkät), mutta kyllä itse pistäisin kaikki ylimäärisen todellakin velanmaksuun. Palkitsisin itseni lomamatkalla jahka ulosotolla ei ole enään vaatimuksia.

Ja tuohon kuvitelmaan, että kaikki jättisi velat maksamatta: on toki heitä, jotka velkaansa maksaa. Mutta niin kauan kun ulosotolla on vaatimuksia, niin mielestäni on ihan oikeutettukin olettaa, että velkoja ei vältämättä makseta. Se on sitä, kun luotto on mennyttä ;)

[QUOTE="a p";30712576] Annoin mennä ulosottoon, mutta tiesin koko ajan meneväni töihin valmistumisen jälkeen ja että palkasta alettaisiin ulosmitata. Tarkoitukseni on koko ajan ollut maksaa velat pois enkä todellakaan jätä niitä maksamatta loppuelämäkseni.

Se, että ulosotto vie sinulta pakolla rahaa, ei millään lailla ole sama asia kuin että maksaisit velat vapaaehtoisesti pois. On naurettavaa puolustella itseään että maksaa velkansa, kun oikeasti ne maksaa ihan vain siksi kun on pakko, ts. ulosotto ne rahat vie väkisin. Et sä ole mitenkään parempi kuin muut luottotietonsa menettäneet ja ulosotossa olevat - ihan turhaan yrität asiaa selitellä paremmaksi. Sinä

a) hommasit laskuja enemmän kuin oli vara maksaa
b) jätit maksut maksamatta
c) maksat ne vasta kun on joku toinen eli uo. hoitaa ne puolestasi

Sama tarina jokaisella, eikä kukaan toista parempi. Lopettaisit tuon turhan selittelyn, sinä itseasiassa vain huononnat sitä kuvaa mikä ihmisillä teidänlaisistanne on (ts. ihan kuin ulosoton kautta maksaminen olisi isokin meriitti - se kertoo jo paljon).

Siis aloittaja ei kerro sivutuloistaan ulosottoon, vaan ohjaa ne miehen tilille. Eikö näin? Hän siis syyllistyy toistuvasti rikokseen nimeltä velallisen epärehellisyys ja samalla saarnaa siitä, että luottotietonsa menettäneisiin pitäisi luottaa.

Luottotietomerkintä poistuu aikanaan, kun velat on maksettu ja muutamia vuosia elänyt sössimättä raha-asioitaan. Silloin palautuu myös minun luottamukseni, joten kyse ei ole siitä, etteikö ikinä voisi enää luottaa maksuvaikeuksiin ajautuneisiin ihmisiin. Useimmilla ajatusmaailma on ulosoton kestäessä vääristynyt, eikä velkoja edes pyritä maksamaan ajallaan/mahdollisimman nopeasti, siitä on aloittaja itsekin esimerkkinä.

[QUOTE="Realisti";30712632]Se, että ulosotto vie sinulta pakolla rahaa, ei millään lailla ole sama asia kuin että maksaisit velat vapaaehtoisesti pois. On naurettavaa puolustella itseään että maksaa velkansa, kun oikeasti ne maksaa ihan vain siksi kun on pakko, ts. ulosotto ne rahat vie väkisin. Et sä ole mitenkään parempi kuin muut luottotietonsa menettäneet ja ulosotossa olevat - ihan turhaan yrität asiaa selitellä paremmaksi. Sinä

a) hommasit laskuja enemmän kuin oli vara maksaa
b) jätit maksut maksamatta
c) maksat ne vasta kun on joku toinen eli uo. hoitaa ne puolestasi

Sama tarina jokaisella, eikä kukaan toista parempi. Lopettaisit tuon turhan selittelyn, sinä itseasiassa vain huononnat sitä kuvaa mikä ihmisillä teidänlaisistanne on (ts. ihan kuin ulosoton kautta maksaminen olisi isokin meriitti - se kertoo jo paljon).[/QUOTE]

No olipa taas huvittavia oletuksia, varsinkin tuo viimeinen. :D Hyvää päivän jatkoa vain sulle, huvittavuus. :D

P.S. Mä maksaisin ne velat ulosottoon vaikka itsekin suoraan maksamalla jos niitä ei vietäisi suoraan.

Siis aloittaja ei kerro sivutuloistaan ulosottoon, vaan ohjaa ne miehen tilille. Eikö näin? Hän siis syyllistyy toistuvasti rikokseen nimeltä velallisen epärehellisyys ja samalla saarnaa siitä, että luottotietonsa menettäneisiin pitäisi luottaa.

Luottotietomerkintä poistuu aikanaan, kun velat on maksettu ja muutamia vuosia elänyt sössimättä raha-asioitaan. Silloin palautuu myös minun luottamukseni, joten kyse ei ole siitä, etteikö ikinä voisi enää luottaa maksuvaikeuksiin ajautuneisiin ihmisiin. Useimmilla ajatusmaailma on ulosoton kestäessä vääristynyt, eikä velkoja edes pyritä maksamaan ajallaan/mahdollisimman nopeasti, siitä on aloittaja itsekin esimerkkinä.

Ihan mun omalle tilille ne keikkatöiden rahat tulee. :D Oleta mitä tahdot jos sulle tulee parempi mieli siitä. =)

[QUOTE="a p";30712642]No olipa taas huvittavia oletuksia, varsinkin tuo viimeinen. :D Hyvää päivän jatkoa vain sulle, huvittavuus. :D

P.S. Mä maksaisin ne velat ulosottoon vaikka itsekin suoraan maksamalla jos niitä ei vietäisi suoraan.[/QUOTE]

Niin tietenkin maksaisit, ihan sattumalta vaan on käynyt niin että ulosotto niitä on alkanut pakolla perimään :). Ihan sattumaltahan menetit luottotiedotkin.

Jotenkin väitteesi nyt on ristiriidassa sen faktan kanssa, että ulosottoon voisi maksaa vapaaehtoisesti, jolloin pakkoulosottoon asti ei jouduta (kuten sinun kanssasi uo-viranomainen on joutunut = et ole maksanut vapaaehtoisesti), ja että ihan itse kerroit kuinka laitat lisätulot johonkin muuhun kuin velkojen maksuun. Jotenkin nyt ei oikein käy ilmi tästä se sun puhdas rehellisyys... Sanoisinko jopa että BUSTED.

Myönnä nyt hyvä ihminen edes itsellesi tosiasiat, muuten et ole oppinut yhtään mitään.

[QUOTE="a p";30712642]

P.S. Mä maksaisin ne velat ulosottoon vaikka itsekin suoraan maksamalla jos niitä ei vietäisi suoraan.[/QUOTE]

Ethän maksa vapaaehtoisesti, kerta pistät ylimääräisiä rahoja säästöön itsesi hemmottelua varten :D maksat tasan sen mitä sun on pakko ja mitä sulta vaaditaan.

[QUOTE="a p";30712642]No olipa taas huvittavia oletuksia, varsinkin tuo viimeinen. :D Hyvää päivän jatkoa vain sulle, huvittavuus. :D

Mielestäni ne eivät olleet oletuksia vaa lähinnä faktoja. Jos rahoistasi tilitetaan suora osa ulosottoon, tarkoittaa se sitä, että et ole vapaaehtoisesti maksanut yhtään mitään...

[QUOTE="Realisti";30712665]Niin tietenkin maksaisit, ihan sattumalta vaan on käynyt niin että ulosotto niitä on alkanut pakolla perimään :). Ihan sattumaltahan menetit luottotiedotkin.

Jotenkin väitteesi nyt on ristiriidassa sen faktan kanssa, että ulosottoon voisi maksaa vapaaehtoisesti, jolloin pakkoulosottoon asti ei jouduta (kuten sinun kanssasi uo-viranomainen on joutunut = et ole maksanut vapaaehtoisesti), ja että ihan itse kerroit kuinka laitat lisätulot johonkin muuhun kuin velkojen maksuun. Jotenkin nyt ei oikein käy ilmi tästä se sun puhdas rehellisyys... Sanoisinko jopa että BUSTED.

Myönnä nyt hyvä ihminen edes itsellesi tosiasiat, muuten et ole oppinut yhtään mitään.[/QUOTE]

Mä kanssa mietin tätä, että eihän ulosotto ala heti napata omiaan asiakkaansa tilipussista vaan ensin sovitaan tietty määrä maksettavaksi kuukausittain ja jos sitä ei sopimuksesta huolimatta tapahdu, niin rahat viedään heti niiden kilahdettua tilille. Vai olenko mä ymmärtänyt jotakin väärin?

Mä kanssa mietin tätä, että eihän ulosotto ala heti napata omiaan asiakkaansa tilipussista vaan ensin sovitaan tietty määrä maksettavaksi kuukausittain ja jos sitä ei sopimuksesta huolimatta tapahdu, niin rahat viedään heti niiden kilahdettua tilille. Vai olenko mä ymmärtänyt jotakin väärin?

En mä ole ikinä maksanut mitään suoraan itse vaan on sovittu, että ulosmitataan suoraan palkasta/päivärahasta. Näin siis silloin kun en vielä luottanut itseeni, että ne itse varmasti maksaisin. Nyt ne maksaisin kyllä itsekin, mutta samalla tyylillä jatketaan. Jos jostain saisin isomman summan rahaa esim. 5000 euroa, niin sitten toki maksaisin ulosottoon kun ensin vain olisin maksanut pankkiin pienen kulutusluoton pois. Juuri tänään tuli ulosotosta automaattisesti joku selvitys veloista ja siellä oli summana n.16500€.

Tällä tietoa palkkatuloja tulee tälle kuukaudelle nettona n.160€ ja pitää ostaa lapselle uudet kengät eli ei tuosta paljon säästöön jää. Eikä voi mitenkään varmaksi sanoa, että onko esim. ensi kuussa tuntiakaan töitä. Kirppiksellä yritän jotakin roposia saada kasaan, mutta sekin on varmaan teidän mielestä väärin.

Ja tuolla eräälle tiedoksi, että kyllä tiedän että perintätoimistosta aiheutuu kuluja koska mähän ne kulut maksan. Ei, en ole tehnyt petosta. Sitä on turha väittää.

Mutta yrittäjä joka on myynyt tuotteen / palvelun ei saa välttämättä koko rahaa työstään kun menee perintätoimiston kautta. Ymmärrätkö? Se maksaa yrittäjälle että jätät laskun maksamatta... Vaikka maksat kuluja, ne menevät perintätoimistolle eivät yritykselle. Muttet näe mitään väärää, että yrittäjä saa vähemmän rahaa, koska sinulla vaan ei nyt ole varaa maksaa tuotetta juuri silloin kun sen ostat?

[QUOTE="a p";30712769] Ei, en ole tehnyt petosta. Sitä on turha väittää.[/QUOTE]

""1 § Petos[1]
Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta"

Millä lailla mielestäsi asioiden hankkiminen ilman että ne aikoo maksaa EI ole petos? Olet hankkinut itsellesi taloudellista hyötyä (check) ja erehdyttänyt (check, olethan väittänyt aikovasi maksaa) toisen antamaan sinulle jotain (check) ja siitä on aiheutunut antajalle taloudellista vahinkoa (check).

[QUOTE="Realisti";30712773]Ja että ulosoton lisäksi vielä pankissakin kulutusluottoa :D. Tämähän on jo melkein hulvatonta...[/QUOTE]

Niin mitä sitten? Kyllähän monella on pankissa jos jonkinlaista velkaa. Tuo laina on otettu monta vuotta ennen luottotietojen menettämistä ja sitä olen koko ajan maksanut pois, välillä pienemmällä lyhennyksellä ja välillä isommalla. Jäljellä oleva summa on 700 euroa eli ei enää paljon.

Ei tuossa ole mitään hulvatonta.

[QUOTE="Realisti";30712781]""1 § Petos[1]
Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta"

Millä lailla mielestäsi asioiden hankkiminen ilman että ne aikoo maksaa EI ole petos? Olet hankkinut itsellesi taloudellista hyötyä (check) ja erehdyttänyt (check, olethan väittänyt aikovasi maksaa) toisen antamaan sinulle jotain (check) ja siitä on aiheutunut antajalle taloudellista vahinkoa (check).[/QUOTE]

Älä nyt oikeasti viitsi. Jos olisin tehnyt petoksen, niin kyllähän mä olisin siitä joutunut käräjille. Haloo. Tarkoitus on ollut maksaa, mutta elämä meni perseelleen ja siinä samalla raha-asiat. Syitä mun ei tarvitse teille kertoa, ei ne kuulu teille. Vaikea on maksaa jos ei ole enää rahaa millä maksaa.

Mä en ole tehnyt petosta ja se on fakta.

[QUOTE="a p";30712784]Niin mitä sitten? Kyllähän monella on pankissa jos jonkinlaista velkaa. Tuo laina on otettu monta vuotta ennen luottotietojen menettämistä ja sitä olen koko ajan maksanut pois, välillä pienemmällä lyhennyksellä ja välillä isommalla. Jäljellä oleva summa on 700 euroa eli ei enää paljon.

Ei tuossa ole mitään hulvatonta.[/QUOTE]

Ootas nyt...

Sä olet siis tässä välissä ehtinyt "muuttaa täysin tapasi ja oppia", ja sitä ennen menettää luottotiedot, ja SITÄ ennen vielä monta vuotta sitten ottaa kulutusluottoa? Eli sulla on ollut joku hemmetin iso kulutusluotto, kun sitä vielä näin pitkän ajan (?) kuluttua on maksamatta...

Joo, monella on esim. asuntolainaa tai autolainaa. Mutta harvalla on vuooooosien kulutusluottoa JA luottotiedot menneet JA melkein 20 tonnia ulosotossa ja mikä suurin JA: kehtaavat vielä ihmetellä kun heidän taloudenhoitokykyynsä ei enää luoteta. SE tekee tästä hulvatonta.

[QUOTE="Realisti";30712790]Ootas nyt...

Sä olet siis tässä välissä ehtinyt "muuttaa täysin tapasi ja oppia", ja sitä ennen menettää luottotiedot, ja SITÄ ennen vielä monta vuotta sitten ottaa kulutusluottoa? Eli sulla on ollut joku hemmetin iso kulutusluotto, kun sitä vielä näin pitkän ajan (?) kuluttua on maksamatta...

Joo, monella on esim. asuntolainaa tai autolainaa. Mutta harvalla on vuooooosien kulutusluottoa JA luottotiedot menneet JA melkein 20 tonnia ulosotossa ja mikä suurin JA: kehtaavat vielä ihmetellä kun heidän taloudenhoitokykyynsä ei enää luoteta. SE tekee tästä hulvatonta.[/QUOTE]

Ei mikään hemmetin iso kulutusluotto vaan 5000 euron laina. Eihän se kovin nopeasti lyhene jos sitä lyhentää useamman vuoden ajan vain 50€/kk. Mutta onpa lyhentynyt eikä ole joutunut takaaja maksumieheksi.

Miten sä olet ihan noin niinku käytännössä saanut nuo velat aikaan? Millaisista asioista ne koostuu? Tuo on kuitenkin tosi iso raha.

Haluaisin oikeasti ymmärtää. Koska mä olen elänyt tilanteessa jossa tulot oli minimaaliset ja ei ollut laskujen eräpäivinä varaa maksaa niitä aina. Mutta mä tein niin että ennakoin, otin yhteyttä ajoissa ja siirsin eräpäivää siihen ajankohtaan ku oli varaa se lasku maksaa. Tämä onnistui usean kuukauden ajan. Olihan siinä ylimääräistä hommaa mutta sainpa hoidettua kunniallisesti asiani tiukasta tilanteesta huolimatta.

Ja mulla on ollut sääntönä aina että ensin hoidetaan laskut ja sitten jäljellä olevalla muuta.

Yhteistyössä